|
הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
|
|
|
תאריך:
|
26/07/2023
|
|
|
עודכן:
|
26/07/2023
|
|
1 |
|
|
שוויון זכויות מלא לחילוניים ולאפשר לבנותיהם לא להתגייס (כמו חרדים ודתיים אחרים) ודבר שני לאפשר פטור מגיוס לבנים בגין לימודים באוניברסיטה או בישיבות הסדר.
לאחר מכן יש לאפשר פתיחת זרם חינוך חילוני ולהעניק לבתי הספר החילוניים את אותו התקציב כמו לדתיים וחרדים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הירונימוס |
|
|
2 |
|
|
ד"ר בריימן, אתה קפדן גדול כשמדֻבר בחרדים ובצדק. אכן, צריך לחיֵב את החרדים בשֵרות אזרחי. אבל צריך להציג את התמונה המלאה.
ראשית, חובה להזכיר את מוסדות החסד של החרדים. אין לאלה אח ורע. בכל פעם במדברים על שירות אזרחי לחרדים, חובה להזכיר זאת. שנית, על מנת לגיֵס את החרדים לצבא, צריך לאפשר להם להגיע גם לפִקוד הבכיר של הצבא. שלישית, יש לטפל בתופעה הנרחבת של חילונים שאינם משרתים במִלואים. לשם השוָאה, בני ישיבות ההסדר מהווים אות ומופת של שירות קרבי בסדיר (רֹב בחורי ישיבות ההסדר הולכים לקרבי ולמעשה ורק אלו שאינם יכולים אינם קרביים) וגם במִלואים. יש המבקרים את בחורי ישיבות ההסדר על כך שהם משרתים שנה וחצי בלבד, אבל תרומתם גדולה בהרבה משל החייל הממֻצע. רביעית, מי שמאיֵם לסרב להגיע בזמן מלחמה, אין טעם בכלל להשקיע כסף ולהכין אותו אליה במהלך הסדיר. בעיה זו יש לפתֹר עוד לפני גיוס החרדים. |
|
כתובת IP: |
2a0d:6fc7:402:ea47:e8df:ab50:8de5:6632 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד"ר עדי ירדן |
|
|
|
|
|
אבל צריך לתת לחילוניים את אותם זכויות כמו לחרדים ולדתיים. (דהיינו פטור לבנות, אפשרות ללמוד ולקבל כסף בזמן הלימודים ולא להתגייס, אפשרות לשרת רק חצי מהזמן דרך לימודים כמו בישיבות הסדר) רק כך יושג שוויון בין המגזרים |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הירונימוס |
|
|
|
|
|
אבל צריך לתת לחילוניים את אותם זכויות כמו לחרדים ולדתיים. (דהיינו פטור לבנות, אפשרות ללמוד ולקבל כסף בזמן הלימודים ולא להתגייס, אפשרות לשרת רק חצי מהזמן דרך לימודים כמו בישיבות הסדר) רק כך יושג שוויון בין המגזרים |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הירונימוס |
|
|
|
|
|
אבל צריך לתת לחילוניים את אותם זכויות כמו לחרדים ולדתיים. (דהיינו פטור לבנות, אפשרות ללמוד ולקבל כסף בזמן הלימודים ולא להתגייס, אפשרות לשרת רק חצי מהזמן דרך לימודים כמו בישיבות הסדר) רק כך יושג שוויון בין המגזרים |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הירונימוס |
|
|
|
|
|
