X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הכתובה היא מסמך משפטי מחייב, במיוחד בנוגע לסכום אותו תקבל האישה במקרה של גירושין או פטירה. לכן מומלץ לקבוע סכום סביר ולא לנסות להתפאר לריק
▪  ▪  ▪
רושם שעולה ביוקר

לרגל עונת החתונות המסורתית, אחרי ל"ג בעומר או אחרי שבועות, כדאי לדעת כמה דברים חשובים על קביעת הסכום בכתובה. זוגות רבים מייחסים לכתובה משמעות טקסית בלבד, ונוקבים בכתובה בסכומים מופרזים על-מנת להרשים את הנוכחים ולהוכיח עד כמה אוהב הבעל את אשתו.
אולם, הכתובה היא זכות השווה כסף. כתובה - היא כמו המחאה. התחייבת - שילמת. הכתובה היא מסמך משפטי מחייב, בעל משמעות חוזית והסכמית מחייבת. הכתובה היא מסמך המעיד על התחייבות כספית, שהבעל נוטל על עצמו כלפי אשתו. במקרים רבים נדרשים בעלים לשלם את סכום הכתובה כתנאי לקבלת גט.
באחד המקרים חפץ החתן לרשום בכתובה סכום סמלי של 2,000 שקל, ואילו הורי הכלה לחצו לנקוב בסכום מכובד של 400,000 שקל, כדי להראות שבתם "לא התחתנה עם קמצן". וכך היה. חודשיים לאחר החתונה הגיש הבעל תביעת גירושין, טען שבני הזוג לא הספיקו לצבור רכוש משותף ואין להם ילדים משותפים. האישה דרשה לקבל את סכום כתובתה. בית הדין הרבני חייב את הבעל לשלם לאישה את סכום כתובתה במלואו, למרות הנישואין הקצרצרים.
הסכום הנקוב בכתובה אמור להבטיח את בטחונה הכלכלי של האישה לאחר הגירושין או מות הבעל. בנוסף, נועד סכום זה למנוע את פירוק הנישואין בקלות, ולגרום לבעל "לחשוב פעמיים", ובלשון חז"ל: "שלא תהא קלה בעיניו להוציאה". יש מקרים בהם עלולה האישה לאבד את כתובתה (אישה מורדת, אישה המסרבת לקיים יחסי אישות עם בעלה, אישה הבוגדת בבעלה, אישה עוזבת את הבית ללא סיבה וכן הלאה), אך בדרך כלל האישה זכאית לקבל את הסכום הנקוב בכתובה.
בעוד לבעל יש אינטרס לנקוב בכתובה סכום סמלי, הרי לאישה יש אינטרס שהסכום יהיה גבוה ככל הניתן. בקביעת סכום הכתובה יש לקחת בחשבון, שייתכן שיבוא יום בו יהיה על הבעל לשלם את הסכום בו נקב בכתובה. התחייבות שנעשתה בלהט האירוע, עלולה להביא לתוצאות הרסניות בעתיד. חתן שנקב בסכום דמיוני בכתובה, כאקט של התפארות, ימצא עצמו עם התחייבות אישית שלו כלפי רעייתו, המהווה אקט משפטי מחייב לכל דבר ועניין.
אמנם לבית הדין הרבני, המחזיק בסמכות ייחודית לדון בנושא הכתובה, יש שיקול דעת בנסיבות המקרה, והוא יכול להתייחס גם לסכום ההתחייבות עצמו העולה על עיקר הכתובה (סכום הבסיס). ברם, כל מקרה לנסיבותיו ובהתאם להשקפות הדיינים.
יש מקרים, בהם תיקנו בתי הדין הרבניים את הסכומים הדמיוניים שננקבו בכתובה מוגזמת. בתי הדין קבעו, כי הבעל לא תיאר לעצמו שישלם סכום זה, כי הסכום בלתי הגיוני ויוצר בעייתיות קשה, וכי אין כוונת הכתובה להעשיר את האישה הגרושה ולהוריד עד עפר את הבעל. כך למשל היה במקרה של בעל עובד היי-טק שנקב בכתובת אשתו בסכום של 18 מיליון שקל. בית הדין הרבני קיבל את טענת הבעל שלא התכוון להתחייב בסכום כזה, והפחית את הסכום לסכום סביר (בנסיבות) של מיליון שקל בלבד.
אולם, בפסקי דין אחרים נקבע, כי אין פסול בכתובה הכוללת סכומים מוגזמים ויש לכבד אותה, למרות הסכום המוגזם הנקוב בה. כך למשל, באחד המקרים פסק בית הדין הרבני, כי על בעל לשלם לרעייתו דמי כתובה בסך מיליון דולר, למרות שמדובר בסכום אסטרונומי שנכתב לשם הכבוד בלבד.
מומלץ לכל המתחתנים לשקול היטב בטרם ירשמו סכום אסטרונומי בכתובה וליטול בחשבון גם את התרחישים האחרים, הריאליים. כמו בכל תחום - גם כאן - מוטב לנקוט מעט צניעות. מומלץ לנקוב בסכום סביר כפועל יוצא מהרכוש הקיים. נקיבת סכום כתובה דמיוני כהפגנת כבוד או כהתפארות - עלולה לגרור תוצאות כלכליות הרסניות בעתיד.

הכותבים הם שותפים במשרד בר-און – כהן, העוסק גם בתחום המשפחה.
תאריך:  18/05/2015   |   עודכן:  18/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכתובה על הקיר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חתונה יהודית טעות
אהרון שחר  |  18/05/15 08:19
2
מה עם אי שפיות זמנית? ל"ת
סבגקnnn  |  18/05/15 10:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כמו לא מעט מהוגי דעות שמאל קיצוניות, גם פרופ' ניב גורדון נאבק ברחבי העולם כדי לשכנע את מי שמוכן להאזין לו, שכל הפלשתינים "צדיקים גמורים" ואילו הישראלים "הנבזים" הם אלה המתעללים בעם הפלשתיני ועושים ככל יכולתם כדי לגרום להמשך הסבל והייסורים של "פליטי הנכבה העקורים" וצאצאיהם
אבי דוידוביץ
כל שני וחמישי פורצת שערוריית שחיתות חדשה    מצעד הנחקרים נראה אין סופי וכולל נשיא מדינה וראש ממשלה, רמטכ"ל ושר אוצר, רב ראשי, חברי כנסת ומי לא    השחיתות הציבורית התפשטה לממדים מפלצתיים    הגיעה השעה להציב את הטיפול בשחיתות הציבורית בעדיפות עליונה
דרור אידר
אדוני האפיפיור, אתם בני ערובה בידי האיסלאם, וכמו רבים במערב, חושבים שאם רק תקריבו את היהודים, יונח לכם. אבל בסתר ליבכם אתם יודעים שהשלום לא יקודם בעקבות ההחלטה האומללה הזאת, ונוצרים יוסיפו להירצח, להיאנס ויאולצו להתאסלם
ציפי לידר
ירושלים הקדושה היא עיר של רבעים ושכונות. שכונת הקטמונים כמיקרוקוסמוס של העיר כולה
ציפי לידר
ירושלים שלא היכרתם: בין מסורת למודרניות, בין קודש לחול    אתנית, רב תרבותית ועדתית - עיר של זהב ושל בתי קפה    על כך ברשימה הבאה שלפניכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il