X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עבדאללה. מודאג [צילום: אנדרו מדיצ'יני/AP]
הלחצים של עבדאללה מלך ירדן
חושש מהמגעים החשאיים בין ראש הממשלה המיועד נתניהו לבין יורש העצר הסעודי בדבר מתן "דריסת רגל" לסעודיה בהר-הבית כחלק מעסקה לנורמליזציה בין שתי המדינות. המלך הירדני מתמודד עם בעיות קשות מבית ומחוץ ומודאג כי ממשלת הימין החדשה תפר סעיפים בהסכם השלום עם ירדן

לקראת השבעת הממשלה החדשה בישראל בראשות נתניהו, שיגר עבדאללה מלך ירדן אזהרה לישראל ולעולם כולו. בראיון שהעניק לרשת CNN, הוא הזהיר מפני ניסיון לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית, דבר שעלול להביא, לדבריו, להסלמה ואולי אף לאינתיפאדה שלישית. "יש לנו קווים אדומים, ואם מישהו רוצה להיכנס לעימות איתנו אנו די מוכנים", הזהיר המלך הירדני. הוא הוסיף כי אינתיפאדה שלישית תביא "להתמוטטות מוחלטת של החוק והסדר, שלא הפלשתינים ולא הישראלים ייהנו ממנה".
המלך עבדאללה נתון בלחץ רב. דבריו באים לאחר גל מהומות בירדן עקב המצב הכלכלי הקשה ועליית מחירי הדלק.
ראש ממשלת ירדן בשר אלחסאוונה ערך השבוע שינוי בהרכב ממשלת בעקבות גל המהומות האחרון בדרום ירדן ברקע עליית מחירי הדלק, שבמהלכו נהרגו 4 אנשי ביטחון ירדנים ונחשפה קבוצת טרור ג'יהאדיסטית באזור מעאן. מכרם אלקייסי, השגריר הירדני בצרפת, מונה לתפקיד שר התיירות במקום נאיף אלפאיז, שעבר לתפקיד ראש המועצה של הרשות הכלכלית המיוחדת בעקבה.
גורמים ירדנים אומרים כי מדובר בניסיון לעודד את ענף התיירות הירדני שנפגע קשות במשבר הקורונה, וכי בקרוב תוחלף כל הממשלה בעקבות הזעם העממי כי היא אינה יכולה להתגבר על המשבר הכלכלי הקשה שאליו נקלעה ירדן.

