X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשנות מסורתית [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
פרשת "ויחי" (א')
שאלות ותהיות בעקבות פרשת השבוע
תמוה בעיני מדוע בחומר הלימוד לבחינות בגרות בתנ"ך, המוגש לתלמידי ישראל במסגרת של 5 יחידות לימוד נעדר פירושו של הרשב"ם לא מובן לי, מדוע הובאו רק ציטוטים מפרשנים המצביעים ש"עד כי יבוא שילה" זה הוא המשיח, שינציח את עליונות עם ישראל על כל העמים ברחבי תבל, כשכל העמים יהיו משועבדים לעם ישראל

אודה, שמתעוררות אצלי שאלות ותהיות רבות שאיני מוצא עליהן תשובות בקוראי את הפרשה האחרונה בספר "בראשית", פרשת "וַיְחִי". פרשה המסיימת מסכת חיים רווי נפתולים כאובים של אבי האומה השלישי, יעקב.
קשה לי להבין איך גילויים חסרי אנושיות פקדו חיי משפחת אחד מאבות האומה, והם קנו להם חזקה במהלך שנות התנהלותם כמשפחה. כל היפה והטוב בכמיהה אנושית טבעית וערכית שלנו ליצוק את היפה בחיי משפחה קיבלו חבטות קשות בקוראנו את ההתרחשויות מנקודת הזמן, שיעקב משקר לאבא עיוור וגונב ממנו ברכה דרך השקר המתועב, שבני יעקב משקרים לו, ליעקב, שבנו יוסף מת והוא מתאבל על בן שלמעשה חי. אחים שזממו לקטול חיי אח, והמירו את פשע הרצח בהטילם אותו לבור ומשם מכרו אותו לעבד.
קשה לי להבין, איך לא נמצא אפילו בן אחד, שמצפונו ייסרו, ויאמר לאביו אמת כאובה, שהוא מתאבל על מות בן, שבוצע בו מעשה אכזרי על-ידי בניו, ולמעשה הבן חי. האבא חי את השקר של בניו, שחיה רעה טרפה את יוסף. קשה לי להבין לאיזו דרגת בהמיות חייתית הגיעו בני יעקב אבינו עת אכלו ושתו על שפת בור בלב צחיחות מדברית, שבתחתיתו אחיהם חש את אימת ידה הגרומה של המוות המרחפת מעל ראשו.
יהודה, אחד מהבנים, שנושא באחריות קולקטיבית לשקר, המתאכזר לאבא זקן על מעשה מבעית חסר אנושיות, זוכה לברכה - "יְהוּדָה, אַתָּה יוֹדוּךָ אחיך בְּעֹרֶף אוֹיְבֶיךָ, יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אוֹיְבֶיךָ. גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה, בְּטֶרֶף בְּנִי עָלִיתָ ... לֹא יָסוּר שֶׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחוֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבוֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְהַת עַמִּים..." (בראשית מ"ט, ח'-י"ב). ראובן הבן הבכור הודח ממעמד הבכורה. מעמד הבכורה עובר בברכת יעקב ליהודה.
אני מודע לשלל הפרשנויות המסבירות ומבהירות במסורת חז"ל בבהירות רבה מדוע בצדק דווקא יהודה הוא זה שזכה בבכורה לאחר שראובן נושל ממנה. אודה, שאני רוחש כבוד לכל הסברי הפרשנות המסורתית, אבל מאידך-גיסא אחרי קריאת כל ההתרחשויות, שיהודה הוא זה שניצב במרכזן, על-פי המתואר בפרק ל"ח בספר בראשית, יש לי תהיות ושאלות רבות ורק אחת מהן אני מעלה כאן.
מלכות בית דוד
הכבוד שאני רוחש להסברי הפרשנות המסורתית מדוע יהודה הוא הבן, שזכה למעמד מכובד של בכורה, כמתואר בברכת יעקב לבניו בפרק מ"ט לא פתר לי קושי לקבל את המעמד ההגמוני של בכורה, שנתן ליהודה עליונות שתוצאותיה - "אַתָּה יוּדוּךָ אחיך", וזאת לאחר שאני קורא שלל מעשים מזוויעים ומופקרות מינית כמתואר בפרק ל"ח. כאן אני מעלה שאלה ותהיה שאינני מוצא לה תשובה.
