X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שאול ודוד [צילום: ציור: גוסטב דורה]
הרהורים בעקבות ההפטרה לפרשת "האזינו"
אבשלום בנו של דוד עלה על שרטון של ברוטאליות וגסות רוח ביחסו לאביו, מלך בישראל אבשלום במרדו באביו, דוד המלך, גילה התבהמות וגילויי חייתיות, כשהחליט לכפות עצמו על פלגשי דוד אביו והכריח אותן לשכב איתו "לעיני כל ישראל"

אודה, שקשה לי לקרוא את הקביעה בסיום הפסוק הראשון בהפטרה לפרשת "האזינו", כפי שבאה לידי ביטוי בשירת דוד בפרק כ"ב בספר שמואל ב': "וידבר דוד ליהוה את-דברי השירה הזאת ביום הִצִּיל יְהֹוָה אוֹתוֹ מִכַּף כָּל-אוֹיְבָיו וּמִכַּף שָׁאוּל".
קשה לי לקבל בנשימה אחת את שאול, המלך הראשון בישראל, עם כל אויביו של דוד המלך. דוד ידע אויבים אכזריים כמו פלישתים ומואבים, שכפו עליו מציאות חיים מדממת אכזרית בשדות קרב קשים. אינני יכול לקבל שלמציאות זו של שְׁכוּל ואימת הקרבות עם צבאות של עמים זרים תשתזר דמותו של שאול, המלך הראשון בישראל, בביטוי "הִצִּיל יְהֹוָה אוֹתוֹ" - את דוד מלך ישראל - "מִכַּף כָּל אוֹיְבָיו וּמִכַּף שָׁאוּל". מצער ואף מכאיב, שאותו ביטוי, המציג את שאול בנשימה אחת עם "כָּל אוֹיְבָיו" של דוד, קנה לו מקום מכובד גם במזמור בספר תהילים פרק י"ח פסוק א'. ספר שכל משמעותו היא תְּהִלָּה.
אם מדובר באויבים מבית, האויב המסוכן שממש ביקש להרוג את דוד המלך, זה "הָיָה אִישׁ-יְפֵה בְּכָל-יִשְׁרָאֵל לְהַלֵּל מְאֹד, מִכַּף רַגְלֹו וְעַד קדקודו לֹא-הָיָה בּוֹ מוּם" (שמואל ב', פרק י"ד, פסוק כ"ה). האיש יפה התואר הוא בנו של המלך דוד ושמו אבשלום. על הבן הזה של דוד נכתב בפרק ט"ו פסוק ו': "ויַגְּנֵב אַבְשָׁלוֹם אֶת-לֵב אַנְשֵׁי יִשְׁרָאֵל". בפסוק י"ג נמסר לנו מידע נוסף: "הָיָה לֵב-אִישׁ יִשְׁרָאֵל אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם".
אבשלום בנו של דוד עלה על שרטון של ברוטאליות וגסות רוח ביחסו לאביו, מלך בישראל. אבשלום במרדו באביו, דוד המלך, גילה התבהמות וגילויי חייתיות, כשהחליט לכפות עצמו על פלגשי דוד אביו והכריח אותן לשכב איתו "לְעֵינֵי כָּל יִשְׁרָאֵל".
פרקים י"ז-י"ח מתארים לנו מרד צבאי אלים ואכזרי, שכפה אבשלום הבן על מלכותו של אביו. המורד נגד אביו הייתה לו מטרה ברורה - להרוג את אביו ולהמליך עצמו למלך על ישראל. ציער אותי, שלא צוין השם אבשלום המורד ומחולל המרד המסוכן בהפטרה לפרשת "האזינו", והעדיפו לציין את שאול, כמי שדוד נחלץ ממנו. לשאול לא הייתה מטרה להרוג את דוד בעוד שאבשלום אחרי שהרג את אחיו אמנון, מטרתו הייתה להרוג את אביו.