דאגה בישראל

המערכת הביטחונית והמדינית עוקבת בדאגה רבה אחרי ההתפתחויות האחרונות בירדן והאופן שבו המלך עבדאללה מתמודד עמן. על-פי גורמים ביטחוניים כרגע אין חשש ליציבות שלטונו של בית המלוכה.
אולם גורמי ביטחון מאשרים כי תנועת "האחים המוסלמים" בירדן מנסה להתסיס את התושבים בדרום ירדן למרי אזרחי נגד שלטון המלך.
זו רק אחת הצרות של המלך עבדאללה. הוא מודאג מאוד מעליית ממשלת הימין לשלטון בישראל וחזרת נתניהו לכיסא ראש הממשלה. היחסים האישיים בין השניים הם גרועים מאוד. עם זאת, המלך התקשר לנתניהו כדי לברכו על ניצחונו בבחירות.
על-פי גורמים ירדניים, עבדאללה מודאג מאוד מהחיזורים של נתניהו אחרי בית המלוכה הסעודי בניסיון לשכנע אותו להצטרף להסכמי אברהם, דהיינו, להסכם נורמליזציה חדש בין ישראל לסעודיה. נתניהו סבור שזה יקרב את סיום הסכסוך הישראלי הערבי וידחק את הפלשתינים לפינה.
בשיחות החשאיות שהיו בין נתניהו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, דרשו הסעודים בין היתר כי חלק מהעסקה יכלול "דריסת רגל" סעודית בהר-הבית.
על-פי הסכם השלום בין ישראל לירדן משנת 1994, לירדן יש מעמד מיוחד בירושלים והיא נחשבת לאפוטרופוס של המקומות הקדושים במזרח העיר. עכשיו סעודיה, שאחראית על שני המקומות הקדושים לאיסלאם במכה ובמדינה, רוצה גם דריסת רגל במסגד אל-אקצה בירושלים.
כל ויתור ישראלי בנושא הזה יהווה פגיעה במעמדה של ירדן שחוששת מאוד מההסכם הזה ויביא לדרדור היחסים בינה לבין ישראל.
המלך מודאג מעתיד יחסיו עם נתניהו וחושש מכך שנתניהו פועל בחשאי לסיפוח הגדה ושואף לאמץ את התפיסה של ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל כי "ירדן היא פלשתין".
גם יו"ר הרש"פ אבו מאזן מודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות. בשבוע שעבר הוא התקשר לעבדאללה כדי לחזק את ידיו. השניים אמורים להיפגש בקרוב.
מסגד אל-אקצה בהר-הבית הוא בבת עינו של המלך עבדאללה, שטוען כי השושלת ההאשמית היא צאצא ישיר של הנביא מוחמד. אביו המלך חוסיין הצליח בזמנו לשכנע את ראש הממשלה דאז יצחק רבין בחשיבות הרבה שירדן מייחסת להר-הבית וכך ניתן לה מעמד מיוחד באתר במסגרת הסכם השלום עם ישראל, למורת רוחם של הפלשתינים. כל שינוי בסטטוס-קוו בהר-הבית יביא לכך שירדן תואשם על-ידי העולם האיסלאמי בכך שלא שמרה כראוי על המקום הקדוש. לכן המלך עבדאללה מודאג מכניסתו של איתמר בן-גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי שאיננו מסתיר את רצונו לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית. המלך משוכנע כי בן-גביר הגיע להסכמות חשאיות עם נתניהו בנושא.
הקשרים האסטרטגיים בין ישראל לירדן חשובים ביותר למערכת הביטחון הישראלית. הגבול הארוך ביותר בין ישראל למדינה ערבית הוא הגבול עם ירדן, שמקפידה למנוע חדירות מחבלים משטחה ומהווה מדינת חיץ מפני נוכחות של גורמי טרור ג'יהאדיסטים וכוחות אירניים על הגבול המזרחי עם ישראל.
לדברי גורמים ירדנים בכירים, ממשלת הימין החדשה של נתניהו היא מסוכנת והיא עלולה להביא לפגיעה קשה במרקם היחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות ובהסכם השלום ביניהן.

תאריך:  30/12/2022   |   עודכן:  30/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
למרות החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון, המתיחות בין חיזבאללה לישראל גוברת בעקבות הברחות נשק מתקדם מאירן לחיזבאללה דרך שדה התעופה בבייירות    ממשלת נתניהו החדשה תצטרך להפסיק את התופעה המסוכנת הזו גם במחיר עימות צבאי עם חיזבאללה
איציק וולף
ראש הממשלה המיועד התראיין לערוץ אל ערביה    הצהיר כי לא מסר את הסמכויות ביהודה ובשומרון לשותפיו הפוליטייים    "אני אמשול ואנהיג ואנווט את הממשלה, המפלגות יפעלו לפי המדיניות שלי"
איציק וולף
הודה לצה"ל ולכלל מערכת הביטחון על הזכות לעבוד במחיצתם, ועל תרומתם הכבירה בכלל הזירות למען ביטחון ישראל
יוני בן-מנחם
המונדיאל שעומד להסתיים בקרוב היה מופע של שנאה לישראל וסטירת לחי להסכמי הנורמליזציה    הממשלה החדשה בראשות נתניהו חייבת להפיק לקחים ממה שקרה בכל הקשור ליחסיה עם מדינות ערב ובמיוחד ביחסה לקטר שהינה מדינה תומכת טרור
איתמר לוין
פורסמו הנימוקים לדחיית העתירות נגד חתימת הסכם הגבול הימי    ביהמ"ש: חוק משאל עם לא חל על ההסכם, היה חלון הזדמנויות צר להשלמתו והממשלה הייתה רשאית להימנע מאישור הכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il