X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אשקלון. צומחת [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
איך למתג עיר גדלה והולכת
נכון להיום יש אצלנו כבר 20 ערים בנות יותר מ-100 תושבים, כשהאחרונות להצטרף לרשימה המכובדת היו כפר סבא, חדרה ולאחרונה גם העיר החדשה מודיעין

מדינת ישראל הינה לכל הדעות יוצאת דופן בעולם כולו בקצב הגידול של הערים. מעבר לעובדה שהגענו ל-82 עיריות (זאת לעומת 13 בלבד עם קום המדינה ב-1948) גם גודלן של ערינו הולך ומתפתח בקצב מסחרר.
נכון להיום יש אצלנו כבר 20 ערים בנות יותר מ-100 תושבים, כשהאחרונות להצטרף לרשימה המכובדת היו כפר סבא, חדרה ולאחרונה גם העיר החדשה מודיעין, ועל-פי התחזיות עד 2050 יגדל מספרן של ערים גדולות אלה ליותר מ-40.
יתרה מכך: כבר היום ערי פריפריה קטנות דוגמת אשקלון ובית שמש, מתקרבות במהירות רבה לרף ה-200 אלף תושבים, כלומר הן חוצות כבר היום את מספר התושבים שהיו בירושלים הבירה ערב מלחמת ששת הימים.
כממתגת ערים ותיקה, אוכל להעיד על כך שגידול מספר התושבים איננו רק גידול כמותי, אלא יש לו גם היבטים משמעותיים לא פחות חשובים, דוגמת הצורך ביותר ויותר בתי ספר, קופות חולים, מרכזי קניות ובילוי וכן מוקדי תעסוקה ראויים.
היבט חשוב נוסף הינו להתאים את קצב פיתוח התשתיות לרווחת התושבים לקצב הבנייה הגובר. במקרים לא מעטים מצאתי את עצמי דנה מול ראשי והנהלת עיר זו או אחרת, לגבי הצורך לפתח קודם כל תשתיות משלימות, כגון מדרכות רחבות, מסלולי הליכה ואופניים, גינון ופארקים, מקומות חנייה וכו', זאת לפני האכלוס של השכונות החדשות.
מעבר להביט הפיזי, שעל פיו יימדד המיתוג ותימדד איכות החיים באותה עיר, חשוב כמובן להתאים את המערכות הציבוריות הקיימות לגידול באוכלוסייה. חשיבות משנה יש למערכת החינוך, הבאת מורים מהשורה הראשונה וכן תוכניות חינוך משלים, מצוינות וכו'.
כך גם מערכת הבריאות. רבות דובר ונכתב על הצורך להקטין את הפערים במערכת הבריאות בין מרכז הארץ לבין הפריפריה. נושא זה, לשמחתי הרבה, מטופל הרבה יותר טוב במהלך השנים האחרונות וראשי הרשויות המקומיות בפריפריה ערים מאוד לחשיבותו.
וקיים גם הנושא החברתי. כיצד להתאים עיר ותיקה לאוכלוסייה חדשה, לעיתים קרובות שונה בתכלית בחתך שלה לעומת התושבים הוותיקים. לנושא זה ישנה רגישות כפולה ומכופלת, גם מהזווית של הוותיקים וגם מהזווית של התושבים שזה מקרוב הגיעו והתערותם בעיר החדשה.
לצערי הרב נושאים אלה, ונוספים, אינם מטופלים בדרך כלל על-ידי הגורמים הממשלתיים שבדרך כלל מתייחסים לבנייה החדשה והתרחבות הערים הקיימות מתוך הזווית של מספרים ונתונים.
לשמחתי דווקא בקרב השלטון המקומי, החל מראשי הרשויות וכלה בדרג של הנהלות הערים והמחלקות הרלוונטיות, קיימת כיום מודעות הרבה יותר גדולה לכך שההבדל בין לתכנן ולנהל עיר קומפקטית בת 40-30 אלף תושבים לבין ערי בינונית בגודלה בת 200-150 אלף תושבים, הינו הבדל תהומי.
די אם אזכיר את העובדה שמדינת ישראל עתידה להכפיל את מספר תושביה במהלך 30 השנים הקרובות, תהיה לה השפעה מרחיקת לכת על אופי ואיכות החיים באותן עשרות רבות של ערים קטנות ההולכות והופכות כבר היום לערים בינוניות ובהמשך אף ערים גדולות ואולי אף ערי מטרופולין. תפקיד המיתוג, אם כך, יהיה לא רק להבליט את הדברים הטובים בכל עיר, אלא גם ובעיקר, לכוון אותן היטב לכיוון הנכון של הצמיחה והגדילה!

הכותבת היא עורכת הדין, ממתגת ערים ונדל"ן.
תאריך:  20/08/2023   |   עודכן:  20/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
אם נדמה היה כי הגענו לתחתית של התחתית כעת מתחוור כי אין גבול לטרללת שאחזה בהנהגת המוחים, זו כבר לא הרפורמה החשובה והנדרשת, זו השנאה התהומית, לחרדים, למתיישבים, לאנשי הימין
רפי לאופרט
מרגלית כדרכו בשנים האחרונות כאשר הוא עוסק בפוליטיקה ישראלית הוא חד-ממדי וממוקד "ביביזם". לדידו כל הדברים הטובים קיימים אם הם בנמצא למרות "ביבי" וכל הרעים הם תולדה ישירה מקיומו של "ביבי". אבסולוטיזם פנטזיונרי זה משחרר במידה רבה מצורך אמיתי לדון ברצינות בדבריו
יוסף אליעז
"הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך... ויאמרו כל העצים אל האטד לך אתה מלך-עלינו; ויאמר האטד אל העצים אם באמת אתם מושחים אותי למלך עליכם בואו חסו בצילי ואם אין תצא אש מן-האטד ותאכל את ארזי הלבנון
חנינא פורת
צמרת בוחן את "כור ההיתוך" מבית מדרשם של מפלגות השמאל ובן-גוריון בראשם כיצד יושם ומה היו הצלחותיו וכישלונותיו
יורם אטינגר
ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן תרומה קריטית ל"הסכמי אברהם", והוא מפגין אומץ לב ונחישות בהנהגת שינוי תרבותי דרמטי וחיובי (כולל דתי) של ארצו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il