X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אברהם אבינו בעקדת יצחק
פּרשת "לך לך" - סיפור העם והמשפחה
השיר שהתחיל בפרשת "לך לך" ובהקבלה בין הסב ובין אבי האומה אברהם אבינו, הסתיים בניכּור הגלות היא לא פיזית: הסב עלה אל הארץ, אך הוא חווה בה גלוּת תודעתית

השבוע פרשת "לךְ לךָ", הפרשת המכוֹננת של הוּלדת העם היהודי. אברהם אבינו זכה לתואר המחייב "אבינו", אבי האוּמה. עד אז משפחתו הייתה משפחה עובדת אלילים וגרה באוּר כּשְׂדים, בָּבל (עירק של ימינו). האל מצַווה את אברהם (שבראשיתו נקרא אברם) לעזוב את ארצו ואת מולדתו וללכת אל הארץ המובטחת לעם ישראל, העם שייצא מחלציו:
הארץ מכונה עד אז "ארץ כנען", והעמים החיים בה היו עובדי אלילים. על-פי המסורת היהודית, המשפחה של אברהם ושרה היא המשפחה הגַרעינית שממֶנה צמח העם היהודי. במשך הדורות נקבעה המסורת שיציאה מן הגוֹלה אל ארץ ישראל היא "עלייה" לארץ, כיוון שיש בה עלִייה רוחנית של היהודי השָב למולדתו (וכמובן עזיבת הארץ מכונה "ירידה").
הדגש בתפיסה זו הוא על הקיטוב בין ה"גוֹלה", ה"גלוּת", ובין ארץ ישׂראל (ארצו של עם ישׂראל). אברהם אבינו על-פי תפיסה זו הוא העולה הראשון, וכל עלייה של יהודים לארץ המובטחת היא בגדר "מעשׂה אבות - סימן לבנים".
עליית הסב מבבל כמו אברהם אבינו
אברהם עלה מבבל לארץ שהייתה, עם הדורות, לארץ ישראל. גם משפחתנו עלתה מבבל לעבר ארץ ישראל. גם סבי בעלוֹתוֹ דומה היה לאברהם אבינו שעלה מאוּר כשׂדים לארץ כנען. על אברהם נֶאמר במקורות היהודיים ש"עלה על-פי הדיבּור", כלומר: על-פי הדיבור האלוהי. בצַו האל הוא נטש את "מולדתו", במובן הבסיסי של המילה: מקום הולדתו. מ'מולדת' שהיא מקום הולדת הוא עובר לארץ ישראל, שתהיה מולדת עבור העם כולו. "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה".
קמתי לכתוב שיר על העלייה של סבי לארץ ישראל, ומצאתי עצמי כותב את השיר בהשראת פרשת "לך לך". בבואי לכתוב את שיר עלייתו של סבי מורָד (כינוי של השם מרדכי) חקק, שָמרתי על התבנית המַחזורית של חֲזרה על עלייתו של אברהם בדרכו מבבל לארץ ישראל. על-פי השיר "גלות", גם סבי מורד בן רפאל חקק עלה על-פי הדיבור האלוהי, עלייה בצַו האל, בצַו המסורת לדורותיה מִכּוח הכּיסופים והתפילות לארץ. משפחתנו ישבה בבבל למעלה מאלפיים שנה, מאז גלות בית ראשון. כיהודים, התפללנו תמיד את תפילת העונות (בתפילת שמונה עשרה) לפי העונות של א"י: "משיב הרוח ומוריד הגשם", בין תשרי לניסן, ו"מוריר הטל" - בין ניסן לתשרי. כך שמרנו על זיקת מולדת לא"י, וזיקת גולה לבבל. וכך כל היהודים שגלו לתפוצות השונות שמרו בלבם על הזיקה לארץ ישראל, ועל ניכור ותחושת גלות למקום שבו ישבו. חזרנו לכאן מכוח החלום לשוב לארץ, מכוח החלום לשוב לירושלים.
השיר שלי מֵעצם תכנו הוא שיר עלייה לארץ, אך הוא נקרא "גלות". זה מעלה תמיהה ראשונית אצל קוראי השיר. השיר נכלל בתוכניות הלימודים ובשנת 2011, היה שיר זה חובה לבגרות. למה אם כן נקרא השיר "גלוּת"? הנה השיר שלי, בצירוף כמה הערות על הַשיר:
גלות/ בלפור חקק
סָבִי הָיוּ לוֹ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה שְׁקוּפִים
וְרָקְמָה לוֹ אִמּו בְּדַשׁ הַכֻּתֹּנֶת
הַתְּכֻלָה פַּסֵּי זָהָב יָפִים
וְחָקְקָה לוֹ אֶת שְׁמו בְּעֹנֶג
בְּאוֹתִיוֹת שֶל כֶּסֶף, אוֹר מְזֻקָּק.