קשה לי לקבל ברכה ליהודה, לאיש שבא לאישה, ש"יַחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה ... וַיֵּט אֵלֶיהָ ..." (שם, ל"ח, ט"ו). יהודה בא אליה "אֶל-הַדֶּרֶך..." כשהסתבר שהאישה אותה חשב לזונה, אותה הוא בעל, היא למעשה כלתו, ובצביעות רבה פסק: "הוֹצִיאוּה וְתשָׁרֵף" (שם, ל"ח, כ"ה). קשה לי לקבל, שהאיש שכשל בלכתו לִקְדֵשָׁה וביצע בַה פולחן של מיניות יצרית בוטה, כמתואר בפרק ל"ח, הוא זה שזוכה למעמד הגמוני בברכת יעקב לבניו.
במסורת ישראל מקובלת הפרשנות, שהברכה ליהודה מצביעה על המנהיגות המדינית, שתתרחש בעתיד חיי האומה בדמות מלכות בית דוד. ובמשך אלפיים שנות גלות נרקם למעמד הזה חזון משיחי, ושכיום אני חושש מנדבכים מדיניים ומעשיים הפורסים לחזון המשיחי.
מקום של כבוד זכתה בפרשנות המסורתית הקביעה, שבברכה יש התייחסות למשיח העתיד לבוא משבט יהודה, וזה בא לידי ביטוי בארבע מילים: "עַד כִּי יָבוֹא שִׁילֹה". על ארבע מילים אלו יש פרשנים הרואים רמז לשם הבן של יהודה מנשואיו ל"בַּת אִישׁ כְּנַעֲנִי". על-פי פסוקים ב'-ג' בפרק ל"ח "וַיִּקָּחֶהָ וְיָבוֹא אֵלֶיהָ וַתַּהַר". אישה זו ילדה שלושה בנים ואחד מהם - "וַתֵּלֵד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ שִׁלֹה" (שם, ל"ח, ה'). רש"י מפרש: "עַד כִּי יָבוֹא שִׁילֹה - מלך המשיח שהמלוכה שלו. בתרגום יונתן התרגום של הביטוי "עַד כִּי יָבוֹא שִׁילֹה" - "מַלְכָּא מְשִׁיחָא זָעִיר".
אני מוצא לנכון לשתף את הקוראים, שאני חש מידה לא מועטה של התקוממות, כשאני קורא את תרגום אונקלוס הכותב עד כי יבוא שילה - "מלך המשיח שכל המלוכה מלכותו". לצערי, המשיחיות הלאומנית, כפי שהיא באה לידי ביטוי כיום, לובשת אופי המסכן את חיינו. מצער אותי, שבימים אלו חוגים מדיניים מובילים ומשפיעים הקובעים את מדיניותנו מלבישים על מדיניותם במציאות חיינו בשורות משיחיות, כפי שהן באו לידי ביטוי בתרגום הירושלמי בברכה ליהודה - "וְלוֹ יִקְהַת עַמִּים" - "למשיח שלנו כשיבוא, ישתעבדו כל עמי הארצות". אינני שותף לכמיהה שישתעבדו לנו עמי הארצות, ושאנחנו נשלוט על עמים אחרים.
עליונות העם היהודי
כואב לי לסיים את המאמר במחאה נגד התרגום הירושלמי, שלמעשה מפרש, שכל עמי הארץ ישתעבדו למלך המשיח שיקום מיהודה. אני מביע הסתייגות מכל מחשבה על עמים, שישתעבדו לישראל והסתייגות מהחזון, שעם יהודה - העם היהודי - ישלוט וישעבד עמים אחרים.
