X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביזור של האוכלוסיה [צילום: משה שי/פלאש 90]
כיצד למנוע קריסת תשתיות בישראל 2050
מדינת ישראל מצויה כאמור בצומת ארכימדית - האם היא והלכת להיות בעקבות מדינת עולם שלישי צפופה ומתאפיינת בקריסת תשתיות לעייפה דוגמת בנגלה דש, או שעליה ללכת בעקבות מדינות מערביות נאורות הצפופות אף הן, דוגמת קוריאה הדרומית, בלגיה והולנד, שהצליחו להתגבר על בעיית הצפיפות באוכלוסייה

מדינת ישראל עומדת בפני צומת דרכים קריטית, הן מבחינת קצב גידול האוכלוסייה והן מבחינת מצבת כלי הרכב. כבר היום אנחנו נחשבים לאחת המדינות הצפופות בעולם, עם ממוצע של יותר מ-400 תושבים לקמ"ר, ועם צפי להכפיל את הממוצע לכ-800 לקמ"ר עד שנת 2060, כאשר יתגוררו כאן על-פי ההערכה כ-18 מיליון תושבים.
יתרה מכך: אם נחלק את חלקה הדרומי של המדינה, מבאר שבע לאילת, נמצא כי במרחב שבין הגליל לבאר שבע, חלקה הצפוני של מדינת ישראל, עומד הממוצע על כ-900 תושבים לקמ"ר, ובמילים אחרות, הצפופה ביותר בעולם, להוציא את מדינת העולם השלישי המובהקת, בנגלה דש, שאיננה מהווה כמובן דוגמה לאיך היינו רוצים להראות עד שנת 2050.
כנ"ל מצבת כלי הרכב, העומדת כיום על יותר מ-3.5 מיליון, רמת מינוע של כ-400 לכי רכב לכל 1,000 ישראלים, ההולכת ומתקרבת לרמת המינוע הממוצעת באירופה וביתר מדינת ה-OECD. אם מגמה זו תמשיך לעלות ובד בבד לא ייצרו כאן פתרונות נאותים של מערכת היסעים המונים, צפויה כמות כלי הרכב להכפיל את עצמה ואולי יותר מכך, מה שיגרום, חלילה, לקריסה מוחלטת של תשתיות.
על כן, מדינת ישראל מצויה כאמור בצומת ארכימדית - האם היא והלכת להיות בעקבות מדינת עולם שלישי צפופה ומתאפיינת בקריסת תשתיות לעייפה דוגמת בנגלה דש, או שעליה ללכת בעקבות מדינות מערביות נאורות הצפופות אף הן, דוגמת קוריאה הדרומית, בלגיה והולנד, שהצליחו להתגבר על בעיית הצפיפות באוכלוסייה ובכלי הרכב ונותרו בעלות תשתיות מפותחות ויעילות המספקות את מיטב השירותים לתושביהן?
ובכן, מה משותף לשלוש מדינות אלה?
ראשית, פיתוח מערכת היסעים המונית יעילה, מודרנית, נקייה ומהירה, המקשרת במהירות את ערי המטרופולין הראשיות עם הפריפריה תוך פרקי זמן קצרים. עובדה זו יצרה בשלושתן ביזור טבעי של אוכלוסייה מהערים הראשיות אל ערי השדה בפריפריה ובפועל מחקה כמעט לחלוטין את המושגים "מרכז", ו"פריפריה".
שנית, בדומה למדינת ישראל שהינה קומפקטית בממדיה, גם שלוש ארצות אלה הינן קומפקטיות. בלגיה גדולה מישראל פי אחת וחצי, הולנד כפליים וקוריאה הדרומית פי שניים וחצי. העובדה שישראל קטנה אף יותר מהן, מלמדת עד כמה האתגר לקצר מרחקים ולבזר תשתיות מהמרכז לפריפריה, הינו בר יישום אצלנו, קל וחומר כשמירב התושבים ימשיכו כך או אחרת להתרכז בחלקה הצפוני של המדינה, בין הגליל לבאר שבע.
שלישית, בד-בבד לפיתוח התחבורה הציבורית, וביזור מרכזי התעסוקה, הן תעשיות ההיי-טק ועתירות הטכנולוגיה בכלל והן "לואו טק", יביאו אף הן עימן בהדרגה ביזור של האוכלוסייה גם אצלנו מ"מדינת תל אביב" בואכה הפריפריה. ובמילים אחרות, השילוב של מערכת היסעים המונית מודרנית יחד עם מרכזי תעסוקה מבוזרים, תחזק עוד יותר את המגמה של ביזור אוכלוסייה אל מחוף לאזור הביקוש הנוכחי, מה שכמובן ימנע קריסת תשתיות, שלא לדבר על ההיבט האקולוגי סביבתי ועל מניעת תחלואה הנובעת מצפיפות יתר.
רביעית, ואם בשוק הדיור עסקינן, ברור כי הביקושים לדיור, המתמקדים כיום רובם ככולם באזור הביקוש במרכז הארץ, יעברו בהדרגה שינוי, אזורי הביקוש "ימתחו" צפונה, דרומה ומזרחה, מה שכמובן יהפוך את שוק הדיור למאוזן, מגוון ומפלח יותר.
כל אלה, כאמור, רעיונות ישימים שהצליחו יפה באותן שלוש מדיניות מערביות וחברות ב-OECD מומלץ שנלמד מהן על-מנת להתכונן לבאות.

