X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מי המרים המאררים [צילום: בינג IA]
אני משוחח עם פרשת נשא
מרשים ומרגש, שברכה, שנוסחה במקור לטקס דתי, מקבלת משכן של כבוד בחיי היום יום שלנו, כל אדם מטבעו נושא פניו ליישומן ומימושן של המילים בברכת כוהנים "ישמור", "יברך" ו"יאר" במהלכי החיים

בפתח שיחתי אני מביע את כאבי, שחלק גדול של הפרשה מוקדש לתיאור הקורבנות, שהביא כל אחד מהשבטים לרגל חנוכת המזבח במשכן. אני רואה בקורבנות אקט חיצוני, שאין לו קשר למישוריות החיים הערכית. כואב לי שהאקט של הקורבן טופח בפרשה שלנו. מסתבר, שכל שבט ושבט הביא בדיוק אותם הדברים. יש בפרשה התייחסות נרחבת לחלוקת משפחות שבט לוי לתפקידים השונים הקשורים בניהול עבודת המשכן, ועל הנושא הזה אפסח.
אני מוצא לנכון להתייחס בקצרה לנושא, שצר לי מאוד כי הוא מצא מקום בפרשה שלנו. כוונתי למפגש עם הטקס המצמרר של הסוטה, טקס אליו מובלת האישה, שבעלה חושד בה שהיא בגדה בו. די אם "עָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקָנֹא אֶת אִשְׁתּוֹ" כראייה המצדיקה להביאה לבית המשפט, כי היא "נִטְמְאָה", לכן היא "תִּשָּׁא אֶת עֲווֹנָהּ".
קשה שלא להצטמרר ממעשה פגאני, שחדר לתוך ספר הספרים שלנו. הכהן מוזג לאישה מים מסתוריים, מים שאמורים לחלץ ממנה וידוי על חטאה. כשבטנה של האישה מתנפחת מאותם מים מרים ורגליה לא נשאו אותה בעקבות שתיית המים האלו, הרי בכך ניתנה הוכחה חד-משמעית שהאישה בגדה והיא מורשעת בדין - היא תישא את עוונה.
אני מוצא לנכון לחזור ולציין, כי צר לי לפגוש בפרשת השבוע שלנו מעמד של עלייה על שרטון נגוע בעבודת אלילים. על השרטון המכאיב הזה פגשתי חלקים מפרשת "נשא". צר לי, שאני פוגש טקסט רווי בתיאורי מעשי קסם בספר הספרים, טקסט הנותן אישור להכתים את חייה של אישה, כשהראייה לפסק הדין שאול מעשיה פגאנית.
לעומת זו אני רואה צדדים יפים באותו חלק של הפרשה, הפונה אל כל אדם, כי הוא צריך להיזהר ולא להחזיק בממון של אחר שלא כדין, וכן לא לבנות את החזקה שלא כדין על כך, שאותו אדם הוא חלש ואין מי שיגאל אותו.
מה שכבש אותי במיוחד בפרשת השבוע שלנו, פרשת נשא, קשור במפגש עם ברכת כוהנים, טקס בו מברכים שָׁלוֹם". המעמד של ברכת כוהנים את העם נשמר גם היום. היפה בברכה כיצד היא הכתה שורשים בתרבות חייו של העם היהודי אלפי שנים. ברכת הכוהנים במרוצת הדורות הפכה מטקס דתי מכונן בעבודת המשכן והקרבת הקורבנות על המזבח לטקס מכונן בחיי המשפחה היהודית ובשלל מעמדים משפחתיים וגם בתחומים חברתיים רבים.
