X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: צ'ארלס בנט/AP]
'גולדה'
הבמאי והתסריטאי הישראלי גיא נתיב, זוכה האוסקר לסרט תיעודי קצר עשה עבודה טובה עם פרשנות פרטית שלו הדמות הפנימית שלה מצטיירת כמי שנחושה בדעתה לעבור את המשבר, למרות הרופסות של דיין ולמרות מחלתה

מהסרט גולדה יצאתי בהתרגשות ובתחושה של הזדהות, כישראלית שעברה את המלחמה הזאת, מלחמת יום כיפור.
הבמאי והתסריטאי הישראלי גיא נתיב, זוכה האוסקר לסרט תיעודי קצר עשה עבודה טובה עם פרשנות פרטית שלו. נקודת המוצא שלו היא 'גולדה', האישה החולה שבערב יום כיפור אושפזה לטיפול בסרטן, עובדה שלא הייתה ידועה לציבור הרחב.
בהמשך נראה אותה גם כפוליטיקאית אמיצה שלא מקבלת את ההתקפלות של שר הביטחון משה דיין. היא מרימה בעצמה טלפונים להנרי קיסינגר, שר ההגנה האמריקני אז, ומדברת אתו בשפת האם שלה (אנגלית) כשווה בין שווים.
בין המקורבים לה ביותר היה, על-פי הסרט, הרמטכ"ל דוד אלעזר, דדו, שלפי ההיסטוריה נחקר בוועדת אגרנט ויצא "בשן ועין". ניסו להפיל עליו את תוצאות הכישלון במלחמה, אך זה לא מובא כאן. להפך, הוא יצא הגיבור הצבאי בסרט. בראשית הסרט גם גולדה נראית נחקרת (על-ידי ועדת אגרנט), כאילו עליה רובצת האשמה. אומנם היא התפטרה בהמשך, אך הסרט לא מזכיר זאת.
מי שלא קיבל כאן קרדיט לאומץ ליבו ותושייתו הוא אריק שרון שעבר את התעלה עם כוחותיו ובכך איים על צבא מצריים על אדמתו שלו. בסרט יש רק סצנה אחת בודדת ונלעגת שבסופה שרון חוטף עוגה מהשולחן ונס על נפשו. האם זה מה שנשאר מהגיבור הלאומי שאח"כ גם היה לראש ממשלת ישראל? לבמאי/תסריטאי פתרונות. דדו הרשים אותו יותר ואכן הוא מקדיש לו את רוב הסרט, לצד גולדה.
בסרט קאסט מרשים של שחקנים, ביניהם: ליב שרייבר כהנרי קיסינג'ר מזכיר המדינה האמריקני, קאמי קוטן בתפקיד לו קדר, אשת סודה של גולדה, ליאור אשכנזי (המצוין) כרמטכ"ל דוד אלעזר, רמי הויברגר כשר הביטחון משה דיין, דביר בנדק כאלי זעירא ראש אמ"ן, רותם קינן כראש המוסד צבי זמיר.

הלן מירן [צילום: אוהד זוויגנברג/AP]

