X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שיח כואב [צילום: רוב שומכר/AP]
פרשת "אמור" בסימן אירועי הימים האלו
מתוך כבוד שיש לי לספר הספרים, כואבת לי הפסילה הגורפת בפרשת השבוע שלנו את האדם בעל המום הגופני, פסילה האוסרת עליו אפילו לשהות במקום הקדוש

מאז ה-7 באוקטובר 2023 נקלעה החברה הישראלית למשבר, שכמוהו לא חוותה מיום הקמת המדינה. שסע מעמיק קורע את החברה הישראלית, הנתונה במציאות חיים מדממת. כל יום אנחנו ממסגרים במודעות אבל שמות של עלומים יפים ונקיים, שבקשו לחיות בארץ, ומבקשי נפשה של מדינתנו נטלו אותם מתוכנו.
במציאות החיים המדממת שנכפתה עלינו אני מביע משאלה, שהמצפן החברתי של פרשת השבוע "וֶאֱמוֹר" ינחה את ממשלת ישראל וינבט את דרכה. חשוב שגם בעיצומם של ימים קשים מנשוא הפוקדים אותנו יופנה המבט של מנווטי המדיניות לעבר התביעות המוסריות והערכיות במישוריות החיים החברתית של פרשת השבוע שלנו.
בעוד אני מחמיא לפרשת השבוע על תביעותיה המוסריות במישור החברתי יש לי שיח כואב עם פרשת השבוע. כואב לי, שדווקא פרשה המובילה אותנו לפסגות מוסריות ולעולם נעלה של ערכים חברתיים, אותה פרשה גם חובקת בחובה שלל פסוקים, שקשה למקם אותם בסולם ערכים מוסרי, עליו חייבת להיות מושתתת כל חברה.
הפרשה מפגישה אותנו עם ביטויי מחויבות לפתיחות סוציאלית ולצדק חברתי. עולה תביעה תקיפה להשתית בחברה שלנו דפוסים חברתיים של ערבות הדדית שמחממת את הלב. לכן כואב שבצד חוקים של צדק ושוויון אנו נתקלים בחוקים שקשה לי להסבירם במציאות חיינו כיום.
באותה הפרשה בה עומדת תביעה תקיפה ובלתי מתפשרת של קבלת מחויבות של החברה כלפי העני והגר החיים בתוכה (ויקרא כ"ג 22) עולה תביעה פוגענית, שאינני מקבל אותה, הפוסלת כוהן מתפקידו בקודש, אם נמצא בו מום גופני כמו שבר יד או רגל (שם כ"א 15-23).
יש היום בתוכנו בעלי מום גופני קשה מפגיעה של חמאס רצחני, הראויים לשאת בתפקידי הנהגה רוחנית וחבל, שהמום הגופני שלהם נתקל בפסוק הקורא לפסילתם.
מתוך כבוד שיש לי לספר הספרים, כואבת לי הפסילה הגורפת בפרשת השבוע שלנו את האדם בעל המום הגופני, פסילה האוסרת עליו אפילו לשהות במקום הקדוש, מקום שעבורו הוא משכן לחוויה דתית בעלת משמעות רבה.
אודה, שקשה לי לגשר בין שני הקטבים. קוטב אחד בפרשה מעלה אותי לעבר פסגות מוסריות ערכיות ואנושיות - "וּבְקָצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְּכַלֶּה פְּאת שַׁדְךָ בְּקָצְרְךָ, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְּלַקֵּט - לָעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָם ".
הקוטב השני מפגיש אותנו עם אמירה מקוממת. רבים מאיתנו נפגשים עם אנשים לא מעטים שהטבע התאכזר כלפיהם. הם באו לאוויר העולם עם מום גופני אבל עם עוצמות מוסריות נעלות. הם לא בחרו בנכות. הנכות בחרה בהם. לכן מוטל עלינו כקולקטיב אנושי לסעוד אותם, והסעד לא תמיד צריך להיות כלכלי, אלא מתן כבוד.
קשה לי לקבל פסילה גורפת של פרשת "אמור" האוסרת מתן רשות כניסה לנכה אל המקום הקדוש. וגם חל עליו איסור חמור לשרת בקדושה בבית המקדש או לבוא אליו: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם, אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ... אוֹ אִישׂ אֲשֶׁר יֵשׁ בּוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יַד, אוֹ גִּבֵּן אוֹ דַּק... לֹא יָבוֹא אֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִגַּשׁ, כִּי מוּם בּוֹ, וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשִׁי...". (ויקרא כ"א, 18-22)
לא מובן מדוע אדם שמום דבק בגופו מחלל את המקדש. אדם לא בחר להיוולד פִּסֵּחַ או גִּבֵּן, הוא לא בחר שיהיה בו שֶׁבֶר יָד או שֶׁבֶר רֶגֶל, מדוע נוסף על מכה גופנית שהוא נאלץ להתמודד יום-יום מטילים עליו חותם של מחלל את הקודש עקב הפגיעה הגופנית. קשה לקבל פרשנות המצדיקה את האיסור, כמו פרשנותו של אברבנאל הטוען, שאסור להפקיד את עבודת המקדש בידיו של מי שעלול לגרום לזלזול של הציבור בעבודה זו עקב מראהו, ובעקיפין לזילות במעמדו של הקדוש ברוך הוא.
הדרת בעלי מום גופני מהזכות לכהן בקודש מעוררת תהיות ושאלות. לא ניתן להישאר אדיש לנוכח העוול שעושה הפרשה עם בעל מום. לא זאת בלבד שאדם עם מום גופני בא לאוויר העולם עם מנות גדושות של סבל לנוכח הקשיים שעליו להתמודד איתם במישוריות הקיומית, אנו מדירים אותו גם אם הוא חובק בחובו מטענים אינטלקטואליים ומוסריים, שיכולים לזכותו בתפקיד של מורה הלכה במקום הקדוש.
המבחן לתפקיד אסור שיהיה אם המועמד גִּבֵּן או תַּבְלוּל הופיע בעינו ואולי יש לו שֶׁבֶר ברגלו או בידו. המבחן חייב להיות תחום אך ורק ב' אמות של המישוריות המוסרית והערכית.
הביטוי "מוּם בּוֹ" או "בּוֹ מוּם" חוזר ונשנה בפרשת "אמור" מספר צורם של פעמים, כאשר הכתוב עוד מפרט שורה של נכויות גופניות, הפוסלות את האדם להתקרב למקום הקדוש . מקוממת הפסילה ומקוממת הפרשנות לפסילה.
כשאני כותב שורות אלו אני רואה לנגד עיני את מי שהיה חבר בכנסת ישראל, חבר הכנסת אילן גל און, ששרת בנאמנות רבה בקדושה של רשות מחוקקת. גם יריביו הפוליטיים העריכו את גדלות הנפש שלו והתייחסו אליו בכבוד רב. אני מאחל לנו שנתברך ב-120 אילן גל און במערכת הקדושה של בית המחוקקים שלנו או בבית המקדש כשיקום.
בסימן אירועי היום, שמאות רבות של צעירים וצעירות נתונים לנכויות קשות כתוצאה מאירועי הדמים שנכפו עלינו, קשה לי לקבל את העדר הזכות שלהם אפילו לשהות במקום הקדוש. צעירים וצעירות, שקדושת חייהם רוטשה במום גופני מירי של אויבי ישראל, הם ראויים למקום של כבוד בכל מקום ואסור להטיל בהם דופי.

