X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אליהו חזן
הדיפלומט הישראלי שנחטף ועונה ברוסיה [1957]
אליהו חזן יצא לברית המועצות בסוף שנת 1955 עם רעייתו רות לשמש כנספח בשגרירות ישראל במוסקבה במהלך שהותם במלון, חשה רות רעייתו של אליהו חזן ברע ורופא הורה להעבירה מיד לבית חולים "הרעלת הקיבה" הפתאומית הייתה למעשה תרגיל מתוכנן של אנשי הבולשת להפריד בין אליהו חזן לרעייתו כדי שיהיה ניתן לחוקרו בשקט בלי הפרעה

פרשה לא ידועה בתולדות המדינה שנעלמה כמעט לגמרי מדפי ההיסטוריה: בספטמבר 1957 עצרו וחקרו סוכני הבולשת החשאית אנשי הקג"ב את נספח שגרירות ישראל במוסקבה, אליהו חזן בניסיון לסחוט ממנו מידע ולהפכו לסוכן וספק מידע עבור מערכת הביטחון הסובייטית.
אליהו חזן יצא לברית המועצות בסוף שנת 1955 עם רעייתו רות לשמש כנספח בשגרירות ישראל במוסקבה. ב-30 באוגוסט 1957 יצאו בני הזוג לבילוי נופש קיץ בעיר אודסה, על חוף הים השחור. הם הגיעו לאודסה בטיסה ממוסקבה. מאחר שהיו בעלי דרכונים דיפלומטיים לא נזקקו בני הזוג לאישור כניסה מיוחד לאודסה כפי שנדרשו אז אזרחים זרים "רגילים". הזוג התאכסן במלון באודסה שם התאכסנו לרוב אורחי חוץ.
במהלך שהותם במלון, חשה רות רעייתו של אליהו חזן ברע ובכאבי בטן חזקים. רופא הורה להעבירה מיד לבית חולים וב-5 בספטמבר 1957 אושפזה בבית חולים באודסה בהוראת הרופאים. סביר להניח ש"הרעלת הקיבה" הפתאומית הייתה למעשה תרגיל מתוכנן של אנשי הבולשת להפריד בין אליהו חזן לרעייתו כדי שיהיה ניתן לחוקרו בשקט בלי הפרעה, במטרה להוציא ממנו מידע סודי ואולי אף לגייסו כסוכן וספק מידע עבור מערכת הביטחון הסובייטית.

מעצרו של אליהו חזן
בדרך הוכנס בכח לאחד הבתים ובו הוחזק בחדר עד למחרת בשעה 10:00
▪  ▪  ▪

בעוד רעייתו מאושפזת בבית חולים, חזן סייר וטייל בעיר אודסה, מן הסתם תחת עיניהם הבולשות של אנשי הקג"ב שעקבו אחריו כנראה עוד לפני צאתו לנופש באודסה. ב-7 בספטמבר 1957 בסביבות השעה 21:00, ביקר חזן בבית מכרו יהודי בשם ברודסקי באודסה. לפתע פרצו אנשי בולשת לבית והודיעו כי בידם הוראה לערוך חיפוש בבית.חזן הציג בבידם הוראה לערוך חיפוש בבית.
חזן הציג בפניהם תעודות דיפלומטיות, אך אנשי הבולשת למרות שידעו שהוא בעל חסינות דיפלומטית לא התחשבו בכך. הדיפלומט הישראלי נעצר למרות בקשתו לשחררו או לתת לו אפשרות להתקשר עם השגרירות. בשעה 10 בלילה אנשי הבולשת ביקשו ממנו להתלוות אליהם וציוו עליו להיכנס למכוניתם שהמתינה ליד הבית. חזן סירב להיכנס למכונית ומחה על מעצרו למרות ברשותו תעודות דיפלומטיות.
לפתע הגיעו אנשי בולשת נוספים והוא הובל רגלית לכיוון המלון שלו כשאנשי הבולשת מקיפים אותו מכל עבר, אולם בדרך הוכנס בכח לאחד הבתים ובו הוחזק בחדר עד למחרת בשעה 10:00. חוקר נכנס לחדר והחל לחקור אותו תוך הפעלת לחץ ואיומים. החוקר איים עליו פעמים רבות כי לא יראה לעולם את אשתו וילדתו וכי גופתו "תימצא" על חוף הים, אם לא ימסור ויגלה להם סודות המדינה הידועים לו ואם לא יסכים להצטרף לשירות החשאי הסובייטי ולשרת אותו בכל מקום שאליו ישלח.

