X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין [צילום: סרגיי בובילב, ספוטניק/AP]
ביקורו ה-19 של פוטין בסין: עדות לתלותה ההולכת וגוברת של רוסיה
בחינה מעמיקה יותר של יחסי מוסקבה-בייג׳ין יותר משנתיים לאחר הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה תלמד שהם אכן העמיקו משמעותית, עם סייגים. למשל בכל הקשור להיקף הסחר בין המדינות, ורכיבי הסחר הזה. בשל הסנקציות המערביות המכבידות על רוסיה, מוסקבה הגבירה באופן דרמטי את הסחר עם אסיה, עם דגש על סין והודו.

הנשיא פוטין מבקר כעת בסין, היעד הראשון שלו מחוץ לרוסיה לאחר השבעתו לתקופת כהונה חמישית מוקדם יותר החודש. הוא הגיע לסין בראש משלחת רוסית גדולה, וכבר קיים פגישה רחבה עם הנשיא הסיני ג׳ינפינג שי. תהה זו פגישתם ה 43 מאז החל שי בתפקידו במארס 2013, וביקורו ה-19 של הנשיא פוטין בסין מאז נכנס לקרמלין במאי 2000 כנשיא.
בדבריו בפתח פגישת הפורום המורחב של המשלחות הודה פוטין לנשיא הסיני על האירוח, והדגיש את החשיבות שבהמשך העמקת היחסים בין המדינות. הוא אמר שיחסי רוסיה-סין "אינם מכוונים נגד אף אחד. שיתוף הפעולה שלנו בסוגיות בינלאומיות בעולם כיום הוא אחד הגורמים המייצבים העיקריים בזירה הבינלאומית". מניח שאזרחי אוקראינה וטייוואן קצת פחות יסכימו. לנשיא פוטין מתלווים כאמור בכירים רבים, בהם מזכיר "המועצה לביטחון" שויו, שר החוץ לברוב, שר ההגנה אנדריי בלואוסוב, יועצו לענייני חוץ יורי אושקוב, שרים בכירים ואנשי עסקים. בחינה מעמיקה יותר של יחסי מוסקבה-בייג׳ין יותר משנתיים לאחר הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה תלמד שהם אכן העמיקו משמעותית, עם סייגים. למשל בכל הקשור להיקף הסחר בין המדינות, ורכיבי הסחר הזה. בשל הסנקציות המערביות המכבידות על רוסיה, מוסקבה הגבירה באופן דרמטי את הסחר עם אסיה, עם דגש על סין והודו.
ע"פ נתוני המכס הסיני, בשנה שעבר עמד היקף הסחר הדו צדדי בין סין לרוסיה על 240 מיליארד דולר - זהו זינוק של 26% לעומת 2022. סין מייצאת לרוסיה סחורות שונות ומגוונות - ממכוניות שמתחילות להציף את השוק הרוסי, דרך מכונות תעשייתיות למיניהן, וכלה ברכיבים לסמארטפונים. הרוסים מייצאים לסין בעיקר מוצרי אנרגיה, אבל במחירים מוזלים משמעותית. בשל המלחמה באוקראינה והסנקציות החריפות על רוסיה, הסחר עם סין מהווה הצלה של ממש לכלכלה הרוסית, ומסייע לה להקל את עוצמת השפעת הסנקציות. אבל, וזה אבל חשוב, התלות הכלכלית מסחרית של רוסיה בסין גוברת באופן דרמטי - בעוד שסין מהווה כ-33% מהסחר הכולל של רוסיה, דהיינו שליש, הרי שרוסיה מהווה רק 4% מהסחר הכולל של סין, שמייצאת לרוב רובם של מדינות עולם. התלות הזאת מתחדדת עוד יותר בכל הקשור לצורך הרוסי ברכיבים לתעשיית הנשק הרוסית העצומה, שמתפקדת כעת בתפוקה מלאה ועובדת סביב השעון.