תאריך:  13/05/2024   |   עודכן:  13/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "אמור" בסימן אירועי הימים האלו
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
העיקר של פרשת אמור
ה.א  |  13/05/24 14:11
 
- שאלה למר ה.א
נורית מהשוה:צ  |  14/05/24 02:46
2
מספיק עם הפרשנות לתורה
שלמה  |  13/05/24 15:22
 
- לשלמה המגיב, מותר לשאול שאלות.
מותר לשאול שאלות  |  14/05/24 10:10
3
שיח יפה ומכובד עם ספר הספרים
שיח מכבד ומכובד  |  13/05/24 16:03
4
לשלמה , שיהיה לך רק יום טוב
נורית.  |  13/05/24 18:14
5
איתן, תתעסק בדברים שאתה מבין
ה.א  |  13/05/24 19:24
6
תשובה לנורית
ה.א  |  14/05/24 07:36
7
ה.א, תלעג זה נותן לך בריאות
ה.א תמשיך ללעוג  |  14/05/24 07:44
8
למלינה על הלעג
ה.א  |  14/05/24 10:32
9
בואו נמריא שניה מפרשת השבוע
ה.א  |  14/05/24 11:05
10
מר ה.א הפיתרון הוצא במאמר
למגיב ה.א  |  14/05/24 12:46
11
ה.א הורי מעולם לא הכו אותי
ה.א, לי היה מזל  |  14/05/24 14:40
12
ה.א הורי מעולם לא הכו אותי
ה.א, לי היה מזל  |  14/05/24 14:40
13
שיהיה לך יום נאכבה עצוב
מגיב ותיק  |  14/05/24 16:26
14
למגיבים 10, 11,12
ה.א  |  15/05/24 03:43
15
מאחל למגיב הותיק
מאחל למגיב הותיק  |  15/05/24 07:10
16
שנת 76 שתהיה שנת שלום
מאחל לעם ישראל  |  15/05/24 08:19
17
שאלה ל]ה.א
בן ציון  |  15/05/24 09:43
18
איתן, אני מאחל לך הרבה בריאות
א. שמואל  |  15/05/24 10:54
19
ראש הממשלה הוא איתמר בן גביר
ראש הממשלה   |  15/05/24 11:09
20
תשובה לבן ציון
ה.א  |  15/05/24 14:47
21
מגיע למדינה היקרה יום של שמחה
יוסי..  |  15/05/24 15:59
22
בן גביר סכנה לישראל
לא לבן גביר !  |  15/05/24 16:33
23
גם חסימת כבישים היא פלילית
ה.א  |  15/05/24 23:58
24
WE SHALL OVER COME
באנו חושך לגרש  |  17/05/24 11:07
25
לידיעת ה.א בתגובה מס' 23
לידיעת ה.א   |  17/05/24 11:15
 
- המשטרה לא מפזרת בד"כ את
ה.א  |  17/05/24 11:55
26
שבת מבורכת לכל עם ישראל
שבת של שלום   |  18/05/24 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
עומר מואב
זה נכון שהימין המתנחלי הביא את ההתקרבנות לשיאים מדהימים, אבל יכול להיות שהם רק קיצוניים במדינה של מתקרבנים? אולי נוח לנו להתקרבן בשביל להתעלם מהעוולות שאנחנו אחראים להן?
דרור גרין
הזרות והבדידות נבעו מתפישת-העולם הלאומנית הקיצונית שלו, עליה לא היה מוכן לוותר בשום מחיר, והיה מוכן לשאת בכל ביקורת או השפלה
רוני מזרחי
בפועל ימשיכו לקבל פטור משרות צבאי על מדים ויעבדו בתעשיות הביטחוניות    בשונה מחיילי חובה שמקבלים שכר זעום ביותר עד כדי כ-1,900 שקלים בלבד לחיילים קרביים, יקבלו אותם מתגייסים חרדים החל מהיום הראשון שכר שווה ערך לשכר המינימום במשק, קרי כ-6,000 שקלים ברוטו ל-3 שנים
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il