X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תמיד בשמחה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
בין המסרים
במבט אופטימי נא להכיר: גאולה מתקנת מגלות לגאולה - רבי עקיבא אופטימיסט ללא תקנה מעשה בנעל אופטימית: ומה הקשר בין שמחה לנעל צרה? תשאלו את רבי יוחנן בן זכאי והעיקר להיות בשמחה

כולנו מכירים את אגדת קמצא וּבר קמצא שבגלל שנאת חינם גרמה לחורבן הבית. צריך לומר שהאבלות הלאומית היא לא רק על החורבן שהתרחש לפני כאלפיים שנה. חז"ל הצביעו על כך, שדור שבית המקדש לא נבנה בימיו כאילו חרַב בימיו. משמע שהאבלות היא עלינו בהווה, על ימינו אנו, על גורמי החורבן שלא תוקנו עדיין, ואשר תיקונם יוביל לבניין הבית השלישי. זה האתגר הניצב לפנינו - לתקן. המסקנה המתבקשת היא שאהבת חינם תוביל לגאולה השלמה. כך גם שמירת שבת, צניעות, צדק וּצדקה וּמצוות אחרות - יתרמו אף הן לבניין המקדש.
הדבר נכון גם לגבי שאר אגדות החורבן, על שלל מִסריהן העשירים, שהם רלוונטיים גם בזמננו ומאתגרים אותנו בכל ימות השנה.
למה צחק רבי עקיבא?
המדרש מספר שרבי עקיבא עלה עִם שני חכמים להר-הבית הֶחרֵב. המחזה שנגלה לעיניהם היה קורע לב. האתר הקדוש ביותר לעם היהודי, הר-הבית, נחשף במלוא קלונו ושִממונו. לא כהנים, אלא שועלים הילכו בו. פרצו החכמים בבכי, אולם רבי עקיבא, האופטימיסט ללא תקנה, צחק.
אמרו לו החכמים: מפני מה אתה צוחק? אמר להם: וּמפני מה אתם בוכים? אמרו לו: שועלים מהלכים בהר הקדוש ולא נבכה?
אמר להם: היא הנותנת. כשם שנתקיימה נבואת הפורענות, כך תתקיים נבואת הגאולה: עוד יֵשבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים... וילדים וילדות משחקים בה".
גם בסיטואציה נבזית משפילה זו של ניבּוּל וטומאת הר-הבית, רבי עקיבא מסוגל לחשוף את שיניו הצחורות וּלחייך מתוך אמונה עמוקה שהתגשמות נבואת החורבן היא סנונית המבשרת את הגשמת בשורת הגאולה ונחמתה. רבי עקיבא הבין שמתוך הגלות תצמח הגאולה. אומנם כעת עת צרה היא ליעקב, אך ממנה יוָשע, ומתוך הצרה תבקע הישועה. במדרש זה טמון מֶסר אופטימי עמוק: גם בטרגדיה הלאומית הפיזית והרוחנית האיומה ביותר שפקדה את עמנו - חורבן בית המקדש - יש תקווה. בכל חושך טמון גרעין של אור.
לכל חודש יש שם
מה הפלא שדווקא חודש החורבן נקרא חודש אב. דווקא בשיא השפל, במצב הגרוע מכֹּל, כשנדמה שהשכינה הקדושה נסתרת מאיתנו, מבשר לנו שם החודש אב, שאפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, כלשון השיר הידוע, גם שם נמצא אבינו השם יתברך. ולא עוד, את ההשגות הרוחנית הגבוהות ביותר אפשר להשיג במיוחד בימי בין המצרים, שנאמר: "כל רודפיה", כפי שמסבירים בחסידוּת, כל רודפי- ה', הרוצים בקרבתו, "השיגוה" מתי? "ּבין המצָרים"!
