X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם בחופש הגדול [צילום: נאם הו/AP]
דרכי מניעה וטיפול בבריונות
"הייתי ילדה מפוחדת ממלכת הכיתה" לבריונות יכולה להיות השלכות חמורות על הרווחה הכללית של הילד, בריאותו הנפשית וביצועיו הלימודיים

"הייתי ילדה מפוחדת ממלכת הכיתה"- דרכי מניעה וטיפול בבריונות- מאמר מאת לילך שוורץ-פלג מטפלת רגשית, זוגית ומשפחתית
בכיתה א', מלכת הכיתה דרשה ממני בסוף יום הלימודים "לבוא מהדרך שלה". הדרך שלה כללה חציית כביש ראשי שהורי אסרו לחצות כמובן.
"אסור לי" עניתי בחצי גמגום. מלכת הכיתה ענתה "את חייבת לבוא אם לא איש לא ידבר איתך מחר בבוקר", ענתה בבריונות ושובל הבנות שנשרכו אחריה (כי למלכת הכיתה יש תמיד שובל...) הנהנו בהסכמה ובפחד.
ואני ילדה מפוחדת מתחילה לצעוד ומרגישה שמשהו רע הולך לקרות. הדרך בת הדקות נראתה כמו שעות והפחד התגבר.
הגענו לכביש הראשי ואני מבולבלת אומרת "אני לא יודעת לחצות..."
והיא עונה לי "אל תדאגי אני אעזור לך" ודוחפת אותי לכביש הסואן - תאונת דרכים, בית חולים, אבא דומע מעל מיטתי.
הסיפור האישי שלי שהתרחש לפני 40 שנים עדיין חי ובועט בתוכי והוליד בי תחושת שליחות חזקה לדבר לשתף ולהעלות את המודעות בנושא.
גם תקרית הנערים לאחרונה שהובילה לדריסה והוגדרה כרצח כמו גם תקריות הבריונות העולות בכותרות לאחרונה יותר מתמיד מציפות תופעה חברתית קשה. כמטפלת רגשית זוגית ומשפחתית, חוקרת ומרצה בתחום הפסיכולוגיה הרשו לי לשתף בידע שצברתי בנושא.
בריונות בקרב ילדים היא נושא נפוץ שיכול להיות בעל השפעות מזיקות על רווחתו והתפתחותו של הילד. חיוני להעלות את המודעות לבעיה זו ולנקוט צעדים יזומים כדי למנוע ולטפל בבריונות. במאמר זה, נחקור את טבעה של בריונות, השפעתה על ילדים, ואת האסטרטגיות שהורים, מחנכים וקהילות יכולים לאמץ כדי ליצור סביבה בטוחה ותומכת לכל הילדים.
בריונות מתייחסת להתנהגות תוקפנית חוזרת ונשנית שנועדה לגרום נזק, פיזי או רגשי, לאדם הנתפס כפגיע או חלש יותר. זה יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כמו בריונות פיזית (מכות, בעיטות), בריונות מילולית (הקנטה, קריאת שמות), בריונות ביחסים (להוציא או להפיץ שמועות), ובריונות ברשת (שימוש בטכנולוגיה כדי להטריד או להפחיד).
לבריונות יכולה להיות השלכות חמורות על הרווחה הכללית של הילד, בריאותו הנפשית וביצועיו הלימודיים. קורבנות הבריונות חווים לרוב תחושות של פחד, חרדה והערכה עצמית נמוכה. הם עלולים לסגת מאינטראקציות חברתיות, להפגין שינויים בהתנהגות, ואף לפתח דיכאון או מחשבות אובדניות. יתרה מכך, בריונות יכולה להשפיע לרעה על ההתקדמות האקדמית של הילד, להוביל לירידה במוטיבציה ולירידה בתוצאות הלמידה.
אסטרטגיות מניעה והתערבות:
1. חינוך ומודעות:
יצירת מודעות לבריונות היא חיונית. הורים, מורים וקהילות צריכים לחנך את הילדים על הצורות השונות של בריונות ולהדגיש את החשיבות של טוב לב, אמפתיה וכבוד לזולת. למדו את הילדים לזהות את הסימנים של בריונות ועודדו אותם לדווח על כל תקרית שהם עדים לה או חווים.
