X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפליה [צילום: פלאש 90]
השופטת תמר בר אשר: תורת ההיגיון
השופטת המחוזית תמר בר אשר, שעוררה עליה ביקורת כשזיכתה נהג אלים, היא זו ששמה קץ לאפליית בתיה"ד הדתיים-לאומיים לגיור לעומת אלה החרדיים שגיוריהם הוכרו על-ידי המדינה ומי יוצא נגד? - הח"כ הכי חרד"לי בציונות הדתית

קיתונות של רותחין נשפכו בשבוע שעבר, כמובן וירטואלית, בתקשורת ובציבור (מעטים הפעמים שהתקשורת והציבור תמימי דעים לחלוטין), כלפי שופטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים תמר בר אשר, בשל פסק דין חריג שהיא חתומה עליו, ובו העניקה זיכוי כמעט מלא לעבריין כביש, שתקף ופצע נהג אחר.
העיתוי שבו פורסמה ההחלטה הסלחנית היוצאת דופן, היה בְּעוֹכְרֶיהָ: דווקא בשיאו של גל אלימות בוטה בכבישים, שבמהלכו הולך רגל איבד חייו בדקירת סכין, ובמקרים אחרים נשלפו בכבישים סכינים מאיימים בידי נהגים נרגנים. התחושה בציבור הייתה של לית דין ולית דיין, והיעדר מוראה של מלכות ו'אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ".
ודווקא אז התפרסם פסק הדין בנוסח סבתא תרזה, בתיק של אלימות: נהג אלים שגרם לעמיתו שבר ושריטות, זוּכּה בטענה כי "חומרת העבירה אינה חזות הכל... לא נראה כי רגע מר ונמהר שבו פעל שלא כדין, תוך עשיית מעשה חמור, צריך למחוק במחי יד את כל פועלו במהלך חייו".
אין החתום מעלה מכיר אישית את השופטת בר אשר. בקושי הייתה לי היכרות חפוזה עם אביה, פרופ' משה בר אשר, מגדולי הבלשנים בדורנו ועטור פרסים אקדמיים. אבל לצד הביקורת על פסק הדין, ראוי להביא פסק דין נוסף בחתימת ידה של בר אשר, שחולל מהפכה רבתי בתחום הגיור, והפקיע מידי החרדים את הזכות הבלעדית לבצע גיורים מחוץ לכותלי הרבנות הראשית.
ומדובר, ככלות הכל, בגיור כהלכה. אכן מוסכם על הכל, החרדים והדתיים לאומיים, שהרבנות הראשית היא הכתובת המוסמכת לעריכת גיורים כהלכה. גיור ממלכתי.
דא עקא, שבציבור החרדי הוקמו בתי דין משלהם לגיור, והמדינה הכירה, לפי הנחיית בג"ץ, בגיורים אלה. כך נוצר מצב מעוות, שמדינת ישראל מכירה בגיור הממלכתי ובגיור החרדי, אך לא בגיור של הזרם הדתי לאומי. רבים בציבור הדתי לאומי לא יכלו לשאת אפליה ביזיונית זו, וכך יזם כבר בשנת 2016 הרב נחום רבינוביץ' זצ"ל, ראש ישיבת ההסדר 'ברכת משה' במעלה אדומים, לשעבר רבן של מספר קהילות בחו"ל וראש בית המדרש לרבנים בלונדון, מחבר פירוש 'יד פשוטה' על משנה תורה לרמב"ם ופוסק הלכה בולט בציבור הסרוג, את הקמת רשת בתי הדין 'גיור כהלכה - בית דין ציוני דתי לגיור'.
קהילה יהודית
ביסוד יוזמתו עמדו הקשיים הבלתי נסבלים שעוברים המתגיירים במערך הגיור הממלכתי, יחד עם החובה ההלכתית לאהוב את הגר ולסייע לו; וזאת לצד הכרת המדינה בגיורים החרדיים (שהם בפועל מעטים, מפני שגיורי הרבנות הראשית מייתרים את גיוריהם). ברשת 'גיור כהלכה' פועלים עשרות רבנים מובילים בציבור הדתי לאומי, שלצד מחויבותם המוחלטת להלכה, והקפדתם בענייני הונאת הגר, הם גם נאמנים לחזון הציוני.
אלא שגיוריו של 'גיור כהלכה' לא הוכרו. המדינה שאולצה בידי בג"ץ להכיר אפילו בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים שנעשו בחו"ל, ואינם תקפים בעיני היהדות הנאמנה, הפכה את הגיור הדתי לאומי, הסרוג, האורתודוקסי לכל דבר, לבן חורג. בלתי מוּכּר. זאת בנימוק שהמדינה טרם קבעה את אמות המידה והתבחינים להגדרת 'קהילה יהודית מוּכּרת בישראל' שקבע הבג"ץ בפסק דין קודם (שהכשיר גיור חרדי) ככלי לאיבחון כשרותו של ביה"ד המגייר.
