X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הממשלה צריכה לגלות מנהיגות ולפעול תוך התחברות לציבור ברשתות החברתיות במישור החברתי והכלכלי
▪  ▪  ▪
אפליקציית הוואטס אפ משנה סדרי ממשל

תפקיד המדינה לייצר ערך לטובת אזרחיה. פעילות שמחייבת לרווחתם והגשמת מהווייהם בעיקר מהזווית הכלכלית-חברתית. במדינה מודרנית מתפתחת תופעת ה"חברה האזרחית", המיוחסת למעורבות אזרחים במשימות המדינה בהיבט הכלכלי והחברתי לטובת הכלל.
באופן רגיל, פעילות זאת לא מבטלת את תפקיד המדינה והיא נוצרת כדי לתמוך על-ידי תרומה והתנדבות, או כדי לכוון אותה, ולעיתים תוך מחאה. במדינת ישראל ישנה פעילות ענפה של החברה האזרחית ולא מהיום. ניתן לראות אותה בהתנדבות יום יומית ואפילו יותר בימי משבר ומלחמה. ניתן גם לראות אותה במחאות והפגנות המוניות.
בשנים האחרונות נכתב יותר ויותר על הזיקה שבין השימוש ברשתות חברתיות במרחב הדיגיטלי ואפליקציות תקשורת כ-WHATSAPP לבין הפעילות האזרחית. מתברר שההתנהגות האזרחית מועצמת על-ידי המרחב הדיגיטלי בגלל היכולות התקשורתיות המערכתיות שלו. המרחב הדיגיטלי מאפשר מעורבות של משתתפים רבים בו-זמנית בתכנים שונים, ולא פחות בגלל המידיות ניתן לארגן קהילות גדולות לטובת קידום רעיון אזרחי לגיטימי. ההשפעה של המרחב הדיגיטלי על עיצוב פני החברה נעשה מרכזי מאד. ראינו זאת לדוגמה במחאה החברתית על יוקר המחיה.
אחד המושגים המוכרים יותר המביא לידי ביטוי תופעה זאת הינו "האביב". זהו מצב שבו אוכלוסייה הופכת להיות מודעת לעצמה ולכוחה ומסוגלת להביא לידי ביטוי מעשי, מערכתי של פעילויות אזרחיות הנמצאות לפעמים בסתירה לפעילויות הפורמליות של הממשל. והנה יוצא ששימוש ברשתות חברתיות ואינטראקציה רבת משתתפים זו, אכן מאתגרת את השפעתה של המנהיגות הפורמלית ומהווה גורם בעל השפעה מערכתית רחבת היקף, על האופן בו המדינה מתפקדת. מחקרים בארגונים ובמדינות מראים, שככל שהשימוש ברשתות חברתיות ורשתות אינטראקציה שונות עולה, כך מתרבות התנהגויות המאתגרות את המושגים היררכיה, מבטלות את המרכז החברתי, מאפשרות דיון חברתי תוך גיוון רב יותר של דעות, ועם זאת התנהגויות גם סותרות את ההיגיון ההיררכי, ולפעמים מאתגרות את גבולות ההתנהגות הלגיטימית בחברה.
"אביב" שכזה התפתח במדינות ערב סביבנו שם הלחץ של הממשל הרודני הצריך התארגנות אזרחית אינטנסיבית. אבל לא רק שם, אלא גם במדינות המערב מתפתחות תופעות אלו והחשובה בהם לדעתי מתפתחת אצלנו בישראל, ממש עכשיו.
כוחות הביטחון מוזעקים בווטסאפים
נראה ש"האביב" החברתי בישראל מתפתח במקביל על-ידי שתי קבוצות המתמודדות זו מול זו ללא קשר ישיר לפעילות הממשלתית, הפורמלית. מחד-גיסא, באמצעות רשתות חברתיות מתפתחת שכבה רחבה מאוד של אנשים המקושרים ומחוברים לרעיון מערכתי של פגיעה בקודשי האיסלאם, של קיפוח וכיבוש. ומנגד מתפתחת קבוצה של אזרחים המקושרת המעצימה את הצורך בהגברת ביטחון אישי, הגנה על ערכים ועקרונות יהודיים ושמירה על איכות חיים.
כל אלו הינם רעיונות שהיו צריכים להיות מנוהלים על-ידי המדינה אבל באמצעות היכולת התקשורתית המיידית המועצמת במרחב הדיגיטלי, פעולותיהן של שתי הקבוצות מועצמת ללא רסן ממשלתי. ההתנגשויות מתחילות להיות יותר אלימות, בלתי מרוסנות, ללא קשר לממשל, ללא קשר למנהיגים העומדים מהצד בחוסר אונים. עוד מתברר שאפילו כוחות הביטחון מנוהלים גם הם על-ידי פעילות אזרחית. הם מוזעקים באמצעות הרשתות החברתיות, טלפונים ישירים והכוונה של אזרחים תוך כדי פעילות.
ברור שזו תקופה מאתגרת במיוחד למנהיגים פורמליים. יהיה עליהם להפנים את השימוש האזרחי ברשתות חברתיות במרחב הדיגיטלי, להיכנס באומץ פנימה, לגלות מנהיגות לא פורמלית, להתחבר לקבוצות, לרסן את הפעילות האזרחית שאם לא כן, יאבדו שליטה. ללא גבול וללא סוף.

