X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אליה דרי מישראל, פוטבול עם בנים בארה"ב [צילום: מרגלית מולנר]
פנחס/מריאן (1970-1940)
דמויות מפלצתיות שיכולות, אולי, להופיע בקומיקס. אבל כאן הן התפרצות חוויותיו בין המחנות השונים בהן נאלץ לנדוד על-ידי הנאצים עדות מקומית - שנה שלמה אנו מחכים לתערוכה זו במוז"א, כדי להבין מה קורה לנו באמת

זה לא סרט. לא שינדלר ולא טרנטינו. זה מופע יחיד מצולם בשחור לבן. מרצד, עם הפסקות, גניחות ומעברים קצרים לתמונות שנבחרו לעניין, כמו צילום של הקו קלוקס קלאן. זה "המופע" של מריאן, שמו האמנותי של פנחס בורנשטיין, שהנציח את עצמו מספר את סיפור השואה שלו לראשונה, בגוף ראשון, כשהוא אזוק בחבל ממנו הוא מנסה להשתחרר לעיתים.
רק לאחר הצפייה בסרט ניתן להבין את משמעות התמונות שצייר ומוצגות כאן במוזאון ת"א. לכאורה, דמויות מפלצתיות שיכולות, אולי, להופיע בקומיקס. אבל כאן הן התפרצות חוויותיו בין המחנות השונים בהן נאלץ לנדוד על-ידי הנאצים, ברכבות ומשאיות של 'מרצדס בנץ', חברה אותה הוא מדגיש פעמיים.
כבר בגיל 15 נאלץ לעזוב את ביתו בלי להיפרד מהוריו. במחנות נפגש בקאפו יהודים שחבטו בו באלות. הגרמנים והפולנים הסדיסטים היכו בהם גם כשעבדו במלוא המרץ לחטוב עצים בקור המקפיא. הוא מתאר את האנשים שנכנסו לתאי הגזים. חלקם לא יצא והוא מרגיש אשם שהוא עצמו נותר בחיים. האשמה מקננת בו עד היום. הוא מתאר את צעדת השלג ורואה רק שלג אדום. מעטים שרדו אותה. הנאצים ירו במשתרכים. הגרמנים הנאצים המשיכו לירות באסירים גם כשנאלצו לעזוב את המחנות עם הגעת הרוסים למקום, וכך גם הוא נורה ברגלו. הוא שכב יומיים בין הגופות וכשנמצא כבר נמקה רגלו ונאלצו לכרות אותה.

מריאן [צילום: מרגלית מולנר]

בורשטיין (1940-19970) עלה לארץ ולאחר תלאות התקבל לבצלאל, שם פגש אנשים כמוהו, שעברו את המחנות. יהודה ביקון, מאיר (מריאן) מרינל, ואביגדור אריכא. את השם מריאן אימץ לעצמו לאחר שמאיר מרינל (המכונה מריאן) התאבד בשנות ה-50. בשנה זו עזב לפריז בעזרת פטרוניתו מרים טל.
בשנות ה-60 עבר בורשטיין לניו-יורק לאחר שצרפת סרבה להעניק לו אזרחות. צחוק הגורל: בשנת 1976 קיבל בצרפת את "אות מסדר האמנויות והספרות". הוא נפטר בניו-יורק ב-1977 בן 50 בלבד. יש סברה שהתאבד, אך מי שמכיר אותו טוען שהיה תאב חיים, למרות כאביו. באותו זמן הוא גם נפרד מאשתו אנט, והייתה לו חברה צעירה. הוא חי במלון צ'לסי שהיה אז בית לאמנים ידועים כמו ג'קסון פולק, טנסי ויליאמס ועוד.
הייתה לו תערוכה בארץ ב-1979. אך רק לפני כשנה פרץ שמו ולאחר הצלחת תערוכתו במוקה בצפון מיאמי (MOCA) הגיעה התערוכה לארץ. האוצרת רוזנברג לא ממסגרת את יצירתו כתגובה לשואה בלבד, אלא רואה זאת בהקשר רחב יותר של חיפוש משמעות בחיים. הוא היה מושפע מעגנון וספרו "תמול שלשום" והזדהה עם הכלב "בלק", עם "המשפט" של קפקא ועם "תיאטרון האבסורד".