תגיד אדון ירדן , אתה באמת דוקטור ? , אתה באמת חי במדינה שלנו , או מדבר מאיזה מדינה בחו"ל ? .על איזה "תמונה מלאה" אתה מבלבל את המוח ?. מה הקשר של "מוסדות החסד של החרדים" , ולעובדה שאינם רוצים להתגייס לצבא , בניגוד לחוק גיוס חובה ? , על איזה "חוסר אפשרות שהחרדים יגיעו גם לפיקוד בכיר בצה"ל" אתה מלין , כאשר הם אינם רוצים אפילו לשרת שרות חובה כחיילים מן השורה ? היכן שמעת איזה חרדי מלין שנמנע ממנו ( "חוסר אפשרות" עלאק ) להגיע לפיקוד בכיר בצה"ל , במידה וימלא את חובתו ויתגייס לצה"ל , כמו כל אחד אחר ?. על איזה "תופעה נרחבת " שילונים אינם משרתים במילואים אתה מדבר , כאשר החרדים לא רוצים להתגייס אפילו לשרול חובה ? , על איזה "תרומה מעל הממוצע" לצה"ל , אתה מייחס "לבחורי הישיבות " , כאשר הם משרתים שרות חובה סדיר של 16 חודש , במקום שאחרים משרתים 36 חודש ? , וואלה , "חישוב מטמטי " מעניין , של דוקטור !!. וואלה , והמגיב הזה אדון ירדן , עוד לא מתבייש להציג עצמו "כדוקטור " ? , מי זה הליצן הזה ? , נו , דוקטור ירדן מלין כנגד בריימן , שאינו "מציג את התמונה המלאה" , ודורש "לפתור קודם" את "התופעה הנרחבת" לטעמו ולהבנתו , שחילונים לא משרתים במילואים !!. ירדן ממציא לנו "תופעות נרחבות" שהוא מזהה אצל החילונים , ולכן יש "לפתור זאת קודם" , לפני שיגייסו את החרדים לשרות חובה , שהם מחוייבים על פי החוק , כי יש אצלם "מוסדות חסד" וכי אין להם "אפשרות" להגיע לתפקידי פיקוד בצה"ל !. וואלה , כל התגובה הזו של ירדן , ממש אייטם מצחיק וסאטירי , המתאים לתוכנית הבידור ארץ נהדרת בטלויזיה. |
|
כתובת IP: |
2a00:a040:1a4:94ac:c562:18c2:b09c:73f |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שלמה המגיב |
|
|
|
|
|
שלום עדי, זה שהחרדים מתנדבים בהקף עצום זה יפה. אך איך כל סיבה לחכות לבדוק למה חילונים משתמטים כדי שבו בזמן ידאגו לגייס חרדים. התנדבות אינה מסכנת חיים. מדוע לילד חרדי יש את הבחירה לא להסתכן ולילד חילוני אין. (השתמטות זה נושא אחר)
הצבא אינו בהתנדבות ואינו בחירה כמו התנדבות. וזה השיוויון הנחוץ עם חרדים.
בוודאי שכשידרשו מכולם גיוס תהיה תופעת השתמטות משני הצדדים ותחוייב בבדיקה סימטרית. |
|
כתובת IP: |
162.158.254.143 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד''ר קטיה גומברוף |
|
|
|
|
|
לחילונים. אין הבדל בין הדם של כולנו
.גם הערבים היו צריכים להיות ביחד אלא שיש סיכון לאי נאמנות. נקודת המוצא שלך שחילונים חייבים יותר. מדוע?
ולמה איש ישיבת הסדר נותן יותר? ביתי היתה בקרקל. אפילו עברה ניתוח בשני הידים מעודף מוטיבציה.. חוסר השינה והכל היו קיצוניים. ושרתה יותר משנתים. |
|
כתובת IP: |
162.158.254.143 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד''ר קטיה גומברוף |
|
|
3 |
|
|
בראביסימו.. הגיע הזמן לדרוש מכולם לשרת בצבא, ולערבים בשירות לאומי. יש לשקול לדרוש שירות לאומי עד שהצבא יתארגן לקלוט את על החרדים. ההתארגנות צריכה להיות מוגבלת בזמן. ויש לדרוש גם גיוס בנות באותו האופן.