הלן מירן, גולדה בסרט, עושה עבודה טובה. למירן היה רצון עז לאמץ את המראה החיצוני של גולדה: רגליים עבות, "נעלי גולדה" שחיפשו כדוגמתן וטסו עד אנגליה, תיק היד הקטן שתמיד היה כרוך על ידה, והעשן התמידי סביבה, עישון שלא נפסק. הדמות הפנימית שלה מצטיירת כמי שנחושה בדעתה לעבור את המשבר, למרות הרופסות של דיין ולמרות מחלתה. היא נשענת בעיקר על עוזרתה האישית שמלווה אותה בנאמנות. הבמאי מגזים קצת בתיאור מחלתה, אולי כדי להצדיק את מצבה הקשה.
בקולנוע קיים אומנם חופש אמנותי ובחירת הבמאי/תסריטאי להתמקד במה שהוא מוצא לנכון. הבעיה היא שהאירועים קרובים מדי ומי שהיה באותו זמן זוכר זאת היטב. זו הדילמה של עיסוק בחומרים היסטוריים, בעיקר כשהם קרובים כל כך לזמן ההתרחשות. כך, לדוגמה, נעשו גם סרטים על רצח קנדי כשעדיין לא הותר להשתמש בחומרי החקירה. ושוב, הבעיה היא שלסרט יש כוח-על והוא יכול לשנות את המציאות וההכרה בעיני הצופים שלא יודעים את כל האמת. כך הסרט הופך, איפא, למסמך היסטורי למרות שאין לו אסמכתא לכך והוא משתרש בתודעת הקהל כמציאות עצמה.
'גולדה' הוא סרט חובה לנו, הישראלים, במיוחד עכשיו, כדי לזכור את המצב הביטחוני, הכלכלי והחברתי שלנו. ואל לנו להיגרר למחלוקות קטנוניות שכל מטרתן להציל איש אחד ממשפט צדק וכמה סיעות טפיליות שרוצות לשפר את מעמדן הפיננסי על חשבון האזרחים הנושאים בעול הביטחוני והכלכלי של מדינת ישראל.
חיים שלמים (במקור: חיים בעבר)
סרט קוריאני. בימוי: סלין סונג. הסרט זכה להערכה רבה בחו"ל (הבחירה הרשמית בפסטיבל ברלין 2023) והוא מועמד גם לאוסקר, לכן אדון בו.
מה קורה אם אהובים מהילדות נפגשים כעבור שנים? יש אפשרות שיחזרו זו לזרועות זה, יש אפשרות שייפרדו, אבל איך מתגברים על זיכרונות העבר, ביחוד מימי הילדות?
למזלם, הגיבורים בסרט יכולים להישען על אמונות עממיות מקומיות וכך לקבל את המציאות הכואבת בהבנה. האמונה הקוריאנית אומרת שיש חיים שנגמרים ומשתנים במרוצת חייו של האדם. יש דף חדש שאינו אמור להתחשב בעבר אלא לפתוח דלתות חדשות. רעיון זה מוצג וממוחש על-ידי סגירת דלתות דרכן עוברת הגיבורה. לה קל יותר כי היא כבר נשואה ונמצאת בעולם שבחרה לחיות בו: בארה"ב, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, בניו-יורק הפתוחה, המקבלת את כל הלאומים.
ואם הזרים גם נישאים לאמריקנים הם מקבלים אזרחות, גושפנקה לחיים כאמריקנים. לבחור הקוריאני שבא לבקר את אהובתו מילדות ולא מצא עדיין אהבה, הפרידה קשה יותר, אך הוא מקבל את האמונה ב"חיים אחרים" וחוזר לארץ מוצאו, קוריאה.
פתרון זה מזכיר את האמונה בקרב קהילות מסוימות בחברה היהודית שאמונתן הדתית מאפשרת להן להתגבר על טרגדיות בלי לקחת אחריות אישית לכך. כך, למשל, הטענה "השם נתן השם לקח" נותנת להם גושפנקא לקבל אובדן כאילו הוא רצון האלוהים ולא מחדל אישי שלהם.

תאריך:  13/09/2023   |   עודכן:  13/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
האם דעתה של הנשיאה חיות ננעלה? האם לא ננעלה? האם חיות ממלאת את תפקידה כ"מנהיגת מערכת המשפט"?
דן מרגלית
הטייס ריבקוב: 'אתם יכולים לנשק לי בתחת, לא בשביל להפציץ יהודים טסתי 10,000 מייל ואיבדתי ארבעה חברים'
דן מרגלית
זהו-זה מר פילגש    שרפת את כל האשראי שהיה לך בפוליטיקה הישראלית ובציבור    מרמאים לוקחים רק מזומנים, לא המחאה דחויה ולא שטר לעתיד
עמנואל בן-סבו
גם אם זועמים, קוצפים, רוטנים, שונאים, מאיימים, נוטשים, פוגעים ביחד, סודקים את המכנה המשותף, מוציאים שם רע, מפיצי דיבה, מהדהדים פייק ניוז, אוהבים את מדינת ישראל על תנאי, גם אם רואים רק את תחלואיה של המדינה ומסתמאים אל מול זכויותיה, מאירים רק את כישלונותיה וחסרונותיה אלה האחים שלי
בלפור חקק
שרשרת המסירה הנשית של שושנה קרבסי    השירים בספר זה מגובשים יחד למסמך של זהות: אמירות חברתיות על מעמד הנשים בחברה    שם הספר אינו מקרי: "שרשרת המסירה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il