X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הביקוש לדיור בר-השגה לא הצטמצם נהפוך הוא, הוא רק הולך וצובר תאוצה במקום לבנות תוכנית תואמת המאפשרת זאת, הקברניט הולך לבנות באזורי הביקוש, דהיינו במרכז זה בדיוק תואם את האימרה לחפש את השקל מתחת לפנס
▪  ▪  ▪
זה הזמן לעשות דברים גדולים [צילום: מרים אלסטר / פלאש 90]

מאז המחאה הציבורית הגדולה לפני כחמש שנים, לא אירע כמעט דבר. הוקמה ועדת טרכטנברג שנתנה כמה צופרים, כמה חברי כנסת חדשים נכנסו לכנסת על-כנפיה ובהם טרכטנברג, סתו שפיר ושמולי. כחלון קיבל 10 מנדטים על סמך ההבטחה להוריד את מחירי הדיור ועל בסיס זה ודרישתו האולטימטיבית, התמנה לשר אוצר, לא סתם שר אוצר, אלא שר אוצר שהוא ממונה על התכנון והביצוע של מדיניות הדיור. עד-כה התוצאה היא אפס אחד גדול ואפילו ירידה מתחת לאפס.
המנהיגים, דהיינו כחלון, הגיעו למסקנה שצריך להוריד את מחיר הקרקע, ויצאו בתוכנית של מחיר יעד למשתכן, דהיינו הממשלה, קרי רמי, יורידו את מחירי הקרקע לקבלנים, והם מצידם יקבעו מחיר גג למשתכן נמוך יותר מהמחירים היום. אולם הם התחילו זאת בקטן, 350 יחידות דיור בעפולה.
הביקוש לדיור בר-השגה לא הצטמצם. נהפוך הוא, הוא רק הולך וצובר תאוצה. במקום לבנות תוכנית תואמת המאפשרת זאת, הקברניט הולך לבנות באזורי הביקוש, דהיינו במרכז. זה בדיוק תואם את האימרה לחפש את השקל מתחת לפנס.
השטחים המתפנים בתל השומר, בכפר סירקין מפינוי מחנות צה"ל, יהפכו לדירות, אולם דירות לעשירים, יסתמו את המבואות והמוצאות של הערים הגדולות ולא יפתרו דבר. על כך יש להוסיף את תוכנית בקעת אונו על 5,000 יחידות על חשבון אזור נופש מטרופוליני, את תוכנית חולדאי למגדלים לאורך נתיב נחל אילון, והרי לך מרשם לקטסטרופה מטרופולינית.
זה הזמן לנצל את מעבר צה"ל למחנות החדשים בנגב על-מנת שהקצינים והחיילים יעברו אל משפחותיהם לנגב, ויעבו את שדרת האוכלוסיות במקומות אלו. הפרויקטים של צה"ל בראש העין, בבאר שבע, ביבנה ודומיהם, הוכיחו עצמם ויש לאמץ שיטה זו גם עכשיו.
זה הזמן לעשות דברים גדולים שהם בהישג יד. לצורך זה צריך לחשוב מחוץ לקופסא ולשכוח לזמן מה את המושג השערוריתי צדק חלוקתי שטבע אהרן ברק. בשלב המיידי להוציא את כל התוכניות התקועות במסדרונות התכנון מהחושך לאור, וזאת לא רק אצל היהודים, אלא אצל כל האוכלוסייה, לרבות ערבים, בדואים, דרוזים, וצ'רקסים. לאשר מחדש את הרחבות הכפרים, הקיבוצים והמושבים. במחירי רצפה לקרקע כמו מחירי יעד למשתכן. להכין תוכניות לעיבוי כל ערי הפיתוח במחירי אפס, שיאפשרו לצעירים לקבל ולרכוש דיור בר-השגה. אלא שדיור בלבד אינו אלא חלק מהפתרון. צריך בד-בבד להגדיל ולהעצים את מערכת החינוך בערים אלו, ליצור מקומות תעסוקה בקרבת ערים אלו ויש ממה ואיפה, ראו ערים כמו דימונה, כמו ירוחם, כיצד גדלו ואיך מביאים לשם אוכלוסייה טובה.
בשלב הביניים צריך להכין תוכניות להקמת שתיים עד ארבע ערים חדשות - שתיים בנגב ושתיים בגליל. תכנון כזה לוקח זמן ביצועו לא פחות ולכן צריך להתחיל לעבוד על זה עכשיו ולא להמתין עד בוש, ששוב יהיה צוואר בקבוק, וכידוע פעילות בהולה תחת לחץ רק גורמת לכשלים, וכשלים עולים הרבה כסף. בטח כאשר מדובר בבניה.
ההצלחה בהקמת מודיעין ושהם צריכים לשמש דוגמה ומופת בעניין זה. במקביל, צריך לעדכן את תמא 35, לקבל החלטות עכשיו. עבדתי תחת מנכ"ל יוסף סיקו זוסמן ז"ל שאמר כי הכנת תוכנית ארוכת טווח גורמת לך לקבל החלטות עכשיו שישפיעו על העתיד וזאת גדולתה של התוכנית. אחרי אישור התמ"א יש להיכנס להכנת תוכניות מפורטות בשלווה תכנונית וללא לחץ.
ידוע, כי כל פוליטיקאי, כל מנהל, רוצה תוכניות לעכשיו, על-מנת שיוכל בבוא היום לומר עשיתי. אבל כאן צריך מנהלים מזן אחר, אלה שרואים את טובת המדינה לנגד עיניהם, אלה שנערכים מבעוד מועד, לגלי עליה שעשויים להגיע אם יימשך הכאוס העולמי, אם האנטישמיות תרים ראש מחדש, ויש לכך כבר ניצנים. אז קדימה לעבודה כחלון. קיבלת את כל הכלים, אז נצל אותם.

תאריך:  26/10/2015   |   עודכן:  26/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרן ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיזור האוכלוסין הזדמנות בלתי חוזרת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יש רק פתרון אחד ליוקר הדיור
ד"ר רון בריימן  |  26/10/15 15:26
2
לא לבנות "קרוב לצלחת".
חי בלילה  |  27/10/15 00:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
המצלמות אשר תשדרנה את הר-הבית ‏ON LINE‏ לכל העולם ואשתו, מעידות על מעורבות מאוד מוגזמת של ‏אלוהים / אללה בסכסוך, מה שמסביר לנו שיש בעיה רצינית של סדרי העדיפויות שם ברקיע, כאילו אין יותר ‏רעב באפריקה, כאילו לא מתים אלפים רבים של ערבים מאש ערבית, ועל אדמה ערבית‏
איתן קלינסקי
"חטאו" של הרב אריק אשרמן, שהעז להעיר ליהודים על גניבת זיתים ממטע לא להם. "חטאו" כי התעמת עם מתנחל שהצית עצים
אורי שרגיל
מי לא שמע על בנקדוטו פורצלי המהפנט העולמי המהולל? הלה הפעים את העולם בתחילת המאה שעברה וחיסר כמה פעימות גם מליבו של היקום בעודו מפליא בתעלוליו
יורם הר-לב
יש לי חברים אינטלגנטים, נעימים ותרבותיים, יודעי ספר ומלאי ידע ומעל לכל הם אנשי מוסר    המוסר מכתיב להם חיפוש פשרה כדי לנסות לחיות לצד הפלשתינים
ראובן לייב
נזקו של המטר הסוחף שירד עלינו ביום האתמול עולה בהרבה על תועלתו. עוד שבוע גשום בנוסח דומה יאלץ את פרנסי המדינה להכריז עליה כמשק לשעת-חרום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il