X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רקטות נורות מעזה [צילום: פטימה שביר/AP]
הטעויות של הג'יהאד האיסלאמי
הג'יהאד האיסלאמי החל בהפקת לקחים מסבב הלחימה האחרון נגד ישראל ונערך לסבב הלחימה הבא. הנהגת הארגון קיבלה שורה של החלטות מוטעות, אירן מאוכזבת ממנה וחמאס צוברת כוח נוסף על חשבונה

אמצעי התקשורת הפלשתינים קיבלו קשה את תוצאות מבצע "מגן וחץ" של צה"ל נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה והם פתחו במסע תעמולה כוזב כדי להציג את המבצע ככישלון של ישראל וכניצחון של הג'יהאד האיסלאמי, התופעה הזו מופיעה גם ברשתות החברתיות הפלשתיניות והיא מעידה על קושי להפנים את הפגיעה המבצעית והמורלית בג'יהאד האיסלאמי, נראה כי הכבוד הלאומי של הפלשתינים נפגע מאוד.
בג'יהאד האיסלאמי עושים כעת חשבון נפש והפקת לקחים לגבי השאלה איך משקמים את היכולות המודיעיניות של הארגון וקוראים נכונה את הכוונות של ישראל וגם איך משקמים את התמיכה בו ברצועת עזה לאחר שבגלל כשלים טכניים נפלו כ-30 אחוזים של הרקטות של הארגון בשטח רצועת עזה, במקום בשטח ישראל, ופגעו בפלשתינים חפים מפשע.
הג'יהאד האיסלאמי ינסה עכשיו לשפר את מעמדו ברצועת עזה, בעזרת כסף מאירן, למרות שהיא מאוכזבת ממנו מאוד על האופן שבו צה"ל הצליח להפתיע אותו, הוא ישקם את הבתים שנהרסו בהפצצות צה"ל ויפצה את המשפחות שבניהן נהרגו מהרקטות שלו בשטח רצועת עזה.
הג'יהאד האיסלאמי עשה כמה טעויות עיקריות:
  • למרות שישראל הפתיעה אותו פעמיים בעבר בשני מבצעים יזומים וחיסלה את מנהיגיו בנובמבר 2019 ובאוגוסט 2022, הג'יהאד האיסלאמי הופתע פעם שלישית ברציפות וישראל הצליחה במבצע "מגן וחץ" לחסל את כל הצמרת של הזרוע הצבאית שלו.
הג'יהאד האיסלאמי לא העריך נכון את היכולות המודיעיניות והמבצעיות של צה"ל, מנהיגי הזרוע הצבאית חששו להסתתר במנהרות והעדיפו דירות מסתור, אך ידו הארוכה של צה"ל הגיעה אליהם.
לא רק את מנהיגי הזרוע הצבאית שלו איבד הג'יהאד האיסלאמי, צה"ל השמיד את מרבית מחסני הרקטות שלו וסדנאות ייצור הרקטות ועכשיו הוא צריך להתחיל לחזור מחדש ליכולת הצבאית שהייתה לו והסתכמה בכ-4000 רקטות.
  • הג'יהאד האיסלאמי הביא על ראשו ועל תושבי הרצועה את המכה הצבאית, הוא מיהר לתקוף את ישראל ב-100 רקטות כדי לנקום על מותו של חדר עדנאן, אשר התאבד בכלא הישראלי באמצעות שביתת רעב, והעריך באופן שגוי כי ישראל תמשיך במדיניות ההכלה שלה, ישראל הצליחה להפתיע את מנהיגי הזרוע הצבאית בעודם ישנים במיטותיהם.
  • הג'יהאד האיסלאמי לא הצליח להוציא שום התקפה יעילה נגד ישראל באמצעות חדירה לשטחה דרך מנהרות או ירי נ"ט או מל"טים תוקפים, צה"ל נערך בזמן באופן נכון ואיתר מראש את כל ההכנות הצבאית של הג'יהאד ונקט באמצעי הזהירות המתאימים, שוב הוכח כי הג'יהאד האיסלאמי הוא "שקוף" מבחינה מודיעינית וישראל חושפת את תוכניותיו ואת מיקום מפקדיו.
  • הג'יהאד האיסלאמי התעלם מעמדת חמאס שישבה על הגדר וטענה כי סבב לחימה עם ישראל בגלל מותו של חדר עדנאן בכלא הוא מיותר ורק יזיק לתושבי רצועה ולכן הוא שילם מחיר כבד.
