X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השיטה פשטה רגל [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
הגולם קם על יוצרו - חובה להחזיר את השד לבקבוק
עם ההתרחבות חסרת הגבולות של זכות העמידה, השיטה המשפטית האדברסרית מתה עם האצלת הסמכויות מבית המשפט ליועמש"ית, כל מערכת המשפט מתה

בישראל נהוגה השיטה משפטית האדברסרית. השופטים לא נוגעים בכדור, יש להם עיני נץ, רגליי שור, כרטיסים במגוון צבעים, ומשרוקית. רק לעיתים נדירות כאשר מתחילה קטטה הם גם ינסו להפריד פיזית בין הניצים.
זכות העמידה קטלה את השיטה האדברסרית
פורמלית, שופטים לא יוזמים הליכים, ממשלה יכולה להוליך את הציבור באלף דרכים לעזאזל, בית המשפט לא יתערב עד שיקום בעל אינטרס שנפגע, ויעתור לבית המשפט.
ואז בית המשפט בעצמו הרחיב והרחיב את זכות העמידה. כל אחד יכול לעתור בכל דבר, בייחוד בית המשפט שנמנע מלהעיף על הסף עתירות הנמצאות במחלוקת ציבורית עמוקה, ואז כל שר, חבר כנסת, שופט שרוצה לשנות פה משהו, יכול לשלוח שליחים שמגישים עבורו את העתירה אינקוגניטו או בגלוי.
בישראל השיטה האדברסרית פשטה רגל לא משום שהוחלפה באחותה האינקוויזיטורית, אשר בה השופטים פעילים בדיון, וחוקרים בעצמם את הצדדים והעדים. אצלנו השופטים מתערבים מראש, כי השאלות שעולות בפניהם הן שאלות ערכיות, אשר לכל אחד מאיתנו עמדה בהם, לעיתים עמדה נחרצת. ואז העותרים למיניהם הם השליחים של כל אחד ואחד מאתנו ובכלל זאת השליחים של השופטים היושבים בדין.
והשופט אינו צריך לפנות לגורמים העותרים, כי הגורמים העותרים סדרתית הם קוראי מחשבות, הם יודעים מהו ה-דנ"א של בית המשפט ועותרים כאמור באופן סדרתי ביודעם שלפחות לא ייפגעו. הם גם יודעים שאם יעתרו מספיק פעמים בסוף ינצחו. זכות העמידה אשר אין לה אח ורע בעולמנו, קטלה את השיטה האדברסרית, והפסיביות של בתי המשפט הפכה להיות סופר אקטיבית, באורח שאינו נגלה אל העין.
האצלה שערורייתית של סמכויות שיפוט ליועמשי"ת
ניתן לחלק את עבודת המינהל לשלושה שלבים עיקריים
1) בישול החלטה
2) החלטה
3) אפשרות עתירה נגד החלטה
בשלב בישול ההחלטה דן המינהל ביתרונות ובחסרונות, בודק את התועלתיות, החוקיות ועוד. במסגרת זו הוא מתייעץ עם גורמים שונים ומגבש הצעת חלטה.
בית המשפט העליון קבע שחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה משלבי הבישול היא זו המחייבת בשלבי ההחלטה, ואם היועצת קבעה שהצעת החלטה לא עולה בקנה אחד עם עקרונות החוק, או שהיועצת לא תוכל להגן עליה בבית משפט, הופכת עמדת היועצת לעמדה הזהה במעמדה להחלטת בית משפט (כל עוד בית משפט לא יחליט אחרת) וכאשר הנושא יעמוד למשפט, ככל שיעמוד, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה יהיה מעמד של בכורה.
בית משפט האציל על היועצת המשפטית את סמכויות השיפוט שלו, בכל המועדים טרם הוגשה עתירה וטרם בית המשפט דן בה, וכאשר הוא דן, הוא נותן משקל בכורה לעמדת נאצלו. בעקבות הביטול בפועל של השיטה האדברסרית, כפי שתואר לעיל, פסיקות היועמשי"ת הן זמניות, כי בכל נושא בו היא פוסקת בניגוד לדעת הממשלה. יימצא צדיק בדורו שיגיש עתירה לבית המשפט.
האצלת סמכויות על-פי פסיקות של בית המשפט העליון
  • אין האצלה אלא על-פי חוק - מי שראה זכות להאצלת סמכויות מבית משפט ליועצת המשפטית לממשלה אנא יצלצל.
  • האצלת סמכויות שיפוטיות היא כמעט בלתי אפשרית - הפכה ליום יומית ביחסי יועמשי"ת - בית שפט עליון - ממשלה.
  • האצלה רחבה ביותר אסורה - וכאן ההאצלה היא רחבה מאוד בקשת רחבה של נושאים.
  • תפקיד בית המשפט מאוד ייחודי - ומשכך אסור לו להאציל סמכויות בליבת עיסוקיו.
  • שיקול הדעת של בית המשפט הוא רחב ביותר - ומשכך אסור לו להאציל סמכויות בליבת עיסוקיו.
