X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אורי צבי גרינברג [צילום: דוד אלדן/לע"מ]
שיח ושיג כואב עם שירת א.צ. גרינברג
הרופא, שעונה לשם מוחמד, שמטפל בי ובשורה ארוכה של חולים במסירות רבה במחלקה האנקולוגית בבית חולים, בשבילי הוא אדם ולא כלב או חלאה אני מתבייש, שבתרבות העברית הרופא המסור קוטלג על-ידי גדול המשוררים שלנו בשפה העברית במאה העשרים כ"בן האמה"

בסוף השבוע מצאתי עצמי במפגש חוזר עם ספרי השירה של המשורר אורי צבי גרינברג. אודה, שאני שבוי בהערכה ואף בהערצה לעוצמות הלשוניות והשיריות בשירת א.צ. גרינברג, וזאת תוך חילוקי דעות מעמיקים עם גישתו הפוליטית. אני אוהב את ספר שיריו "רְחוֹבוֹת הַנָּהָר", כי אני חש שאני קורא פרץ לשוני ותכני מספר הספרים שלנו - התנ"ך.
אני רואה במשורר א.צ. גרינברג ענק השירה העברית בשלהי המאה ה-19 ומחצית המאה ה-20. ראייתי בו כאחד מגדולי השירה העברית משולבת בתעוזתי הצנועה לחלוק על שלל ביטויים תכנים בגישתו הפוליטית.
אני כואב את כאבו של המשורר, שבספטמבר 1939 שהה בפולין והצליח להימלט ממנה ברגע האחרון. למרבה הצער, כל משפחתו, שלא הצליחה להימלט מפולין, נספתה על-ידי הקלגסים הנאצים בזמן המלחמה. האירוע של אובדן כל המשפחה שיתק את המשורר, שמספר שנים לא היה מסוגל לכתוב. רק ב-1945 שב לכתיבה.
צר לי, שמספר שנים הכאב של אובדן המשפחה שיתק שירה רחבת יריעה של א. צ. גרינברג, שנעה במרחב הגדול, העמוס בשלל רבדים היסטוריים של הלשון העברית למן לשון המקרא והתלמוד דרך אימוץ הנוסחאות של השירה העתיקה ברוח הפיוט העברי הקדום, אימוץ פניני שירת ימי הביניים ועד לדפוסי הלשון המודרניסטית.
כשאני מביע הסתייגות מהתבטאות שירית של א. צ. גרינברג אני עושה זאת בכאב רב. בכאב רב אני מביע את הסתייגותי מאמירה רווית יהירות לאומנית של משורר אהוב, אך אינני יכול לקבל את גישתו שבעולמנו קיימים - "שְׁנֵי מִינֵי אָדָם בָּעוֹלָם נִימוֹלִים וַעֲרֵלִים". ובהתאם לקביעה זו הוא מתייחס לבני אדם. לצערי, אני הקטן חולק על דעתו של א. צ. גרינברג, כי אינני רואה באדם שלא נימול כאדם נחות ממני, האדם הנימול.
לצערי, אחד מגדולי השירה העברית שגה בראותו אדם, שלא נימול בטקס ברית מלה כאדם פחות מאדם שנימול. כואבת לי ההכללה של אורי צבי גרינברג, ענק השירה העברית, ביחסו אל בני העם הערבי. שרה, רעייתו של אברהם אבינו, בספר בראשית פרק כ"א פסוק י"א אמרה את הביטוי "בֵּן הָאָמָה" בהתייחסה לישמעאל, בנה של האמה הגר. לא הייתה הצדקה, שמשורר בימינו יאמץ את הביטוי, שאמרה שרה אמנו על בן אחד של האמה הגר, ובמציאות חיינו ייחס אותו לכל בני העם הערבי במאה העשרים. זה ביטוי יהיר להתייחס לשכנינו הערבים כאל אנשים נחותים - "בְּנֵי הָאָמָה". כואב לי, שמשורר אהוב עלי מייחס לעמי, עם ישראל, את תואר "הָאַדְנוּת" ולשכנינו הערבים את התואר הנחות - "בְּנֵי הָאָמָה". אינני מקבל, שהרופא הערבי שטיפל בי במסירות רבה בבית החולים איכלוב בתל אביב הוא "בֶּן הָאָמָה" ואני "בֶּן הַגְּבִירָה".
לצערי, המשורר א. צ. גרינברג עלה על שרטון של יהירות לאומנית והתנשאות בקביעה, שבני העם הערבי בכללותו כל אחד מהם הוא בבחינת "בֵּן הָאָמָה". ציער אותי, שמשורר בעל שיעור קומה מצרף לכל בת ערב את שם התואר "נִקְלֶה".
אני מוכן לקבל ביקורת חריפה על מעשי פורענות, שביצעו ערבים בישוב היהודי בפרעות תרפ"ט ופרעות תרצ"ו, אך איש תרבות חוטא חטא בלתי נסלח בקביעה לגבי כלל כל בני העם הערבי באשר הם, שהם בבחינת "בֵּן הָאָמָה", "כַּלְבֵי עָרָב" ו"חֶלְאַת עָרָב".
הרופא, שעונה לשם מוחמד, שמטפל בי ובשורה ארוכה של חולים במסירות רבה במחלקה האנקולוגית בבית חולים, בשבילי הוא אדם ולא כלב או חלאה. אני מתבייש, שבתרבות העברית הרופא המסור קוטלג על-ידי גדול המשוררים שלנו בשפה העברית במאה העשרים כ"בֵּן הָאָמָה" ונושא את התווית המעליבה והמגדפת של "כֶּלֶב" ו"חֶלְאָה".
סבירה היא הביקורת של משורר על הנהגת הישוב היהודי בארץ ישראל, שנקטה במדיניות של הבלגה לנוכח גילויי פורענות אכזרית של ערבים. ניתן היה לקבל את הביקורת על חברי הקיבוץ, שנקטו מדיניות של הבלגה. אך ציער אותי מאד, שענק השירה שלנו חטא בגידוף אותו קיבוץ וחבריו בקללה כמו: "אַל טַף" במשפחות של אותו קיבוץ משמר העמק או בנאצה "עַל עֵץ" במרחביו החקלאיים של הקיבוץ. אין הצדקה לפגוע בקדושת החיים ולאחל לקיבוץ משמר העמק, שהשכול יפקוד אתו כי הוא נקט בגישה פוליטית עליה חולק המשורר.
אודה, שנקלעתי לכלל ייאוש. אני מיואש ממה שאנחנו מנחילים לילדינו, לנכדינו ולנינים שלנו. הייאוש נובע ממה שאני שומע היום הטחות בימין בבני גנץ, מי שהיה רמטכ"ל ושר ביטחון, שהוא בוגד במולדת. האלימות המילולית של הימין מחזירה אותי לביטויים "אַל טַף" "אַל עץ" מפי א. צ. גרינברג לעברם של חברי קיבוץ משמר העמק, שדעותיהם הפוליטיות היו שונות מדעותיו.
אני מצר על כך, שהשנאה של אורי צבי גרינברג לתנועה הקיבוצית רבת הזכויות במפעלם ההתיישבותי עולה היום מדרגה ומסכנת את נדבכי היסוד של הקיומיות שלנו, כי ההיסטוריה יכולה לתת לנו שיעור מאלף איך מגיעים לחורבן חיינו הלאומיים כתוצאה מעליה על שרטון של ביטויי שנאה חסרת בלמים ומעצורים.
תאריך:  13/06/2023   |   עודכן:  13/06/2023
+מח"ט השומרון לאלמנה: "הפיגוע - כישלון שלי"
21:23 13/06/23  |  עידן יוסף

