X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אילוסטרציה: חיל האוויר [צילום: זולטן קלוגר/פלאש 90]
הטייס "נופף לשלום" לחבריו בקיבוץ ונהרג
לפני 64 שנים ב-3 במאי 1959 התרסק מטוס "פייפר" של חיל-האוויר בשטח חצר קיבוץ אלומות שליד טבריה הטייס אביהו רביב (רבצ'ינסקי) ועוזרו שרגא בלום שישב מאחור, נפצעו באורח בינוני עד קשה כעבור כחודש וחצי, מת הטייס רביב מפצעיו

ביום ראשון 3 במאי 1959 בסביבות השעה 15:30 אחה"צ טסו הטייס אביהו רביב ועוזרו שרגא בלום מטייסת 100 במטוס "פייפר" של חיל-האוויר לטיסת סיור. הטייס רביב ועוזרו בלום שישב מאחור סטה במהלך הטיסה מנתיב הטיסה שאושר ונקבע להם וחג מעל קיבוץ אלומות ליד טבריה כדי ל"נופף לשלום" לחבריו חברי גרעין "נגוהות" של תנועת "הנוער העובד" (שהיו באותה תקופה בהכשרה באלומות) חבריו לגרעין מספרים כי הודיע להם על ביקורו הצפוי בשמי הקיבוץ וכי הוא מתכון לשגר-להשליך מהמטוס אליהם הזמנה אישית לחתונתו הקרובה עם חברתו החיילת בת קריית חיים שאמורה הייתה אמורה להיערך בל"ג בעומר.
על-פי עדויות עדי ראיה, המטוס חג מעל מבני משק אלומות שלוש פעמים בגובה נמוך מאד. בסיבוב השלישי כבה לפתע מנוע המטוס ואז הוא צלל מטה לקרקע במהירות רבה בבת אחת ונתקע בקול רעש אדיר באדמה, בשטח פתוח בסמוך לבתי הקיבוץ. המטוס ומנועו נתקעו בקרקע והתרסקו והכנף השמאלית ניתקה ממקומה והועפה למרחק מספר מטרים. לשמע רעש חבטת נפילת המטוס, חברים מבתי הקיבוץ הסמוכים יצאו בריצה לעבר המטוס התירו את חגורות טייסים בהם היו קשורים הטייסים למטוס וחילצו את הטייס רביב ואת עוזרו שרגא בלום שהיו לכודים במצב של הלם בין שברי המטוס ונפצעו באורח בינוני עד קשה. השניים הובהלו לבית חולים פורייה בטבריה. המטוס לא התלקח כיוון שמנועו היה כבוי בעת שנפל.
איתן ברזילי בן אלומות מספר לי כי את הטייס והסייר חילצו ילדים שהמטוס נפל בסמוך לבית הילדים שלהם. שעה קלה לאחר התאונה, הגיעו במסוק למקום התאונה אנשי וחוקרי חיל-האוויר. הם בדקו את חלקי ושברי המטוס וגבו עדויות מעדי ראייה לתאונה. בשעות הערב הגיעה למקום משאית וחלקי המטוס ושרידיו הועמסו עליה והועברו מהמקום. למחרת התאונה ב-4 במאי 1959 הגיע לקיבוץ אלומות מפקד חיל-האוויר עזר ויצמן, הוא שוחח עם ראשי וחברי הקיבוץ וחקר באופן אישי את נסיבות התאונה.
"הטיסה מעל המשק לא נכללה בנתיב הטיסה שאושר"
דובר צה"ל פרסם הודעה לעיתונות בעניין התרסקות המטוס ומסר כי ועדת חקירה שנתמנתה על-ידי מפקד חיל-האוויר לבירור נסיבות התאונה קבעה שהטיסה מעל המשק לא נכללה בנתיב הטיסה שאושר. ולא רק זאת, הטייס הנמיך טוס בניגוד להוראות והוא יועמד לדין. מהחקירה עולה שטייס סיור החליט "לסטות" מנתיב הטיסה שלו ולחוג בגובה נמוך מעל קיבוץ אלומות כדי "להגיד שלום" לחברה' חבריו לגרעין מתנועת "הנוער העובד" שהיו בקיבוץ ותוך כדי כך, לשגר אליהם הזמנה אישית לחתונתו הקרובה.
יודעי דבר המכירים את תולדות חיל-האוויר, מספרים, כי לא הייתה זו אז תופעה חריגה. בתקופה ההיא היה מעין נוהג, אצל לא מעט טייסים קיבוצניקים או מושבניקים "להגיד שלום" עם המטוס לחברים במשק, וגם טייסים עירוניים חטאו לא פעם בכך שבאו "לבקר" עם מטוסם בגובה נמוך את בית משפחתם ולנופף להם לשלום בכנפי המטוס.
על-פי דיווחי העיתונות דאז, הטייס רביב היה "בן בית" בקיבוץ אלומות. הוא השתייך לתנועת "הנוער העובד" וחבריו לגרעין הנח"ל "נוגהות" עשו שם בהכשרה חקלאית. לקראת קליטתם כחברים בקיבוץ. על-פי עדויות לא הייתה זו הפעם הראשונה שרביב טס מעל הקיבוץ בגובה נמוך, מנופף לשלום לחבריו שעל הקרקע, והיו בקיבוץ שפנו בתלונות על כך למפקדת חיל-האוויר.
כשבוע לפני התאונה, כך מדווח בעיתונות דאז, נפגש הטייס רביב עם חבריו בקיבוץ (אלומות א.א) והודיע שהוא עומד לטוס מעל המשק כדי להשקיף מלמעלה על חבריו ל"גרעין" בקיבוץ וכי יזמינם בדרך האוויר לחתונתו. רביב היה אמור להינשא, כאמור, לחברתו אורה בת קריית חיים וחברת גרעין נוגהות, ימים ספורים לאחר התאונה.

