X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סוגרות את הפער [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
שכירות מסובסדת כיעד לאומי
המעבר של ישראלים רבים, ובמיוחד צעירים, לשכר דירה, הוכיח את עצמו במהלך השנים האחרונות כחרב פיפיות

אפשר לכתוב אנציקלופדיה אודות הניסיונות הבלתי נלאים של ממשלות ישראל לדורותיהן לעודד דיור להשכרה. מקובל לחשוב שניסיונות אלה לא הצליחו בגלל המנטליות של העם היושב בציון שבניגוד לעמיתיו באירופה ובצפון אמריקה, אינו שש להתגורר בשכירות ומעדיף לעשות מאמץ ולהגיע לדירה בבעלותו, מה שאכן מסמל עבורו יציבות וכן רכוש נאה שאותו יוכל להוריש לדורות הבאים.
עובדה זו הייתה נכונה במהלך העשורים הקודמים. בשנות ה-80 של המאה שעברה, לדוגמה, כשמדינת ישראל הייתה הרבה יותר ענייה לעומת היום, לכ-78 מהישראלים הייתה דירה בבעלות או בשכירות מוגנת באחת מהחברות הממשלתיות דוגמת עמידר. אולם אחוז זה ירד בהדרגה משנה לשנה, החל משנות ה-90, וכיום רק לכ-65 אחוזים מהישראלים יש דירה בבעלות.
ובמילים אחרות, אם לפני 20 שנה, לכ-3 מיליון ויותר מתוך 4 מיליון ישראלים שהתגוררו אז במדינת ישראל, הייתה דירה בבעלות או בשכירות מוגנת, הרי שכיום לכ-3 מיליון ישראלים(!) ויותר אין דירה בבעלות. הסיבה העיקרית לכך איננה שינוי במנטליות ומעבר מהתפיסה של דירה בבעלות לדירה בשכירות, אלא העלייה התלולה במחיר הריאלי הממוצע של דירה בישראל, שרק במהלך 15 השנה האחרונות עלה בכ-130 אחוזים.
אולם, וזה אולם גדול, המעבר של ישראלים רבים, ובמיוחד צעירים, לשכר דירה, הוכיח את עצמו במהלך השנים האחרונות כחרב פיפיות. אם עד לפני שנים ספורות העלייה במחירי השכירות הייתה מתונה ביחס לעליית מחירי הדירות, הרי שבהדרגה, ובמיוחד במהלך השנה האחרונה, החלו מחירי השכירות לסגור את הפער, ולאחרונה אף פורסם על מקרים רבים שבהם הועלו מחירי השכירות בעשרות אחוזים ללא הנד עפעף.
המדינה אומנם ניסתה במסגרת חוק עידוד השקעות הון לעודד יזמים לבנות גם דירות להשכרה, לטווח הארוך במחירים ברי השגה והציעה אי-אילו הטבות, אולם בשטח המצב לא השתנה, והיזמים רובם ככולם אינם עומדים בתור. גם פרויקט דירה להשכיר מציע פתרון חלקי בלבד, ואינו מגיע מסיבות שונות לרוב מניינם של שוכרי הדירות. נוצר מצב בו רוכשי הדירות הפוטנציאלים ממולכדים, מחד-גיסא, בין החשש להתחייבות במסגרת המשכנתא שלא יוכלו לעמוד בה, ומאידך-גיסא בין אבן הריחיים של התשלום החודשי הגדל והולך לשכר דירה.
הפתרון שאני מציע בשם לשכת הקבלנים הינו פשוט בתכלית: הקבלנים, ובמיוחד באזור הביקוש, יקבלו באופן אוטומטי עוד 30 אחוזים זכויות בנייה בכל פרויקט ופרויקט (נוסחת שבס כחלון), ובתמורה להגדלת הזכויות, ייבנו היזמים 20 אחוזים מהדירות שיתווספו כדיור מוזל לזכאים במחיר מופחת במחיר שיקבע השמאי הממשלתי וה-10 אחוזים הנותרים יוקצו לטובת דיור להשכרה מסובסד לטווח הארוך לזכאים במחיר מופחת.
מודל פשוט וברור זה יהפוך באיווחה אחת את כל נושא הדיור להשכרה ל-WIN WIN. הוא יהפוך אותו לחלק אינהרנטי מכלל שוק הדיור(!) ולא לספיח כפי שהיה עד כה, יגרום בד-בבד גם להגדלת ההיצע בכלל בשוק הדיור ב-30%, כולל דיור מוזל בהיקפים הרבה יותר גדולים כ-20% מסך הדירות הנבנות למכירה ו-10% מהדירות הנבנות יהיו להשכרה להגדלת ויצירת מלאי דירות להשכרה.
כול שנה, יהיה כדאי גם ליזמים, לא כל שכן עבור השוכרים. הוא גם ישים קץ להשתוללות מחירי השכירות לה אנו עדים בעצם ימים אלה. כך גם ייווצר הבסיס למלאי דירות גדול כדירות להשכרה בצורה עקבית, מסודרת וברת שליטה.
הנני מצפה מקברניטי שוק הדיור לא לשבת מן הצד בחיבוק ידיים ובאפס מעשה, ולגלות נחישות ויצירתיות (כפי שאנחנו בלשכת הקבלנים עשינו) וללכת על המודל הזה. ויפה שעה אחת קודם!

כותב המאמר הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  23/10/2022   |   עודכן:  23/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
הוועדה המייעצת למינוי בכירים דנה בבחירת הרמטכ"ל, אחת מחברות הוועדה, הפרופסור טליה איינהורן, התנגדה לבחירת הרמטכ"ל עקב מינויו בתקופת בחירות    היועמשי"ת נשאלה טלפונית האם חברי ועדה מוסמכים לשקול שיקולי תזמון בהחלטה על טוהר המידות של המינוי, והשיבה בשלילה
יוקי לביא
האופרה הישראלית פותחת את עונתה עם הקלאסיקה של אופנבאך - "סיפורי הופמן"    טירופי חושים, מציאות מול בדיה והכל עטוף עם שלל סולנים ונגנים
עמנואל בן-סבו
כשהפוליטיקאים החליטו להסיר את יוקר המחיה מעל סדר היום הציבורי    יוקר המחיה לא רק שנדחק אל השוליים אלא שביום למחרת יום הבוחר, הובטחה חגיגית על-ידי בעלי החברות המובילות במשק, עליית מחירים משמעותית כמעט בכל תחומי החיים במדינה
צבי גיל
עיבוד מחדש של חומרים אנושיים שלא אטם את מעיין הדמעות של מירי ליבליך    ההערכה שלי היא שמעטים מאוד, לא רק מקרב הדור הצעיר, אלא מקרב הציבור הישראלי בכלל בימינו, מכירים את הסיפור של אותם צעירים שהובאו לארץ במסגרת עליית הנוער באותם ימים ובנסיבות שאין להם תקדים
בעז שפירא
האלימות הגואה ברחוב הערבי, הטרור הערבי בכבישי ארצנו שם הם הורגים ונהרגים בלי כל יחס למספרם באוכלוסייה, הגניבה והביזה, הפרוטקשן שהיה למכת מדינה, הפריצה לבסיסי צה"ל והגניבה מהם כל אלה מלמדים גם על עוינות קשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il