שיחה קשה התנהלה לאחרונה בין מפקד החטיבה המופקדת על צפון השומרון, אלוף משנה אריק מויאל, למשפחתו ושכניו של מאיר תמרי, שנרצח לפני שבועיים בפיגוע ירי. טל תמרי, אלמנתו של מאיר, אמרה למח"ט בזמן שילדיה משחקים בחדר: "תסתכל עליהם. אבא שלהם לא חוזר. תסתכל עלי. מה אתה עושה כדי שזה לא יקרה לאף אחד פה?". הוא השיב לה "הפיגוע שקרה כאן הוא כישלון שלי. לא עמדתי במשימה" (כאן חדשות).

+צה"ל נערך להריסת בית המחבל שרצח את בנות משפחת די
09:35 13/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

כוחות צה"ל מיפו הלילה את ביתו של מעאז מצרי, אחד המחבלים שהשתתף בפיגוע שבו נרצחו לוסי, מאיה ורינה די בתחילת חודש אפריל

כוחות צה"ל, הלילה בשכונת רפידיה בשכם [צילום: דובר צה"ל]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
שיח ושיג כואב עם שירת א.צ. גרינברג
תגובות  [ 11 ]מוצגות  [ 11 ] כתוב תגובה 
1
אל טל ואל מטר על קיבוץ משמר הע
אמירה לא מוסרית   |  13/06/23 09:00
2
בוקר טוב לעם ישראל
בוקר טוב..  |  13/06/23 09:05
3
should ask for forgivenss
The poet   |  13/06/23 09:34
4
איתן, בדבריך, אתה מעצים את הגז
ה.א  |  13/06/23 09:47
5
א. צ . גרינברג זה לא שוליים
למגיב בשם ה'.א  |  13/06/23 11:47
6
ה.א לא למד ספרות עברית בבית הס
שמוצניקית..  |  13/06/23 12:17
7
לבקש סליחה מחברי משמר העמק
א.צ.גרינברג צריך  |  13/06/23 14:35
8
בוקר טוב לעם ישראל.
בוקר טוב.....   |  14/06/23 08:43
9
ה.א אוהב להבליט את בורותו..
נסיה ...  |  14/06/23 15:01
 
- את כותרת המשנה המסיתה כתב איתן
ה.א  |  14/06/23 20:33
10
לשיר שירת שלום ולא שירת מלחמה
נסיהה  |  14/06/23 15:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותישראלי-פלשתיני
איציק וולף
הפלשתינים קראו לארצות הברית למנוע קידום בניית 4,000 יחידות דיור ביישובי יהודה והשומרון    הבית הלבן: הבענו במשך זמן רב חשש מבנייה נוספת בהתנחלויות
עידן יוסף
בהנחיית שר הפנים, הורה מנכ"ל משרד הפנים על עצירת ההתנהלות מול מועצת עין מאהל    באתר המועצה נכתב כי היא שוכנת ב"פלשתין", סופר על שהידים שנהרגו בידי "הכנופיות הציוניות", וצויין כי יהודי נוף הגליל הגיעו לפרויקט "התנחלות קולוניאליסטי"
יוחנן צורף
הסדרה עם החמאס ברצועת עזה, במתכונת עליה נוהגים לדבר, אינה מעשית כיום. ייטב לישראל אם תמשיך להתמודד עם המצב הביטחוני באמצעות הידברות שקטה
פנינה שרביט-ברוך, אודי דקל
העברת ישיבת חומש חמורה ומסוכנת בארבעה מישורים: הממשלה מפרה את החוק, היציבות הביטחונית תתערער, גוברת סכנת "מדינה אחת" ונוצר עימות עם ארה"ב
איציק וולף
ראשייומניםבלוגריםערוציםסקופיםקישוריםעוד...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il