X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יד סועדת לנצרך ולנזקק [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
פרשת השבוע "כי תצא" (ג')
התורה אינה מתירה לנו את הזכות להיות אדישים חובה עלינו לגלות ערנות לגבי כל המתרחש ומתהווה סביבנו ולהגיב ם יש צורך עלינו להושיט יד סועדת לנצרך ולנזקק. התעלמות ממעשה לא מוסרי כלפי הזולת הופכת את המתעלם לשותף למעשה הלא מוסרי

פרשת השבוע "כי תצא" היא הפרשה הששית בספר "דברים", ובה שבעים וארבע מצוות, המתפרשות על פני קשת רחבה של נושאים ותחומים שונים. אנחנו למדים מהם על התייחסות ואכפתיות כלפי האחר, התייחסות רוויית חמלה אל החלש מאתנו.
אבקש להתייחס בקצרה לביטוי בפרשה שלנו בפרק כ"ב פס' ג' - "לֹא תּוּכַל להִתְעַלֵּם" - שהוא ספק חקיקתי, ויש מי שיאמר שגם בולט בו ספק מוסרי - "... לֹא תּוּכַל לְהִתְעַלֵּם". על-פי התרגום לארמית הנוסח הוא -"לֵית לְךָ רְשׁוּ" - "אין לך רשות להתעלם". הנחרצות באיסור מוחלט להתעלם מהנעשה סביבך באה לידי ביטוי גם על-פי התרגום הירושלמי - "לֵית אֶפְשִׁי לְךָ" - "אי אפשר לך - אין לך אפשרות להתעלם".
התורה אינה מתירה לנו את הזכות להיות אדישים. חובה עלינו לגלות ערנות לגבי כל המתרחש ומתהווה סביבנו ולהגיב. אם יש צורך עלינו להושיט יד סועדת לנצרך ולנזקק. התעלמות ממעשה לא מוסרי כלפי הזולת הופכת את המתעלם לשותף למעשה הלא מוסרי.
התורה פונה אלינו לצאת מהמסגרות, שנקבעו על-ידי נסיבות ושגרת חיי היומיום המכתיבים לנו התנהגויות. היא קוראת לנו לפקוח היטב עיניים ולגלות אחריות תוך אימוץ מחויבות מוחלטת להרחבת יריעות הראייה, כשהחלטה להימנע מלראות וההתבססות על קביעה, ש"לא ראיתי ולכן גם לא ידעתי" אינה עומדת בשום מבחן מוסרי. היא אינה עומדת במבחן של המחויבות שלנו להיות אדם מוסרי.
משפטים אלו נכתבים, כשמהמרקע של הטלוויזיה נשלחים לעברי דברי עורך דין של חשוד, שהיה בחדר בו בוצע אונס בנערה בת 16 בבית מלון באילת. אין לי השכלה משפטית, אך נראה לי שאותו עורך דין מעד בטענה "שאין כל הצדקה להוציא צו מעצר לחשוד" שהוא מייצג. כל מה שאפשר לייחס לו, להבנתו, ש"האדם שהוא מייצג רק התעלם ממה שהיה, אם היה...". נראה לי שאותו עורך דין החליט שאין לו עניין בפרשת השבוע ובהוראה המוסרית המחייבת אותנו כבני אנוש - "לֹא תּוּכַל לְהִתְעַלֵּם".
בשוטטות הקצרה על פני פרשת השבוע אבקש להתייחס בהדרת קודש למידת האיפוק והריסון אותה מבקשת הפרשה להנחיל לנו בדורשה מכל בן-ישראל לאפשר לשבויית מלחמה שנעקרה מעמה ומכל יקיריה במשפחתה להתאבל על כל קרוביה שאינם יותר. חוקת התורה מחייבת לאפשר לה לערוך את כל טקסי האבל הנהוגים בעמה ולבכות "אֶת-אָבִיהָ וְאֶת-אִמָּהּ יֶרַח יָמִים", כולל האפשרות שבמקרים מסוימים - "וְשָׁלַחְתָּ לְנַפְשָׁהּ וּמָכוֹר לֹא-תִּמְכְּרֶנָה בְּכֶסֶף לֹא-תִּתְעַמֵּר.." (דברים כ"א, 11-14) וזאת תוך הדגשת השלילה המוחלטת של סחר עבדים בגופה של שבוית המלחמה.