סַבָּא שֶׁלִּי. מוֹרָד בֶּן רְפָאֵל חַקָּק.
וְעָלָה סָבִי כְּאַבְרָהָם מֵאוּר
מֵאוֹתָהּ אֶרֶץ עַל פִּי אוֹתוֹ דִבּוּר.
עָלֹה עָלָה אֶל אוֹתָהּ אַדְמַת מוֹלֶדֶת
וְלֹא הָיְתָה
לוֹ עוֹד הַכֻּתֹּנֶת הַנֶחְמֶדֶת.
ואָבְדָה לוֹ שְׂרָרָתוֹ
וְאָבַל נֹגַה פָּנָיו
וְנִשְׁחַת הַכֶּסֶף
וְנִשְׁחַט הַזָּהָב.
וּבַשְׁוָקִים רָכַל סָבִי מָכַר אֶת אוֹצְרוֹתָיו
בְּגָדִים בָּלִים, מַרְכֹּלֶת אַכְזָב
לְשׁוֹנוֹ כְּבֵדָה, נָבִיא נֶעֱזָב.
סַבָּא שֶׁלִּי מֶלֶךְ עָצוּב.
נוֹלַד בְּבִגְדֵי מֶשִׁי וְרִקְמָה, בִּגְדֵי חֲמוּדוֹת.
וְכַאֲשֶׁר גָּלָה אֶל אֶרֶץ
נִשְׁחֲתוּ בְּגָדָיו, נִשְׁחָת הוֹדוֹ.
רַק בְּמוֹתוֹ הִלְבִּישׁוּהוּ תַּכְרִיךְ כַּעֲטֶרֶת
טַלִּית שֶׁקִּבֵּל מֵאָבִיו טַלִּית יְרֻשָׁה
חֲקוּקָה תְּכֵלֶת אוֹֹתִיּוֹת שֶׁל קְדֻשָּׁה.
וּלְאֹרֶךְ הַטַּלִּית דִמִּיתִי לִרְאוֹת
פַּסֵּי זָהָב יָפִים. אוֹר מְזֻקָּק.
סַבָּא שֶׁלִּי. מוֹרָד בֶּן רְפָאֵל חַקָּק.
מתוך: "ואז בקץ היוחסין" - שירים, 1987
מורד בן רפאל חקק [צילום: אלבום משפחתי]

על-פי השיר, הסב מקבל מאמו בילדותו את כתונת הפסים: תכלת ופסי זהב יפים. האם הרוקמת מעניקה לו את הכתונת של הדורות ועליה חקוק שמו באותיות של כסף. החקיקה של מורשת הדורות היא גם החקיקה של שם המשפחה "חַקק". והסבא שמו: "מורד בן רפאל חקק". המעשׂה של האם הוא מנהג מקובל במשפחות שעלו מבבל, ואכן גם אני בילדותי הולבשתי כתונת פסים, וכן אחי התאום הרצל. עלינו לזכור שבתנ"ך נֶאמר על שמואל: "ומעיל קטון תעשה לו אִמו" (שמואל א', ב 19). אני זוכר שכאשר כתבתי את השיר, בימים שקדמו להולדת השיר לא היה לי שיר, היה לי בראש רק צירוף זה: "סבא שלי, מורד בן רפאל חקק". צירוף זה היה בעיניי מֵעין כתובת על קבר. חשתי שאני הולך לכתוב שיר הנצחה, שיר שינציח את דמות סבי ואת עלייתו לארץ.
השיר "גלות" כשיר מחאה
כשכתבתי את המשך השיר, הבנתי שיותר משכָּתבתי שיר עלייה, כתבתי שיר מחאה, ולכן כשהשיר נשלם, ידעתי ששמו של השיר יהיה "גלות". הסב אכן עולה לארץ על-פי השיר, כמו אברהם אבינו: הוא טעון במִטעַן של מורשת הדורות כשהוא שׂם פעמיו לָארץ המובטחת: "ועלה סבי כאברהם מאוּר/ מאותה ארץ על-פי אותו דיבוּר". השורש ע'ל'ה' מופיע גם בהמשך בהדגשה: "עלֹה עָלה אל אותה אדמת מולדת/ ולא הייתה לו עוד הכותונות הנחמדת".
המפגש עם הארץ אכן הוביל לאבדן הכותונת, להשחתת הכותונת ולאובדן מורשתו וסמכותו כאב. הוא חָווה ניכור לתרבותו, לסמליו ולערכיו. ולכן עלייתו מתוארת בהמשך השיר כיציאה אל גלוּת: "וכאשר גָלָה אל ארץ/ נשחתו בגדיו, נשחת הודו".
