X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החזרה המייגעת לכאורה על פירוט קורבנותיהם של 12 הנשיאים באה להצביע על אחדות עם ישראל שבאה לידי ביטוי בקורבנות האחידים - כאשר לצידה יכול כל נשיא לתרום את כוונותיו הייחודיות
▪  ▪  ▪
כולם ביחד [צילום: אבישי טייכר]

בסופה של פרשת נשא מופיעים הקורבנות אותם הביאו נשיאי ישראל לחנוכת המזבח. כל קורבן כלל מרכיבים המפורטים בשבעה פסוקים, שעליהם התורה חוזרת שוב ושוב, שתים עשרה פעמים, וכך על פני 84 פסוקים. הקורא המשועמם לא מבין את הצורך בחזרה מייגעת זו, מה שמעלה את ההשערה, כי התורה רוצה להעביר בכך מסר.
מעבר לעניין החזרה, לא ברור כיצד קרה שכל הנשיאים הביאו בדיוק את אותו קורבן. הרמב"ן עונה על שתי השאלות ואומר, כי הנשיאים סיכמו ביניהם להביא את אותו קורבן כדי להבליט את האחדות ולשלול תחרות. זו גם הסיבה, לשיטתו, לחזרה של התורה על קורבנו של כל נשיא: על-מנת שאף אחד מהם לא ייראה מכובד יותר מחברו.
חז"ל אומרים, כי קורבנות הנשיאים מהווים תיקון לכישלון קודם: "אמר רבי נתן: מה ראו הנשיאים להתנדב כאן בתחילה ובמלאכת המשכן לא התנדבו תחילה? אלא, כך אמרו הנשיאים: יתנדבו ציבור מה שיתנדבו, ומה שמחסרין אנו משלימין. כיוון שראו שהשלימו ציבור את הכל, שנאמר 'והמלאכה הייתה דים', אמרו: מעתה מה לנו לעשות? הביאו את אבני השוהם והמילואים לאפוד ולחשן, לכך התנדבו כאן תחילה" (רש"י, במדבר ז', ג').
האמירה "יתנדבו ציבור מה שיתנדבו, ומה שמחסרין אנו משלימין", היא אמירה מנהיגותית שיכולה לנבוע ממניעים שונים. היא יכולה לבוא מתוך מנהיגות אחראית הדואגת שלא יחסר דבר, אבל היא יכולה גם לבוא מתוך התנשאות וחיפוש כבוד.
כאשר מתברר לנשיאים, כי הציבור הביא כבר את הכל, הם מבינים שמלכתחילה הם ביקשו להבליט את עצמם. מה שנותר להם להביא זה את אבני החושן המייצגות יחד את כל שבטי ישראל. אומנם לכל שבט ואבן צבע שונה, כפי שכל נשיא הוא מיוחד. אולם רק כאשר כל האבנים יחד הן יוצרות דבר שלם - את החושן והאחדות הרב-גונית בין כל השבטים וכל חלקי העם. המסר ברור: יש מקום לביטוי הייחודיות, כל עוד זוכרים שייחודיות זו מהווה חלק מציבור. כתיקון לטעותם מחליטים הנשיאים, בשלב הבא, להביא קורבן שווה ובכך להימנע מהבלטת הייחודיות.
זהו גם המסר שהתורה מעבירה לנו בחזרה שוב ושוב על קורבנות הנשיאים. למרות שאין שום חידוש בפירוט החוזר על עצמו, התורה נותנת לכל נשיא את מקומו - דווקא משום שכל אחד מהם ויתר על ה"אגו" להבליט את עצמו ועשה מעשה המבטא את אחדות העם.
בשולי הדברים נוסיף את המשך דבריו של הרמב"ן האומר, כי החזרה על קורבנו של כל נשיא נבעה גם משום שכל אחד מהם העניק משמעות אחרת לקורבן והיו לו כוונות אחרות בזמן הקרבתו. התורה רוצה לתת מקום לכל הכוונות כולן. משמעות הדבר היא שגם כאשר הנשיאים מבליטים את המשותף, את האחדות, אין ביטול של האישיות הייחודית שבאה לידי ביטוי בכוונה הפנימית שיש לכל אחד.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא יו"ר עמית של ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/05/2015   |   עודכן:  31/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יעקב נגן
בעוד פסח פונה לעבר וסוכות מכוון אל העתיד, שבועות הוא חג ההווה ומציב לאדם את האתגר להכיר בטוב שבחייו ולומר "עכשיו טוב"
הרב אבישי אלבוים
השליש האחרון של ספירת העומר מיועד להוציא מן הכוח אל הפועל את הטוב עליו עמלנו בשני השלישים הראשונים    גם המדינה עברה שני שלישים מן הדרך אל המאה הראשונה שלה, וגם בה יש לעבור לקומה הבאה
הרב יאיר בינשטוק
החיבור בין שמיטה להר סיני מלמד על הקשר בין מתן התורה לבין קיומה בארץ ישראל, בין חיי הרוח לחיי המעשה
אורי שכטר
כל אחת מההנהגות המיוחדות לכל אחד משבעת השבועות של ספירת העומר, מלמד כיצד צריך לנהוג מנהיג יהודי אמיתי: מהתחשבות באנשיו, דרך סבלנות ועד נחישות
הרב בעז גנוט
המועדים הלאומיים של סוף ניסן ותחילת אייר מזכירים בתנודתיות החדה שלהם את מותם של בני אהרון בעיצומה של חנוכת המשכן ואת המעבר המיידי מאירוע זה לקדושת יום הכיפורים
רשימות נוספות
התיקון הטבעי  /  הרב עידו פכטר
משה עבד ה'  /  הרב שלמה אבינר
מנהיגות לשעת חרות  /  הרב אליעזר חיים שנוולד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il