|
|
כתובת IP: |
162.158.254.138 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד"ר קטיה גוצברוף |
|
|
|
|
|
תודה קטיה על החיזוק, והלוואי וירבו כמוך. אנא ממך, חשוב לקרוא לשירות שאיננו צבאי בשם שירות אזרחי ולא שירות לאומי, כדי להקל על ערבים להשתתף בו. כפי שהסברתי, אורך השירות והשכר בו צריכים להיות כמו בשירות הצבאי. |
|
כתובת IP: |
2a06:c701:49ef:6c00:a178:5bf2:39:8f9c |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד"ר רון בריימן |
|
|
4 |
|
|
מסכימה עם מה שנכתב. אבל חושבת שצריך להיות יצירתיים. למשל: לאפשר לערבים לעשות שרות אזרחי בתוך המגזר שלהם. לחרדים לאפשר חצי יום ללמוד תורה וחצי יום שרות לאומי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
גאולה פארן |
|
|
5 |
|
|
אתה טועה. השוויון הוא ביטוי רדוד לקונספט זכויות הפרט הגוברות על זכויות הלאום. הניסיון האולטמטיבי לשוויון היה התנועה הקיבוצית ושם היה כשלון קולוסאלי. אין שוויון, לא היה שוויון ולא יהיה. יש מקום שצרכי הלאום לא יכנעו לשוויון המוחלט שאתה מציע. שוויון כזה יכשל. |
|
כתובת IP: |
2a00:a041:2861:dc00:6cdd:20eb:6587:c410 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פרופ' אלישע האס |
|
|
|
|
|
תראו איך מנסה "פרופסור" בהשכלתו , לטמטם את הקוראים כדי להצדיק את משנתו הלאומנית ואת אי גיוס החרדים . נו , אם השיוויון בקיבוצים נכשל , אז זה מצדיק לטעמו את אי השוויון בגיוס החרדים , כי הם לטעמו מבטאים את "זכויות הלאום" שגובר ( על פי הראש של הפרופסור !) על "זכויות הפרט" לשיוויון. וואלה , והלאומן המשיחי הזה , לא נמנע מלציין שוב ושוב , את תוארו האקדמאי , כדי לשכנע את הקוראים , שהתובנות המטופשות שלו ( זכויות הלאום גוברות על זכויות הפרט ) , והגזעניות , הם ברמה של "פרופסורים". ממש מביך. |
|
כתובת IP: |
2a00:a040:1a4:94ac:1842:c6e2:a1a8:a2fd |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שלמה המגיב |
|
|
6 |
|
|
אכן כתבתי יותר מדי הערות בקִצור, בחוסר דיוק ולא הסברתי את עצמי היטב. ראשית, כפי שאמרתי את החרדים צריך לגיֵס. נקודה. סוף.
סביר שחלק מהם יתגיְסו לשירות אזרחי במקום צבאי. אפשרות זו צריכה לעמוד גם בפני שאר המגזרים. לגבי המגזר הערבי אינני יודע, אולי פשוט עדיף לפתֹר אותם משירות. בכל אֹפן, חשוב שבשירות קרבי ישרתו אנשים ממגזרים שונים כולל המגזר החרדי ובכמות משמעותית. זה חשוב לגִבוש העם. לא צריכה להיות כל הבחנה בין בחור חרדי לבחור שאיננו חרדי.
הערתי לפיה צריך להזכיר את מוסדות החסד של החרדים לא נועדה לפתֹר אותם מגיוס. חובה להזכיר זאת כאשר מזכירים את העובדה שהם משתמטים בחלקם הגדול משירות בצבא. חובה להציג את התמונה המלאה. אם נביט רק בחצי הכוס הריקה, אז נשפיל אותם ואז ודאי אי-אפשר יהיה לגיֵס את החרדים.
לגבי מִלואים, אני התרשמתי שיש בעיה רצינית של השתמטות של השמאלנים. אין לי נתונים סטטיסטיים, אבל בקרב החיילים שראיתי במִלואים, היה רֹב מוחץ לימין.
לגבי ישיבות ההסדר: נכון ששירות הסדיר של בחורי ישיבות אלו הוא קצר יותר, מציאות שצריך להפסיק. אבל ראשית, כמעט כל בחור ישיבה שיכול משרת בקרבי, בנִגוד לאוכלוסיה הכללית. שנית, הם מתיָצבים למִלואים, בנִגוד להרבה אחרים. אגב, אני אישית למדתי בישיבת הסדר ושרתתי 3 שנים בסדיר, כי עקרונית לא הסכמתי לקצר את השירות. בשנה הראשונה שרתתי יחד עם חברָי מהישיבה ואחר כך המשכתי שנתיִם נוספות, כאשר חברָי חזרו לישיבה.