נחקר שעות רבות ועונה פיזית ונפשית
"הרבה אנשים באים להתרחץ, מהם שאינם יודעים לשחות, לפעמים מוצאים את בגדיהם על שפת הים"..
▪  ▪  ▪

חזן נחקר במשך 12 שעות ברציפות ועונה קשה פיזית ונפשית. במשך שעות חקירתו הרבות שנמשכו לתוך הלילה עד עלות השחר כוון עליו אור מסנוור. אחד החוקרים, כך סיפר אליהו חזן, אמר לו משפט בנוסח: "הרבה אנשים באים להתרחץ, מהם שאינם יודעים לשחות, לפעמים מוצאים את בגדיהם על שפת הים"...
באמצע הלילה הובא לזמן מה לחדר בו נחקר חזן, מכרו ברודסקי שבדירתו נעצר במצב שבור לגמרי, כנראה במטרה להשפיע על הדיפלומט הישראלי לחשוף סודות ולשמש סוכן עבור שירות הריגול הרוסי.
אנשי הבולשת ניסו להוציא מידע על שגרירות ישראל. אחד החוקרים איים על חזן ואמר לו כי הוא יועמד לדין באשמה שקיים יחסים אינטימיים עם העוזרת הרוסית שעבדה בביתו. החוקר טען כי יש לבולשת ידיעות שהעוזרת הרוסית הרתה ממנו והוא הכריח אותה לבצע הפלה מלאכותית דבר האסור לפי החוק הסובייטי ועל כן ניתן להעמידו לדין.
חזן דחה את האשמה והגדיר אותה עלילה. ב-11 בספטמבר 1957 לאחר שלושה ימי שבי בהם הוחזק, נחקר ועונה שוחרר חזן. באותו תאריך שוחררה רעייתו של אליהו חזן מבית החולים, הצטרפה לבעלה והזוג הדיפלומטי הובל לשדה התעופה באודסה ועלה לטיסה חזרה למוסקבה. לפני שעלה למטוס שהטיסו חזרה למוסקבה לחש איש הבולשת הסובייטית לאוזנו כי אם יגלה שמץ ממה שאירע לו "אנחנו נדע להשיג אותך". בעלותו של חזן על כבש המטוס שהטיסו חזרה למוסקבה דחף איש בולשת לכיס מקטורנו חבילת שטרות בסך 500 רובל.

מחאה חריפה למשרד החוץ הסובייטי
חזן, שנשא את בתו הקטנה ורדה על זרועותיו, הובהל מן המטוס בדרך צדדית אל מכונית שחיכתה לו ליד בנין טרמינל שדה התעופה ויצא מיד עם משפחתו מתחום השדה
▪  ▪  ▪

בהגיעו למוסקבה חזן מיהר לדווח לשגריר ישראל במוסקבה על חטיפתו וחקירתו. השגריר האלוף (מיל) יוסף אבידר מיהר לדווח על האירוע למשרד החוץ. אבידר נפגש עם סגן מיניסטר החוץ של רוסיה סמיונוב והגיש מחאה רשמית חריפה בפניו על חטיפתו של הדיפלומט הישראלי, וציין כי מדובר בהפרה גסה של החסינות הדיפלומטית שאין לה תקדים ביחסים בין מדינות. גורלו של היהודי מאודסה ברודסקי שנעצר יחד עם חזן לא ידוע.
משרד החוץ הסובייטי פרסם בתגובה למחאה נגד מעצרו של הדיפלומט הישראלי הודעה ובה נאמר כי חזן נעצר לזמן קצר ביותר לאחר שבכליו נמצאה ספרות אנטי קומוניסטית. לטענת משרד החוץ הסובייטי חזן עסק בחלוקת חומר תעמולה אנטי סובייטי קומוניסטי ליהודים במקומות שונים בברית המועצות. משרד החוץ הסובייטי דחה את הטענה כי חזן עונה וכי לטענת משרד החוץ הסובייטי חזן המציא סיפור זה כדי לעשות עצמו כגיבור בפני ממשלתו.
מספר ימים לאחר ששוחרר משיביו, אליהו חזן יצא בשבת עם משפחתו - רעייתו רותי ובתו הקטנה ורדה בת השנה וחצי, ממוסקבה להלסינקי משם טסו לפריז בדרכם לישראל.
בבוקר יום שלישי, 17 לספטמבר בסביבות השעה 10 בבוקר הגיעו מפריז במטוס אל על לנמל לוד. חזן, שנשא את בתו הקטנה ורדה על זרועותיו, הובהל מן המטוס בדרך צדדית אל מכונית שחיכתה לו ליד בניין טרמינל שדה התעופה ויצא מיד עם משפחתו מתחום השדה. ברדתו מן המטוס בלוד אמר חזן "באנו בשלום וזה הכל". הוא נראה עייף במקצת וסירב להשיב על שאלות עיתונאים ביחס לנסיבות מעצרו באודסה ועל עינויים שעבר.
בימים הראשונים לאחר ששוחרר משביו התגורר בבית חתנו דוד מנשס בשכונת תל בנימין שברמת גן. הוא הכין דוח למשרד החוץ על נסיבות ומהלך מעצרו וחקירתו. נודע כי שגרירות ישראל במוסקבה החזירה למיניסטריון החוץ הסובייטי את 500 הרובל שחוקרי הבולשת הסובייטית תחבו לכיסו של חזן כאשר עלה על המטוס אשר הסיע אותו למוסקבה.
לאחר פרסום חטיפתו והעינויים של הדיפלומט הישראלי הוגברה השמירה על בניין השגרירות של ברית המועצות ברחוב הקשת ברמת גן. מספר השוטרים ליד השגרירות הסובייטית הוכפל והשוטרים הסתייעו בשעות הלילה בכלב שמירה וזאת מתוך חשש שמישהו ינסה לפגוע בפקידי השגרירות או בבניין.
סוכנות העיתונות סט"א מסרה בשם מקורות דיפלומטיים שהערכה היא שחזן נחקר בשל חשד שלטונות רוסיה כי שגרירות ישראל עומדת מאחורי הפגנה גדולה שערכו יהודי ברית המועצות בעת שהופיעה שם משלחת ישראלית בפסטיבל הנוער הדמוקרטי במוסקבה באוגוסט 1957.

