X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נרשמת התאוששות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
האם המשק באמת מתחיל להתאושש
זו ללא ספק אחת המלחמות הממושכות בתולדות המדינה ואיש עדיין אינו יודע כמה זמן בפועל היא תמשך והאם תסתכם בזירת רצועת עזה או גם בזירות נוספות דוגמת החיזבאללה בצפון

אקדים ואומר כי בראייה היסטורית, נמצא מקרים רבים מספור של כלכלות שידעו להתאים את עצמן למצב מלחמה, התאוששו תוך כדי הקרבות, שלא לדבר על זינוק מחודש של הכלכלות שלהן בפרק זמן קצר לאחר תום הקרבות.
היסטוריונים כלכליים ניתחו, למשל, את השגשוג חסר התקדים שהיה לכלכלת ארצות הברית מייד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. דוגמה מאלפת עוד יותר הייתה של גרמניה ויפן שכלכלתן נהרסה לחלוטים בעקבות מלחמת העולם השנייה, אולם תוך פחות מעשור הפכו להיות מעצמות כלכליות מובילות.
אצלנו, לעומת זאת, הדוגמאות ההיסטוריות הינן שונות זו מזו. לאחר מלחמת העצמאות, ב-1948 למשל, נכנסה מדינת ישראל הצעירה לתוך מיתון כלכלי ממושך, גם בעקבות המלחמה וגם בעקבות הצורך לקלוט את גל העלייה הגדול שבאה במהלכה ובעקבותיה.
מלחמת ששת הימים - ב-1967, הביאה עימה לעומת זאת יציאה מהמיתון ושגשוג חסר תקדים. מלחמת יום הכיפורים, ב-1973, הביאה עימה שנים ארוכות של העדר צמיחה ובפועל מיתון ממושך.
שאלת השאלות הינה, כמובן, מה המלחמה הנוכחית (שעדיין אין לה שם מובהק) תביא עימה. זו ללא ספק אחת המלחמות הממושכות בתולדות המדינה ואיש עדיין אינו יודע כמה זמן בפועל היא תמשך והאם תסתכם בזירת רצועת עזה או גם בזירות נוספות דוגמת החיזבאללה בצפון.
ועם זאת מסתמנת מנתוני חודש נובמבר, השני למלחמה, מגמה מעניינת, שכדאי לשים אליה לב ובמיוחד למקבלי ההחלטות בממשלה שאמונים על יצירת מנופי צמיחה מחודשים למשק הישראלי. ובכן, על-פי נתוני למ"ס הייתה לכאורה בנובמבר התאוששות מפתיעה למדי במשק, שבאה לידי ביטוי בירידת האבטלה מנתון השיא של אוקטובר, כ-9.6 אחוזים, לכ-8.5 אחוזים בנובמבר, כשמגמה זו הולכת ומשתפרת לקראת דצמבר.
נתון מעניין נוסף המלמד על מגמת התאוששות מובהקת, הוא מגמת ירידה במספר העובדים הנמצאים בחל"ת (חופשה ללא תשלום) מכ-370 אלף באוקטובר לכ-230 אלף בנובמבר, כשגם מגמה זו מצויה במגמת שיפור לקראת דצמבר.
נתון שלישי המהווה לטעמי "תרמוסטט" מובהק להתאוששות, הינו כמות נטילת המשכנתאות שזינקה מכ-4.6 מיליארד באוקטובר לכ-5.5 מיליארד בנובמבר. נכון, עדיין מדובר בירידה משמעותית לעומת העידן שלפני ה-7 באוקטובר ובכל זאת עלייה של כ-22 אחוזים בחודש אחד, ועוד תוך כדי הקרבות, היא ללא ספק לא מקרית.
שלוש המגמות שצוינו לעיל הינן פועל יוצא משולב של משק שסיגל את עצמו למצב החדש של מלחמה. שחרור של מקצת מכוחות המילואים והחזרה החלקית מחל"ת, לכשעצמה, הייתה מרכבי חשוב בהתאוששות.
אולם, וזה אולם גדול, ההתאוששות המלאה של המשק הישראלי לא תבוא מעצמה ללא הנעת גלגלים יזומה של מקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל. זה נכון לגבי התאמה מרבית של תקציב המדינה ל-2024 למצב החדש, שיבוא לידי ביטוי לא רק בהגדלת תקציב הביטחון, אלא גם תקציבים שייועדו למנועי צמיחה.
ענף הנדל"ן, לדוגמה, יוכל להשתקם מהמשבר תוך פרק זמן קצר יחסית, זאת אם מקבלי ההחלטות ידאגו לייבא כ-80 אלף עובדים שחסרים באתרי הבנייה ובד בבד ידאגו למעטפת ביטחון לקבלנים, הן באמצעות ערבויות כאלה או אחרות והן באמצעות פיקוח הדוק על שיטת התמחור הנוכחית של מכרזי רמ"י.
כך או אחרת, לסיכום, גם אם למשק הישראלי יקיים בסיס חזק יחסית וגם אם למשק יש כוח הסתגלות משל עצמו, ההתאוששות המקווה תקרה רק בשילוב נכון של כוחות השוק ושל החלטות אסטרטגיות מושכלות של מקבלי ההחלטות!

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  21/12/2023   |   עודכן:  21/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי בנט
לוחם בסיירת צנחנים שעלה ארצה מאזור הקווקז והיה בעיצומו של תהליך גיור כשפרצה המלחמה עומד להשתחרר, אך הויזה שלו עומדת לפקוע והוא ייאלץ לעזוב את ישראל
דן מרגלית
מתעוררת השאלה המסקרנת איך הגיע ביבי למסקנה כי תחזיתו של ליברמן שגויה? לא הטעות בלבד מעניינת אלא גם איך המנהיג קיבל החלטה נגד התחזית של ליברמן
עמנואל בן-סבו
במשך חודשי המלחמה התעקשתי לא להיגרר לפוליטיקה, לא לעסוק בהם ובאנחנו, לעסוק רק בחיזוק הלכידות הלאומית, ברם איני יכול להבליג עוד אל מול המהירות בה מחריבי המכנה המשותף הישראלי שבו לסורם
חיים רמון
אחרי הטבח שביצע החמאס בישראל, ולנוכח הידיעה הברורה שהדלק והמזון ישמשו אותו להילחם בישראל, אסור להיכנע ללחץ האמריקני
יוסי אחימאיר
לא הגעתי לנחם את משפחתו של סא"ל תומר גרינברג ז"ל, אבל הוא במחשבתי מפעם לפעם    איזו אבדה. הוריו סיפרו שלמעלה מאלף איש באו לנחמם מדי יום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il