X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לשון הקודש [צילום: פלאש 90]
מ"מבול" - ל"בול"
השם הארמי ניתן לחודש זה, כדי לרמז שעבודתו הרוחנית של האדם צריכה להתייחס למצב נחות כלומר, כיוון שאנו שרויים בחושך הגלות - עלינו 'לברר' ולזכך מצב זה, היינו להחדיר אור אלוקי אל תוך החושך הרוחני, ולא להזניח ולהפקיר את העולם מחמת מצבו הנחות

שמו של החודש אותו התחלנו השבוע, הוא 'מרחשון'. שם זה הוא בלשון ארמית (אם כי יש בו רמז לגשמים המתחילים בחודש זה: "מר" מלשון "מר מדלי", שמשמעותו: טיפה, טיפות הגשם), והוא נמנה על שמות החודשים ש"עלו בידם מבבל". לעומת זאת, שמו המקורי של החודש בלשון הקודש הוא 'בול', כפי שנאמר בתורה: "בירח בול, הוא החודש השמיני" (מלכים א', ו').
ברור ששמו האמיתי של החודש הוא, זה שבלשון הקודש, כפי שהוא מופיע בתורה. לפי זה כשמגיע חודש מרחשון ואנו מבקשים לדעת את ההוראה המיוחדת לחודש זה, עלינו ללמד אותה משמו בלשון הקודש ומן המקור בתורה בו מופיע השם הזה.
השם הארמי ניתן לחודש זה, כדי לרמז שעבודתו הרוחנית של האדם צריכה להתייחס למצב נחות. כלומר, כיוון שאנו שרויים בחושך הגלות - עלינו 'לברר' ולזכך מצב זה, היינו להחדיר אור אלוקי אל תוך החושך הרוחני, ולא להזניח ולהפקיר את העולם מחמת מצבו הנחות. הביטוי הארמי מורה על כך שהשפע האלוקי ירד לדרגות נחותות ביותר, על-מנת 'לטפל' בהן ולהעלותן לקדושה.
גם בענייני תורה הרי היסוד והבסיס לבירורים אלה הוא התורה והמשנה שנכתבו בלשון הקודש, שכן שורש התורה היא בדרגות עליונות של קדושה, כמובן. כך גם בענייננו: יחד עם כך שיש לחודש שם ארמי, לרמוז על תפקידנו "לרדת" לדרגות נמוכות על-מנת להעלותן, ולטפל בעניינים החומריים של העולם הזה כדי לקדשם - הרי, מצד שני, יש לזכור שהשורש והמקור למהות החודש ותפקידו הוא בלשון הקודש, היינו - בקדושה עליונה.
ברור, אפוא, כפי שהוסבר לעיל, שהשם בלשון הקודש מהווה מקור להבהרת תפקידנו, ובשמו של החודש טמונה ההוראה לעבודה הרוחנית המיוחדת של חודש זה.
מהי ההוראה לחודש מרחשון כפי שהיא מתבטאת בשמו היהודי 'בול'?
שמו האמור של החודש מופיע בהקשר של בניית בית המקדש על-ידי שלמה המלך: "ובשנת האחת-עשרה, בירח בול, הוא החודש השמיני, כלה הבית לכל דבריו ולכל משפטיו". חז"ל אומרים בהקשר לכך: 'מהו בירח בול? בירח מבול חסר מ', כנגד ארבעים יום. שאף על-פי שנשבע הקב"ה "ולא יהיה עוד מבול לשחת הארץ", אף-על-פי-כן מ' יום בכל שנה היו אותם הימים עושים רושם בעולם, עד שעמד שלמה ובנה את בית המקדש. ופסקו אותם מ' יום. לפיכך כתיב חסר מ', כנגד ארבעים יום שפסקו".
כלומר: המבול החל לרדת, כידוע, בחודש מרחשון, והוא נמשך 40 יום. בשנים שלאחרי כן, הרי אף שהקב"ה נשבע שלא להביא מבול לעולם, עם זאת כיוון שהגיע חודש מרחשון הרי במשך אותם ארבעים ימים, שבהם ירד המבול בשעתו, היו 'אותם הימים עושים רושם בעולם', והיו השלכות לעובדה שבתאריך זה ירד בשעתו המבול. רק כשבנה שלמה המלך את בית המקדש חדל תהליך זה של ה'רושם' של 40 ימי המבול. מסיבה זו נקרא מאז החודש בשם 'בול', לרמז על המבול שחסרה ממנו האות מ' ('מבול' בלי מ' = 'בול'), כלומר: שוב אין קיימים אותם מ' (40) ימים.
מהו הלקח מסיפור זה, על חודש מרחשון מדי שנה?