  • הג'יהאד האסאלמי ציית להנחייות של אירן, מנהיגו זיאד נח'אלה שהה בלבנון ביחד עם ראש הזרוע הצבאית אכרם אלעאג'ורי והשניים מילאו את ההנחיות של הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" האירניים.
הם איכזבו את אירן אשר נכשלה ליישם את אסטרטגיית המערכה הרב זירתית נגד ישראל שהגה קאסם סולימאני, חיזבאללה וחמאס בלבנון והמליציות האירניות בסוריה נמנעו מלבוא לעזרת הג'יהאד האיסלאמי ולשגר רקטות לעבר ישראל כפי שקרה בחודש רמדאן.
הנהגת הג'יהאד האיסלאמי קיבלה החלטות מוטעות מתוך תחושת כוח והערכה שאירן תגבה את התקפות הרקטות שלה על ישראל מזירות נוספות, דבר שלא קרה, היא לא הפיקה את הלקחים מסבבי הלחימה הקודמים שלה עם ישראל. תנועת חמאס שוב הפתיעה את הג'יהאד האיסלאמי וישבה על הגדר, לישראל לא היה שום חלק בפיצול בין החמאס לג'יהאד האיסלאמי, המתיחות והיריבות בין שני הארגונים האלה היא קבועה מתחת לפני השטח ומתפרצת בעתות של משבר.
מדובר בשני ארגוני טרור דומים עם אידיאולוגיה משותפת אך חמאס היא גם ישות מדינית האחראית לניהול חיי היום יום של יתר משני מיליון פלשתינים ברצועת עזה, היא לא רצתה לאבד את ההקלות ההומניטריות שקיבלה הרצועה, את המעברים הפתוחים לייצוא וייבוא סחורה, את יציאת 17 אלף פועלים מהרצועה לעבודה בישראל ואת קבלת המענק הכספי החודשי מקטר בסך 30 מיליון דולר. לארגוני הטרור ברצועת עזה אין תוכנית לאומית אחת ומוסכמת למלחמה נגד ישראל למרות התיאום הגבוה בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי, יש להם תוכניות נפרדות ושיקולים שונים.
מצרים שיחקה תפקיד חשוב בהגעה להסכם הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי, הג'יהאד האיסלאמי שזעם על עמדותיה וטען שהן משרתות את ישראל נאלץ להתיישר וקבל את הנוסח המצרי להפסקת האש.

תאריך:  17/05/2023   |   עודכן:  17/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע מגן וחץ
יוסי אוחיון
לא עברו שעות מהפסקת האש השברירית עם הג'יהאד ושותפיו, והאש הפנימית חודשה במלוא עוזה    חברי הכנסת חזרו "מזירת הקרב" בה עמלו בניסיון לקושש אהדה ותמיכה ומיד חידשו את המערכה מאותה נקודה שבה "עצרו" בשל הקרבות
עמנואל בן-סבו
האמירה הברורה והמפתיעה, הקיצונית והחדה של עמירם לוין, שלחה אותו על-ידי חלק מחבריו למחאה: "ליטול את הכדור", "להעלות את מינון התרופות", "להיכנס לממ"ד ולא לצאת ממנו"
עידן יוסף
ראש הממשלה שלח בישיבת סיעת הליכוד אזהרה למי שמתכנן לשבש את המצעד: "אנחנו משנים את מאזן ההרתעה. מי שפוגע בנו או מתכנן לפגוע בנו ידע את המשמעות של דמו בראשו"    ח"כ אחמד טיבי: "ממשלת דגלים, פיתות ודמים"
אביתר בן-צדף
מבצע "מגן וחץ" לא הוכיח בחמשת ימיו שינוי בדרך הנלוזה, שאימץ לו צבאנו בששת העשורים מאז מלחמת ששת הימים    חיסולים הם דבר חשוב ויעיל, אך אינם מבטיחים ניצחון במלחמה וגם לא תמונת ניצחון
רבקה שפק ליסק
החרדים חייבים לקחת אחריות ולסגת מדרישותיהם הסקטוריאלית המוגזמות    זה בלתי מוסרי ונוגד את תפישת היהדות לדרוש זכויות מלאות וגם פריבילגיות מבלי לשאת בעול החובות    אין זכויות בלי חובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il