הכותב הוא מרצה בכיר ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א) ונשיא איגוד האינטרנט הישראלי.
תאריך:  21/10/2015   |   עודכן:  21/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האביב הדיגיטלי בשירות העם
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הרשתות החברתיות מכתיבות אירוע
גבי לוין  |  21/10/15 10:12
 
- הפוך-אירוע מעורר רשתות חברתיות
ר.ק  |  21/10/15 19:02
2
חבל שהווטסאפ לא מספיק מוכר
סא"ל מיל.  |  21/10/15 10:43
3
האחריות החברתית עדיין בפיגור
ד"ר טל הרשקוביץ  |  21/10/15 10:55
4
הווטסאפ הוא דבר אדיר
אריה ב.  |  21/10/15 11:09
5
לנצל ללחץ כלכלי על הממשלה
רחל קו ברסקי  |  21/10/15 11:30
6
כלחץ חברתי וואטסאפ חשוב מאוד
אביב לרר  |  21/10/15 12:26
7
הרשתות הפילו משטרים רודנים
אורי שוורץ  |  21/10/15 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ורו"ח רמי אריה
מבחנים לקביעת "תושב ישראל" ומיסוי ההגירה מישראל: האם פקודת מס הכנסה גוברת על הוראותיה של אמנת למניעת כפל מס?
איתמר לוין
הסחבת בתיק בזק ובתיקים אחרים מצריכה מתן אפשרות לבית המשפט העליון, במקרים קיצוניים במיוחד של עינוי דין, לבטל תיקים בשל הגנה מן הצדק
קיסר קבהא
יחסי יהודים וערבים, אזרחי המדינה, עוברים בימים אלה טלטלות עזות, שלא היה להן אח ורע, והעוברות בחדותן ובעוצמתן בנזקים שהן גורמות, ומותירות תופעות טבע הרסניות ביותר. ללא הימלכות בדעת ומאמצי הרגעה ופתיחת אופק מדיני, לא נדע אנה אנו הולכים
מרדכי ליפמן
תדירותם של אירועי הרצח בסכין פחתה מאד. כמובן שהם עלולים להתחדש בכל רגע, אולם התחושה היא כי מעל לכל פעלה הידיעה הברורה של האוחזים בסכין כי על כל הרמת סכין הם יתקלו באש, וקרוב לוודאי יאבדו את חייהם. להם ולהוריהם, עשתה הבנה זו את שלה, יותר מכל הטפות המוסר למיניהן
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק איתן (פרנלדס)
בית המשפט שוב נדרש לשאלה האם פציעה בזמן טעינת משאית היא תאונת דרכים. הפעם נפסק שהתשובה חיובית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il