X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
טהורים, צדיקים ועוסקי תורתך
המילה 'רשעים' מכוונת למתייוונים היהודים שעשו מעשי רשע בסיוע ליוונים - הלשנות וכו'. להפוך את הדת היהודית לתרבות של גוף שזרה לרוח התורה, ולכן אנו אומרים "ורשעים ביד צדיקים"

בתפילת על הניסים הנאמרת בתפילת שמונה עשרה ובברכת המזון נקראים החשמונאים בשלושה שמות אלו: טהורים, צדיקים ועוסקי תורתך. לעומת זאת אויבי החשמונאים מכונים טמאים, רשעים וזדים. מדוע נקראו החשמונאים בשמות אלו?
הסבר יפה שמעתי בשעתו מפי הרב חיים פרידלנדר זצ"ל המשגיח של ישיבת הנגב בשיחה שהעביר בישיבה בחנוכה לפני עשרות שנים. בתקופתם ניהלו החשמונאים שלושה מאבקים.
המאבק הראשון: היה אותה המלחמה נגד היוונים שביקשו "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך", כוונתם הייתה להשפיע על התרבות היהודית עתיקת היומין. הם עשו כל מאמץ לבטל את לימוד התורה וכול מה שקשור לעיקרי היהדות על-ידי גזרות רעות ונוראיות.
המאבק השני: היה כנגד המתייוונים היהודים שעליהם נאמר: "ויזנב בך את כל הנחשלים אחריך". מדובר על אותם אלו מתייוונים שהושפעו לרעה מהתרבות היוונית הזרה, בכך הפכו הם להיות מסוכנים לעם ישראל, ואפילו יותר מסוכנים מהיוונים עצמם בבחינת: "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" (ישעיהו מ"ט, י"ז).
המאבק השלישי: היה בתוך בית המקדש עצמו בין הפרושים לבין הצדוקים. הצדוקים היו אלה שלא האמינו בתורה שבע"פ וממילא היו כופרים בעיקרי היהדות. ידוע שיוחנן כהן גדול ששימש בכהונה שמונים שנה נעשה לבסוף לצדוקי.
"רשעים"
עתה, נוכל להבין את מה שנכתב בתפילת "על הניסים" בביאור המילה 'טמאים'. ברור לנו שאין לקרוא ליהודי בשם 'טמא', שהרי ישעיהו הנביא אמר: "ואומר אוי לי כי נדמתי כי איש טמא שפתיים אנוכי ובתוך עם טמא אנוכי יושב" (ישעיהו ו', ה'). מבואר שם שכווית הגחלת הייתה עונש בגלל אמירתו שהוא יושב בתוך עם טמא שפתיים. מוכח מכאן שהכינוי 'טמא' מתאים לגויים שרצונם לטמא את עם ישראל בגוף, בנפש וברוח. לכן היוונים הם הנקראים בכינוי 'טמא'. כאשר בתפילה אנו אומרים "וטמאים ביד טהורים" הכוונה לניצחון הגדול של החשמונאים הטהורים על היוונים הטמאים.
המילה 'רשעים' מכוונת למתייוונים היהודים שעשו מעשי רשע בסיוע ליוונים - הלשנות וכו'. להפוך את הדת היהודית לתרבות של גוף שזרה לרוח התורה, ולכן אנו אומרים "ורשעים ביד צדיקים" שניצחון הצדיקים הממשיכים דרכי האבות בלימוד התורה ובהפצתה מדור לדור, הם אלו הגוברים על אותם אלו שהלכו לרעות בשדות זרים וגרמו למחלוקות בעם.
הביטוי 'זדים' שמכונים הצדוקים, בא מתוקף כפירתם בתורה שבע"פ. מלחמתם הייתה בתוככי המקדש פנימה. מובן שהמלחמה הייתה עם "עוסקי תורתך" אלו העוסקים בתורה שבכתב ובתורה שבע"פ בבחינת "עסק" בפלפול ובעמקות ועל כן אנו מזכירים את הניצחון הגדול של "עוסקי תורתך" על אותם זדים שאפילו בתוך המקדש פנימה עמדו בכפירתם.
כאשר אמרתי את דבר התורה לת"ח אחד, החזיר לי על אותו נושא בשמו של הרב חיים יעקב צוקרמן זצ"ל מחבר הספרים ברכת חיים על התורה ועל המועדים. ידוע הוא כי כאשר הקב"ה דן את עם ישראל אם הם ראויים לחסד או חלילה לא, הוא מעמידם כנגד אומות העולם, והרי אז היהודי הגרוע ביותר הוא בתכלית השלימות כנגד הגוי הטוב ביותר. וזהו הפירוש "רשעים ביד צדיקים" - ביד מלשון "על-יד" דהיינו הקב"ה מעמיד רשעים ליד צדיקים, טמאים ביד טהורים וזדים ביד עוסקי תורתך.
כלומר, ישראל ליד האומות, על כן הם יוצאים זכאים וראויים לחסד ולרחמים. והוסיף עוד שלאמיתו של דבר יש בזה נס גדול דבר שהוא מחוץ לדרך הטבע, שכן בדרך כלל הטבע הטמא גובר על הטהור, והרשע על הצדיק כאן היפוכם של דברים שהטהורים, הצדיקים והעוסקים בתורה הם המנצחים מכוחם וגבורתם.
תאריך:  12/12/2022   |   עודכן:  12/12/2022
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פדה-גולדשטיין
במקום להתחפר בקושי באופן שמעורר התנגדויות ומוביל לוויכוחים על הדוגמאות ומשמעותן, דווקא המחשה שמרחיקה מהאירוע, ומאפשרת התבוננות נקייה, חוסכת מילים רבות ולעיתים אף עקרות
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן נערך להתמודדות עם תופעת הברחות הסמים מסוריה למדינות העולם ובמיוחד הברחת סם הקפטגון. סוריה היא יצרנית וסוחרת הסמים הגדולה ביותר במזה"ת, בראש מערך הייצור וההברחות עומד הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא
יוסי אוחיון
אנחנו לא חשים בנוח שאוספים עלינו מידע, אך ממשיכים לשתף פעולה, בעיקר כי אנחנו נהנים לשתף מידע בלי סוף, כי זה חינם, אנחנו לא נדרשים לשלם    בסך-הכל משתפים פעולה ומרוצים מהחיים
יוסי אוחיון
מעבר לכל הסכנות האורבות לנו מצד האויבים, מבפנים ומבחוץ קיימת בתוכנו הסכנה של חציית "קו השבר" שבו "החצי" העמל והנושא בנטל יתפרץ ויכריז מתוך ייאוש ומצוקה "די - לא משתתף יותר במשחק המעוות הזה"!
איתן קלינסקי
ממרחק מאות רבות של שנים היום גם "אני מבקש את אחי" - את כל אחי, בני אברהם אבינו, החיים במרחב משוסע, במרחב מדמם, במרחב של שכול ואלמון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il