אינני מוצא נחמה בפירושו של הרשב"ם, ששולל את כל הפירושים המשיחיים הקונים להם חזקה בישראל בשנת 2023 לספירה - בדבר העליונות של העם היהודי בישראל על יתר העמים. הרשב"ם רואה בביטוי "עַד כִּי יָבוֹא שִׁילֹה" את העתיד הנוגה והמכאיב, שעלול לקרום עור וגידים בשנת 930 לפני הספירה, כשמלכות בית דוד אחרי מות שלמה תפולג לשתי ממלכות עוינות. פילוג שיתרחש בימי רחבעם בן שלמה, מצאצאיו של יהודה.
הרשב"ם כותב על הפסוק הזה: "עד כי יבוא לשילה מלך ביהודה, הוא רחבעם בן שלמה, שבא לחדש המלוכה בשילה הקרובה לשכם ועשרת השבטים יסורו ממנו וימליכו את ירבעם בן נבט...."
תמוה בעיני מדוע בחומר הלימוד לבחינות בגרות בתנ"ך, המוגש לתלמידי ישראל במסגרת של 5 יחידות לימוד נעדר פירושו של הרשב"ם. לא מובן לי, מדוע הובאו רק ציטוטים מפרשנים המצביעים ש"עד כי יבוא שילה" זה הוא המשיח, שינציח את עליונות עם ישראל על כל העמים ברחבי תבל, כשכל העמים יהיו משועבדים לעם ישראל.
אינני מוכן לקבל, שמשלל הפירושים שקיימים לפסוק המדובר, מובא לתלמיד בישראל מפירושי חז"ל רק מובאות פרשניות, שמחזקות ראייה משיחית לאומנית מסוכנת, שקונה לה מהלכים במציאות חיינו המדיניים כאן ועכשיו. לימוד מעמיק מחייב הבאת מכלול פרשנויות, ושתלמיד יבחר את דרכו ולא להלעיט אותו רק בכוון פרשני אחד.
איתן קלינסקי

תאריך:  02/01/2023   |   עודכן:  02/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאלות ותהיות בעקבות פרשת השבוע
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איתן,שמור על עצמך
עיה. מ.  |  2/01/23 10:17
2
מאחל לאיתן הרבה בריאות ל"ת
בן ציון  |  2/01/23 11:28
3
גם אני מאחל לאיתן הרה בריאות
בן ציון   |  2/01/23 15:52
4
מצטרפת להצעה של עיה
בלומה   |  2/01/23 17:45
5
ערב טוב לציבור הקוראים ל"ת
בנימין.  |  3/01/23 19:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
מערכת המשפט במדינת ישראל היא מקהלה בקול אחד, פה ושם ישמע קול בודד, נטע זר, קול שנכפה על אדוני המשפט, קול בעל גוון שמקלקל את קולות העליונים המלאכים
ארי בוסל
שנת 2022 מאחורנו, שנת 2023 בפתח, ומשום מה רבים החששות מהתקווה לשנה נהדרת    אין לנו מה לחפש פה, בארה"ב    המצב ילך וידרדר
יוני בן-מנחם
גורמים ברש"פ אומרים כי המגמה של יו"ר הרש"פ היא לנסות ולהפוך את נושא "הכיבוש הישראלי" לבעיה משפטית של האו"ם ולא לנושא מדיני שאמור להיפתר במשא-ומתן בין ישראל לרש"פ. אבו-מאזן פועל לכפות על ישראל נסיגה לקווי 67 כולל בירושלים, ללא משא-ומתן, באמצעות האו"ם
יעקב קורי
יצחק גולדקנופף הוא המפצל האולטימטיבי    הוא מפצל את הדירות שלו לחמישה, כל זוג בצאן מרעיתו מתפצל לעשרה ילדים, וחצרות החסידים מתפצלות לעשרות כתות השונאות זו את זו
שלמה פילבר
החיבוק החם של נתניהו עם השר החדש לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, מספר שהצמד הזה מתכוון להמשיך מהמקום בו נעצר. מחוזקים בשר ביטחון ידידותי וראש מל"ל מנוסה, החבורה הזו מתכוונת להביא בשנה הקרובה "מזרח תיכון חדש" באמצעות ברית עם סעודיה והעולם הערבי הסוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il