X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כיצד ייקבע הפוטנציאל התכנוני של בית פרומין, בו שכנה הכנסת במשך 16 שנים, לצורך הפיצוי בעקבות הפקעתו לשם הקמת מוזאון הכנסת?
▪  ▪  ▪
[צילום: פריץ כהן, לע"מ]

ענייננו בהחלטה בה דנה ועדת הערר בסוגיה שכינתה "פיצוי בגין פוטנציאל תכנוני" בקשר לשומה מכרעת ביחס להפקעת הבניין בירושלים בו שכנה הכנסת בשנים 1965-1949, "בית פרומין". ההפקעה בוצעה באמצעות חוק מוזאון הכנסת (להלן - "החוק המפקיע") אשר נכנס לתוקף ב-14.7.10.
על המקרקעין חלה תוכנית המתאר לירושלים משנת 1959 (תוכנית 62), ולפיה מיועדים המקרקעין למסחר ומותרת בנייה של שלוש קומות ובאישור הוועדה המקומית תותר קומה נוספת, וזכויות בנייה של 50% לקומה. ב-29.10.00 החליטה הוועדה המחוזית להפקיד בתנאים את תוכנית 5946 ולפיה הותרה הריסת הבניין, למעט הוראות שימור חלקיות והקמת בניין חדש בן 16 קומות לשימוש "משולב למשרדים, מלונאות ומגורים" (להלן - "התוכנית המופקדת"). על בסיס תוכנית זו נרכשו המקרקעין במכרז על-ידי החברה העוררת.
בהמשך ניסתה החברה לקדם תיקון לתוכנית כדי להגדיל את מספר הקומות ל-24. לפי עמדת מתכננת המחוז, המגרש עומד במרבית הקריטריונים לבנייה כזו למעט קריטריון הגובה. עד למועד ההפקעה בשנת 2010 לא קודמה התוכנית המופקדת, ומשנת 2003 החלה מגמה ליזום תכנון שישמר את המבנה לאור חשיבותו ומורשתו. בשנת 2009 אושרה להפקדה תוכנית המתאר החדשה של ירושלים, ולפיה הותרה בנייה של עד שמונה קומות בתוספת שתי קומות בנסיגה (בתנאים מסוימים) על המקרקעין.
הבסיס: פיצויי הפקעה
לאחר שדנה בתכלית הסעיפים הרלוונטיים בחוק המפקיע הגיעה ועדת הערר למסקנה, כי יש להחיל בענייננו את הדין והפסיקה העוסקים בפיצויי הפקעה. בחוק המפקיע נקבע מנגנון ולפיו, בנוסף לפיצוי שיינתן במסגרת פיצויי ההפקעה, תוכל החברה להגיש תביעה בהליך אזרחי (כפי שעשתה) ביחס לנזקים נוספים, ככל שנגרמו לה.
בנוגע לסוגיית הזכות לפיצוי בגין פוטנציאל תכנוני, קבעה ועדת הערר, כי ביחס ל"מועד הקובע" יש לבחון את שווי המקרקעין, לרבות סוגיית הפוטנציאל למועד הקובע בשנת 2010. לצד זאת נקבע, כי יש לנטרל פגיעה בשווי המקרקעין הנובעת מההליכים בדרך לאישור ההפקעה (החוק המפקיע), אולם אין לנטרל את השפעת הליכי התכנון שלא נבעו כתוצאה מההפקעה.
משכך, הגיעה ועדת הערר למסקנה, כי צדק השמאי המכריע כאשר בחן את משמעות "תוכנית 2000 המופקדת" (על אף שהובהר שטעה כאשר קבע שמדובר בתוכנית בעלת מעמד סטטוטורי), משום שמדובר במסמך המשקף את מדיניות הוועדה המחוזית בכלל, ובפרט באשר לגובה הבנייה המקודם באזור המקרקעין.
ביחס לפוטנציאל התכנוני לאור התוכנית המופקדת קבעה ועדת הערר, כי יש לבחון את סיכויי אישורה של התוכנית על בסיס ההתנגדויות שהוגשו לה. ועדת הערר ציינה, כי נדרשות יכולות כמעט "נבואיות" לצורך הערכת הפוטנציאל לאישור התוכנית המופקדת (למשל על-ידי שימור קומת המרתף והקומה הראשונה בהן מוקם אולם הכנסת הישנה, כאשר מן הצד השני קיימת התנגדות המבקש לשמר את כל המבנה במלואו).
לפיכך, על סוגיה זו להיות מוכרעת כפי שנוהגים "כוחות השוק" במצב של חוסר ודאות. הוועדה מסבירה, כי במקרה של חוסר ודאות ברור (בהסתברות שווה לאישור ולדחיית התוכנית), ניתן להניח, כי ניתן היה להכפיל את שווי הזכויות הקיימות לפי תוכנית 62 ב-50% ולהכפיל את שווי הזכויות לפי התוכנית המופקדת ב-50%, תוך קביעת מקדמים לגילום הסיכון והדחייה במימוש.
