X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באיחור של שנים רבות, לאחר שרבים מהנפגעים כבר הלכו לעולמם, פוסק בית המשפט העליון כי המדינה התרשלה בטיפול בנגע העור שפקד במחצית הראשונה של המאה החולפת עולים חדשים מארצות ערב וצפון-אפריקה והעלימה מהם את הסכנות הבריאותיות שהיו כרוכות בו
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. המדינה התרשלה [צילום: פלאש 90]

אף שחלפו כבר שבעה עשורים מאז פגיעתה של מחלת הגזזת בארץ - מסרבת שערוריית הטיפול בה לגווע. אלא שעכשיו יוצא סוף-סוף המרצע מן השק, עם קביעתו הנחרצת של בית המשפט העליון שהייתה זו המדינה שהתרשלה, כאשר בשלהי המאה החולפת דאגה להעלים ממטופלי הנגע הזה את סיכוני הבריאות הרבים שארבו להם, עקב הטיפול השלומיאלי שבוצע בקרקפותיהם.
נוכח מחדל המדינה פסק בימים אלה בית המשפט העליון, בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, את זכאותם של המטופלים הנפגעים לפיצויים מלאים על אובדן סיכויי החלמתם. אלא שעם זאת ראוי לציין שהפסיקה החמורה הזו מגיעה מאוחר מדי, לפחות עבור רבים ממטופלי הגזזת, שכבר הספיקו בינתיים ללכת לעולמם.
האמת ניתנת להיאמר שרק לפני ארבע שנים החליט משרד הבריאות להפעיל, הלכה למעשה, את החוק לפיצוי נפגעי המחלה, שבעצם הוחק עוד בשנת 1994, ולאפשר בכך לנפגעים ולשאריהם לזכות בפיצויים על מחדל המדינה הנורא.
בלתי הפיך
הדברים אמורים בעשרות-אלפי ילדים, מרביתם עולי ארצות-ערב, שעברו בעת הגיעם ארצה סדרה של הקרנות רדיואקטיביות במינון גבוה. את מבצע ההקרנות הממלכתי להדברת המחלה יזם בשעתו הממסד הרפואי בישראל, ורק במאוחר, לאחר שהוכח כי גרם לנזק בלתי הפיך, הכירה המדינה באחריותה ליחסה ההרסני לאותם עולים אומללים - רובם ילדים, שלימים חלו בין היתר בגידולים סרטניים ושפירים, בעוד יתרם לקו בצלקות בקרקפת ובגוף, בעקרות ובנשירת-שיער.
בארץ ישראל של שנות העליות הגדולות הייתה הגזזת אחת המחלות הזיהומיות הנפוצות ביותר. בעקבות התפרצות המחלה, החל בשלהי שנות הארבעים של המאה החולפת מבצע הקרנות ממלכתי, ביוזמת משרד הבריאות וחיל הרפואה של צה"ל. מרבית הנפגעים היו ילדים, עד גיל 15, שעלו ממדינות צפון-אפריקה וארצות-ערב, שחיו בצפיפות נוראה ובתנאי-היגיינה קשים ביותר.
ללא מודעות
בראשיהם של הילדים בוצעו באותם הימים הקרנות רדיואקטיביות, וכאן מסתבר גם קבור הכלב. הייתה זו תקופה שבה לא הייתה כל מודעות רפואית לסכנות הטמונות בביצוען. במסגרת הטיפול גולחו שערות-ראשיהם של הילדים, שרידיהם נתלשו בשעווה חומה ושורשיהם חוסלו בהקרנות-רנטגן.
רק בחלוף השנים התברר, מעבר לכל ספק, לא רק שההקרנות היו מיותרות - הן גם גרמו לנזקים בריאותיים בלתי-הפיכים. לרבים מהחולים נגרמו, מעבר לצלקות הגופניות, גם צלקות נפשיות קשות ביותר.
בדיעבד התברר כי הממסד הרפואי של שנות ה-50 הוא זה שגרם לשואת ילדי הגזזת. לפחות בעיני אקטיביסטים מזרחיים נחשב הטיפול בילדים האלה כדוגמה הבולטת ביותר לעוול שנגרם לעולי שנות החמישים, והכל בגלל רשלנות, פטרונות, וחוסר-אחריות משווע של הרשויות.

תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  07/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדל הגזזת של המדינה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גזזת טבעית
אהרון שחר  |  7/09/15 12:38
2
לא ידעו?
ב_שמואל  |  7/09/15 19:13
3
מפא"י קיבלה 150 מליון דולר
ישר ולענין  |  7/09/15 21:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
במקרה של מספר מחזיקים במקרקעין - פטור מהיטל השבחה לפי סעיף 19 (ג) (1) לחוק יינתן לכל מחזיק
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - טעים ובלי מלח, שלום כתה א', החור שבגרוש ומתווכחים
שמעון זיו
בשעה טובה הונח תקציב המדינה על שולחן הכנסת לשנים 2016-2015, ואנחנו מתבשרים דרך העיתון של המדינה - כי יש עודפי גביה רבים, ולכן מחזירים את הכסף לתושבים על-ידי הפחתת המע"מ באחוז אחד. כמה זה ישפיע על השקופים של דרעי, כולם יודעים, אפס קצהו, אבל על רוכשי מכוניות יוקרה ובתים יקרי ערך ישפיע גם ישפיע
עמוס גלבוע
חלק מהתקשורת שלנו מדווחת כי "אובמה השיג את הרוב" לאישור ההסכם    קשקוש! בשלב זה יש לו מיעוט שרק מאפשר לו להטיל וטו    הרוב בסנאט הוא נגד ההסכם וברור לאובמה כי להטיל וטו על רוב של 66 קולות (מתוך 100) מול 34 תומכים זה אומנם בהתאם לחוק, אך מטיל צל כבד על ההסכם המוגדר על ידו כמורשת לתפארת
דרור אידר
את הקולות הבלתי תלויים, התומכים במתווה הגז - לא תשמעו בשידור הציבורי    המיעוט השולט במיקרופון מעדיף לטפטף את דעתו "החברתית", בלי לשמור על איזון מקצועי מתבקש    על פוליטיקה צרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il