X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשק הישראלי נמצא על פתחי תהום הדפלציה רק הורדת מע"מ על מוצרים כגון: מים, חשמל, מצרכי יסוד, תחבורה ציבורית תגדיל את כושר הקניה של השכבות העניות ומעמד הביניים ותוכל לבלום ירידה בצמיחה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

כלכלות לא מעטות בעולם חוו היפר אינפלציה מטלטלת. מצב בו מחירי מוצרים עולים מדי יום ביומו ועלית מדד במאות ואף אלפי אחוזים לשנה מהווה עריסה אידיאלית לרעידות אדמה פוליטיות. היטלר עלה לשלטון כאשר האינפלציה ברפובליקת ויימאר הגיעה לרמה בלתי נתפסת בת אלפי אחוזים. גם אנחנו חווינו אינפלציה תלת ספרתית במחצית הראשונה של שנות השמונים, בשיאה הגיעה ל-500%, השאירה את רישומה המטלטל על המשק הישראלי.
העיתונאי תומס פרידמן שהוצב בישראל מטעם הניו-יורק טיימס הביע בפניי באותה תקופה את זעזועו מהאינפלציה בציינו שלשם קניית דירה בירושלים הוא כתב צ'ק שסכומו הרבה מיליונים, בשקלים ישנים, שמעודו לא כתב סכום כה גבוה.שאילתו הייתה כיצד האדם ברחוב מסתדר?
בכלכלה מניחים שאינפלציה כבושה ונשלטת היא נסבלת ואף רצויה. משום כך הממשלה מנסה לתכנן אינפלציה בת 1-3%. קביעת היעדים החלה ב-1992 ומאז לא הגיעו ליעד ב-75% מהשנים.
ב-75% מהשנים שבהן הוחמץ היעד, המדד בפועל היה מתחת ליעד. סביר להניח שקברניטי הכלכלה הפועלים תחת מוראות ההיפר אינפלציה מעדיפים דפלציה על חשש להיגרר להיפר אינפלציה. הטראומה מהיפר האינפלציה היא אחות לטראומת מלחמת יום הכפורים שהייתה אחד הגורמים לאינפלציה ולא הייתה תחבולה של ממשלת הליכוד שנועדה לפגוע בכוחה של חברת העובדים ההסתדרותית כפי שנטען בתוכנית מגש הכסף.אין ליחס לקברניטים דאז והיום תחכום כה רב.
המשק הישראלי נמצא על פתחי תהום הדפלציה. הדבר מתבטא ברצף של מדדים שליליים. העלול להיות מלווה בירידה בצמיחה ועם מעברה לצמיחה שלילית נוכל להכריז על מיתון. נראה שהן בנק ישראל והן האוצר לא מזדעזעים מהמגמה. כיווץ במחירים, שאינו נובע מירידת מחירי חומרי גלם בחו"ל, פוגע בצמיחה. הכלכלה יודעת כיצד לטפל במצב זה. התשובה היא הורדת רבית, מדיניות מרחיבה ייזום פעילות והורדת מיסים.
אך אליה וקוץ בה. אין לאן להוריד את הריבית. בנק ישראל יכול לצאת בתוכנית מסיבית של רכישת אג"ח ממשלתי ובכך לגרום לירידת רביות לטווח הארוך. במדיניות זו נהגה ארצות הברית. התוצאה הייתה שהסקטור העסקי הגדיל את רווחיותו ולא פנה להשקעות חדשות. הסיבה לכך היא הרחבה מסיבית של אי-השוויון בחלוקת ההכנסות. מספר העניים גדל כמו אצלנו ולא ניתן היה לעודדם להגדיל את צריכתם מאחר שעני נשאר עני.
האוצר היה מודע לבעיה וחשב שייתן דחיפה על-ידי הורדת המע"מ אך מצא שההורדה התגלגלה אל הצרכן הסופי רק בחלק מזערי. אם הוא רוצה להיות אפקטיבי עליו להוריד מע"מ על מוצרים כגון: מים, חשמל, מצרכי יסוד, תחבורה ציבורית וכדומה. זוהי הדרך היחידה להגדיל את כושר הקניה של השכבות העניות ומעמד הביניים דבר שיכול לבלום ירידה בצמיחה. אם לא ינקטו במדיניות המתאימה אנו עלולים להיכנס לסחרחורת מיתון שתהיה מסוכנת לא פחות מההיפר אינפלציה המוכרת.

תאריך:  01/11/2015   |   עודכן:  01/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינפלציה או דפלציה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ספין גמור
אליהו, חיפה  |  1/11/15 03:35
2
כלכלת מקרו היא עניין מסובך
היהודי הניצחי  |  22/11/15 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור פויר
כולכם נפלתם השבוע למלכודת, אז הנה: עובדי חברת החשמל לא אחראים למה שקרה השבוע
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה מנסה לעצור את השחיקה במעמדו כ"מר ביטחון" באמצעות עוד גימיקים וספינים תקשורתיים    מלחמה יעילה בטרור הפלשתיני מחייבת שילוב של יוזמה ויצירתיות מדינית עם נחישות ביטחונית
יעקב עמר
השקר המשווק לנו בראש חוצות וללא שמץ של בושה כי עם רבין נרצחו גם "השלום" ו"הדמוקרטיה" הוא בפרוש ביזוי זכרו של רבין
איציק וולף
חשיפה: המשטרה פתחה בחקירות בעקבות פרסומים של אישי ציבור במדי נאצים מבלי שטרחה להתייעץ עם משרד המשפטים ולשאול האם יש בכלל מקום לחקירה כזאת    גורם במשרד המשפטים: המקסימום שבו ניתן להעמיד לדין - בהעלבת עובד ציבור    על שטחיות בסיקור התקשורתי ועל אכיפה ביריונית הפוגעת בחופש הביטוי
איתן קלינסקי
רק חלפו עשרים שנה מיום שנרצח ראש הממשלה, יצחק רבין, ובכלי התקשורת נשמע קול של מנהיגת ציבור דתי לאומי, דניאלה ווייס: "קרה הרבה טוב מאז, יצאנו מחוזקים..."
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il