2. תקשורת פתוחה:
יצירת קווי תקשורת פתוחים היא חיונית בטיפול בבריונות. עודדו את הילדים לבטא את רגשותיהם ודאגותיהם בחופשיות. הורים צריכים ליצור מרחב בטוח שבו ילדיהם מרגישים בנוח לשתף את החוויות שלהם. בתי ספר יכולים ליישם תוכניות המקדמות דיאלוג ומעודדות תלמידים לדווח על מקרי בריונות ללא חשש מנקמה.
3. פיתוח אמפתיה ואינטליגנציה רגשית:
קידום אמפתיה ואינטליגנציה רגשית יכול לעזור בטיפוח סביבה תומכת. למדו את הילדים להבין ולכבד נקודות מבט, רגשות וחוויות שונות. עודדו אותם לתרגל אמפתיה על-ידי הכנסת עצמם לנעליים של אחרים, טיפוח חסד וחמלה.
4. יצירת תרבות בית ספרית חיובית:
לבתי הספר יש תפקיד מכריע במניעה ובטיפול בבריונות. ליישם מדיניות נגד בריונות המגדירה בבירור התנהגות בלתי מקובלת ומתווה השלכות. לטפח תרבות בית ספרית חיובית ומכילה שבה המגוון נחגג, והבריונות אינה נסבלת. עודדו את מעורבותם של מורים, מנהלים ותלמידים ביצירת סביבה בטוחה ומכבדת.
5. מערכות תמיכה והתערבות:
להקים מערכות תמיכה לילדים שחוו בריונות. לספק שירותי ייעוץ או גישה לאנשי מקצוע מיומנים שיכולים לעזור לקורבנות להתמודד עם ההשפעה הרגשית של בריונות. הטמעת אסטרטגיות התערבות יעילות הפונות הן לקורבן והן לתוקפן, תוך קידום אמפתיה, אחריות ושינוי התנהגותי.
6. שיתוף פעולה עם הורים וקהילות:
מניעת בריונות מחייבת שיתוף פעולה בין בתי ספר, הורים וקהילות. שתפו הורים בדיונים על בריונות והשפעתה. פעלו יחד ליישום תוכניות מניעה, ארגון סדנאות והעלאת המודעות בקהילה. עודדו את העומדים מהצד להתייצב נגד בריונות ולקדם תרבות של תמיכה וסולידריות.
בעוד שאסטרטגיות מניעה והתערבות הן חיוניות, חשוב לא פחות לחקור שיטות טיפול ייחודיות שיכולות לסייע ביעילות לילדים להחלים מהטראומה של בריונות. להלן כמה גישות טיפוליות חדשניות המעצימות את הילדים ומציידות אותם במיומנויות הנדרשות להתגברות על חוויות בריונות ובניית חוסן:
1. טיפול באמנות:
טיפול באמנות רותם את כוח הביטוי היצירתי כדי לעזור לילדים לעבד ולתקשר את רגשותיהם. באמצעות צורות אמנות שונות כמו ציור, ציור או פיסול, ילדים יכולים לחקור את הרגשות, החוויות והקונפליקטים הפנימיים שלהם הקשורים לבריונות. מטפלים באמנות מספקים מרחב בטוח לילדים לבטא את עצמם ולעבוד דרך רגשותיהם, תוך טיפוח מודעות עצמית, העצמה וריפוי רגשי.
2. דרמה תרפיה:
טיפול בדרמה עוסק בילדים בפעילויות דרמטיות, משחקי תפקידים וסיפורים כדי לחקור את חוויותיהם של בריונות. זה מאפשר לילדים להיכנס לתפקידים ולנקודות מבט שונות, ומאפשר להם להבין טוב יותר את הדינמיקה של בריונות ולפתח אמפתיה לאחרים. טיפול בדרמה בונה ביטחון עצמי, אסרטיביות ומיומנויות חברתיות, ומצייד את הילדים בכלים להגיב ביעילות למצבי בריונות.
3. טיפול בעזרת בעלי חיים:
טיפול בעזרת בעלי חיים כולל אינטראקציות עם בעלי חיים מאומנים, כגון כלבי טיפול או סוסים, כדי לקדם רווחה רגשית וריפוי. בעלי חיים מספקים קבלה ותמיכה ללא תנאי, ויוצרים מרחב בטוח ולא שיפוטי לילדים לחלוק את חוויותיהם. טיפול בעזרת בעלי חיים יכול לעזור להפחית חרדה, להגביר את ההערכה העצמית ולפתח אמפתיה וחמלה אצל ילדים שחוו בריונות.
