X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיפה. הרחק מהמזהמים [צילום: משה שי/פלאש 90]
צפון עשיר, דרום עני - מיתוס חסר בסיס
מסתבר כי מה שמניע את הביקושים לנדל"ן איננו נושא הצפון-דרום, אלא דווקא איכות סביבה והמרחק בין אותו אזור או שכונה ממטרדים מזהמים

המיתוס שבכל הערים הנדל"ן בצפון מסמל עושר ויוקרה, זאת לעומת הדרום שהינו עני מרוד, נולד ככל הנראה בשל העובדה שחצי הכדור הצפוני של כדור-הארץ כולל בתוכו את רוב רובן של המדינות העשירות, כולל מדינות ה-OECD זאת שעה שחצי הכדור הדרומי כולל בתוכו את רוב מדינות העולם השלישי העניות.
במאמר זה לא אכנס להבדלים בין שני חצאי כדור-הארץ שמחקרים שונים טוענים שהם נובעים בעיקר כתוצאה מהאקלים השונה, אבל כן ארצה להפריך אחת ולתמיד את המיתוס הנוגע לערים ומשפיע באופן כזה או אחר על הביקושים לנדל"ן.
מהשוואה שערכתי בין עשרות ערים בעולם הרחב, ובהמשך גם בישראל, מסתבר כי מה שמניע את הביקושים לנדל"ן איננו נושא הצפון-דרום, אלא דווקא איכות סביבה והמרחק בין אותו אזור או שכונה ממטרדים מזהמים.
כך, למשל, בלונדון רוב השכונות המבוקשות ממוקמות במערב העיר, הרחק מהנמל מאזורי התעשיה וזה נכון לשכונות בצפון מערב, דוגמת האמפסטד, גולדרס גרין והנדון, כמו גם ריצ'מונד הממוקמת בדרום מערב העיר. כנ"ל בפריז, שם הרובעים ה-16 וה-17 המבוקשים ממוקמים לא בצפון העיר, אלא במערבה, הרחק מאזורי התעשיה ובסמוך לשמורת הטבע של יער בולון. גם בניו-יורק הרובע המבוקש ביותר הינו סטייטן איילנד הממוקם בדרום-מערב העיר, הרחק מהנמל ומכלל האזורים המזהמים.
מודל זה תקף במדויק גם למדינת ישראל, זאת בשונה מהמיתוס הרווח כי הצפון יהיה תמיד מבוקש יותר מהדרום. מיתוס זה נולד בשל העובדה שבתל אביב אכן הצפון יוקרתי וגם יקר יותר מהדרום. הסיבה לכך לא הייתה בעליל "צפון דרום", אל פשוט בשל העובדה כי תל אביב התפתחה צפונה מיפו וכלל שהשכונות היו מרוחקות יותר, כך גם מבוקשות יותר.
לעומת תל אביב, נמצא ערים רבות בישראל בו המגמה הייתה הפוכה בעליל. בחיפה, למשל, דווקא השכונות הדרומיות הממוקמות על הכרמל, דוגמת דניה ואחוזה, נחשבות למבוקשות ביותר. הסיבות העיקריות: נוף מרהיב, אוויר נקי והמרחק הגדול מהנמל עזור התעשיה במפרץ.
כך בדיוק גם אשדוד שהתפתחה בהרגה דרומית לנמל שהוקם בה בשנות ה-60, כך שדווקא הרובעים הדרומיים, דוגמת י"א וט"ו נחשבו ליקרים והמבוקשים ביותר, זאת לעומת הרבועים הוותיקים הממוקמים בצפון העיר וסמוכים לנמל ולאזור התעשיה. וכך גם נתניה בה רובע עיר ימים הממוקם בקצה הדרומי של העיר, סמוך לשמורת טבע, חוף הים ובנגישות מירבית ליציאה לכיוון תל אביב, נחשב למבוקש ביותר.
הדוגמה של ראשון לציון הינה שונה בכך שמערב העיר התפתח החל משנות ה-90 של המאה שעברה ותוכנן באופן מוקפד כך שיהיה מרוחק מאזורי התעשיה הוותיקים, כך שבמובהק יש לו ביקוש רב יותר מאשר לשכונות צפוניות הסמוכות לאזור התעשיה.
עוד דוגמה מעניינת מהווה פתח תקוה, בה דווקא השכונות הממקמות בדרום מערב העיר דוגמת כפר גנים הוותיקה והחדשה, נווה עוז וכו', הינן המבוקשות ביותר, הן בשל התכנון המוקפד ורמת השירותים הגבוהה, והן בשל הקרבה יחסית לעורקי תחבורה בואכה תל אביב.
גם בירושלים הבירה קיימות לא מעט שכונות במערב ובדרום העיר, דוגמת רחביה, טלביה, בית הכרם, מלחה וכו', שהינן מבוקשות יותר מהצפון, זאת בשל מגוון רחב של סיבות, גם המרחק שלהן משכונות חרדיות וערביות צפופות לעילא ולעילא, גם ריכוז אוכלוסייה בחתך סוציו אקונומי מעל הממוצע ובעלי מקצועות חופשיים ומרכיבים נוספים דוגמת תשתיות משלימות, רשת שירותים גבוהה ותכנון מוקפד.
המסקנה המתבקשת מהדוגמאות לעיל ונוספות שלא פורטו במאמר זה הינה לא לקבוע מראש הנחה ש"מה שצפוני יותר יוקרתי וטוב יותר", אלא להתייחס ברכישת נדל"ן בכל מקרה לנתונים הספציפיים של אותו פרויקט ואותה שכונה הן מבחינת איכות חיים עכשווית והן מבחינת פוטנציאל השבחה עתידי.

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  28/02/2024   |   עודכן:  28/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צפון עשיר, דרום עני - מיתוס חסר בסיס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
חוקי השוויון בנטל היו מאז ומתמיד "חוקי מסגרת" או הצהרת כוונות; חוקים שמדברים על רצוי וכמעט אף פעם אינם מגיעים למיצוי לפי מדד ביצוע בפועל    דומה שגם עתה התעוררה שאלת החקיקה במסגרת ויכוח על ההגמוניה השלטונית במדינה או כאחד המהלכים להפלת הממשלה - זו בעיני ברכה לבטלה
שמעון נטף
הטיעון בעניין חשיבות לימוד התורה והיותו הכוח שמאחורי הלוחמים, בסגנון "שבט לוי" ו"עומדות היו רגלייך" - כבודו במקומו מונח - הוא תירוץ ריק וצריך להפסיק להתייחס אליו ברצינות
יוסי אחימאיר
שמיר דיבר על נוסחת "שלום תמורת שלום" ודחה מכל וכל את הנוסחה "שטחים תמורת שלום"    הוא שידר נחישות, עוצמה, אמונה שלמה וגם אם נחשב ל"קיצוני", בוודאי בחוגי השמאל בישראל, כיבדוהו כאיש אמת, כמי שאצלו אחד בלב אחד בפה
מרטין שרמן
על אף שאין ספק שהקואליציה הנוכחית לוקה בפגמים לא-מעטים, המצב יכול להיות גרוע יותר - ולאחרונה אף היה
איתן קלינסקי
יהיה זאת מן התבונה, אם הנציגות החרדית בכנסת היא זו שתעשה את ההערכה המחודשת במיוחד בימים אלו, כשהממשלה והכנסת נדרשות בשבועות הקרובים לדון במקביל בשני חוקי גיוס, שיאריכו את תקופת השירות של חיילי צה"ל בשירות חובה ובשירות מילואים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il