X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שובעורך דיןשוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"לבלוג/אתררשימותמעקב
במקרה של מספר מחזיקים במקרקעין - פטור מהיטל השבחה לפי סעיף 19 (ג) (1) לחוק יינתן לכל מחזיק
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: ליה להב]

כידוע, מחזיק במקרקעין שבנה דירה לשימושו האישי - פטור מהיטל השבחה בהתאם לסעיף 19 (ג) (1) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה. השאלה שעמדה בלב התיק דנן הייתה: מה הדין אם מספר אנשים החזיקו במקרקעין, וכל אחד מהם בנה דירה לשימושו האישי? האם יוענק פטור לכל דירה, או רק פטור אחד שיחולק בין המחזיקים?
המבקשים הם שני זוגות שהחזיקו בזכויות בחלקה מסוימת. על גבי החלקה הוקם בניין. כל זוג קיבל דירה אחת ועבר להתגורר בה בפועל. הוצגה דרישה לתשלום היטל השבחה עבור הדירות. כל זוג טען, כי הוא פטור מההיטל, בהתאם לסעיף 19 (ג) (1) לחוק, אלא שמנגד סברה הוועדה המקומית פתח תקוה, כי אין להעניק שני פטורים לשתי הדירות בגין אותה חלקה, שכן לגישתה יש להעניק רק פטור אחד בגין החלקה ופטור זה יתחלק בין המבקשים.
ענייו זה עבר שתי ערכאות בטרם הגיע לפתחו של בית המשפט העליון במסגרת בקשת רשות לערור. בית המשפט השלום קיבל את עמדת המבקשים וקבע, כי אכן כל זוג זכאי לפטור בגין דירתו. בית המשפט המחוזי פסק ההפך בקובעו, כי יינתן רק פטור אחד לחלקה. החלטות ועדת ערר ופסקי דין שונים שניתנו לאחר פסק הדין במחוזי, נדרשו אף הם לשאלה הנמצאת בליבה של בקשת הרשות לערער והמתינו להכרעתו של בית המשפט העליון.
השופט צבי זילברטל (אליו הצטרף המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין כנגד דעתו החולקת של השופט ניל הנדל) קבע, כי נוכח תכליות החוק ועיקרון השוויון החל על דיני המס, יש לאמץ את הפרשנות לפיה מקום בו מספר בעלי זכויות בקרקע שהושבחה, שהם גם המחזיקים במקרקעין, בונים דירות מגורים לשימושם האישי, יש להעניק פטור לכל אחד מהם עבור כל אחת מהדירות (בכפוף למילוי יתר תנאי הפטור). בית המשפט הוסיף וציין, כי אין בקביעה זו כדי "להפוך" את הלכת צרי על פניה, אך יש לפרש אותה בצמצום ובהתחשב בנסיבות בהן ניתנה. לפיכך, הערעור התקבל.
הערת מערכת: יש לברך על פסק דינו של בית המשפט העליון, ששינה את התוצאה אליה הגיע בית המשפט המחוזי. להבנתנו, פסק הדין במחוזי לא עולה מנוסח החוק וגם לא מהגיונו, שכן התייחסות ליחידת קרקע כמבחן יחיד היא בעייתית, לדוגמה: חלקה או מגרש? חלקה בשטח של חצי דונם זהה לחלקה בת 50 דונם ובה ניתן לבנות יחידות רבות?
שלושה בעלים שונים שהחזיקו קרקע ששונה ייעודה וניתן לבנות בה דירה למשפחת כל אחד, מדוע השיתוף בחלקה זו צריך להוביל לשיתוף גם בפטור? האם המסקנה היא שצריך לבצע חלוקות לפני שתאושר תוכנית? האם המבחן יהיה ערב התוכנית המשביחה או אחריה? נראה, כי בפסק דינו, הסדיר בית המשפט העליון את האנומליה שנוצרה בנושא. עם זאת, הננו מצטרפים לקריאת בית המשפט לרשות המחוקקת להסדיר העניין בחקיקה ברורה ומפורשת.
הכותבים הם ממשרד צבי שוב, אשר ייצג את המערערים בתיק זה.
תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  07/09/2015
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - טעים ובלי מלח, שלום כתה א', החור שבגרוש ומתווכחים
שמעון זיו
בשעה טובה הונח תקציב המדינה על שולחן הכנסת לשנים 2016-2015, ואנחנו מתבשרים דרך העיתון של המדינה - כי יש עודפי גביה רבים, ולכן מחזירים את הכסף לתושבים על-ידי הפחתת המע"מ באחוז אחד. כמה זה ישפיע על השקופים של דרעי, כולם יודעים, אפס קצהו, אבל על רוכשי מכוניות יוקרה ובתים יקרי ערך ישפיע גם ישפיע
עמוס גלבוע
חלק מהתקשורת שלנו מדווחת כי "אובמה השיג את הרוב" לאישור ההסכם    קשקוש! בשלב זה יש לו מיעוט שרק מאפשר לו להטיל וטו    הרוב בסנאט הוא נגד ההסכם וברור לאובמה כי להטיל וטו על רוב של 66 קולות (מתוך 100) מול 34 תומכים זה אומנם בהתאם לחוק, אך מטיל צל כבד על ההסכם המוגדר על ידו כמורשת לתפארת
דרור אידר
את הקולות הבלתי תלויים, התומכים במתווה הגז - לא תשמעו בשידור הציבורי    המיעוט השולט במיקרופון מעדיף לטפטף את דעתו "החברתית", בלי לשמור על איזון מקצועי מתבקש    על פוליטיקה צרה
בצלאל לביא
נדמה כי בירושלים עדיין לא עיכלו ולא הפנימו כי עצם המחשבה שראש ממשלת ישראל יכול לגבור על נשיא ארה"ב בביתו שלו הייתה מלכתחילה הזויה והמהלכים להוציאה לפועל היו בגדר מעשה בלתי מתקבל על הדעת. כיצד ייראה עכשיו ביבי כאשר יצפה להזמנה מאובמה לבקר בבית הלבן ו/או יבקש סיוע צבאי חדש?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il