X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדובר בזן חדש של מפגעים השונה מזה של מחבלי האינתיפאדה השנייה. לא רק שהוא צעיר יותר, פועל לבדו, לא כפוף לארגון, אלא שהוא גם פחות דתי וגיוסו למשימה לא בא דרך המסגד אלא דרך הפייסבוק. לפנינו לא "התקוממות מוגבלת" כהגדרת צה"ל, אלא יותר זינוק חד מאוד ב"טרור העממי", המשתולל ביו"ש ובירושלים מזה כמה שנים ברמה נמוכה יחסית
▪  ▪  ▪
טרור הסכינים משותלל [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]

בימים אלו פירסם "מרכז המידע למודיעין וטרור" של המרכז למורשת המודיעין את ממצאי המחקר שהוא ערך על פרופיל מבצעי הפיגועים ביהודה ושומרון בגל הטרור הנוכחי (בין 14 ספטמבר ל-15 נובמבר 2015). זהו מחקר פרטני ומעמיק של 59 פלשתינים שביצעו או ניסו לבצע 49 פיגועי דקירה, דריסה או ירי בתקופה הנזכרת.
מה הפרופיל של המפגע? בדרך כלל צעיר, רווק, במקרים רבים סיים בית ספר תיכון והצטרף למעגל האבטלה, או שמצא עבודה בלתי הולמת לכישוריו. אין לו עבר של מעורבות בפיגועים, והוא אינו משתייך לאחד מארגוני הטרור. הוא ביצע את הפיגוע לבד (למעט מקרי ירי שכללו שני מחבלים או יותר), כתוצאה מהחלטה אישית, לעיתים באופן ספונטנית. ההחלטה לפגע התקבלה ללא הנחיה "מלמעלה", לעיתים גם ללא ידיעת בני משפחתו.
מה הניע אותו? באופן בסיסי הוא טעון במוטיבציות לאומיות ודתיות, אולם לשיקוליו האישיים יש משקל רב בקבלת ההחלטה לבצע את הפיגוע, שסיכון רב כרוך בביצועו ( להבדיל מהמחבל המתאבד עם חגורת הנפץ שהמוות שלו ודאי!): תסכול אישי, רצון לזכות בתהילה לאחר הפיכתו לשאהיד, נקמה על מות חברים וקרובים, וחשיפה להסתה הקשה ברחוב הפלשתיני ובכלי התקשורת. להתמשכות מתקפת הטרור ולמותם של עשרות צעירים פלשתינים במהלכה, יש "אפקט מדבק" המועבר בין הצעירים באמצעות הרשתות החברתיות (בעיקר פייסבוק) ותורם גם הוא למוטיבציה שלהם לבצע פיגועים.
מהיכן הוא? 60 אחוז מהמפגעים ביהודה ושומרון הם מהעיר חברון והכפרים הסמוכים לה; שמונים אחוזים מהפיגועים הם באמצעות סכין או כלי דקירה אחר.
הפרופיל הזה של המפגע שונה במידה ניכרת מפרופיל המפגע באינתיפאדה השנייה. היום לפנינו זן חדש. באינתיפאדה השנייה המפגע לא פעל לבדו, אלא בהנחיית ארגון; ההחלטה לא הייתה החלטה אישית שלו; הוא היה פעיל טרור, "אופרייטר"; הוא היה יותר מבוגר; הוא היה יותר דתי, והגיוס שלו לארגון היה בדרך כלל דרך המסגד. עכשיו, "הגיוס" הוא דרך הפייסבוק.
אז מה היא תופעת הטרור שאנו עומדים מולה מאז מחצית ספטמבר השנה? צה"ל מגדיר אותה כ"התקוממות (אינתיפאדה בערבית) מוגבלת". איני מסכים לכך. עצם המונח "התקוממות" (מוגבלת יותר או פחות) מצביע על משהו המוני, סוער, המקיף את כלל שכבות האוכלוסייה (צעירים ומבוגרים, למשל). זה, לפי שעה, לא המקרה שלפנינו.
ד"ר ראובן ארליך, יו"ר "מרכז המידי למודיעין וטרור", מכנה את המתרחש בשם "טרור עממי על סטרואידים". במה דברים אמורים? מאז 2011 מופעל נגדנו ביהודה ושומרון "טרור עממי" (או בשם הערבי המכובס "ההתנגדות העממית"). עיקרו: פיגועי יחידים בסכינים, דריסות ובקבוקי תבערה. בין השנים 2012-2014 בוצעו יותר מ-4000 (!!) פיגועי בודדים ביו"ש ובירושלים, והיו לנו 14 הרוגים ועשרות פצועים. ישראל לא עשתה כלום, התקשורת שתקה. מה שקרה עכשיו הוא, שבשל סיבות שונות, הטרור העממי – שזוכה לתמיכת הרשות הפלשתינית, שמקבל רוח גבית ממרבית האוכלוסייה הפלשתינית, ושלאורו גדל הדור הצעיר הפלשתיני – עשה זינוק חד בהיקף, באינטנסיביות, במספר ההרוגים שלנו, ובפרסום, אצלנו ולכן גם בעולם. וזה עדין הטרור העממי ה"קלאסי" של בודדים עם נשק קר.