הכותבת היא עורכת-דין וממתגת ערים ונדל"ן.
תאריך:  20/03/2023   |   עודכן:  20/03/2023
+"בגאווה ובאהבה": גילה אדרעי עוזבת את ועד הרכבת
17:48 20/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל מסיימת את כהונתה לאחר שתי קדנציות ו-35 שנות עבודה ברכבת ישראל  ▪  מטרתה המקצועית הבאה - סגנית מנהל אגף דלק ואנרגיה  ▪  "אחרי 35 שנים כעובדת ברכבת, כנראה הגיע גם הזמן שלי"

גילה אדרעי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד למנוע קריסת תשתיות בישראל 2050
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
המליצה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לאשר את הקמת הקו שיחבר את דרום מזרח העיר עם דרום מערב העיר    התוכנית כוללת הקמת מסילות, מתקנים, תשתיות, תחנות ומיזמים משלימים לשיפור איכות המרחב העירוני    הוועדה דנה בהתנגדויות, קיבלה חלקן ודחתה את רובן, והמשך הדיון בהתנגדויות יהיה בפני הוועדה המחוזית
עידן יוסף
מ-23 באפריל צפויים להתחיל לפעול 74 אוטובוסים מונגשים (מתוך 130) ב-28 קווים בין-עירוניים שבהם אין חלופה רכבתית ישירה    עלות ההנגשה יקרה במיוחד ובמשרד התחבורה ספקנים לגבי הצורך והביקוש
עידן יוסף
נתיב התחבורה הציבורית ברחוב ויצמן מזרח המחודש, בין צומת 55/40 ועד רחוב העמק, מתפרס לאורך שני קילומטרים    השדרוג כולל חידוש תשתיות, תחנות אוטובוס מתקדמות, שביל אופניים מופרד, רחב ובטיחותי עבור תושבי כפר סבא
עידן יוסף
מנכ"ל אלקטרה אפיקים עודד כהן סיים את תפקידו והוחלף על-ידי טל כהן    עם כניסתו של המנכ"ל החדש בוצעו שינויים מבניים וארגוניים, אך אלקטרה אפיקים אומרת כי הדבר אינו מעיד על מצבה הכלכלי    גם מנכ"ל חברת-הבת אלקטרה אפיקים תעבורה 2021 מסיים את תפקידו אך באופן תמוה לא ימונה לו מחליף    מיכה קופילובסקי יחליף את טל כהן כמנכ"ל דן בדרום ודן ב"ש    אבי בלו יחליף את קופילובסקי כמנכ"ל תנופה
עידן יוסף
שינויים בקווי התחבורה הציבורית נועדו לשפר את הקישוריות בין היישובים הבדואים לבאר שבע    המטרה לאפשר נסיעה מהירה ונוחה לאזורי תעסוקה, לימודים, פנאי ומסחר, ובכללם אזור התעשיה עמק שרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il