X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עובדות בחקלאות [צילום: קפלו דניאל/לע"מ]
מהווי הפועלים בתל אביב בשנות העשרים
'מוכרחים להיות שמח'
הפועלים הצעירים שכוחותיהם לא עמדו להם והם חזרו לאירופה, כמעט תמיד בשקט, בצנעה, בהסתר ומתוך בושה שלא לחשוף את חולשתם, שלא להודות בציבור שהם הרימו ידיים

חיי הפועלות והפועלים בתל אביב של שנות העשרים היו חיים של עוני, בדידות, חוסר עבודה, ורעב תמידי. למרות זאת, אני זוכרת בגעגועים את הערבים בהם פצחנו בריקודי הורה ברחוב ושרנו שירי מולדת. הדבקנו זה את זה בהתלהבות. תמיד היה ראשון שהיה פוצח בשיר וסוחף אחריו את כולנו. מישהו היה מוציא גרמושקה (מפוחית פה) ואחר היה מביא את הארמוניקה מהאוהל (מעין אקורדיון). מישהו היה מדליק מדורה ואנחנו שכחנו באותה עת מהדאגות הקיומיות שלנו. מהרעב, מחיפושי העבודה המתישים, מההתמקחות עם הקבלנים על שכר העבודה הזעום. שם, יחד עם הפועלים והפועלות, היינו כולנו שווים. עניים ושווים. כששוחחנו על הבית שהשארנו מאחור, עלו דמעות בעיני רבים מאיתנו.
אני זוכרת שבהתכנסויות הללו התבוננתי בפני האנשים המוכרים ושאלתי:
'איפה זאת וזאת? למה היא לא הגיעה?'
'אה...ההיא. היא חזרה באוניה לפני כמה ימים לרומניה..'
ולאחר שבוע הרגשתי בחסרונו של מאן דהו והבנתי מידידיי שגם הוא עזב. אחר כך כבר לא שאלתי. משבוע לשבוע חסרו לנו פתאום אנשים. חברים שהכרנו, שאהבנו. "המתייאשים" קראנו להם.
הפועלים הצעירים שכוחותיהם לא עמדו להם והם חזרו לאירופה. כמעט תמיד בשקט, בצנעה, בהסתר ומתוך בושה. שלא לחשוף את חולשתם. שלא להודות בציבור שהם הרימו ידיים. הם פשוט נעלמו מהנוף ולא נראו יותר לעולם...
בשלב מסוים, אם אני לא טועה זה היה בשנת 1926, הצטרפתי לחבורת הפועלות ברחוב בצלאל בתל אביב. באותה תקופה, בגלל המשבר הכלכלי החמור שהותיר את הבחורות מחוץ למעגל העבודה, הציעה חנה צ'יז'יק להקים קולקטיבים של פועלות, לפי הדגם שהתקיים בארץ בשנות מלחמת העולם הראשונה. חיים שיתופיים של צעירות ועבודה במשק עזר, בכבישים ובמרחב העירוני.
באותה תקופה כולנו היינו עולות חדשות שהגענו לארץ לבד ולא היה לנו מקור פרנסה קבוע. חשבתי לעצמי שאם כל כך קשה בארץ, עדיף שיהיה קשה ביחד, לא לבד. אנחנו כינינו את עצמנו 'חבורת הפועלות א". קיבלנו מעיריית תל אביב חמישה עשר דונם ובחודשים הראשונים התגוררנו באוהלים בתנאי חיים קשים. בלי שירותים ובלי מטבח. הרגשנו שהמוסדות המיישבים מפלים אותנו לרעה בגלל שאנחנו נשים.
אני זוכרת שהתלוויתי לרכזת של הקבוצה בביקור ב'מרכז החקלאי', יחד עם נציגה ממועצת הפועלות.
'מאיפה נביא לכן כסף, מאיפה'? אמר שם הגזבר והביט בנו במבט מתנשא משהו.
'לקיבוצים ולמושבים יש לכם ולפועלות אין לכם?' הרימה את קולה נציגת מועצת הפועלות.
'ומי ידאג לפועלות המובטלות?' זעקה חברתי את כאבה וכאבנו.
