X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על דרכה של הציונות הדתית - מההידמות החילונית, דרך החזרה בשאלה ועד פולחן הקדושה הצבאית והמדינית האם לא הגיעה השעה לעריכת חשבון נפש בתנועה?
▪  ▪  ▪
מחפפים... [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90]
מדינה לא קדושה
המדינה, הנבחנת בכלים קיומיים ואסטרטגיים חילוניים, דוגמת הצבא, נעדרת לדעתי כל ממד של קדושה. האבחנה בין ארץ ישראל הקדושה למדינה כערך חילוני היא מהותית ביותר. זאת מֵעֵבֶר לעובדה המצערת, שבניגוד לתפיסת אור לגויים, התרבות המערבית משמשת מודל לישראלים

התפרקות המפד"ל היא לא רק פוליטית, אלא דומני מסמלת שֶׁבֶר בדרכה האידיאולוגית של התנועה.
שנים רבות הצטיירה התנועה הדתית לאומית כִּתנועה חַסְרַת זהות דתית מגובשת, שהדימוי שלה נבחן כל הזמן על-פי הדימוי שלה בעיני הציבור החילוני. הניסיון המתמיד של התנועה להידמות לחילונים בחיי חברה ותרבות, בהשכלה ובסגנון הלבוש והדיבור, גרם לרבים מִבָּנֶיהָ לוויתור על קיום חלק מהמצוות. הסובלנות, שהרב קוק - אביה הרוחני הדגול של התנועה - הטיף לה, מתורגמת אצלם לפשרה דתית, בניגוד לעֶמדת ההלכה.
דתיים לייט
תופעה זו של בחירת מצוות מסוימות - תוך זלזול בקיומן של מצוות אחרות - הייתה קיימת כבר מיסודה של התנועה. במרוצת השנים התופעה התרחבה והתמסדה כיום בדמות 'הדתיים החדשים', 'דתיים לייט' וכדומה, שחיים בנורמות כפולות מבחינת ההלכה היהודית. מכאן הדרך לנטישת המסורת קצרה.
אומנם נכון שרבים מחברי התנועה הם אנשים יראי שמיים, המשתלבים בכל מעגלי העבודה והחברה, וכי המכינות הקדם-צבאיות העמידו מאות חיילים איכותיים, המצטיינים בשמירת מצוות כהלכה. עם זאת, בו-זמנית אי-אפשר להתעלם מהעובדה כי רמת דתיותם של רבים אחרים היא רופפת ביותר עד כדי עזיבת הדת.
הגישה של פריצת דרך חדשה, שביקשה התנועה לסלול בציבוריות הישראלית, על חשבון הפלת חללים מבחינה דתית, אינה מקובלת ביהדות. המספר הגבוה של הנפגעים מבחינה רוחנית מוכיח את כשלון המודל של הציונות הדתית, ומצריך אפוא חשיבה מחודשת. עצם העובדה שהשיטה לא הוכיחה את עצמה במשך שישים שנות קיומה, גיל של בגרות, אומרת דרשני.
המודל של המכינות הצבאיות, כסמל של שדרוג מעמדי וקידום חברתי, אינו מתאים להמונים, אלא ליחידי סגולה הנושאים עימם את יהדותם כמסגרת פנימית, ומונְחים על ידה בצבא ובחברה.
לעומת זאת, לגבי רבים אחרים, אותם חפיפניקים דתיים, או אלה שפרקו עול תורה ומצוות, השיטה מצביעה על כֶּשֶׁל חינוכי. המכנה המשותף להם הוא תפיסת העול של היהדות וחוסר האתגר בקיום מצוות. במקום לראות במצוות, המקיפות את כל תחומי החיים, מכשיר לעיצוב אישיותו של האדם (כמו הרמת משקולות המפתחות את שרירי הגוף), הם רואים את ההלכה כְּשוּרה של איסורים מגבילים, המכבידים על האדם ומוֹנעים ממנו את הנאות החיים. יהדותם בקהילה אינה נובעת אפוא מתוך הזדהות עם ההלכה ברמה האישית, אלא מסיבות נורמטיביות - ההלכה השַלֶטֶת כנורמה במשפחה ובחברה - ומכתיבה להם את סדר היום. גישה כפייתית זו לקיום מצוות היא המובילה בסופו של דבר לחזרה בשאלה.
כדי לתקן את המעוּות יש להקנות אהבת תורה לִבְנֵי הציונות הדתית, במקום לימוד שטחי של מקצועות קודש לצד הַשְׁלָטַת נורמות חילוניות, כְּפִי שקורה ברבים מהמוסדות - שיטת חצי תה חצי קפה.
פולחן הקדושה
ראוי להצביע על שתי מכשלות נוספות, העוברות כחוט השני בתנועה.
אחת מטעויות היסוד האופייניות לתנועה היא הזהות בין ערכי קודש לערכי חול, תוך טשטוש האבחנה ביניהם. התוצאה היא מחד-גיסא חילון הקודש, ומאידך-גיסא - קידוש החול. הדתיים הלאומיים, בדומה לחילונים, מעמידים בשוּרה אחת פילוסופים כלליים עִם חכמי ישראל, זמרים ויוצרים בני ימינו עם אבות האומה הצדיקים, ושירים עבריים מודרניים לצד שירים חסידיים, בעוד שהתהום הפעורה ביניהם היא בין חול לקודש.
בעיני רבני התנועה אנשי ההשכלה והתחייה הלאומית - שהפיצו את הכפירה ברבים, וגרמו לרבבות יהודים לעזוב תורה ומצוות - הם שמסמלים את ראשית הגאולה. למרבה האבסורד, הרבנים רואים בהם חלק מהתפיסה המשיחית האימננטית של הגאולה, משום שהובילו להקמת מדינת ישראל החילונית. הוא הדין ליהודים חברי התנועות הסוציאליסטיות, שכפרו בתורה, הזוכים לממד של קדושה כפורצי דרך חילונים אולטימטיביים.
מכאן קצרה הדרך לקידוש הצבא והמדינה, כְּמיטב המסורת הציונית-דתית, למרות היותם ערכים חילוניים מובהקים. השִיבה לארץ ישראל היא אכן אתחלתא דגאולה. אך המדינה, הנבחנת בכלים קיומיים ואסטרטגיים חילוניים, דוגמת הצבא, נעדרת לדעתי כל ממד של קדושה. האבחנה בין ארץ ישראל הקדושה למדינה כערך חילוני היא מהותית ביותר. זאת מֵעֵבֶר לעובדה המצערת, שבניגוד לתפיסת אור לגויים, התרבות המערבית משמשת מודל לישראלים.
הציונות הדתית, שהעמידה בראש סולם עֲרָכֶיהָ את קדושת הצבא והמדינה - אולי לפני קדושת המצוות - ספגה מהלומה קשה עם הגירוש מגוש-קטיף ופירוק ההתנחלויות והמאחזים השונים. בהינף יד התערערה המוסכמה היסודית כי יהודי אינו מגָרש יהודי, ובוודאי לא המדינה והצבא האמורים להגן עליהם. פולחן הקדושה של צה"ל ושל המדינה התנפץ לרסיסים, וגרם למשבר עמוק בתנועה, במיוחד בְּקֶרֶב הנוער. הרבה רוּח יצא ממפרשי התנועה, שבהעדר אידיאולוגיה השנויה במחלוקת איבדה את טעם חייה ואת זכות קיומה.