4. מיינדפולנס ומדיטציה:
תרגילי מיינדפולנס ומדיטציה מלמדים ילדים להיות נוכחים ברגע, להתבונן במחשבותיהם וברגשותיהם ללא שיפוט, ולטפח מודעות עצמית. שיטות אלו יכולות לעזור לילדים להתמודד עם מתח, חרדה ורגשות שליליים הנובעים מבריונות. טכניקות מיינדפולנס מאפשרות לילדים לפתח חוסן, ויסות עצמי ותחושת רוגע פנימי, ומעצימות אותם לנווט במצבי בריונות עם חשיבה ברורה וממוקדת יותר.
5. אימון מיומנויות חברתיות:
אימון מיומנויות חברתיות מתמקד בלימוד ילדים את המיומנויות הבינאישיות הנחוצות כדי לנווט אינטראקציות חברתיות ולנהל קונפליקטים בצורה יעילה. מטפלים משתמשים בתרגילים במשחקי תפקידים, דוגמנות ותרגילים אינטראקטיביים כדי לעזור לילדים לפתח אסרטיביות, אמפתיה, הקשבה פעילה וכישורי פתרון בעיות. על-ידי שיפור היכולת החברתית שלהם, ילדים מצוידים טוב יותר להתמודד עם מצבי בריונות וליצור קשרים חיוביים.
6. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT):
CBT היא גישה טיפולית מוכרת רחבה המסייעת לילדים לזהות ולאתגר מחשבות, אמונות והתנהגויות שליליות הקשורות לבריונות. מטפלים עובדים עם ילדים כדי לפתח אסטרטגיות התמודדות, כישורי פתרון בעיות והערכה עצמית. CBT מעצים ילדים למסגר מחדש את חוויותיהם, לבנות חוסן ולפתח דימוי עצמי חיובי יותר, המאפשר להם להתגבר על ההשפעות של בריונות.
שימו לב - בריונות מתקיימת לא רק במסגרות, החופש הגדול מעבר לפינה וגם שם עלינו לפקוח עיניים. אנו יכולים לצייד את הילדים בכלים הדרושים להתגבר על השפעות הבריונות, לטפח את רווחתם הרגשית ולאפשר להם לשגשג. הבה נמשיך לחקור וליישם גישות טיפוליות חדשניות כדי להבטיח שאף ילד לא סובל בשתיקה ושניתן לו את התמיכה הדרושה לו כדי להירפא ולצמוח.

הכותבת היא מטפלת רגשית, זוגית ומשפחתית.
תאריך:  11/07/2023   |   עודכן:  11/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל שפרלינג
אור השמש לא רק שמשפיע על רוחנו והתנהגותנו, הוא גם בעצם יצר את כוכב הלכת שלנו ואותנו    שינויים בעוצמות ובתדרים של גלי אור בוודאי אמורים להשפיע על ההרגשה, ההתרגשות וההתנהגות האנושית
איתן קלינסקי
ניגשו אלינו שני צעירים וכיבדו אותנו במילים, שאינני מסוגל להקלידן    זו הייתה אלימות מילולית בוטה, כשגסות הלשון הייתה רק מבוא להקדמה של מילים, כשכל מילה נושאת עימה התרת דם
יוסי אחימאיר
מזה כמה שבועות שמוטי נלחם את מלחמתו האחרונה במחלה הממארת. האופטימיות לא משה מפניו. יומיים לפני מותו, נפרדתי ממנו ב"איכילוב". קשה היה לראותו מוטל אין-אונים במחלקה לטיפול נמרץ. לא רציתי להאמין שחברי היקר, תאב החיים, יפה הבלורית והתואר, עומד לעזוב אותנו
דן מרגלית
יצאתי עם בני משפחתי בקהל רב ועצום, שאין פטריוטי ממנו, ומימין שרו במקהלה מפגינים דתיים את לחן התפילה "שמור אלי על זה הבית/ על הגן על החומה", ובלבי תקווה גדולה שנציל את הדמוקרטיה הישראלית
יוסי אוחיון
בימים אלו אנו עדים למופעי אימים רבים של ה"שוליות" הסובבים את הרודן בכל המשרדים ובכל התחומים    המשותף לכולם: בכל יום לצוץ עם רעיון חדש שאיש לא בחן ולא בדק, וגם אם אין בו תועלת או טובה אחרת לציבור, העיקר שיתכתב עם "המדיניות הנעלמה" של הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il