מכאן אעבור להערה האחרונה שהערתי לגבי איומי הסרבנות. הסִבה המהותית שהחוק פוטר את החרדים משירות בצבא היא שהחרדים הם לשון המאזניִם. כאשר החרדים מצטרפים לממשלה בראשות העבודה, הם מקבלים בתמורה פטור מגיוס. כאשר הם מצטרפים לממשלה בראשות הלִכוד, גם אז הם מקבלים בתמורה פטור מגיוס. היתה לאחרונה ממשלה של השמאל בלי המפלגות החרדיות. למרות זאת, לא החליטו לגיֵס את החרדים. זה בגלל שהשמאל שומר לעצמו את ההזדמנות לצרף אליו את החרדים לממשלתו בעתיד.
האם הימין צריך לקחת על עצמו את המשימה לגיֵס את החרדים? עכשו תשאלו, מה הקשר לסרבנות של השמאלנים? ובכן, מנהיגי השמאל מעודדים סירוב לשרת, כדי לכפות על קואליציַת הימין להתנהל לפי הנחיות האופוזיציה. הם סביר שבמקביל הם ידרשו מהימין לקחת על עצמו את הטִפול בתפוח האדמה הלוהט, שהוא גיוס החרדים? לא סביר ולא הוגן לדרוש זאת. כאשר תִוָצר ברית ציונים, נוכל להעביר חֹק גיוס. אולם במצב הנוכחי, כאשר השמאלנים מפריעים ואפילו מסרבים (אמנם מדֻבר בקבוצה קטנה מאֹד, אבל מנהיגי השמאל מעודדים אותם), הימין לא יוכל להתמודד גם עם גיוס החרדים וגם עם הטִפול בסרבני השמאל.
יש לציֵן, שמי שמאיֵם בסֵרוב להתיָצב למלחמה, חבל על הכסף שמשקיעים בהכשרתו למלחמה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד"ר עדי ירדן |
|
|
|
|
|
1) מדוע "חובה להזכיר את מוסדות החסד של החרדים" ( שנועדו רק לקהילה החרדית !!) , בהקשר להשתמטותם מגיוס לצבא ? , מה הקשר ? , אולי "חובה להזכיר" גם שאחוז הגירושין בקרב הקהילה החרדית הוא נמוך ביחס לקהילות אחרות , או אחוז סוחרי הסמים בקרבם הוא נמוך לעומת התופעה בקהילות אחרות , וואלה , הקשרים ונימוקים "לתמונה המלאה" נוסח אדם עם תואר דוקטור !!. 2) מדוע ביקורת על החרדים בגין השתמטותם מגיוס לצבא , הינה "משפילה אותם" ? ,נו , אם זה היה נכון , אזי היו יכולים למנוע "השפלה" זו ולהתגייס לצבא , כמו "השמאלנים החילוניים" , הלו כן ?. נ.ב. 3) מהיכן ממציא אדון ירדן שיש "בעייה רצינית של השתמטות השמאלנים" ? , מה זה השקר הזה ? על איזה נתון כולשהו שפורסם אתה מסתמך , אדון ירדן ? , נו "מתרשם" עלאק , ומלכלך באופן מביש את "השמאלנים" על פי "התרשמות" לא כל בסיס ! , "דוקטור" שנוהג "להתרשם" ללא כל בסיס אמפירי , וואלה , מעניין איך קיבל את "הדוקטורט" שלו באקדמיה. 4) היכן ראה ירדן "שמנהיגי השמאל מעודדים סרוב לשרת" , כאשר כל (!!) ראשי מפלגות האופזיציה ( גנץ , לפיד , איזנקוט , כהנא , ליברמן ועוד ) מכריזים שוב ושוב בתיקשורת , שיש להוציא את הצבא מהויכוח הפוליטי , והם מתנגדים "לסרבנות" ?, מה זה השקר הזה , ירדן !!. 5) "סרבנות" של קומץ לשרת במילואים , מצדיקה את השתמטות החרדים מלהתגייס לשרות חובה ? , זו ההשוואה ? , מה הקשר ? , האם לפני תופעת "הסרבנות" שהחלה רק בחצי השנה האחרונה בגלל "הרפורמה המשפטית" , הם החרדים , כן הקפידו על מילוי חובתם לגיוס לצה"ל , זה הנימוק שבגינו "מבין" דוקטור (!) ירדן , את השתמטות החרדים מגיוס לשרות חובה סדיר ?. נ.ב. אני נוטה להניח שבריימן לא בדיוק "מתלהב" מהתובנות "המבריקות" כאן של ירדן , שמקפיד לציין את תוארו האקדמאי , באשר מן הסתם , זה מבייש את כל נושאי התואר המכובד הזה , שעלולים להראות כאספסוף של אווילים , ולא כאנשים חכמים ומשכילים שראוי להקשיב לדעתם והמבין מבין. |
|
כתובת IP: |
2a00:a040:1a4:94ac:8415:5dd8:ae9:1918 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שלמה המגיב |
|
|
7 |
|
|
אכן, שירות לאומי תורם, איכותי ושיוויוני של כלל החרדים, להוציא כתות מטורללות (לראייתי) כמו נטורי קרתא, הוא הכרח לאומי, והיום כבר ממש קיומי!, ושילוב אמיתי וכולל של חרדים בצה'ל הוא מהפכה ציונית ויהודית שאין בלתה, אך ה"איך", לא מסתכם בחקיקה בלבד. היוזמה והשינוי צריכים לבוא מתוך הציבור החרדי ורק מתוכו. על בסיס זה, יכולה לבוא החקיקה. לא במקום.
