X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם קיים ביסוס מדעי? [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
האם חלב עזים מרפא אפטות בפה
הבעיה בשימוש בחלב עזים, אינה נעוצה בהיותו חסר ביסוס מדעי, אלא בסיכון הגלום בשימוש באמצעי זה כשאינו מפוסטר

הופעת פצעים בחלל הפה היא מצב שכיח למדי, בעיקר בילדים. הגורמים המרכזיים לכך הן דלקת אפטוטית חוזרת (RECURRENT APHTHOUS STOMATITIS) או מחלות ויראליות כתוצאה מהדבקה ראשונית בהרפס סימפלקס (PRIMARY HERPETIC GINGIVOSTOMATITIS) או מחלות בשם הרפאנגינה (HERPANGINA) ומחלת הפה והגפיים ((HAND, FOOT and MOUTH DISEASE שנגרמות מקבוצת וירוסים בשם אנטרו-וירוסים (ENTEROVIRUSES). גם מבוגרים עלולים לסבול מפצעים בפה מאותן סיבות, אך התחלואה בילדים ובעיקר בתינוקות ובפעוטות עלולה להיות מורכבת יותר בגלל הקושי לאכול ולשתות.
קיימת דעה רווחת בישראל שחלב עזים עוזר בריפוי פצעים בחלל הפה, בעיקר כזה שאינו מפוסטר, המגיע ישירות מעטין העז. שכיח מאוד לשמוע על קרוב משפחה רחוק או מכר של השכנה שסבל מפצעים בפה ושלאחר "שפריץ" חלב עזים ישירות לחלל הפה נרפא מהם במהירות.
האם יש בכך ממש?
כידוע, הרפואה המערבית מבוססת על מידע הנאסף ממחקרים מדעיים בשילוב המלצותיהם של גורמי מקצוע בעלי ניסיון קליני רב. חיפוש במאגרי המידע הרפואיים המובילים מראה שלא פורסמו בספרות הרפואית מחקרים מדעיים מבוססים, שעברו הערכת עמיתים, בנושא סגולות הרפוי של חלב עזים לפצעים ולדלקות בפה. אומנם "תרופות סבתא" ותרופות מסורתיות רבות לא נבדקו באופן מדעי אך עדיין אין מניעה מלנסות להיעזר בהן. הבעיה בשימוש בחלב עזים, אינה נעוצה בהיותו חסר ביסוס מדעי, אלא בסיכון הגלום בשימוש באמצעי זה כשאינו מפוסטר.
פסטור הוא תהליך הכולל חימום מהיר של נוזל ולאחריו קירור מהיר שמטרתו העיקרית השמדה של חיידקים ומיקרואורגניזמים מזיקים אחרים שעלולים להימצא בו. בהיעדר פסטור של החלב, קיים סיכוי ממשי לנוכחות של חיידקים בתוכו שעלולים לגרום לתחלואה, בעיקר באוכלוסיות סיכון בהן, נשים בהריון, תינוקות ופעוטות, קשישים ובעלי מערכת חיסון מוחלשת. דוגמה לחיידק מזיק כזה הוא ברוצלה (BRUCELLA) שעלול לגרום לברוצלוזיס, מחלה קשה בעלת סיכון לתמותה.
אז מה כדאי ונכון לעשות בעת הופעת פצעים בחלל הפה?
הכי חשוב לגשת בהקדם אל רופא/ת הילדים או המשפחה או אל מומחה/ית ברפואת הפה לצורך אבחון והתאמת טיפול. בחלק מהמחלות הוויראליות אף יש טיפול תרופתי ייעודי שיכול להקל ולקצר את משך התחלואה אם הוא ניתן בתחילת המחלה.
האם ניתן להיעזר בחלב עזים כשיש פצעים בפה?
אמנם אין ביסוס מדעי באשר לסגולות הריפוי של חלב עזים אך יש לו ערכים תזונתיים רבים ועל כן אין שום מניעה מלצרוך אותו ובלבד שהחלב שעבר פסטור בתהליך מבוקר.

הכותבת היא מומחית לרפואת הפה, ביחידה לכירורגיית פה, לסתות ובלוטות הרוק בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון.
תאריך:  22/05/2023   |   עודכן:  22/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
"לא יעמוד במקום גבוה שלושה טפחים או יותר ויתפלל... והנני מוכרח לקצר כי אני ממהר לתפילת ערבית..."
יאיר נבות
אם הדיווח של צבא אוקראינה על הפלת מטוס קרב רוסי מדגם "סוחי 35" בשמי הים השחור הוא נכון - יש כאן המחשה לשיפור ביכולות ההגנה האוויריות של אוקראינה שמציבות קושי משמעותי לפעילות האווירית הרוסית במרחבי האווירי של אוקראינה
עמנואל בן-סבו
תרבות ההשתקה פורחת מאוד בקרב חלק ממי שאמורים לכבד את חופש הביטוי, ממי שמתיימרים לתאר עצמם כליברלים, נאורים, דמוקרטים, החרדים לדמותה של הדמוקרטיה
איתן קלינסקי
בפוגשי את גילויי האנושיות והמוסריות של רות המואבייה, יש לי דיאלוג כואב עם הצו התורני להחרים את בני ארץ מואב עד עולם    גם עורפה האלמנה הצעירה, שהלכה אחרי הרצון לבנות לה חיים מחודשים, נפרדת מנעמי בכאב רב
יוסי אוחיון
השר בן-גביר חסר היכולות והכישורים אינו חריג בנוף הממשלתי, הוא רק "הסמן הימני" הנותן את הטון שמביא לידי ביטוי בולט את הנתק השורר בין השרים ומשרדיהם ובין הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il