ברכה שבמקורה בפרשה שלנו הייתה מיועדת אך ורק למעמד טקסי במקום הקדוש, אנחנו פוגשים אותה היום בטקסי בר המצווה, בטקסי נישואים - בברכת החתן את בת זוגו וגם בברכת הכלה את בן זוגה. הגם שהניסוח של הברכה במקור המקראי בפרשת השבוע הוא בלשון יחיד, אנו פוגשים את הברכה בחיי היום יום מנוסחת בלשון רבים. הורים מברכים את ילדיהם וילדים מברכים את הוריהם. מסתבר, שמקבל הברכה זקוק למהות ולתכנים המזדקרים מהפעלים בברכה: "יְבָרֶכְךָ", "יִשְמֶרְךָ", "יָאֵר" "וִיחֹנֶּךָ", כשהדגש הוא אישי - "יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ".
מרשים ומרגש, שברכה, שנוסחה במקור לטקס דתי, מקבלת משכן של כבוד בחיי היום יום שלנו, כל אדם מטבעו נושא פניו ליישומן ומימושן של המילים בברכת כוהנים "ישמור", "יברך" ו"יאר" במהלכי החיים על תלאותיהם ועל הבלתי צפוי בהם בדמות קורונה או בדמות רקטה, הזורעת סביבה מציאות מדממת. ואני לוקח מהברכה את המילה - "וִיחֻנֶּךָ" - ייתן חִנּוֹ עלי ואקבל גם את פירושו של הרד"ק, כי מדובר בהוראת חנינה.

תאריך:  24/05/2023   |   עודכן:  24/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אני משוחח עם פרשת נשא
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
יש המבקשים לחדש עבודת הקורבנות
יוסף פ.  |  24/05/23 08:25
2
מאחל יום טוב לעם ישראל
יוסף פ...  |  24/05/23 08:34
3
מאחל יום טוב לעם ישראל
יוסף פ...  |  24/05/23 08:34
4
מאחל יום טוב לעם ישראל
יוסף פ...  |  24/05/23 08:34
5
מאחל יום טוב לעם ישראל
יוסף פ...  |  24/05/23 08:34
6
מאחל יום טוב לעם ישראל
יוסף פ...  |  24/05/23 08:35
7
שמור על בריאותך
מלבסית דואגת   |  24/05/23 08:49
8
איתן, חזור לשירה.
עיה מ. ה  |  24/05/23 08:56
9
הבה נקשיב לקול המוסרי של המקרא
חג מתן תורה   |  24/05/23 09:46
10
חג שבועות שמח לכל עם ישראל
חג שבות שמח  |  24/05/23 21:17
11
חג שבועות שמח לכל עם ישראל
חג שמח ושקט   |  25/05/23 13:33
12
וחג השבועות יאחה את הקרעים
מי ייתן   |  26/05/23 11:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
עלייה ברמת הטרור הפלשתיני בשומרון    עלייה ברמת התיעוב של העולם הדמוקרטי מביבי    עלייה בביזה החרדית בקופת המדינה    עלייה בפשיעה במגזר הערבי
בעז שפירא
אולי יאות מאן דהוא להסביר לי מדוע ולשם מה יש צורך לטפל במחבל שנפצע מירי כוחותינו "באופן מידי"? הרי בן המוות הזה ניסה שניות קודם לכן לטבוח ביהודים, אזרחים או חיילים, ולרצחם נפש
יוסף קנדלקר
יש קו אחד שמחבר בין כל השירים הזכורים לנו עד היום, ובין שלוש מארבע הזכיות שלנו באירוויזיון, וזה שידענו לכבד את עצמנו. ידענו לשיר בשפה שלנו
יוסף גערליצקי
התורה צריכה לחדור לכל חלקי הגוף עד לעקבי הרגלים, כדרך שנאמר באברהם אבינו: "עקב אשר שמע אברהם בקולי", ופירשו שאפילו העקב של אברהם "שמע" את הקול האלוקי!
עמנואל בן-סבו
אדוני ראש הממשלה, הנרצחים הינם אזרחי מדינת ישראל, אותה מדינה שחתמה עימם חוזה והתחייבה להעניק להם ביטחון אישי והבטיחה להגן עליהם, חוזה המופר יום יום על-ידי סכין ואקדח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il