X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשות חשובות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
הרהורים בעקבות פרשת "וישב" (ב')
מעל לכל חובה עלינו לנצור את הציוויים משתי הפרשות - פרשת "וישלח" ופרשת "וַיֵּשֵׁב" - לא לאלימות! לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים מדיניים ופוליטיים! לא להפעיל אלימות כלפי אישה! ולא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה!

פרשת השבוע שלנו, פרשת "וַיֵּשֵׁב", מתכתבת בעוצמה רבה עם שלל האירועים הקודרים, הפוקדים את החברה הישראלית בימים אלו ובמידה רבה גם בשבוע הזה. פרשת "וַיֵּשׁב" זועקת לא לאלימות המשתוללת לה, למרבה הצער, בממדים מדאיגים. הפרשה אומרת לא לכוחנות כדרך חיים ואומרת כן להידברות ולהתפייסות. יוסף מבקש מסילות ללבבות של אחיו, שנהגו כלפיו באלימות פיזית קשה ואף זממו לקטול את חייו.
אירועי השבוע הזה בחברה הישראלית זועקים, שנאמץ את דרכו של יוסף - דרך הפיוס, הדרך המבקשת מסילות ללבבות אחיו, שלמרבה הכאב, הם עלו על שרטון העוינות והאיבה, שלבשה ממדים אלימים קוטלי חיים.
פרשת "וַיֵּשֵׁב" חובקת בחובה יריעות חיים, שכולנו חווים בחיי היום יום. אנחנו פוגשים בפרשה את סיפור אהבת הורים - ילדים, סיפור העדפת בן אחד וקנאת האחר. מרגש סיפור החלום - האם זו פנטזיה או תאור מצב המשפיע ומנווט את חייו של החולם. בולט סיפור הלבנת פנים - בסיפור החובק את מה שעוברים תמר ויהודה, המעורר אותנו לשאול, האם זו דרך ראויה להתנהלות חברתית.
סיפור יוסף ואחיו - סיפור של הטרדה מינית מצד אישה ומולה מידת ריסון, איפוק ועידון של הגבר המאוים - יוסף. בעוד יהודה אחיו מול תמר מעד ולא גילה אותן מידות של ריסון, איפוק ועידון כמו אלו של יוסף, אלא נתן דרור ליצריו בפגישה בדרך תמנתה עם כלתו, שהסירה בגדי אלמנותה והתחפשה לזונה-קְדֵשׁה. ולמרבה הצער, יהודה מעד כששכב עם כלתו שהתחפשה לזונה-קְדֵשָׁה, כי רק בדרך זו תשיג מיהודה את מה שהוא מסרב להעניק לה - את החופש.
הפרשה עמוסה בסיפורים, במסרים ובמסרים סמויים. בכל סיפור ועל כל מסר גלוי או סמוי ניתן להרחיב. אני תוחם עצמי ב-ד' אמות של יריעה ספרותית אחת, שתחילתה בפרשה הקודמת פרשת "וישלח". פרשה בה בני יעקוב פורעים בבני העיר שכם כנקמה על שבן עירם אנס את אחותם דינה.
צו מנחה
האחים רואים את ערך כבוד המשפחה העומד לנגד עיניהם, והוא שמכתיב להם לנקוט בפעולת נקם ודרכה לגאול את מה שנראה לדעתם כבוד המשפחה. בעורמה הם הרגו כל זכר בעיר שכם. נוסף על ההרג הם "בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבוֹזוֹ אֶת הָעִיר... אֶת צֹאנָם, אֶת בְּקָרָם, אֶת חֲמוֹרֵיהֶם וְאֶת אֲשֶׁר בָּעִיר וַּבַאֲשֶׁר בַּשָּׁדֶה לָקְחוּ" (פרק ל"ד, פסוק כ"ח).
יעקב נוזף בבניו. נזיפת יעקב בבניו היא בבחינת צו מנחה לנו, בני יעקב, גם בימינו - אין מקום לנקם, אין מקום לכוחנות כאמצעים מנווטים ומכריעים מהלכים בחיינו. יש רק דרך אחת לְיַשֵּׁב מחלוקות והיא בדיבור ובמשא-ומתן ולא ביוזמות של מלחמות וביוזמות של יצירת מציאות חיים מדממת. לכן לבניו ובמיוחד לאחראים הישירים, שמעון ולוי, יעקב אומר מיד לאחר פעולת העונשין הבלתי אחראית - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי..." (פרק ל"ד, פסוק ל') ועל הנזיפה הזאת הוא חוזר טרם מותו - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם ...כִּי בְּאַפָּם (בכעסם) הָרְגוּ אִישׁ ... וּבִרְצוֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר ..." (פרק מ"ט, פסוקים ה'-ו').
הצוואה של יעקב אבינו למציאות חיינו, שחובה עלינו לא להיחפז לפתור את שלל הבעיות במערכות היחסים עם שכנינו במערכות צבאיות, אלא להקדיש את מירב המאמצים ביצירת אווירת הידברות ושלום.
לי חשובה גם תגובת בני יעקב לעברו של האב יעקב הנוזף בהם על שנתנו דרור ליצר הנקם וטבחו ללא רחם בכל אזרחי הישוב הנמנים אל עם אחר. תשובתם היא שהמעשה הוא חיובי בהחלט, והם אינם מתחרטים וכלשון התורה הם נוזפים באבא - "וַיֹּאמְרוּ (ליעקב) הַכְּזוֹנָה יֵעָשֶׁה אֶת אֲחוֹתֵנוּ".
בתשובת יעקב לבניו אנחנו פוגשים אב הנלחם בהיתר של הפעלת אלימות כדי לשמור על כבוד המשפחה. למרבה הצער, שמעון ולוי אינם בדעת יעקב. הם נחרצים בדעתם, שהם עשו מעשה חיובי והכרחי. צעקת יעקב נגד אלימות, שנקטו ניו נגד תושבי שכם, חייבת לחלחל להוויה החברתית במציאות חיינו היום.
גילויי אלימות
גם בפרשה שלנו פרשת "וישב" מופיעה דמות נשית והיא תמר אשת ער. מצד אחד בתפיסה הגברית של יהודה היא נתפסת כדמות חלשה, שהכל מותר לעשות בגופה. מצד שני ניצבת מולנו דמות נשית חזקה, הנאבקת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לזכות במה שנראה לה חשוב - הזכות לקיים חיי משפחה.
תמר מתריסה במי שמונע ממנה את הזכות לנהל חיי משפחה כהבנתה. לשם כך היא מוכנה להלבין את פניו של אדם נשוא פנים, יהודה, אבי ער, בעלה שנפטר. היא מלבינה את פניו - פני גבר חזק, בעל יחוס ומעמד - על שנתן דרור ליצריו בחיק הטבע אצל אישה, שחשב כי מדובר בזונה. כי מדובר בגוף נשי, שהיא עבורו חפץ שהכל מותר לעשות בה, כולל פריקת יצרים באופן בהמי מבחיל. המעשה של יהודה כואב לקורא האוהב את ספר התנ"ך, כי המעשה שעשה יהודה לא היה מצופה ממי שאביו יעקב אמר עליו - "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ... (פרק מ"ט, פסוק ח').
תמר אשת עֵר, עֵר זהו שמו של בעלה שנפטר, היא לא שתקה ולא הייתה מוכנה להשלים עם עלבון הכפייה הגברית - שייעד לה חיי אלמנות נצח - היא יוזמת, פועלת, נוקמת ומשיגה את יעדיה - והיעד הוא לזכות בחיי אימהות.
למרבה הצער, אנו עדים בתקופה האחרונה לגילויי אלימות מזוויעים נגד נשים, לכן יש משמעות רבה להתייחסותנו לדמות האישה הנאבקת על זכויותיה במציאות גברית נוקשה, החוסמת לה את כל נתיבי החיים ומצליחה במאבקה. מולה נמצאת דמות גברית חזקה שרואה באשה כחפץ, שמותר לעשות בה הכל, כולל לפרוק את יצריו - "וַיִּרְאֶה יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה ..." (פרק ל"ח, פסוק ט"ו).
לצערי, גמגומי החרטה והצער של יהודה אינם משכנעים. מול גבר בעל מעמד ועוצמה חייבת החברה גם היום לפתח כלים, שימנעו את הפגיעה באישה. חובה שננכס את הערך "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא", ולא אשת חיל מי יפצע, מי יפגע, מי יאנוס ומי ירצח.
מעל לכל חובה עלינו לנצור את הציוויים משתי הפרשות - פרשת "וישלח" ופרשת "וַיֵּשֵׁב" - (א')לא לאלימות!! (ב') לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים מדיניים ופוליטיים!! (ג') לא להפעיל אלימות כלפי אישה!! (ד') לא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה!!

