X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרבנות הראשית היא הקובעת בעניינים כלל-ישראלים. כמו שיש אנרכיסט בתחום הלאומי כך יש אנרכיסט בתחום הרוחני. שאלות ותשובות בנושא בתי הדין הפרטיים לגיור
▪  ▪  ▪
מי יהודי ומי גוי [צילום: מאט הכטר/פלאש 90]
מהלך חמור
אם אדם פשוט חולק על הרבנות הראשית, אין להתרגש, אך אם רבנים גדולים סוללים כביש עוקף לרבנות הראשית, זה מהלך חמור

ש: איך להתייחס ליוזמה להקים בתי דין עצמאיים לגיור עבור אלה שאין להם פתרון במצב העכשווי?
ת: היא יוזמה הקורעת את עם ישראל לגזרים. יש לצעוק עד לב השמיים.
ש: למה, מה הבעיה?
ת: יהיו מעתה שני סוגי יהודים. יהיו יהודים על-פי רב א' וגויים על-פי רב ב', כמו שלצערנו יש מזון כשר לפי רב א' וטרף לפי רב ב', ורב בזיון וקצף. אבל זה יהיה לאין ערוך יותר חמור.
ש: אבל אלה רבנים גדולים ומפורסמים?
ת: אשרינו. אבל איני יודע אם הם גדולי הדור. כדי לקבוע מי יהודי ומי גוי, צריך גדולי הדור ואפילו גדולי הדורות.
ש: אבל הם מכנים את היוזמה שלהם "גיור כהלכה"?
ת: גם אם זו הלכה, לא כל מה שטוענים שהוא הלכה מתקבל בסופו של דבר להלכה אלא הקובע הוא הסנהדרין ובימינו הרבנות הראשית לישראל.
ש: אז יש להם דין זקן ממרא?
ת: זה סגנון חריף. אומנם מצאנו סגנון זה בירושלמי מובא בתוספות (עבודה זרה לו א) לגבי רב שהחמיר על עצמו בסוג מסוים של חֵלֶב או שומן, והרב מאותו מקום בבבל אמר לו: אכול או אני מכריז עליך זקן ממרא. אבל זה לא במובן ההלכתי אלא במובן המליצי. על כל פנים מה שאמרת שהם רבנים גדולים מחמיר את הנושא כי סתם עם הארץ שחולק על הסנהדרין אין לו דין זקן ממרא, אלא סתם דיו חצוף, ורק למי שהגיע להוראה יש דין זקן ממרא. וכן לענייננו אם אדם פשוט חולק על הרבנות הראשית, אין להתרגש, אך אם רבנים גדולים סוללים כביש עוקף לרבנות הראשית, זה מהלך חמור.
ש: אבל הם אומרים שזה מהלך נצרך ושהם באים לפתור את הבעיה של אלפי אנשים מבוגרים וילדים שלא יכולים להתגייר במצב העכשווי?
ת: זו עצם הבעיה. סימן שהם מציעים הלכות אחרות. וכך יווצרו שני סוגי יהודים, שני סוגי ילדים, ויתקלו בבעיות חמורות בנישואין.
ש: שמעתי שהם מסבירים שלא תהיה פגיעה במתגיירים שלא יוכרו מצד המדינה, משום שהם יחתנו אותם. הם מקווים שיבואו כל כך הרבה שהרבנות תיכנע.
ת: אם כן, כמו שאמרנו זו רבנות אלטרנטיבית לרבנות הראשית. כבר בזמנו אמר מרן הרב קוק שהאגודה יכניסו את הרפורמים - שאם להם יש בית דין אלטרנטיבי אז גם לרפורמים מותר. ברוך השם, במשך השנים החרדים בהדרגה הבינו וקיבלו את הסמכות של הרבנות הראשית, ואז עתה יורים עליה מבית. וכי יעלה על הדעת שהשופטים יפתחו ערוץ חדש על בתי המשפט?!
ש: האם אומנם לרבנות הראשית יש דין סנהדרין?
ת: לא. אבל עיין ב"ספר החינוך" שבכל דור ודור גדולי הדור ממלאים את מקום הסנהדרין. ורבנו הרב צבי יהודה היה חוזר על זה שהרבנות הראשית היא "השופט אשר בימיך". כמו שיש דין מרא דאתרא על עיר, כך יש דין מרא דאתרא על ארץ ישראל ומדינת ישראל. יש סיפור שאישה באה אל הגר"א עם שאלה על מרק. אמר הגר"א: פני למרא דאתרא ולא אלי. התחננה שילדיה מחכים לה. הגר"א ריחם עליה ופסק שהמרק כשר. אך ברדתה בדרגות היא מעדה והמרק נשפך. אמר לה הגאון בצער: הרי אמרתי לך לשאול את המרא דאתרא ולא אותי. הרבנות הראשית היא הקובעת בעניינים כלל-ישראלים. כמו שיש אנרכיסט בתחום הלאומי כך יש אנרכיסט בתחום הרוחני. לא כן. "דַבָּר אחד לדור ואין שני דברים לדור" (סנהדרין ח א. דברים לא כז). "דבּר אחד - מנהיג אחד" (רש"י).
ש: לפי החוק, הרב הראשי הוא היחיד המוסמך לחתום על כל תעודת גיור. והם אמרו שאם יסרב לחתום, הם יפנו לבג"ץ?
ת: נקוה שזה לא נכון, ואם כן, אז מתברר שהבג"ץ הוא המגייר. אסון שאין כמוהו. הנחמה היחידה היא שהעולים ממדינות חבר העמים הם אנשים פיקחים, אי-אפשר לשטות בהם והם לא יסכימו להתגייר בגיור שידוע מראש שלא יתקבל ע"י כמעט כל הרבנים ובעקבותיהם כמעט כל הציבור הדתי.
ש: ולסיכום?
ת: נגד הקורעים את העם לגזרים, יש למחות ולצעוק עד לב השמיים.