מתכון לשמחה
אכן, לא מכבר קראנו בפרשת השבוע מסעי 'ויסעו מחרדה ויחנו במקהלות". לפנינו תגלית מדהימה. חרדה ומקהלות הם שמות של מקומות. אך מעבר לכך יש להם משמעות סמלית מובהקת עִם מסר אופטימי: אם אתם בחרדה - סעו משם. לאן? למקהלות! המתכון נגד חרדה הוא הניגון. ועדיף ביחד במקהלה. ולא פעם אחת בלבד, אלא להפוך אותה לקבועה. כך שתמיד תהיו בשמחה. ושימו לב פרשה זו נקראת בשבוע שחל בו י"ז בתמוז. גם בתקופת החורבן אל תהיו בחרדה. זאת מתוך תקווה וציפייה למקהלות הלווים בבית המקדש.
מעשה בנעל
וּמֶה עשתה בשורת המַלכוּת לקיסר? המדרש מספר, כי לאחר שנפגש עם ריב"ז, הלך אספסיאנוס לרחוץ בנהר. כשיצא ביקש לנעול מנעליו. ואז קרה הדבר, ששינה את חייו וגם למרבה הצער, את פני עמנו לרעה בעקבות החורבן שהפך בכייה לדורות.
בעודו נועל נעל אחת, הגיעה אליו הבשורה שהמלך נירון מת וכי הוכתר במקומו למלך. ביקש לנעול את הנעל השנייה ולא יכול. קרא אספסיאנוס לרבי יוחנן בן זכאי לפתור לו את התעלומה המיסתורית. אמר לו הרבי "בוודאי הגיעה אליך בשורה טובה, שנאמר במשלי: 'שמועה טובה תדשן עצם'. "ומה אעשה לנעל הסוררת"? שאל הקיסר. אמר לו הרבי "יביאו לפניך אויב, או אדם שאינו לרוחך", הדיכאון הוא מתכון בדוּק להרזיית... הרגל, שנאמר(שם): "ורוח נכאה תייבש גרם". וכך, על רגל אחת (תרתי משמע) נתן רבי יוחנן לקיסר שיעור בפסיכולוגיה, כיצד להרחיב או להָצֵר את הנעל על-פי החכם מכל אדם שחשף את חוכמת הבורא הכל יכול.
מעתה, היכנסו לנעליים הגדולות... בשמחה!
ולקינוח - במבט אופטימי: חכמינו אמרו "משנכנס אדר, מרבים בשמחה. וּמשנכנס אב, ממעטים בשמחה" - אך תמיד בשמחה!

תאריך:  27/07/2023   |   עודכן:  27/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי איש שלום
כשביבי הועמד לדין התערבבו אצלו העמדה האידיאולוגית הימנית עם אינטרסים אישיים של אימת גזר הדין הצפוי, דבר שנוצל היטה בבחירות האחרונות הן על-ידי מפלגות קיצון והן על-ידי ח"כים קיצוניים במפלגתו
עמנואל בן-סבו
כל מי שחפץ בכבוד מדינתנו אינו יכול להשמיצה, אינו יכול לשורפה, אינו יכול לערער את בטחונה, אינו יכול להשביתה ולשבשה
יוני בן-מנחם
מנהיג חמאס אסמעיל הניה דחה את התוכנית המדינית שהציע לו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לפיוס לאומי והדגיש את זכותה של חמאס להמשיך במאבק המזויין נגד ישראל.הג'יהאד האיסלאמי מתנה את השתתפותו במפגש הפיוס בקהיר בכך שהרש"פ תשחרר מהכלא את כל העצורים הפוליטיים
מרדכי ליפמן
דמדומי האלים: ישראל בפתחו של עידן חדש    בימיו של נתניהו נוצרה שוב הזדהות מיוחדת, ברית הדחויים פוליטית-ציבורית, תהליך דומה לזה, שעברו המזרחיים בימיו של בגין
איתן קלינסקי
למרבה הצער, בימים אלו רוב של 64 חברי כנסת קבע חוק מבהיל, שנבחר ציבור יכול להחליט החלטות, שאין לרשות השיפוטית הזכות להבהיר לאותו נבחר ציבור שהחלטה מסוימת שלו אינה עומדת במבחן הסבירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il