X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משלחת חמאס בראשות ח'ליל אלחיה [צילום: עומאר סנדיקי/AP]
פרק חדש ביחסי חמאס עם סוריה
משלחת בכירה של חמאס ביקרה השבוע בדמשק והתפייסה עם הנשיא הסורי בשאר אסד לאחר נתק של יותר מעשר שנים. הפיוס אמור להביא לפתיחה מחדש של משרדי חמאס בדמשק ולחידוש פעילות הזרוע הצבאית שלה בסוריה, זוהי התפתחות רעה עבור ישראל

תנועת חמאס ציינה השבוע את סיום הנתק שלה ביחסיה עם משטרו של בשאר אסד, שהחל לפני 10 שנים בעקבות החלטתו של יו"ר הלשכה המדינית דאז ח'אלד משעל, לנתק את היחסים עם המשטר הסורי ולהעביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא בקטר במחאה על מעשי הטבח של הנשיא הסורי בבני עמו הסונים במהלך "האביב הערבי".
הנשיא בשאר אסד השפיל את הנהגת חמאס במשך שנים רבות כנקמה על הבגידה בו. הוא דחה את כל ההפצרות להתפייס עמה לאחר שאסמעיל הניה החליף בתפקיד את משעל. אירן וחיזבאללה הפעילו לחץ כבד על הנשיא אסד עד שנכנע והסכים לתת לחמאס הזדמנות נוספת. משלחת של חמאס בראשות ח'ליל אלחיה האחראי על הקשרים עם העולם הערבי והאיסלאמי יצאה לדמשק ביחד עם כמה משלחות של פלגים פלשתינים והתארחה בארמונו של הנשיא בשאר אסד.
בתחילת המשבר תמכה תנועת חמאס בהפלת שלטונו של אסד. אחר כך עברה לנקוט עמדה ניטרלית, ובסופו של דבר חזרה לתמוך במשטר הסורי באופן מלא וגינתה את ההתקפות הישראליות בסוריה.
תנועת "האחים המוסלמים" שאליה משתייכת חמאס התנגדה לפיוס וניסתה לשכנע את הניה להימנע מכך אך הוא לא קיבל את עמדתה. ח'ליל אלחיה, ראש המשלחת של חמאס לסוריה אמר כי מדובר ב"ביקור היסטורי" ושיבח את התמיכה של סוריה בבעיה הפלשתינית. האווירה בפגישה הייתה טובה ושני הצדדים הסכימו, לדברי מקורות בחמאס, להניח את המחלוקות מאחוריהם. אמצעי התקשורת הסורים דיווחו באופן יבש על פגישת הנשיא אסד עם משלחות הפלגים הפלשתינים מבלי לדווח על הפיוס שהושג.
גורמים בחמאס אומרים כי בעקבות הפגישה החשובה עם הנשיא אסד, יהיו בימים הקרובים התפתחויות נוספות. לדבריהם, סוריה תתמוך בהתנגדות הפלשתינית ובתוכניותיה וכי בימים הקרובים יהיו צעדי התקרבות נוספים עד לפתיחה מחדש של הנציגות של חמאס בדמשק.
בניית האמון מחדש בין שני הצדדים היא המשימה העיקרית כעת, ח'ליל חיה דן עם אסד ובכירים סורים נוספים בדרכים לתמוך ב"התנגדות" הפלשתינית. בכירים בזרוע הצבאית של חמאס אינם מסתפקים בפתיחתם מחדש של משרדי השלוחה של התנועה בדמשק, הם רוצים חופש פעולה צבאי ו"אור ירוק" להקים בסוריה תשתית צבאית, שתוכל לתקוף את ישראל ברקטות בעת הצורך.
המפגש המתוקשר של הנשיא בשאר אסד עם המשלחות של הפלגים הפלשתינים נועד להעביר לעולם הערבי מסר של אחדות והתייצבותה של סוריה לצד הבעיה הפלשתינית באמצעות תמיכה באופוזיציה הפלשתינית למדיניות יו"ר הרש"פ אבו מאזן. המפגש הזה מחזק את מעמדה של תנועת חמאס ומחליש עוד יותר את מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלשתיני.
תנועת חמאס מתואמת כעת עם כל הגורמים המרכיבים את "ציר ההתנגדות" לישראל: אירן, סוריה, חיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי.
תנועת חמאס הביעה בפני המשטר הסורי תמיכה באחדות האדמה הסורית ונגד ההתקפות הישראליות על סוריה. היא הודיעה כי יש קונצנזוס בהנהגת התנועה על חידוש הקשרים עם סוריה וכי היא פותחת דף חדש ומביטה קדימה. חמאס עדכנה את טורקיה וקטר על חידוש הקשרים עם סוריה ולטענתה היא לא שמעה מהן התנגדות למהלך.
הפיוס בין תנועת חמאס למשטר הסורי איננו טוב לישראל. הוא מחזק את "ציר הרשע" שבראשו עומדת אירן ואת ההתנגדות לכל הסדר מדיני עם ישראל. הציר הזה מתנגד להסכמי אוסלו ותומך במאבק המזויין עד להשמדתה של ישראל והקמת מדינה פלשתינית במקומה.

תאריך:  21/10/2022   |   עודכן:  21/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על זעם במפלגה על קיצוץ תפוקת הנפט, הנתפס כמכה מתחת לחגורה לביידן - שדווקא הוא אינו ממהר לפעול
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חושף: עשרות קצינים בכירים אמריקנים בדימוס עבדו ועובדים בשכר עתק עבור סעודיה ואיחוד האמירויות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סוקר את 80 שנות היחסים בין המדינות ומסביר מדוע המשבר הנוכחי - סביב הפחתת תפוקת הנפט - הוא כה עמוק
יוני בן-מנחם
משלחת בכירה של חמאס תצא בקרוב לדמשק כדי להיפגש עם הצמרת הסורית ולדון עמה בחידוש היחסים לאחר נתק של עשר שנים    חמאס מעוניינת בהידוק הקשר עם "ציר ההתנגדות", בפתיחה מחדש של משרדה בדמשק ובאפשרות לפעילות צבאית משטח סוריה נגד ישראל
איתמר לוין
משבר האנרגיה יזרים טריליוני דולרים, הבריתות מול אירן מתהדקות - אך חוסר היציבות נותר בעינו, מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il