X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נתניהו. מי האיש? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מה חושבת הבינה המלאכותית על ביבי
כיצד, אני שואל את עצמי, אדם עומד בלחץ של ממשלה שגיונית, גחמנית, פטפטנית להחריד, מטורללת, שהכול או הרוב שבה הוא עקום, אורווליאני והיא בלתי נשלטת

ניסיון לעמוד על טיבה של דמות אניגמטית שהביאה את המדינה למצב צנטרפוגאלי
בשעתו התעוררה השאלה האם הָמצָאוֹת הן ילידות הצורך או הסקרנות. המציאות גם של פעם נטתה לצורך אף שללא ספק הסקרנות האנושית מלאה תפקיד גדול ברבות מן ההמצאות הגדולות בהיסטוריה. הסוגיה בעצם הייתה שייכת למדעי הטבע או ליתר דיוק הטכנולוגיה, לאמור הפיזיקה ששייכת למדעי הטבע. במדעי החברה והרוח לא היו המצאות, היו מחקרים פרי סקרנות, או על-פי הזמנה של איזה גוף לצרכי מידע ויישום.
אצלי, גם כאדם וגם כעיתונאי, ואני משער שאצל רבים כמוני, הסקרנות ממלאת תפקיד גדול. וככה מצאתי את עצמי תוהה בכל הנוגע לראש ממשלתנו בנימין נתניהו. כיצד, אני שואל את עצמי, אדם עומד בלחץ של ממשלה שגיונית, גחמנית, פטפטנית להחריד, מטורללת, שהכול או הרוב שבה הוא עקום, אורווליאני והיא בלתי נשלטת. ומלבד הממשלה יש לו משפחה שגם היא "מלחיצה". יתרה מזאת הוא מקבל החלטות שהם לא רק תמוהות ומקוממות את היריבים שלו אלא מכעיסות את התומכים שלו. זאת אומנם קדנציה מיוחדת במינה אבל הוא נושא בעול ראשות הממשלה במשך הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה הישראלית. והוא אמור להיות אדם רציונאלי, אינטליגנטי מאוד, תאב להכרה ביכולותיו ובמעשיו ואפשר גם בשאיפה להיכנס להיסטוריה. והוא יכול היה להיכנס להיסטוריה בצעד אחד, עכשיו, בתקופת השפל העמוק שלו: הדחת איתמר בן-גביר, פרוק הממשלה הרעה הזאת והסדר טיעון בתיקיי האלפים. ועוד ייכנס לפנתיאון ההיסטוריה כמציל את הדמוקרטיה. איזה מוצא יפה! אבל הוא לא עושה את זה. איך הוא מתפקד ומסביר זאת לעצמו? איך? הרי הוא בשר ודם. למנחם בגין היו הרבה פחות בעיות, כאשר הוא הגיע למסקנה: "אינני יכול עוד".
בדרך כלל ההיצע בימינו לביקוש מסוג הזה שמצוי באתרי המידע הוא אדיר. לא רק בניתוח דברים מורכבים אלא בשפע המידע פרי מחקר תוך הסתייעות במיטב הטכנולוגיות העדכניות ביותר. הן זמינות. אבל צריך להקדיש להם הרבה זמן בלמידה ולא פחות בהגשה "עיכּוּלית" לציבור קוראים. ואני בלוגר, והזכרתי מדי פעם עצות של חברים וקוראים: "תָּמצֵת את הפוסטים ותשָלֵש את קהל הקוראים". אני משום מה מעדיף פוסט קצת ארוך יותר, שיש בו איזה רקע עכשווי או היסטורי. אך יש גבול.
השיח בג'י.פי. טי.gpt-chat
נכדתי, ענבל, אחת מהעשירייה הנכדית שאני גאה בכולה, עשתה לי הכרות עם ה"צֶ'טבוֹט" gpt שפותח על-ידי מעבדת מחקר של בינה מלאכותית open-ai והיא פתוחה לציבור. אופס, חשבתי, אשאל את הגאון את השאלה האולטימטיבית. אגב, הוא מתקשר בעברית.
וזאת הייתה השאלה הראשונה שלי - איך זה שראש הממשלה, ביבי נתניהו, שנתון ללחץ בלתי פוסק, בתוך הממשלה ומחוצה לה, אינו מתמוטט פיזית ונפשית. התשובה הראשונה שלו היא שהוא מעודכן במועדים עד שנת 2021. אז אני בשאלה השנייה משמיט את השם ביבי ומתייחס לראש ממשלה. על כך הוא משיב, ובכול זאת הוא מזכיר את ביבי. יפה.
"כדי להבין כיצד ראש ממשלת מדינה כמו בנימין נתניהו מתמודד עם לחץ בלתי פוסק, יש לקחת בחשבון מספר גורמים. עם זאת, חשוב לציין כי אני מתעדכן במידע עד לספטמבר 2021, ולכן ייתכן שישנם פרטים עדכניים שאינם ברשותי. אך בכול זאת מוסיף: יכולתו הניהולית מאפשרת לו להתמודד עם לחץ ולקחת החלטות מרכזיות במצבים קשים".
בהמשך הוא מציין שלביבי יש תמיכה פוליטית משטרית חזקה במפלגה שלו ובקואליציה ותמיכה ציבורית תוך ציון המיומנות שלו בשיכנוע ציבורי.
אני מוסיף ללחוץ בשאלות עקיפות והוא משיב לי:
"כמו שציינתי מראש, לחודש יוני 2023 עדיין לא הגעתי בהכשרתי ואינני יכול לספק נתונים עדכניים על-אודות בנימין נתניהו... אני ממליץ לבדוק מקורות חדשים ואמינים כדי לקבל את המידע המעודכן ביותר".