  • ההשפעה של האצילה על זכויות אדם ושלום הציבור היא מרחיקת לכת - ומשכך אסור לבית המשפט להאציל סמכויות בליבת עיסוקיו. למשל עמדת היועמשי"ת מונעת כעת ממשרדי הממשלה את זכות הטיעון בפני ערכאות שהיא אם כל הזכויות כולן.
  • היעילות המנהלית נהרסת נוצר אי-אמון איום בין רשויות השלטון - ולכן אין כל מקום לאצילת הסמכויות הזו.
ועוד כהנה וכהנה טיעונים שמקורם בפסקי דין של בית המשפט העליון השוללים מכל וכל את אצילת הסמכויות הזו.
ומה עושים עם ממשלות פרחחיות
כל ממשלה היא פרחחית, כמובן יש כאלה יותר פרחחיות ויש כאלה פחות, ברור שממשלה ששולטת כבר 20 שנה עם השתן מעל לאוזניים היא פרחחית. הפתרון לממשלות פרחחיות איננו בהאצלת סמכויות של בית המשפט על גוף מנהלי, זה אבסורד שאין כדוגמתו, ולכן דרך המלך היא:
  • חוזרים לאחור ומצמצמים את זכות העמידה בהדרגה, ואז נחזור אוטומטית לשיטה האדברסרית אשר כל המשפט נבנה סביבה.
  • מקימים גוף ציבורי ממלכתי בלתי תלוי שתפקידו להעלות בפני בתי המשפט סוגיות מנהליות/חוקתיות הנגועות בחוסר סמכות או בחוסר סבירות קיצוני.
  • מעכבים מנהלית ביצוע של כמעט כל החלטה מנהלית ב X שבועות (כולל חקיקה) כדי שניתן יהיה לעתור נגדה לבית משפט, בתי המשפט יטו אוזן באורח מוגבר לעיכוב באמצעות צווים מוגבלים בזמן.
  • היועץ המשפטי לממשלה ייעץ לממשלה איך לקדם מטרותיה באורח חוקי ולא יכניס לה מקלות בגלגלים. ליועץ לא תהיה כל אחריות על החלטותיה, למעט אם ההחלטה היא פלילית, אשר עם קבלתה יעביר היועץ את הנתונים לגוף הציבורי/ממלכתי לעיל כדי לשקול אם להתלונן במשטרה.
מערכת המשפט בישראל גדלה פרא, והפכה להיות פרא אדם, חובתנו להכניס את השד הזה חזרה לבקבוק, ומה טוב יהיה אם מערכת המשפט עצמה תוביל את המהלך הזה, להצלתה ולהצלתנו.

תאריך:  07/06/2024   |   עודכן:  07/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגולם קם על יוצרו - חובה להחזיר את השד לבקבוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה מורג
בתוך הדממה שנוצרה, חזרה השופטת דפנה ברק-ארז בקול גבוה יותר, קול של מחנכת בישראל הנתקלת בתלמיד מופרע קשב, קול מלא זעם ודַהַם: "ניסיון להטיל מורא על בית המשפט". קולה של סבתא כבודה שנכד פוחז וסורר העז לגעת לבדו ובלא רשות בקערית הסוכריות הצבעוניות שכל המשפחה יודעת מאז ולתמיד שרק לסבתא מותר לגעת בה
שמואל רוזנר
ביידן רוצה להציל את עצמו מתבוסה פוליטית ואת ישראל מתבוסה אסטרטגית על-ידי סיום המלחמה בעזה. הוא הציע הפסקת אש והחזרת חטופים, בתקווה שהדבר יוביל להסדרה. ממשלת ישראל חלוקה לגבי ההצעה, כאשר הימין מתנגד לה והמרכז-שמאל תומך בה. ביידן מקווה שדחיית ההצעה תוביל לבחירות בישראל או ללחץ על הממשלה לקבל אותה, אך הוא עלול להרפות מהלחץ ככל שהבחירות בארה"ב מתקרבות
שמואל רוזנר
סקרים שפורסמו לאחר הרשעתו של טראמפ הציגו תוצאות סותרות בנוגע ליתרון בין המועמדים. למרות ההרשעה, טראמפ הצליח לגייס סכום כסף נכבד מתורמים בתוך זמן קצר. הדילמה העיקרית לבוחרים היא האם להתייחס להרשעה כפוסלת את טראמפ מכהונה או שמא להתעלם ממנה לנוכח נסיבות המקרה
יאיר נבות
סגן יו"ר "הוועדה לביטחון לאומי, הגנה ומודיעין" של הפרלמנט האוקראיני, עדכן שהכוחות האוקראינים השמידו משגרי טילים רוסיים עם תקיפה במחוז בלגורוד, כ-30 ק"מ בתוך שטחה של רוסיה    בנוסף הכוחות האוקראינים השמידו, באמצעות מערכת שיגור רקטות רב קנית מסוג "הימארס", מערכות רוסיות של טילי "אס-300" ו"אס-400"
חיים נוי
מופע מוזיקלי משירי ארץ ישראל - מרגש ותוסס - תיאטרון הספרייה    השחקנים-זמרים הנפלאים, בוגרי בית צבי מהשנים האחרונות, מצליחים להשיב רוח רעננה גם בימים הקשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il