אם מבקש החייל השובה לחיות חיי אישות עם שבוית המלחמה, חובה עליו קודם לכן לאפשר לה להתאבל חודש ימים על כל היקר לה. רק לאחר חודש הוא יכול לשאת את שבויית המלחמה לאשה, ואם לא נשא אותה לאישה חובה לשחרר אותה לחופשי וזאת כאמור גם תוך איסור מוחלט של שכר בגופה.
השוטטות הקצרה על פני פרשת השבוע בספר דברים בפרק כ"ב מפגישה אותי עם אהבתו הרבה של המחוקק למגמה לטעת בלבנו יחס עמוק של כבוד לשימור החי ולחזק את מידת הרחמנות והרגישות למצבים בטבע. לא ליטול את הציפור-האם מעל גוזליה - "לֹא-תִּקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים" אם קודם לכן ראית את הציפור "רוֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרוֹחִים אוֹ עַל-הַבֵּיצִים" במקרה הזה החובה היא "שָׁלֹחַ תִּשְׁלַח אֶת-הָאֵם ..."אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יֵעָנֵשׁ.
תאריך:  22/08/2023   |   עודכן:  24/08/2023
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
פרשת השבוע "כי תצא" (ג')
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
מדוע לא הגבת כשנרצחים יהודים.
פנייה לאיתן  |  22/08/23 15:08
2
איתן מסויג מרצח מתועב של יהודי
תשובה למגיב מס' 1  |  22/08/23 21:04
3
לאמץ את ערכי ספר הספרים
לאמץ את ערכי   |  23/08/23 11:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
את מכנסי הבד קיבל מאת הבבא סאלי כסגולה לשמירה והצלחה, המשב"ק המיתולוגי רבי אליהו אלפסי, שהיה משמשו הנאמן של הבבא סאלי במשך 14 שנים תמימות וממש לא זזה ידו מתוך ידו
יעקב אחימאיר
לא די בהמצאת הסברים על מה ולמה יוצא פלשתיני מביתו ואקדח בחיקו. לא כל מרצח פלשתיני קיבל מאירן שיחת טלפון מדרבנת לפיגוע. אך יש להמציא: באילו אמצעים יש לנקוט כדי להקשות על המרצח או המרצחים בנתיב הטרור, ביחוד כאשר הם עלולים להגיע לרחוב דיזנגוף ודומיו. האם מתקיימת חשיבה על סוגיה חיונית זו?
חניאל פרבר
דרשות על הפטרות השבוע מבראשית עד וזאת הברכה    דרך שיחות נמצאו השבילים והדרכים להיפגש עם הנכדים היקרים שגם עזרו לסופר בהקלדה, באיורים ובהפקת הספר
זאב בן-יוסף
במצבה הביטחוני של ישראל ובמיוחד במצב החברתי-פוליטי דהיום אנו זקוקים בדחיפות לצבא שלא יהיה תלוי באופן מוחלט בחיילי המילואים, שיהפוך מנטל חברתי וכלכלי לאתגר מקצועי אטרקטיבי מובחר שיהווה אבן שואבת למיטב האנשים, דבר שיצמצם עלות מיותרת ויגביר יעילות ביטחונית
עמית דובקין
ובמילים אחרות, האפקטיביות של הרכבת הקלה, שכבודה במקומה מונח, תהפוך עם הזמן לבטלה בשישים לעומת הצרכים התחבורתיים של גוש-דן הקורס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il