שימו לב למשל לזינוק בהיקף ייצוא השבבים למיניהם מסין לרוסיה בשנתיים האחרונות. בנוסף, סין הפכה בעצם למקור קריטי לרכיבי אופטיקה, מיקרואלקטרוניקה, מנועי כטב"מים וחומרים אחרים שמאפשרים לעשייה הביטחונית הרוסית לייצר נשק. כך שגם אם סין לא מייצאת ישירות לרוסיה נשק התקפי קטלני, הסיוע שלה למכונת המלחמה הרוסית משמעותי מאוד. עוד נתון שמבהיר זאת - ייבוא רוסי של מכונות לעיבוד מתכת, הנדרשות לייצור נשק. לפני המלחמה באוקראינה רבות מספקיות המכונות הללו ורכיביהן לרוסיה היו מארה"ב, אירופה ומדינות עשירות באסיה. אלא שזה השתנה עם הרחבת הפלישה לאוקראינה והחשש מסנקציות של המערב וארה"ב.
הסנקציות הללו שיתקו את האספקה, מה שגרם לרוסים לפנות לסין. בשנת 2022 גדל היבוא של רוסיה של כלי מכונות מסין בכמעט 120% ל-362 מיליון דולר, לפי נתוני הסחר הסינים. בשנת 2023 הם עלו שוב בכמעט 170%. חלקה של סין ביבוא הרוסי הזה גדל מפחות מ-30% לפני המלחמה לכ-60% ב-2022 ו-88% ב-2023.
נכון כמובן שהמדינות מאוחדות בשאיפתן ל"סדר עולמי חדש" ועולם רב קוטבי בלי דומיננטיות אמריקנית. אבל בשותפות הזו ביניהן, שמעמיקה בשלל תחומים והיבטים, אפשר בהחלט לקבוע שאלה יחסים לא שווים ולא סימטריים, ורוסיה היא ללא ספק השותפה הזוטרה בה, ותלותה בסין הולכת וגוברת.
וזה מעניין ומהווה שינוי היסטורי, בהתחשב בעובדה שרק לפני כמה עשורים הייתה לסין תלות די גדולה בברה"מ, והיום הגלגל פשוט התהפך כמעט לחלוטין. זו עוד עדות לעוצמה הכלכלית הסינית האדירה, ולהשפעתה על הסחר ברחבי העולם.

תאריך:  16/05/2024   |   עודכן:  19/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורו ה-19 של פוטין בסין: עדות לתלותה ההולכת וגוברת של רוסיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
מדוע דווקא עכשיו, כאשר פוטין סבור שהזמן עובד לטובתו? הסבר אחד, אומר אקונומיסט, הוא שמדובר ביישום הוראות מהשנה שעברה. הסבר שני ומפחיד יותר הוא שזוהי הכנה לעימות גלוי עם נאט"ו
יאיר נבות
לצידו של ניקולאי פטרושב כיועץ נשיאותי מינה הנשיא פוטין גם את מושל מחוז טולה הנוכחי אלכסיי דיומין ליועצו בתחום התעשיות הביטחוניות ויפקח גם על הספורט. כן כן. צריך להבין שבמבנה הרוסי יש כפילויות כל הזמן - למה צריך יועץ נשיאותי למדיניות חוץ למשל אם יש שר חוץ בממשלה? למה צריך יועץ משיאותי שיפקח על הספורט אם יש בממשלה שר ספורט שזה תפקידו?
איתמר לוין
יחליף את סרגיי שויו, אשר כיהן בתפקיד מאז 2012 ומונה ליו"ר המועצה לביטחון לאומי - משרה מייעצת בלבד    משמעות המינוי: פוטין רוצה לשים דגש על הניהול הכלכלי של המלחמה באוקראינה
יאיר נבות
דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב הודיע כי ייתכן מאוד שהנשיא פוטין יודיע כבר היום על מינוי רה"מ הבא. ייתכן מאוד שרה"מ הנוכחי מיכאיל מישוסטין, לשעבר ראש רשות המיסים הפדראלית, יישאר בתפקיד, אך ייערכו כמה שינויים פרסונליים בממשלה הרוסית
איתמר לוין
אשתקד ספג הצבא הרוסי מפלות באוקראינה, אבל השנה התמונה הפוכה - והיא באה לידי ביטוי בתצוגה לקראת המצעד השנתי לרגל יום הניצחון על גרמניה, מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il