אליהו חזן - פרקי חייו
ב-1951 בעת משבר הפילוג בקיבוץ המאוחד הצטרף עם פורשי דפנה לקיבוץ כפר גלעדי
▪  ▪  ▪

אליהו חזן היה בן 53 בעת חטיפתו. הוא נולד בביאליסטוק פולין, עלה לארץ ב-1932 במסגרת תנועת "החלוץ" ועל אף מקצועו כמורה היה החל ב-1938 פועל בניין. היה חבר קיבוץ דפנה בגליל העליון. הייתה לחזן חיבה לתחום התיאטרון, כתיבה ובימוי ועסק בקיבוץ דפנה בבימוי הצגות ותרגום מחזות.
מספרת תלמה כנעני, כיום חברת קיבוץ גבת, בת מחזור הילדים הראשון של קיבוץ דפנה: "הכרתי את אליהו חזן בתור ילדה. זוכרת שביים הצגות בקיבוץ. באחת ההצגות, שיתף ילדים. הייתי אחת הדמויות הראשיות. נדמה לי שזו היה הצגת "טוביה החולב".
בתקופת מלחמת העולם השנייה התנדב חזן לבריגדה היהודית. ב-1951 בעת משבר הפילוג בקיבוץ המאוחד הצטרף עם פורשי דפנה לקיבוץ כפר גלעדי. שימש כחבר המזכירות של האיחוד.

ועדת החוץ של הכנסת דנה בפרשת מעצרו של חזן
מעשה ברברי ללא תקדים
▪  ▪  ▪

זמן קצר לאחר שנודע דבר מיצרו וחקירתו של חזן סיעת חרות בכנסת פנתה באופן דחוף לכנס את ועדת החוץ והביטחון כדי לדון "במעשה הברברי ללא תקדים" נגד נציג דיפלומטי ישראלי בברית המועצות. ואכן ימים ספורים לאחר מכן התכנסה ועדת החוץ וביטחון בראשותו של חבר הכנסת ד"ר הרצל ברגר ובהשתתפות מנכ"ל משרד החוץ ואלטר איתן שמסר לחברי הוועדה מידע על מעצרו בברית המועצות של הדיפלומט הישראלי אליהו חזן לאחר מכן השיב איתן על שאלות חברי הוועדה.

תאריך:  30/05/2023   |   עודכן:  30/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדיפלומט הישראלי שנחטף ועונה ברוסיה [1957]
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
נדמה כי ראוי לה לבחירת הרבנים הראשים הבאים שתהייה נטולת הקשרים משפחתיים באופן מובהק, שתתרחק כהתרחקות מאש מנפוטיזם
יוסף פנדריך
העובדה שנוה יכול לבקש רשות ערעור על פסק הדין בבית המשפט העליון לא גורעת מהעובדה שאין לו זכות ערעור    להפך - אם הוא מבקש רשות ערעור אין לו זכות ערעור
ארווין קליין
הם אנשים שפשוט לא מרוצים מחייהם ולא מרוצים מכל מה שהם רואים    אלו רואי שחורות, אנשים מדוכאים, שיעשו הכל כדי להילחם בעתיד, שנראה להם עתה שחור
יוני בן-מנחם
הנשיא ארדואן ניצח בבחירות בטורקיה, הוא יכהן בתפקידו חמש שנים נוספות ובפניו ניצבים אתגרים קשים בעיקר בתחום הכלכלי ובתחום ההגירה וכן שיקום נזקי רעידת האדמה הגדולה    ארדואן צפוי להמשיך בתהליך נרמול היחסים עם ישראל למרות חילוקי הדעות הקשים בסוגיה הפלשתינית ובשמירה על היציבות האזורית
דן מרגלית
קיסינג'ר אמר שאינו מבקש דבר אלא שאלך אל הוריו בבית הכנסת בניו-יורק ואומר להם כי בנם היה בסדר גמור עם ישראל במלחמה ההיא    הוא אכן היה
רשימות נוספות
חוקרת בתצפית  /  שרון מגנזי
הטייס "נופף לשלום" לחבריו בקיבוץ ונהרג   /  אלי אלון
4 שנים למותה של אגדת הרדיו ראומה אלדר  /  אלי אלון
צורת אות  /  יבשם עזגד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il