תאריך:  11/08/2015   |   עודכן:  12/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה אבינר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריעה של העם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שאלות לכבוד הרב אבינר
אחד העם  |  12/08/15 00:41
 
- מאמר בשיטת שגר ושכח ???
מדוע הרב לא עונה?  |  13/08/15 15:34
2
העתיד והתקוה מסורים לחילוניות.
פועה  |  12/08/15 09:38
3
חשוב לקרוא את דברי ד"ר בריימן
סב  |  13/08/15 00:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יובל שרלו
יהיו מאבקים על הכרה בגיור, ואפשר מצד אחד שהמתגיירים לא יוכרו כיהודים על-ידי הרבנות הראשית, כמו גם שאפשר שהרבנות הראשית תיאלץ להחליט בין האפשרות המחייבת להכיר בהם ובין להיעלם
אפרים הלפרין
כאן באתר מתפרסמים דבריו של עורך הדין דורון ניר צבי, בהם הוא מצדיק את הרצון לנקמה, ומביא אף ‏דוגמאות מן העבר המאוד כואב של עם ישראל. לדידי דבריו הם הסתה פשוטו כמשמעו, אם היא פלילית או ‏לא פלילית, אם היא מותרת או אסורה, אינני מוסמך להחליט, אך לדעתי מדובר בהסתה פשוטו כמשמעו‏
מרדכי ליפמן
נושא הגיור הפך במרוצת השנים לפצע מדמם ברקמתה של מדינת ישראל. עתה הקימה קבוצת רבנים שניתן להגדירם ככאלה הנמנים על "בית הלל", בגרסתו העכשווית, בית דין לגיור
יהונתן קלינגר
הפתרון היצירתי של הוצאת "סלע מאיר" לחוק שמגביל אנשים, שספק אם הרגולטור יאכוף אותו
אור יזרעאלי
דוד המלך? שאול? שמואל ושלמה? לא היו ולא נבראו, תשאלו כל קורא ממוצע של העיתון לאנשים חושבים, או שתתעניינו בקתדרה בתל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il