למה? -- כי בלי רצון והכרה ומחוייבות חרדית לשרת, לא יכול להיות שרות, והעובדה היא, שהאמונה והמחוייבות החרדית חזקות מחוקי המדינה.
לכן, גיוס חרדים == ציוניזציה של החרדיוּת, וזה אומר אוולוציה שלוקחת זמן ... |
|
כתובת IP: |
212.143.119.130 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ד'ר גדי אשל |
|
|
|
|
|
מאחר ולטעמך , אזי "שרות לאומי של כלל החרדים , הוא הכרח לאומי" , ולכן כדאי "שהשינוי צריך לבא מתוך הציבור החרדי ורק מתוכו" , אזי בהחלט ניתן "שרק מתוכו יבוא השינוי" וזאת באמצעות חקיקת חוק הביטוח הלאומי ( שהיה בעבר ושונה !) , שבו קיצבאות הילדים ינתנו למשפחות שיש בהן לפחות יוצא צבא אחד , ואז תראה להפתעתך , אדון אשל , "שהאוולוציה" לא "לוקחת זמן" ורבים מאד מהקהילה החרדית ( מתוכו" !) , פתאום "מתלהבים" להתגייס לצה"ל , והמבין יבין. נ.ב. גם את לימודי הליבה במוסדות החינוך של החרדים , ניתן לכפות שזה "יבוא מתוכו" , כאשר משרד החינוך לא יתקצב את שכר המורים החרדים במוסדות שאינם מלמדים לימודי ליבה , ואז נראה לפתע "שמתוכו" , פתאום ילמדו התלמידים החרדים , מתתמטיקה , פיסיקה , אנגלית ומחשבים , והכל יבוא רק "מתוכו " והמבין יבין. |
|
כתובת IP: |
2a00:a040:1a4:94ac:b832:65b2:edd4:bdd9 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שלמה המגיב |
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
קובע: התנועה לאיכות השלטון לא מיצתה הליכים כנדרש עם פקיעת דחיית הגיוס מבהיר: "לא ניתן אף לצפות להתמשכות בלתי מוגבלת של הטיפול בנושא"
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
התנועה לאיכות השלטון טוענת שהחלטת הממשלה שלא לכפות על החרדים את חובת הגיוס, עומדת בסתירה לפסיקה, פוגעת בצורה חמורה בשוויון ולוקה בחוסר סבירות וחוסר מידתיות קיצוניים
|
|
|
|
|
|
אפרים הלפרין
בואו נראה מדוע חובה עלינו להתפשר בעניין גיוס החרדים בואו נראה מדוע הפשרה בעניין גיוס החרדים תועיל לנו הרבה יותר ממה שתזיק
|
|
|
|
|
|
עידן יוסף
במקביל דרש מהחרדים לוותר על פסקת התגברות כללית שס ואגודת ישראל הסכימו להצעה, אך דגל התורה והציונות הדתית דרשו לקיים את ההסכם הקואליציוני כלשונו הקואליציה צפויה לקדם חוק יסוד שיקשה על בג"ץ לפסול את חוק הגיוס
|
|
|