'פועלות בודדות מגיעות לסף רעב. קבוצת פועלות תוכל לקבל על אחריותה פרויקט בניין - למשל בריצוף, בצביעה, בטיח, נוכל גם להכניס כמה בחורות לסלילת כביש. תעזרו לנו'!...
הגזבר הביט בה ובנו, שתק דקה או שתיים ואחר כך התרווח בכיסאו.
'מה אתן צריכות?' התרצה.
רכזת הקבוצה שלנו אמרה: 'תקימו לנו צריף. אנחנו צריכות לול תרנגולות, זרעים כדי לשתול גן ירק והדרכה חקלאית על בסיס קבוע. וגם עזרה כספית מדי חודש. אתה יודע מה המצב היום בתל אביב. בקושי יש עבודה'.
כאן התערבה נציגת מועצת הפועלות והוסיפה: "אם אתם תעזרו, גם אנחנו נתרום מהתקציב של מועצת הפועלות את אותו הסכום. הצלחנו לגייס כסף מ'ליגת החברות למען החלוצות' באמריקה וגם מויצ"ו'.
וכך היה.
מהעזרה שקיבלנו מהמרכז החקלאי וממועצת הפועלות הקמנו גן ירק, משתלת עצים ולול. חברות הקבוצה עבדו על בסיס יומי. בממוצע, עבדנו כל אחת יומיים בשבוע ואת השכר הכנסנו לקופה המשותפת. בזכות זה הצלחנו איכשהו לשרוד. חיינו חיים שיתופיים עצמאיים אבל בדלות ובצמצום רב.
רובנו עבדנו בעבודות חוץ - בבניין, בריצוף, ובעבודות שירות: ניקיון בבתים, תפירה ובישול. חלקנו עבדו בפלחה, בפרדסים בפתח תקוה ובכרמים. העבודה בחקלאות הייתה עונתית, זמנית, וכך גם העבודות האחרות שהיו כמעט תמיד זמניות. אחרי שנה כבר היינו כמעט שלושים חברות ונהנינו משיעורי עברית ומהרצאות בנושאים מגוונים ששלחו לנו מההסתדרות, אבל המצב הכספי שלנו היה בכי רע.

מתוך ספרי 'מלכה'. בקרוב עתיד לצאת לאור ספר הסיפורים של אורנה מרקוס בן-צבי: 'שמלה בתפירת עילית'.
תאריך:  24/09/2023   |   עודכן:  24/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן רוצה בנשק גרעיני וזו אחת הסיבות העיקריות להסכמתו לנורמליזציה עם ישראל כדי שיוכל להעשיר אורניום על אדמת סעודיה. לישראל אסור להסכים שלסעודיה יהיה נשק גרעיני בעתיד, מדובר בסכנה גדולה לביטחונה והיא חייבת להמשיך במדיניות שקבעה "דוקטרינת בגין"
רון בריימן
שוב מסבירים לנו שכדי להשיג "נרמול" - אפילו לא שלום - על ישראל לשלם מחיר, ושוב איש אינו מעלה בדעתו שמן הראוי שגם הצד הערבי ישלם מחיר    והמחיר שישראל נדרשת לשלם מתבטא בשני סוגים - או שמא יש לומר - המחיר נראה כמו שתי פצצות, סעודית ופלשתינית
יוני בן-מנחם
הרש"פ פתחה בקמפיין הסברתי נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון שבו היא מאשימה אותן בקבלת מימון מאירן ובנסיון להביא למלחמת אחים פלשתינית. הרש"פ שנואה מאוד ברחוב הפלשתיני וההערכה היא שהקמפיין שלה נועד לכישלון מראש
הרב אילעאי עופרן
הקמפיין בעניינו של עמירם בן אוליאל הוא אחד ממופעי חילול השם הנוראים ביותר שראינו בשנים האחרונות    חובה למחות מיד
יוני בן-מנחם
יאסר עבאס, בנו של יו"ר הרשות הפלשתינית, החל להשתלב בפעילות המדינית של הרשות והשתתף במשלחת הפלשתינית לשיחות עם ההנהגה הסעודית    בצמרת פתח חוששים כי אבו מאזן מתחיל להכשיר אותו לתפקיד היורש וברחוב הפלשתיני מאשימים כי זהו סימן נוסף לשחיתות ולנפוטיזם ברשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il