יש ציפייה בסוף השיר לחזרת הסב לתפארת עברו רק במותו: "רק במותו הלבישוהו תכריך כעטרת/ טלית שקיבל מאביו, טלית ירושה/ חקוקה תכלת אותיות של קדושה". התחושה שפסֵי הכסף יחזרו לו במותו היא ציפייה שלא ברור אם התממשה, כיוון שעל-פי השיר היא בדמיונו של כותב השיר: "דִימיתי לראות פַּסי זהב יפים"...
השיר שהתחיל בפרשת "לך לך" ובַהַקבּלה בין הסב ובין אבי האומה אברהם אבינו, הסתיים בניכּור. הגלות בשיר היא כמובן לא פיזית: הסב עלה אל הארץ. אך הוא חווה בה גלוּת תודעתית: הוא חש זר ומנוכר, תרבותו זרה בארץ עם עלוֹתו. כתבתי את השיר "גלות" מתוך הזדהות ואמפתיה עם סָבי מורד בן רפאל חקק, ועִם השנים היה שיר זה לשיר המְייצג את שֵבר העליות בשנים שלאחר הקמת המדינה והוא מופיע באנתולוגיות ובספרי לימוד. יִהיו דבריי אלה דְברים של עילוי נשמה לְסבי מורד בן רפאל חקק, שחווה על בשרו את פרשת "לך לך".
מה בין סבי מורד לאברהם אבי האומה?
אברם (אברהם) עולה לארץ, והקב"ה חושף את משמעות הדבר: "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט". האל מעלה את אברהם להקים את מולדתו ולהיות אב מכונן לכל יוצאי חלציו בני עמו. הם ממשיכי דרכו, ועליכם לכונן כאן חברת צדק. סבי ששמו "חקק" בא גם הוא בשם האמת (אל-חק, בערבית: האמת), וגם בהיות חוקק את המציאות שהוא חי בה. גם הוא בא לכונן חברה צודקת שיש בה שילוב תרבויות בין העדות השונות של העם ששבו למולדת האחת.
הצו לאברהם היה: "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". לא קל היה לאברהם להינתק ממקום הולדתו, לצאת אל ארץ כנען. סבי יצא מתוך כיסופים של דורות לחזור אל הארץ המובטחת. הוא דבק בדרכו של אברהם אבי האומה.
האל הבטיח לאברהם: ""וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל" ומבשר לו שזרעו יהיה רב בארץ הזאת. סבי, נוחו עדן, אינו עוד עמנו, אך בכל פעם שאני קורא את השיר "גלות" באירועים פומביים או בשידור רדיו, אני חש שיש לו נחת. אכן, צאצאיו של סבי רבים בארצנו, וגם אנו ממשיכים לראות בו אב למשפחתנו הגדולה. אנו ממשיכים כאן במולדתנו את המורשת של אברהם אבי האומה, אך גם את מורשתו של סבי מורד חקק. הוא נשאר נאמן לשם "חקק", ומורשתו חקוקה בלבנו.

תאריך:  31/10/2022   |   עודכן:  31/10/2022
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 בלפור חקק
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
פּרשת "לך לך" - סיפור העם והמשפחה
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
תודה לכותב המאמר. ל"ת
איתן.  |  3/11/22 10:50
2
תודה לבלפור חקק על החוויה
איתן .  |  4/11/22 09:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחי כץ
ענף הטיפול בקשישים העולמי צפוי לצמוח בין היתר בשל הגברת המודעות ליכולת לטפל בחלק מהמחלות הכרוניות אצל הקשישים יחד עם מחקרים רבים שנעשים בתחום כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, סרטן, מחלות שיניים
ציפי לידר
למה גמגם בנט כשהבטיח לא לשבת עם לפיד?    ולמי שמורות הזכויות לשוויון מגדרי'? נכון, לרבי מלובביץ    תקראו, תבינו
חיים נוי
ביקורת: תמיד עולה המנגינה - ערב קסום משירי יורם טהרלב - בית צבי    השירים שכתב טהרלב הפכו כבר מזמן לחלק מנכסי צאן הברזל של הזמר הישראלי    הוא כתב שירים ופזמונים למבוגרים ולילדים, ללהקות צבאיות ולאירועים משמעותיים
יוסי דר
בשעות האחרונות מתברר בעליל שדמו המורעל של סטאלין ממשיך לזרום בעורקיה של מרצ יוצאת חלציה של מפ"מ, והצופן הגנטי שלה כיישות בולשביקית שולט במוחה ובשאר אבריה
חנינא פורת
האם באמת ישראל מאבדת את הנגב לטובת הבדואים? בעקבות ספרו החדש של מאיר דויטש    הקורא שרוי בתחושה שמתבררת אזלת יד של הממשלה מול השתלטות הבדואים על מרחב הנגב בדרכים לא חוקיות    עם זאת הכותב אינו מתמודד עם הגורמים העיקריים שהביאו את הנגב למצב זה החל משנת 1948
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il