מריאן, בגטו [צילום: מרגלית מולנר]

עדות מקומית
שנה שלמה אנו מחכים לתערוכה זו במוז"א, כדי להבין מה קורה לנו באמת. מה עובר על הישראלים בשנה האחרונה. אבל, הסתייגות: הצילומים שנשלחים מכל הארץ נבחרים על-ידי צוות מיוחד ונראה שיש להם עניין בנושאים מיוחדים: השתלטות המשטרה על אנשים "תמימים וחסרי אונים", "חוויות" של החרדים בבחינת "השונה" בחברה, כמו לוויות של רבנים וחרדים שמטפסים על העצים כדי לצפות בהן, בשל הצפיפות הרבה (בני ברק, תמונת השנה, איתי רון). חרדים עם מגבעת וחרד"לים ארוכי פיאות וציציות בחוץ צועדים בהר-הבית, מנהג כפרות עם תרנגול. וכן, יש צילום אחד של נערה, אלייה דרי בת 17 מחולון "הישראלית הראשונה שזכתה במלגה לשחק פוטבול בקבוצת בנים בבית ספר תיכון בארה"ב". וגם זה לא בארץ, אז מה ההישג? (צלם: עוז מועלם).

חרדים צופים בלווית רב [צילום: מרגלית מולנר]

אין פוליטקאים. בכוונה? פוליטקלי קורקט?
"מזל" שיש עוד אסונות בעולם. באוקראינה, כמובן, אך לא נשכחו גם האובדים במחוזות אחרים: גידול שדות פרג במקסיקו, שרפות ענק בעקבות משבר האקלים, ציד נמרים (הלואי וזו הייתה הבעיה שלנו...). גם בקנדה החופשית, לכאורה, יש בעיות: ניסו להטמיע את תרבות הילידים בתוך התרבות האירופית, אך הסתבר שכ-150,000 ילדים הוצאו בכוח מבתיהם והוכנסו לפנימיות בהן סבלו מהתעללות פיזית ומינית. ממצאים של קברי ילדים אישרו את העובדות האלה.
התמונה המעניינת, מבחינתי, הייתה מפת חופש העיתונות בעולם. אנחנו, ישראל, נקודה צהובה קטנה ("מצב מספק") במרחב האדום ("מצב קשה") כמו רוסיה, טורקיה, ברזיל, רוב אפריקה. גם ארה"ב רק במצב "מספק" (צהב) וכך גם רב אירופה, מלבד פולין ואוקראינה שהן בכתום ("מצב בעייתי"). בצבע שחור (מצב "קשה מאד"): סין, אירן, עירק, סוריה, סעודיה, מצרים, תימן, לוב ועוד. ורק כמה מדינות בלבן ("טוב"): פורטוגל, שווייץ, שוודיה, נורווגיה ופינלנד. גם זה בעיני בספק, כי גם להן יש בעיות עם מהגרים וכד'.

מפת התקשורת בעולם [צילום: מרגלית מולנר]
מריאן, מוזיאון ת"א [צילום: מרגלית מולנר]
תאריך:  26/12/2022   |   עודכן:  26/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אייל בהרי
הטעות הגדולה של נגיד בנק ישראל, שהשפיעה במהלך החודשים האחרונים על מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל, הייתה בכך שהעלאות הריבית היו מתוך תפיסה של מגננה, להגן על המשק הישראלי מפני האינפלציה, אך לא שמו דגש כלל על מנועי צמיחה אפקטיביים למשק
יוני בן-מנחם
הקמת ממשלת הימין החדשה בישראל היא מכה מדינית ומורלית לרש"פ שפוגעת קשות בחלומה להקים מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67. יו"ר הרש"פ גיבש "מפת דרכים" נגד ממשלת נתניהו שעיקריה פעולה נגד ישראל בזירה הבינלאומית ומאבק עממי בשטחי הגדה
עמנואל בן-סבו
הרעש הגדול שב לחיינו ולעולמנו עם היוודע בחירת העם ותוצאות הבחירות    רעש בלתי פוסק    שיאו התעצם לקראת הקמת ממשלת ישראל החדשה, רעש מחריש אוזניים    שוב מהומה בלשכת ראש הממשלה הנכנס, כאילו לא למדו דבר
גדי טאוב
גדי טאוב / שומר סף    אם מישהו עדיין אומר לכם שמסמכי טוויטר לא עשו עליו רושם או שהוא לא מבין מה יש בהם, או שמאד לא נוח לו להודות באמת שאותה הם חושפים    אחד הדברים הכי מסוכנים היום לדמוקרטיה הוא שיתוף הפעולה ההדוק בין התקשורת לבין מנגנוני האכיפה בניסיון להשפיע על דעת הבוחרים, ולשנות את תוצאות הבחירות
אלי אלון
מבנה "מלון הנשיא" ברחוב אחד העם 3 בשכונת טלביה בירושלים, "פיל לבן" שעומד נטוש ושומם מזה כ-30 שנה, עובר בימים אלה עבודות שיפוצים לקראת הכשרתו למרכז חברתי-קהילתי לתקופה של חמש השנים הקרובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il