המרד - שסחרר את מלכות דוד, שאלפים מבני ישראל מצאו עצמם בשדה הקרב, כשהבן אבשלום מבקש לרשת את דוד בחייו - לא צוין בסוף הביטוי "מִכַּף כָּל אוֹיְבָיו ומִכַּף אַבְשָׁלוֹם", אלא צוין "וּמִכַּף שָׁאוּל". קשה לי, כי לא צוין "... מכף אבשלום, שכפה עלי מלחמת דמים קשה, בה הוקז דמם של רבים וטובים מבני ישראל עד שיסבו עֲשָׁרָה נְעָרִים נוֹשְׁאֵי כְּלֵי יוֹאָב וַיַּכּוּ אֶת אַבְשָׁלוֹם וַיָּמִתֵּהוּ (פרק י"ח פסוק ט"ו).
הרהורי הנוגים בעקבות פסוק א' בהפטרת השבוע נדדו למקומות נוגים נוספים, שלדוד יש יד בהוצאה להורג של חמשת ילדי מיכל בת שאול מנישואיה לפתיאל בן ליש ושני ילדי רצפה בת איה פילגש שאול וגרימת מותו של אוריה החיתי, כדי שהוא יוכל לשאת את רעייתו, איתה שכב בהיותה נשואה. הרהורי הנוגים הופכים לסיוט שלדמות הזו אנחנו שרים - "דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם" וממנו ייצא החוטר מגזע ישי, "... וְהָיָה הַצֶּדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו...."

תאריך:  03/10/2022   |   עודכן:  03/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות ההפטרה לפרשת "האזינו"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שנה טובה וחתימה טובה לעם ישראל ל"ת
ברכה לעם ישראל  |  3/10/22 15:34
2
להקשיב לקול המוסרי של הפרשה
להקשיב לקול המוסר  |  6/10/22 17:22
3
לא לסגוד לדוד המלך.
לא לסגוד לדוד המל  |  9/10/22 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
צבא ההגנה לישראל, ההנהגה הישראלית, מחויבים לביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל השומרים על גבולות ארץ חמדת אבות, מחויבים בהגנתם בכל, בבית הספר ובכביש, בטרמפיאדה ובדלת הכניסה לבית, מחויבים בכל מקום בו יד הקצבים מכל השפות והארצות מונפת
אביתר בן-צדף
מחדל ההתרעה לא גרם לכישלון צבאנו במלחמת יום הכיפורים, כפי שהצליחה ועדת אגרנט להטעות את הציבור הישראלי, שמאמין לשטות זו עד עצם היום הזה    לאחר ארבעים ותשע שנה עדיין עסוקים אצלנו במרץ רב באפולוגטיקה, שהופכת את התבוסה הנוראה בתשרי ה'תשל"ד ל"ניצחון הגדול ביותר שלנו", ויש המפריזים עד כדי "הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה הצבאית"
עידן יוסף
כך נטען בחוות דעת משפטית שחוברה לבקשת עמותת ישראל חופשית    מחבריה טוענים שלנגד עיני נת"ע צריכים לעמוד שיקולי רווחיות ולא מסורת ישראל - אך לא שוללים שימוש בנימוקים זרים מחמת מונופוליות השירות    הבעיה: לשיקולים אלה אין סימוכין בחוק
יורם דורי
כיוון שכבר הגיעו לידיעתנו הידיעות על המצב הקשה במעוזים וכישלון התקפת הנגד של החטיבה והיעדרותו בתום הקרב של חברנו אריה דובדבני, עסקנו בשיחתנו האחרונה בעיקר בחטא היוהרה שחלתה בו הציבוריות הישראלית
יקיר אדלמן
הבה נביט בקצרה במאפייניו של משטר אפרטהייד, כדי לראות הכיצד הוא מתקיים בשלמותו בגדה המערבית שתחת שליטתה של ישראל, וכיצד חלק ממאפייניו קיימים בתוך מדינת ישראל גופא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il