X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ועדת ערר קובעת: תשלום לעורך דינו של הקבלן תמורת רישום הזכויות בדירה על שם הקונה, הוא חלק מן התמורה לעניין מס רכישה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Charlie Neibergall]

קבלן בונה בית מגורים ומתקשר עם רוכש בעסקה למכירת דירה. במסגרת ההסכם מתחייב הקונה להשתתף בהוצאות המשפטיות של הקבלן לרישום הבית המשותף ולרישום זכויותיו בדירה. האם התשלום שמשלם הקונה לעורך דינו של הקבלן מהווה חלק ממחיר הרכישה של הדירה, והאם יש לכלול אותו בשווי הרכישה לצורך חישוב מס הרכישה המוטל על הקונה?
קיימים מספר פסקי דין סותרים בעניין החלת עיקרון "צירוף התמורות ברכישה", לגבי החבות במס רכישה החלה על הקונה, בגין שכר טירחת עורך הדין של הקבלן המטפל גם ברישום הזכויות במקרקעין על שם הקונה.
בפסק דין נוסף בעניין זה קבע בית המשפט המחוזי (ו"ע 23460-10-14), כי כל תשלום ששילם הקונה למוכר או למי מטעמו, לרבות התשלומים לעורכי הדין המטפלים בעסקה עבור המוכר ועבור הקונה, יצורף לתמורה וייכלל בשווי הרכישה.
ועדת הערר קבעה, כי שווי הרכישה יכלול את "כל התמורות הישירות והעקיפות שהקונה מתחייב לשלם למוכר או למי מטעמו". עיקרון זה הוכר בפסיקה כ"עיקרון צירוף כל התמורות" (ע"א 3134/07). משמעות העיקרון היא, כי כל תשלום ששילם הקונה למוכר או למי מטעמו, לרבות תשלומים לכיסוי התחייבויותיו של המוכר לצדדים שלישיים, יצורף לתמורה וייכלל בשווי הרכישה. כך נכללו תשלומים ששילם הקונה לסילוק חובות מס של המוכר, תשלומים לפינוי דייר המחזיק בנכס ששילם קונה במקומו של מוכר, תשלום עבור עבודות פיתוח ועוד (ע"א 914/14).
כאשר מוכר מתחייב להעביר בעלות בנכס מקרקעין לקונה, כוללת התחייבותו זו גם התחייבות לרישום הזכויות על שם הקונה. בהתאם, החברה הקבלנית קיבלה על עצמה בצורה מפורשת התחייבות לרשום את הזכויות על שם העוררים.
סעיף 6ב(א) לחוק המכר (דירות) תשל"ג-1973 מטיל על המוכר את החובה "לגרום לרישום הבית בפנקס הבתים המשותפים" ו"לגרום לרישום זכויות הקונה בדירה". החובה לגרום לרישום משמעה, כי המוכר מתחייב לנקוט בכל ההליכים כנדרש לרישום הזכויות במרשם המקרקעין.
הואיל והחברה הקבלנית התחייבה להעביר לעוררים את הבעלות בדירה, ובגדרה של התחייבות זו קיבלה על עצמה להשלים את הליכי הרישום של הדירה על שמם של העוררים, הרי שלשיטת ועדת הערר, כל תשלום ששולם לצורך ביצוע התחייבות זו, הוא תשלום עבור הממכר ומהווה חלק מהתמורה עבור הדירה. מכאן, שלפי עיקרון "צירוף כל התמורה", כך גם הסכום ששולם לעורך הדין הוא חלק מהתמורה עבור הדירה.
בפסקי הדין שונים של ועדות הערר, נקבעו הלכות שונות בעניין זה (ו"ע 1093/07; ו"ע (תל אביב) 1029/09; ו"ע 17240-10-12), אלא שפסקי דין אלו אינם בגדר הלכה מחייבת. להפך, בשניים מהמקרים, כאשר הוגש ערעור לבית המשפט העליון, הושגו הסכמות לביטול פסקי הדין של ועדות הערר והרוכשים חויבו בתשלום מס הרכישה על השווי הכולל את ההוצאות המשפטיות (ע"א 4532/03; ע"א 5259/12).
לדעת ועדת הערר במקרה הנוכחי, העובדה שהתשלום נמסר ישירות לעורך הדין ושעורך הדין הוציא את החשבונית על שם העוררים, אינה מעלה ואינה מורידה, שהרי ככל שהשירות המשפטי ניתן לצורך מילוי התחייבויותיו של המוכר - הרי שמדובר בתמורה עבור הזכויות במקרקעין שיש לצרפה לשאר התמורות. עיקרון "צירוף כל התמורות" אינו מבדיל בין תשלום ישירות למוכר לבין תשלום לצד שלישי עבור שירות שניתן למוכר.

תאריך:  12/10/2015   |   עודכן:  12/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק איתן (פרנלדס)
בית המשפט הורה להעניק מעמד בישראל לשתי אחיות מגאורגיה בשל מצבה הרפואי הקשה של אחת מהן, והצורך בקבלת טיפול מיוחד בבית החולים הדסה
דרור אידר
הפלשתינים רושמים הישגים בחסות האלימות, אבל במערב ובשמאל מתעלמים - משימת הפלת נתניהו חשובה יותר    טוב שראש הממשלה מתעקש להסב לשולחן המו"מ ללא לחץ הטרור    וגם: השטחיות של רביב דרוקר
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס מנסה להזים את הטענות נגדה באמצעות הסלמת המצב הביטחוני בגבול עם ישראל ברצועה. חידוש ירי רקטות מסיבי מהרצועה לישראל תלוי בהסכמה של תושבי הרצועה שנפגעו קשות במבצע צוק איתן
נעם רותם
הייתי מזכיר למדיה ולצופים בנוגע לשאלת ״המהלך המדיני״ שגם הרשות הפלשתינית וגם החמאס מחנכים להסתה, לשנאת יהודים ולחיסול מדינת ישראל
שמעון זיו
הגענו למצב בלתי אפשרי שבו אנו נתונים לדיקטטורה של המשפטנים בכל הרמות, אסור לעשות כמעט דבר ללא שהמשפטנים יאשרו זאת וגם זה בערבון מוגבל. החוק הפך לאחד מכלי המלחמה החמורים ביותר בידי המשפטנים, הפוליטיקאים אינם יכולים לזוז ימינה או שמאלה ללא יועץ משפטי שיאשר את הצעדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il