תאריך:  13/12/2022   |   עודכן:  13/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "וישב" (ב')
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הערות למגיב שמואל בוקי
הערות לשמואל בוקי  |  15/12/22 07:12
2
להקשיב לקול המוסר היהודי
בן ציון.  |  15/12/22 12:38
3
להקשיב לקול המוסר היהודי
בן ציון.  |  15/12/22 12:38
4
להקשיב למוסריות של הפטרת השבוע
בן ציון  |  15/12/22 12:43
5
למגיב שמואל בוקי
בן ציון   |  15/12/22 12:50
6
שבוע טוב עם ישראל
יהודית רותם  |  17/12/22 19:33
 
- שבאמת יהיה לנו שבוע שכולו טוב
ליהודית שלום   |  18/12/22 09:51
7
לשמואל בוקי שבוע טוב.
לשמואל בוקי שבוע   |  18/12/22 10:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
דובר צה"ל פרסם את ממצאי התחקיר הראשוני שנערך בעקבות מותה של נערה פלשתינית    "הטענה כי כוחות הביטחון ירו לעבר בלתי מעורבים באופן מכוון הינה מופרכת וחסרת בסיס"
איתן קלינסקי
מול מדיניות ישראלית, שלא פעם עלתה על שרטון כתוצאה מתפיסות כוחניות, אני נרגש לקרוא את השגותיו של אדם, שמילא תפקידים בצמתים מכריעים כמו נציג ישראל בוועדת שביתת הנשק הישראלית-מצרית
עדי ירדן
נראה שמשימתו של המינהל האזרחי היא הקמת מדינת פלשתין מתחת לאפהּ של ממשלת ישראל    מי שמסתובב בשטח רואה את ההתקדמות של תוכנית פיאד להשתלטות על שטחי C, אותם שטחים שלפי הסכמי אוסלו שייכים למדינת ישראל
עידן יוסף
השליחה תיפגש עם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, בכירים בצה"ל, במשרד החוץ ובמשטרת ישראל    לקראת הגעתה, בישראל מקיימים היערכות נרחבת, שכוללת איסוף סרטונים של חיילי צה"ל והוכחות שמצדיקות את הפעילות הישראלית בשנה החולפת
יוני בן-מנחם
   יו"ר הרש"פ אבו מאזן קורא לקהילה הבינלאומית להחרים כל ממשלה בישראל שלא תקבל את עקרון שתי המדינות
   אבו מאזן חוזר לאסטרטגיית בינאום הסכסוך ומגביר את הפעילות המדינית והמשפטית נגד ישראל בכל המוסדות הבינלאומיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il