X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחדל לאומי [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
הפער בין הכותרות לבין המציאות
קיים פער הולך וגדל בין המספרים המרשימים בתוכניות שאמורות היו לצאת לדרך, לבין המציאות בפועל, פער העומד כיום על-פי הערכה שמרנית על כ-250 אלף יחידות דיור(!)

אם במקרה תנחת אצלנו חללית עם מאוישת באנשי כוכב מאדים שיקראו את הדיווחים על פרויקטים ענקיים חדשים שיצאו לדרך, הם יהיו בטוחים שאצלנו ישנן מינימום 200 אלף התחלות בנייה מדי שנה. ואכן פלא שאותם מאדימים יסברו כך. שוטטתי לאחרונה בין כל אתרי הנדל"ן המובילים וראיתי אינספור כותרות באותיות קידוש לבנה אודות תוכניות ענק שיצאו לדרך, מכפר סבא והרצליה במרכז הארץ ועד פאתי ערי הנגב והגליל.
כותרות אלה מזכירות לי את הבדיחה העצובה שהייתה אודות הרכבת המהירה לאילת שעליה מדובר זה עשרות שנים, שניתן לרצף בתוכניות הרכבת שלא יצאו לפועל את כביש הערבה למלוא 200 הקילומטרים שלו.
ואכן קיים פער הולך וגדל בין המספרים המרשימים בתוכניות שאמורות היו לצאת לדרך, לבין המציאות בפועל, פער העומד כיום על-פי הערכה שמרנית על כ-250 אלף יחידות דיור(!) התקועות אי-שם בתוך הצנרת ברשויות המקומיות, אם בשל ויכוח חסר תוחלת בין גופים שונים ואם בשל חוסר רצון לקדם אותן.
לפרוטוקול, אין מדובר כאן במחדל ביורוקרטי גרידא. מדובר כאן במחדל לאומי של ממש. שהלא איך אפשר להסביר, למשל, את העובדה ששורה של שרי שיכון בישרו, לכאורה, על הכפלת מספר התחלות הבנייה, מה שכמובן היה אמור זה מכבר להגדיל משמעותית את מספר הדירות "על המדף" ל-100 אלף ויותר.
המציאות, לצערי, הופכת משנה לשנה לעגומה יותר ויותר. על-פי ההערכה שביצענו בלשכת הקבלנים קיימות על המדף באזור הביקוש במרכז הארץ כ-152-12 אלף דירות בלבד, מה שמסביר כמובן, את העובדה שמחירי הדיור מתעקשים להמשיך לעלות, כנגד העלאות הריבית והתרסקות שוק המשכנתאות.
נשאלת אם כן השאלה האם מדובר כאן בגזירת גורל לפיה נמשיך לדבר ולהיות מצוטטים בכל אמצע התקשורת אודות קללת הביורוקרטיה. והאם גם אצל שר השיכון החדש, יצחק גולדקנופף, נראה את אותו תרחיש לפיו הנתונים המופרחים באוויר הופכים להיות מופרכים? ובכן, ממש לא. הפתרון איננו אי-שם במי מאדים, אלא בידי ממשלת ישראל החדשה והוא מתחיל ונגמר בשחרור תקציבים מתוך קופת המדינה שנהנית כיום מיתרות נכבדות של עשרות מיליארדים.
למשל, ברגע שיוענקו לרשויות המקומיות תקציבים משמעותיים הן עבור כל דירה חדשה שתבנה והן עבור תשתיות משלימות, נגיע למצב של הרבה פחות דירות תקועות בצנרת. בנוסף, הרשויות המקומיות יקבלו לקדם פרויקטים למגורים ותמריץ ובונוסים על קידום ואישור תוכניות. למשל, ברגע שישוחררו תקציבים לטובת הכפלת(!) מספר הפקידים העוסקים בביורוקרטיה, יקוצרו התהליכים משמעותית וכך גם נוכל לראות הרבה יותר אישורים ובדיעבד הרבה יותר דירות שבפועל נבנות.
למשל, ברגע שיוענקו לקבלנים עוד 30 אחוזי בנייה (כפי שהצענו בלשכת הקבלנים זה מכבר (שבס-כחלון) לכל פרויקט חדש, כשמתוך זה יוקצו 20 אחוזים לטובת דיור מוזל ועוד 10 אחוזים לטובת דירות בשכירות מסובסדת, ייוצר זינוק משמעותי בהתחלות הבנייה.
אלה רק 3 דוגמאות לפתרונות מהירים ויעילים שגם יצמצמו את הפער בין תוכניות הבנייה המאושרות לבין התחלות הבנייה בפועל וגם בדיעבד את מספר הדירות שיהיו "על המדף" כבר בשנים הקרובות. הכדור, כמובן, בידי ממשלת ישראל החדשה. בהצלחה!

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  09/01/2023   |   עודכן:  09/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
תהיו אופוזיציה לוחמנית אך אחראית. תנו לממשלה החדשה להוכיח שהיא טובה מקודמתה. גם אם יש בה יותר מדי חרדים לטעמכם. גם אם יש בה שרים שאינם כלבבכם. גם אם שנוא נפשכם חזר לראשות הממשלה. חזרה המשילות לישראל
ארי בוסל
הכשל העיקרי הוא שלאחר אלפיים שנות גלות וכמיהה לארץ משלנו, כחמישית מהאוכלוסייה של מדינת ישראל בוחרת לגור מחוץ לארץ
חלי ממן
אחרי גיל 25 רמות האסטרוגן בגוף מתחילות לרדת בקצב מתון ומשפיעות על גמישות העור, חוזק העצמות, התפקוד המיני, מסת הגוף, מצב הרוח ועוד
עמנואל בן-סבו
שכחנו את חסרי הישע האומללים, את הבודדים, העריריים, הגלמודים, את אלו שהעולם שכח, שהחיים שכחו, אלו שרק ריח נורא של ריקבון הזכיר כי היה כאן אדם ואיננו
יוני בן-מנחם
גורמים מדיניים מזהירים כי המדיניות של ממשלת הימין החדשה מעלה את ישראל על מסלול התנגשות עם הרש"פ ועם ירדן ועלולה לפגוע בתהליך הנורמליזציה. גורמי הביטחון מודאגים מההקצנה ברחוב ובפרלמנט בירדן ומצעדים מדיניים שעלול לנקוט המלך עבדאללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il