מטוס חיל האוויר [צילום: חנניה הרמן/לע"מ]

הטייס מת מפצעיו כחודש וחצי לאחר התאונה
רביב הועבר, כאמור, מיד לאחר תאונת התרסקות מטוסו לטיפול בבית החולים פורייה בטבריה. הוא נפצע באורח בנוני עד קשה, אולם מבית החולים דווח לעיתונות ימים ספורים לאחר התאונה כי מצבו משתפר וכי יצא מכלל סכנה. עוזרו בטיסה (סייר המטוס) שרגא בלום, שישב מאחור והועבר אף הוא לטיפול בבית החולים, נפצע באורח קל יותר. חבריו של רביב שבאו לבקרו בבית חולים סיפרו כי היה בהכרה מלאה, שוחח עימם כרגיל והתרשמו כי יצא מבית החולים תוך ימים ספורים. כעבור ימים ספורים הוחמר מצבו, אובחן שבר בראשו ובעצת רופאו הועבר לאשפוז בבית חולים רמב"ם בחיפה. כחודש וחצי לאחר תאונת מטוסו ב-16 ביוני 1959 מת הטייס אביהו רביב מפצעיו. הערכה היא שקריש דם שנסחף בגופו כתוצאה מהפציעה בתאונה, הוא שגרם למותו. בן 22 היה במותו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בחיפה.
אביהו רביב (רבצ'ינסקי) נולד, גדל והתחנך בקריית חיים. היה מדריך גדנ"ע-אוויר והשתתף במשלחת הראשונה של גדנ"ע-אויר לארצות-הברית בשנת 1955. סיים לימודי שנה אחת בטכניון בחיפה, בפקולטה לאווירונאוטיקה. לצה"ל גויס באוגוסט 1955. השתתף במבצע סיני ולאחר-מכן עבר קורס סיור וקישור ושירת שירות-קבע כטייס בחיל-האוויר.
תושב קריית חיים שהכיר את אביהו רביב כותב: אביהו רביב (רבצ'ינסקי) ז"ל, בן קריית חיים. ביתו של אביהו היה ברחוב ב' מספר 63. חבריו ושכניו בקריה, היו חברי גרעין "נגוהות" של תנועת "הנוער העובד" שהיו אותה תקופה בהכשרה באלומות לקראת קליטתם לחברות בקבוץ. אביהו עמד להינשא לבת הקריה, אורה שטרסברג, שגרה ברחוב כ'ה מספר 5.
בת קריית חיים מספרת: "אחותו של אביהו, טבעונה רבצ’ינסקי, הייתה איתי בגרעין ‘עשת’ של התנועה המאוחדת ואף הייתה אחות מרפאה בקיבוץ אורים. לא אשכח את טיסות הקמיקזה של אביהו שהיה צולל מעל צריף מגוריה, מנפנף בכנפיים כשגלגליו נוגעים בראשי העצים... אביהו התאכזב מאוד על כך שלא שובץ לטייסת קרב.

תאריך:  11/05/2023   |   עודכן:  11/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטייס "נופף לשלום" לחבריו בקיבוץ ונהרג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כאב לב מיותר!
שרה'לה  |  11/05/23 11:54
2
חמש שנים לפני כן התרסק מטוס
הירונימוס  |  14/05/23 13:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
אחד ההישגים החשובים של מבצע "מגן וחץ" הינו חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי טארק עז א-דין האחראי על ההתבססות הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון. בנוסף להקמת קבוצות טרור חמושות מנסה הג'יהאד האיסלאמי להקים ביהודה ושומרון מערך ייצור ושיגור רקטות שיאיים על ערי ישראל
דן מרגלית
מבצע "מגן וחץ" פגע בראשי הטרור של הג'יהאד האיסלאמי, שהיו ראויים למר גורלם    מיד לאחר מכן היה טעם לנצור את הנשק, לחזור לביטחון שוטף
עמנואל בן-סבו
איני יכול שלא לבוז בכל ישותי לטרמפיסטים אנרכיסטים, רדיקליים, פרוגרסיביים החולמים על שתי מדינות, או על מדינה אחת לצד שחיינים יהודיים ללא מצופים וחגורות הצלה
חיים נוי
ביקורת: כימים אחדים-על-פי ספרו של מאיר שלו - אהבה חלוצית - מרגש, קסום וקולח - תיאטרון הקאמרי    חנן שניר כתב את המחזה עם נועה ידלין
שרון לב-זהב
איך סקרנות אינטלקטואלית הפכה להיות המובילה ברשימת המיומנות שמובילות להצלחה בעידן ה-AI וה-chatgpt?    דווקא שימוש בטכנולוגיה מפתחת סקרנות אינטלקטואלית, בשילוב עם מיומנויות נוספות כמו אג'יליות והסתגלות לשינויים ויצירתיות, יכולה להוביל לתוצאות יוצאות דופן ולפריצת דרך
רשימות נוספות
חוקרת בתצפית  /  שרון מגנזי
4 שנים למותה של אגדת הרדיו ראומה אלדר  /  אלי אלון
צורת אות  /  יבשם עזגד
היהודי שפירק פצצות בשכונת היהודים בקהיר ב-1948  /  ירון פרידמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il