זאת הרי אני יודע, אבל אני רוצה לבחון אותו מה הוא יודע. מסתבר ש"לחץ פיזי מתון", כמו שהשב"כ אוהב לתאר את כושר השיכנוע שלו, מניב משהו.
"ראש ממשלה מנוסה ומיומן יכול להשתמש בכישוריו הניהוליים כדי להתמודד עם לחצים פוליטיים ולמנוע נפילה פיזית ונפשית. יכולתו לנהל ולהתמודד עם מצבים קשים עשויה לסייע לו לשמור על יכולת התמודדות ואיזון אישי. זה אמור גם לגבי תמיכה קרובה של משפחה וחברים וכלים ומנגנונים להתמודדות עם מצבים קשים".
ואני מוסיף לשאול: האם אין גבול אנושי ליכולת לספוג לחצים כבדים בצורת הפגנות ומחאות מבחוץ וממשלה בלתי נשלטת בפנים? והתשובה:
"באופן כללי, בני אדם יכולים לספוג לחצים כבדים מבחוץ ומפנים, אך יש גם גבולות ליכולת הספיגה שלהם. במקרים קיצוניים, לחצים רבים ומתמשכים עשויים להביא לתופעות נפשיות ופיזיות של חולשה, פחד, חולשה גופנית, אי-יכולת לתפקד תקינה ואף לחלות בבעיות בריאות פיזיות כתוצאה מכך".
בין הכלים החוּצניים הוא מזכיר גם יעוץ פסיכולוגי.
השוואות אישיות ופוליטיות
לאחר כמה התחכמויות שלי שהיה בהן משום מבחן של חידה, אני מזכיר את נסיבות התפטרותו של מנחם בגין. והנה התשובה.
"לא ניתן לדעת בוודאות מה היה רצון ויכולתו האמיתית של מנחם בגין לעמוד בלחץ המדיני באותה עת. כמנהיג וראש ממשלה, בגין נמצא תמיד תחת לחץ וביקורת ציבורית. האירועים שאתה מתייחס אליהם והלחץ המדיני שהתרכז סביבם, כגון מחנה הפליטים בסברא (ושתילה, צ.ג) וההתיישבות בשטחים הכבושים, יכולים להיות מרכזיים בהתפטרותו של בגין... על-פי המידע הקיים, נראה שבגין הכריז על התפטרותו באוגוסט 1983 מכיוון שהוא חש בקשיים להמשיך בתפקידו. זו הייתה החלטה אישית ופוליטית שנלקחה באופן סופי בספטמבר".
מכיוון שזה היה רק מבחן וטעימה של הדבר החדש תוך שימושה בידי אדם יָשָן כמוני, ניתן רק להצביע על כך שאם מישהו לא יודע כלום, הוא יקבל תשובה מניחה את הדעת. מי שיודע הרבה ויוסיף להציק לבינה אפשר ויחלוב יותר, אלא שאם כבר לעשות מאמץ מדוע לא לפנות לגוגל או למנוֹעֵי חיפוש אחרים ולקבל תשובה הרבה יותר מעמיקה. כל זאת כהערה שטחית ורושם ראשוני שאינו מלמד מאומה על הבינה המלאכותית.
אשר לי, בהיותי אדם רציונלי, ולא מצויד בכלים מקצועיים לבחינת נפש האדם - אני יודע מיהוּ ביבי. אבל עדיין חידה גדולה בעיני מָה הוּא. אני משער שאנשי המודיעין, המחקר והמדע של בעלות הברית שפיצחו במלחמת העולם השנייה את צופן "אניגמה", אולי היו מפענחים את ה"פאזל", את הדמות האניגמטית, ששמה ביבי. גם מתוך סקרנות וגם מתוך צורך ללמוד איך מטפלים בתופעה כזאת.

תאריך:  14/06/2023   |   עודכן:  14/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה חושבת הבינה המלאכותית על ביבי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
פרידה מראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני    דווקא ברלוסקוני, שלא נשא כבוד רב למסורות ולמוסדות ותיקים, יכול היה לשבור את תקרת הזכוכית של משרד החוץ האיטלקי שהנהיג עד אז מדיניות פרו-ערבית ולא אהד אותנו במיוחד
שיר טורם-הספרי
על הממשלה ועל מקבלי ההחלטות בכלל, לגבש תפיסה שונה לחלוטין לגבי הפיכת הפריפריה לאטרקטיבית    העובדה שהאוכלוסייה במדינת ישראל גדלה במהירות מסחררת ועתידה להכפיל את עצמה עד שנת 2050, הינה ללא ספק מנוע צמיחה חשוב מאין כמותו
יאיר נבות
לטענת האוקראינים ספינה רוסית בים השחור שיגרה ארבעה טילי שיוט מדגם "קליבר", שלושה מהם יורטו ואחד פגע במחסן גדול של רשת שיווק. גם שברי היירוטים גרמו להרס ונזק רב לאזור מסחרי    בנוסף שיגרה רוסיה עשרה כטב"מים אירניים מדגם "שאהד" לעבר מזרח אוקראינה
דן מרגלית
מה הטעם ליהירותו של סמוטריץ'-איבר-אלעס? כלום, לבד מתחושת עליונות בזויה, שאין לה יסוד לא בהתייחסו למרציאנו ולא כלפי רבים אחרים
משה ניסנבוים
כתב היד מכיל לא פחות ממחצית (!) הספר הקדוש 'הוספות מהרצ"א, למעלה מ-10,000 מילים! בעצם כתב יד קדשו וחתימת ידו של ה'בני יששכר'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il