תאריך:  23/04/2015   |   עודכן:  23/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הציונות הדתית לאן?
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
שימוש סמלי במלה סמל
טיל אוילנשפיגל  |  23/04/15 10:37
 
- לא רק סמל
ציפי לידר  |  26/04/15 11:05
2
יש את התורה ויש את מה
מאמר יפה ונכון  |  23/04/15 11:59
 
- תודה
ציפי לידר  |  28/04/15 16:17
3
מישהו רוצה לכתוב משהו על
שאול אבידור  |  23/04/15 13:05
 
- בגינזך המדינה יש קלסרים מלאים
צפנת פענח  |  24/04/15 04:22
 
- תודה
ציפי לידר  |  28/04/15 16:34
 
- אברום כסמל
ציפי לידר  |  28/04/15 16:29
4
אין כזה דבר ציונות דתית
סלי  |  23/04/15 14:06
 
- חן חן
ציפי לידר  |  28/04/15 16:50
5
הציונות הדתית מחפשת את דרכה
יאצק  |  23/04/15 22:30
6
תאשפזו עצמכם ?
חילוני שפוי  |  24/04/15 07:37
7
מאמר קצר וללב העניין. הלואי
סתם אני  |  24/04/15 07:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב שלמה אבינר
הוותיקן לא הכיר זמן רב במדינת ישראל. הרי לשיטתם, הם עם ישראל האמיתי ואנו איננו אלא פסולת, ואם כן הם אלו האמורים לחזור לארץ ישראל באחרית הימים. והנה חזרנו אנחנו, ומתברר שאנו עם ישראל האמיתי. לבסוף, לא יכולים היו להתכחש למציאות והודו במדינה
הרב ישראל רוזן
ה' יקום דמו של שלום שרקי, נרצח הטרור האחרון!    "אחרי מות שני בני אהרן..."    "בקרובי אקדש ועל פני כל העם אכבד, וידם אהרן"
אליהו קאופמן
הצאצאים מעדיפים לא לזכור שהם בעצם אחים ואחיות לאותו שידוך מוזר, שהחל בסתר בשנת 1943 ושהגיע לשיאו ב-29 בנובמבר 1947
רון קסלר
בני משפחה ליד החלון, רואים את בשורתם מגיעה, עוצרת ועולה במדרגות; הנה עוד כמה פסיעות והם יהפכו לבית שנשען על זיכרונות ולא על העתיד לתקופה ארוכה מאוד    מה יבוא קודם? הודעת הווטסאפ המתפרצת אל החיים ללא התראה או החיבוק של מי שהיו עד עכשיו המפקדים של הילדים?    רון קסלר מבקש משולחי השמועות לתת מקום של כבוד לכללים הבסיסיים
אריה אבנרי
למרבה ההפתעה הלא נעימה והתמיהה הרבה לא מצאו לנכון מארגני טקסי ערב יום העצמאות לקבוע משואה לנאבקים למען מנהל תקין וטוהר המידות ומקדישים את מירב זמנם לביעור השחיתות הציבורית המפלצתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il