בחודש מרחשון מתחילה כידוע עונת הגשמים, תקופת החורף. בחוץ יורדים גשמי זעף, הקור שורר בעולם. מבחינה רוחנית משמעות הדבר שחסר החום של "שמש ומגן ה' אלוקים". האדם צריך לשמור על עצמו ולחסן את עצמו מפני הקור ומפני רוחות הזעף. הוא חייב ללבוש בגדים חמים ולהסיק את ביתו, כלומר - לדאוג לכך שלא תשפיע עליו האווירה השוררת ברחוב.
כלפי כל זה אומרים ליהודי שאין הדבר צריך להשפיע עליו, ולאמיתו של דבר עליו להתאמץ שלא יחול כל רפיון בעבודת ה' גם בימים אלה. אדרבה: עליו להגביר את לימוד התורה, את ביטויי האהבה והעזרה לזולת, את ההתמסרות לעבודה רוחנית כדרוש. יש לזכור כי "יתרון האור - מן החושך", היתרון והחשיבות של אור הוא כאשר הוא בא על-רקע של חושך, התחזקות וההתגברות בעבודת ה' בימים כאלה תהיה חשובה יותר ומודגשת יותר מאשר עבודת ה' בימים נעימים ונוחים.
דבר זה נלמד מן הסיפור האמור: בניין בית-המקדש על-ידי שלמה המלך היה בחודש מרחשון דווקא, למרות שהיה זה התאריך שבו ירד המבול, ואף היו עדיין השלכות בעולם מעובדה זו, עד כדי כך ש'היו עושים רושם בעולם'. למרות כל זה, לא התפעל שלמה המלך ובנה את בית-המקדש. לא זו בלבד שהדבר לא פגע ולא הפריע לבניית בית המקדש, אלא אדרבה, על-ידי-כך "פסקו אותם מ' יום". ההשפעה הייתה הפוכה: הקדושה ניצחה את השפעת הצד המנוגד.
יתר על כן: בהמשך אותו סיפור אומרים חז"ל כי 'מרחשון - עתיד הקב"ה לשלם לו', בבנין בית-המקדש השלישי. מכך ניתן לראות שכאשר יהודי לא מתרגש ולא מתרשם מן החושך הרוחני של תקופת הגלות. ואדרבה עוסק בענייני קדושה בלי לשים לב להפרעות - הרי בכך הוא מתחיל לבנות את בית-המקדש השלישי, הוא מביא גאולה אל תוך מצב הגלות.
יש המתייחסים בזלזול כלפי עבודת הקודש של הפצת אור וזיכוי הרבים. מהם ישנם כאלה החושבים עצמם "מומחים" לא פחות מרבותינו, "נשיאי חב"ד", שעוררו תמיד לצאת לרחוב ולהאיר את החושך. אין לבזבז את הזמן בוויכוחי סרק עם אנשים שנותנים ביקורת, מוטב לנצל זמן זה לפנות לאזנים שומעות, ללבבות פתוחים ולנפשות צמאות ולזכות אותם בדבר תורה ובעשיית מצוה. "ומצוה גוררת מצוה". כך מאירים את נפשות ישראל, ובאמצעותם את העולם כולו, "בנר מצוה ותורה אור", וכך גורמים לזירוז בית המקדש השלישי ואת הגאולה השלימה על-ידי משיח צדקנו.

תאריך:  26/10/2022   |   עודכן:  26/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
הכיעור הפוליטי, הזיהום המוסרי, הניצול המעוות של זכר ראש הממשלה המנוח בידי פוליטיקאים הנאבקים לעבור את אחוז החסימה, העניק את הזיהוי הסופי והוציא את המרצע מהשק
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מינוח שגוי, אירוח, שקרן פתולוגי, הזוי, טעות איומה ושלילה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
איתן קלינסקי
בתרבות הנבואית שלנו המים היוו מקור השראה לחזון מרגש ושובה לב, הקורא לנו לבנות חברה, שכל נדבך מנדבכיה יושתת על ערכי הצדק והמשפט
יאיר נבות
לא במקרה שב הנשיא ביידן ומזהיר את רוסיה כי תהיה זו "טעות רצינית" מצידה אם תעשה שימוש בנשק גרעיני טקטי על אדמת אוקראינה    חשש מפני "התפתחויות חדשות ומטרידות הקשורות לארסנל הגרעיני של רוסיה"
אייל בהרי
פקידי משרד האוצר, שכזכור זכו בשנה האחרונה ב"ליטרת בשר" של 65 מיליארד שקלים, מצאו, כדרכם בקודש, סיבה טובה מדוע לא ליישם את המלצות הצוות הבין-משרדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il