ואז בא פסק דינה של השופטת בר אשר, שהפך את הקערה על פיה. בר אשר קבעה כי אין מקום לאפליה זו; וכל עוד מכירה המדינה בגיור החרדי, מכוח השתייכותו ל'קהילה יהודית מוּכּרת', מחויב משרד הפנים להכיר גם בגיור הדתי לאומי, שגם הוא בגדר 'קהילה יהודית מוּכּרת'. לפיכך חייבה השופטת את משרד הפנים להכיר בגיורן של שתי נשים נוכריות שגויירו על-ידי רבני ביה"ד 'גיור כהלכה', ולאפשר עלייתן והשתקעותן בארץ, ולהעניק להן מעמד ראוי מכוח חוק השבות.
השופטת ציינה שאמנם ראוי היה שהמדינה תקבע אמות מידה ותבחינים כתובים לשם יישום שוויוני של פסיקת הבג"ץ בעניין הגיור החרדי, אך כל עוד אלה טרם נוסחו, אין משרד הפנים רשאי להתייחס לגיורי 'גיור כהלכה' אחרת מכפי שהוא נוהג עם הגיור החרדי. בתי הדין שבהם התגיירו העותרות, דומים להערכת השופטת, לבתי הדין החרדיים, מפני שגם הם, כמו בתיה"ד החרדיים, משתייכים "לאחד הזרמים המרכזיים ביהדות, והם בעלי זהות יהודית ידועה, במסגרת קבועה ובעלת שם".
סוף דבר: השופטת בר אשר, מסתבר, בוחנת הליכותיה לאור ההיגיון הצרוף המנחה אותה, גם אם יש מי שמתקומם נגד פסקיה, כמו למשל ח"כ אבי מעוז, שנבחר ברשימת הציונות הדתית אך בפועל מייצג את הזרם האולטרא חרדי: "הפרוגרסיבים הרגרסיביים [כך כינה בתגובתו את הציונות הדתית הקלאסית] ממשיכים לדהור. כך עובדת השיטה: עמותות מלמטה שופטים מלמעלה, שבמשותף מכרסמים עוד ועוד בזהותה היהודית של המדינה ודוהרים אל עבר מדינת כל אזרחיה. 'גיור' רפורמי קרוב מתמיד. בקרוב נוביל את תהליכי התיקון והחקיקה הנדרשים, מתוך הקואליציה בראשות נתניהו".
היכונו אפוא לביטול הפסיקה המכירה בגיורים הדתיים לאומיים, ביוזמת הח"כ הכי חרד"ל בכנסת, שהוכיח שוב שחלק מן החרד"ל (חרדים דתיים לאומיים) קרובים יותר לחרדים מאשר לציונות הדתית. גיורים חרדים כן, ציונים דתיים לא. שיא האבסורד.

תאריך:  04/12/2022   |   עודכן:  04/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופטת תמר בר אשר: תורת ההיגיון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
התווית של יהדות הייתה טובה למרר את חייהם של יהודים במרחבי סיביר    אותה תווית של יהדות לא תהיה להם תנא דמסייע לחיים יהודיים בארץ ישראל לפי תפיסת סגן השר, אבי מעוז, הנחוש בדעתו לשנות את חוק השבות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן הורה על פתיחת קמפיין הסתה מדיני ותקשורתי נגד ישראל כ"מכה מקדימה" לקראת הקמתה של ממשלת הימין החדשה. אבו-מאזן מנסה לסנדל את הממשלה החדשה ולשפר את מעמדו הרעוע ברחוב הפלשתיני על חשבון ישראל
עדי דקל
ההתמסרות ליצירה היא המפתח    לכתוב ברצף, לכתוב מתוך עצמך, לאחר מכן תהליך העריכה מאפשר לחולל נפלאות בטקסט, ולכן על הכותב להביע בראש ובראשונה את קולו האישי, ובהמשך, לפתח את הכתיבה המיטבית
גלעד צוויק
אלון מאסק שחרר את החלק הראשון של המסמכים הנוגעים להשתקת חשיפת "הלפטופ מהגהינום" שמתאר את העסקים המפוקפקים של משפחת ביידן    כחלק מהתיקון שמבקש מאסק לעשות בטוויטר, הוא החליט לשחרר את תיעוד השיח הפנימי שהתנהל בתוך טוויטר, עת החליטו לצנזר את הסיפור הענק
יאיר נבות
בהצהרת ה-G7 ואוסטרליה על ההחלטה צויין שתקרת המחיר תיכנס לתוקף ב-5 בדצמבר, דהיינו בעוד יומיים, או זמן קצר לאחר מכן. מטרתו של המהלך היא לצמצם את הכנסותיה של רוסיה ממכירת נפט, תוך מניעת זינוק במחירי הנפט העולמיים לאחר שהאמברגו של האיחוד האירופי על נפט גולמי רוסי ייכנס לתוקף ביום שני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il