X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סייעו לכלכלת ישראל [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
האקס פקטור של העולים החדשים
הסטטיסטיקה מוכיחה חד-משמעית כי מאז שנות ה-90 הגיעו אלינו העולים טיפין, טיפין, בקצב שנתי ממוצע של כ-20-10 אלף לשנה

ככה, מתחת לרדאר, זוכה מדינת ישראל בימים אלה ב"אקס פקטור", שעשוי בהחלט לאושש את כלכלת ישראל ובתוך זה גם את שוק הדיור. מדובר בגל עלייה שלא זכור כמותו שנים רבות, כ-90-80 אלף במהלך 2022, רובו הגדול מרוסיה ואוקראינה, בעקבות המלחמה המתמשכת בין שתי המדינות.
היסטורית, מהגרים השפיעו מאז ומתמיד על כלכלות המדינות שקלטו אותן. דוגמה מובהקת לכך מהווה ארצות הברית, שבזכות עשרות מיליוני מהגרים שהגיעו אליה בשנים 1880-1920, הפכה לכלכלה מספר 1 בעולם והתאפיינה בצמיחה חסרת תקדים.
כך קרה גם אצלנו בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כשהגיעו תוך עשור בקרוב למיליון עולים, רובם הגדול מברית המועצות לשעבר. תא משפחתי קטן של כ-3 נפשות משמע עוד 30,000 דירות נדרשות. חלק נכבד מעולים אלה היו אקדמאים ובעלי מקצועות נדרשים, מה שסייע לכלכלת ישראל לצמוח במהירות ולהתאושש ממשבר האינפלציה הדוהרת של שנות ה-80.
נכון, בתוך כל גל הגירה, או עלייה, המונח השגור אצלנו, קיים אחוז כזה או אחר של עולים "בעיתיים", כאלה שמהווים נטל כזה או אחר על המדינה הקולטת וגם קיים אחוז לא מבוטל של כאלה שאינם מסתדרים במדינה החדשה ובוחרים לחזור אל ארץ המקור, או להגר למדינה אחרת. ובכל זאת, הסטטיסטיקה מוכיחה חד-משמעית כי מאז שנות ה-90 הגיעו אלינו העולים טיפין, טיפין, בקצב שנתי ממוצע של כ-20-10 אלף לשנה. בשלוש השנים האחרונות עלה הקצב קמעא לכ-30 אלף לשנה, בעיקר בשל עליית האנטישמיות במערב אירופה, ובמיוחד בצרפת, אולם במהלך השנה האחרונה, חל לפתע שינוי דרמטי בקצב העלייה.
אין ספק שהמשך מלחמת רוסיה-אוקראינה תביא גם במהלך השנים הקרובות לקצב דומה, אולי אף יותר. על-פי ההערכה נותרו ברוסיה לבדה כ-900-800 אלף (!) זכאי חוק השבות ועוד כ-500-300 אלף באוקראינה, וכמו בגל העלייה של שנות ה-90, חלק גדול מהם אקדמאים ובעלי מקצועות נדרשים וחלקם אף יתאמו לענף הבנייה. קליטה נכונה ומהירה של עולים אלה, ובמיוחד בתחומים מובילים דוגמת הייטק, הנדסה וטכנולוגיה בכלל, תסייע ללא ספק למשק הישראלי לצמוח מחדש.
בד בבד, אם בשוק הדיור עסקינן, תעמוד ממשלת ישראל החדשה בפני אתגר לא פשוט, כיצד להיערך להתחזקות עוד יותר גדולה של ביקושים לדיור, שעה שההיצע הולך ומתדלדל. עצתי כאן, בדומה לשנות ה-90, שבהן שרי השיכון הכריזמטיים, אריק שרון ופואד בן-אליעזר, העניקו לקבלנים "צ'ק פתוח" התחייבות מראש לממן את הפרויקט, זאת על-מנת להתניע כמה שיותר פרויקטים, שגם במקרה זה תייצר הממשלה "מטריית הגנה" לקבלנים.
נכון. מדובר יהיה בעלות לא קטנה של כך וכך מיליארדים, אולם אותם מיליארדים שוכנים בבטחה בתקציב המדינה הנהנה כיום מעודף של כ-30 מיליארדי שקלים בקירוב, ושומה על מקבלי ההחלטות להכניס את היד עמוק לכיס, זאת משום שיהיה מדובר בהשקעה משתלמת ביותר אשר תחזיר את ההשקעה בה כמו שכבר ראינו בעליות הקודמות מחבר העמים.
כמו-כן הצעתי בעבר, ואני מציע כיום ביתר שאת, להגדיל אוטומטית את אחוזי הבנייה בכל פרויקט ב-30 אחוזים (שבס כחלון) כשמתוך זה יוקצו 20 אחוזים לדיור מוזל ועוד 10 אחוזים לשכירות מסובסדת לטווח ארוך. החלטה זו לבדה תגדיל באופן דרמטי את היצע התחלות הבנייה ותסייע לשוק הדיור, לישראלים ותיקים ולקליטת עולים חדשים כאחת.

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  12/01/2023   |   עודכן:  12/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
הוא מדלג על התחושה המתלווה בדרך כלל לספרים עבי כרס כאילו מרוב עובדות אין רואים את הנושא
יהונתן דחוח הלוי
יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן מכנה את כל האסירים הביטחוניים לא יוצא מן הכלל "לוחמים שביצעו את דפוסי המאבק הבולטים ביותר למען עמנו" ומשבח את כל הפלשתינים ששילמו מחיר (מוות, פציעה, מאסר) במאבק נגד ישראל ובכלל זה המאבק המזוין כ"טהורים", "גיבורים" ו"עזי רוח". האמירות האלה מחזקות את המסר בדבר האחריות השילוחית של ההנהגה הפלשתינית לפעולות הטרור על הדפוסים המגוונים שלהן
יורם אטינגר
המציאות בת 1,400 שנים של המזרח התיכון האלים, הבלתי-צפוי והבלתי-דמוקרטי מאופיינת על-ידי משטרים העולים לשלטון בכח-הזרוע ולא בכח-הקלפי, ולכן הם זמניים, כמו מדיניותם והסכמיהם
עמנואל בן-סבו
בימיו של ביאליק וחבריו אנשי הרוח ניתן היה לקיים מחלוקת קשה, כואבת, מאתגרת ומורכבת, נוקבת על ערכים, אמונות, דעות    זה היה שיח מעמיק ויסודי מעוגן היטיב ביין היהודי המשומר
צבי גיל
בזקנה רשימת המשימות מידלדלת, המטלות מצטמצמות לנושאים הראשוניים והיסודיים - אוכל, בריאות, משפחה    מחויבויות מתמקדות בנושאים ובאנשים מעטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il