דיון נוסף בפני השמאי המכריע
ביחס לפוטנציאל התכנוני בגין התיקון שהוצע לתוכנית המופקדת, ועדת הערר קבעה, כי אין כל היתכנות תכנונית ומשפטית לחלופה שהוצעה, וזאת לאור העובדה שזו מבוססת על סיכומי דיון ומדיניות הדרג המקצועי בוועדה המחוזית נכון לשנת 2002, כאשר המועד הקובע הוא בשנת 2010. מכל מקום, לא ניתן לראות מדיניות כללית וסיכומי דיון של גורמי מקצוע כמסמכים היוצרים ציפייה תכנונית. בעניין זה הדגישה ועדת הערר, כי היא מקבלת את טענת המדינה, לפיה פרסום תוכנית מתוקנת והחלטה בעניין של הוועדה המחוזית, להבדיל מדיון בדרג מקצועי, הם תנאי סף (אם כי לא תנאי מספיק), ליצירת פוטנציאל תכנוני בר-פיצוי.
נימוק נוסף היה מדיניותה של הוועדה המחוזית, שמצאה ביטויה בתוכנית 2000. עוד צוינה העובדה שהמגרש קטן מדי להקמת מגדל בן 24 קומות, והקמתו של זה חייבה הכנת תוכנית לכל הגוש ומובן שהתוכנית המופקדת אינה כזו.
לבסוף בחנה ועדת הערר את הערכת גובה הפוטנציאל והגיעה למסקנה, כי נפלו פגמים בהכרעת השמאי המכריע המצדיקות את החזרת הדיון אליו, תוך הנחיות מפורטות לתיקון השומה, על-מנת שתשקף את ערך השוק במועד הקובע, תוך מתן משקל לציפייה הריאלית של הקונה בשוק החופשי באותו מועד.
ועדת הערר ציינה, כי משמעותו הברורה של הכרעתה היא, כי השומה שתיקבע תשקף גובה פיצוי נמוך בצורה משמעותית מזה ששולם בפועל על בסיס שומתו של השמאי הממשלתי. עם זאת, בנסיבותיו המורכבות של המקרה ונוכח הודעת המדינה שלפיה היא אינה מבקשת השבת סכום כלשהו, כמו גם נוכח ההליך האזרחי התלוי ועומד בין הצדדים, ייתכן שנכון לוותר על הליך נוסף זה, וזאת ככל שתינתן הסכמת הצדדים לראות את הסכום שנקבע בשומת השמאי הממשלתי הראשי כפיצוי מוסכם לעניין פיצויי ההפקעה.
נזכיר, כי כל סוגיית התחשבות בפוטנציאל מקרקעין מצויה בימים אלו על המדוכה, במסגרת הליכים המתנהלים בוועדות הערר ובבתי המשפט. בין היתר נבחן פסק הדין המנחה בעניין בירנבך (ע"א 483/86), בו נקבע, כי "הציפייה לשינויי הייעוד, צריכה להיות 'ציפייה סבירה בנסיבות העניין', על-מנת שיפצו בגינה".
כן יש להזכיר את דברי השופט מישאל חשין בעניין קהתי (ע"א 4809/91): "אומדן שוויים של מקרקעין נעשה בידי מומחים לדבר, על-פי תנאי השוק בזמן ובמקום מסוימים. אם 'תוכנית צפויה' משפיעה - הלכה למעשה - על שוויים של מקרקעין מסוימים, פשיטא שהשפעה זו תמצא ביטוי בשומתם, ואילו אם 'תוכנית צפויה' אחרת אינה משפיעה - הלכה למעשה - על שוויים של מקרקעין מסוימים, לא תובא אותה תוכנית במניין השומה".

ערר 169/14, 170/14 חברת בית משכן הכנסת הישנה בע"מ נ' מדינת ישראל.
הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  05/07/2015   |   עודכן:  05/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מישאל חשין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה שווה הכנסת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לחשב לפי שווי הולילנד
כולל שוחד  |  5/07/15 17:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל רפל
הקמת המדינה, מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים תחת שלטון ישראל מצדיקים דיון מחודש בשאלת תוקפו של צום י"ז בתמוז בימינו
יאיר דקל
סיפר האיש שלי, שהכיר את הסיני בעבר והוא נפגש עמו מפעם לפעם כשמר יו מבקר בישראל לרגל עסקיו. הישראלי אף פעם לא עשה עסקים עם ידידו וכל יחסיהם מבוססים על ידידות גרידא. מוזר? אבל אפשרי
מנפרד גרסטנפלד
על-רקע חוסר החמלה המזעזע של האזור, ישראל היא תופעה חריגה, כשהיא מגלה מידה מסוימת של אמפתיה כלפי אחרים, ובכלל זה כלפי חלק מאויביה
יובל ברנדשטטר
הפקידים האמריקניים חשבו שראש הממשלה ושגריר ישראל יגיבו כיהודי חצר כנועים, אך הם ענו להם כמכבים
יוסף מנדלביץ
כשפניתי פעם בבקשת עזרה, אמרו לי: "אבל אתה עשית את זה על דעת עצמך, לא מילאת פקודה!"    כנראה היה עלי לחכות לפקודה של גולדה מאיר לחטוף מטוס רוסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il