להבדיל מה"קאמיקאזים" היפנים במלחמת העולם השנייה, כאן לפנינו מהדורה של "קאמיקאזים לעניים". מדוע ? כי ה"קאמיקאז" היפני, שהיה מכוון את מטוסו לאוניית מלחמה אמריקנית, על-מנת להתפוצץ עליה, ידע שאם יצליח הרי שהוא גורם למותם של אמריקנים רבים ולאבדן כלי שיט אמריקני. לא כך המצב אצל הפלשתיני עם הסכין. לכן, הדעת נותנת שבהדרגה,ככל שיפגעו פחות ישראלים, כך תדעך המוטיבציה לסכינאות. אבל, מול מגמת דעיכה כזאת, פועלים גורמים נגדיים. האחד, מעשי הדקירה, ובעיקר ההרוגים, יוצרים מעגל קסמים של נקמה ורצון לחיקוי. השני, והמסוכן: לחמאס, לרשות הפלשתינית עצמה, וכמובן לארגון פתח, ולכל ארגוני הרשע, יש אינטרס מובהק שלא תהיה דעיכה. ואם תהיה, אזי להזריק לטרור העממי זריקות מרץ. איך? למשל, לעודד הרבה יותר פיגועי ירי באש חיה.
איך פועלים מול המצב המורכב והרגיש הזה? בואו ונשאיר זאת למערכת הביטחון. דבר אחד אני רוצה להגיד: אסור שבמעשינו נגרום לכך שמטרור של בודדים, האוכלוסייה הפלשתינית תעבור באמת להתקוממות, מוגבלת יותר או פחות, ואז ניכנס ל"אופרה "אחרת לגמרי.
ומילה לסיום. אני קורא שמח"ט הצנחנים אמר בראיון בגלי צה"ל "האם יש סיכוי לנצח (את הטרור)? השאלה היא מאוד מאוד לא צבאית, מאוד מאוד קשורה להחלטות מדיניות". הציטוט הזה (בהנחה שהוא נכון ומדויק), מעלה הרבה שאלות ותמיהות. השאלה העובדתית הפשוטה הראשונה היא זאת: מח"ט, האם אתה למדת מי ניצח את טרור המתאבדים של האינתיפאדה השנייה ? אם לא למדת, לך ולמד. זה צה"ל, השב"כ, וכוח העמידה של עם ישראל!!.

תאריך:  30/11/2015   |   עודכן:  30/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרופיל המפגע בגל הטרור הנוכחי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כל פעם אותו הסיפור
דניאל143   |  30/11/15 10:28
2
מה
שמ  |  30/11/15 15:31
3
גלבוע משכמו ומעלה
אהוד פרלסמן  |  30/11/15 23:42
4
מר גלבוע כותב:
מאמר מצויין.  |  1/12/15 06:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
קובי מיכאל, אודי דקל
ישראל לא השכילה להרכיב בשנים האחרונות ארגז כלים חדש, המתאים לרוח התקופה, שיתמקד בהפעלת מאמצים כלכליים, תשתיתיים, חברתיים וחינוכיים - בין היתר, באמצעות המדיה החדשה. בהיעדר כלים חדשים וכאשר אין מענה מתאים לבעיה האסטרטגית, ניכרת חזרה לשימוש בארגז הכלים הישן, ויש בישראל הדוחפים למחזר תוכניות אופרטיביות (כגון "חומת מגן") שגובשו כמענה למצב שונה בתכלית ושמימושן עלול להתברר כמקח טעות
דרור אידר
נאום חיים הרצוג ב-1975, שבמהלכו קרע את החלטת האו"ם שקבעה כי "ציונות היא צורה של גזענות", חי ובועט גם היום    עכשיו, כמו אז, לא ישראל עומדת לדיון אלא האו"ם עצמו
רועי אורן
שילובם של נערים ונערות בפרויקטים לאומיים או בתנועות נוער, לצד פעולות ניטור ברשתות החברתיות, יכולים אולי למנוע את המחבל הבא
עמי דור-און
מנהיג של אמת חייב לנסות למצוא נתיב כדי לשמור על ביתו הפוליטי    על בנימין נתניהו לפנות אל יצחק הרצוג יו"ר "המחנה הציוני" ולהציע לו הצעה שלא יוכל לסרב לה - ממשלת אחדות לאומית
רון בריימן
אין היגיון בעולם שיצדיק התאבדות תמורת "שלום" ובה בשעה יאפשר לנו להיות עם חופשי בארצנו. הסם של "יהיה שלום" הוא סם משכר, משקר וקטלני, שאותו מכרו סוחרי האשליות האוסלואידים לעם הרוצה שלום, אבל אינו רוצה להתאבד תמורתו. רק כשנפנים את העובדה שזה לא שלום ולא "יהיה שלום" נוכל להתחיל לעשות את השלום האמיתי
רשימות נוספות
אישה נדקרה בי-ם; המחבל נעצר  /  איציק וולף
שוטר מג"ב נפצע, המחבל נורה  /  איציק וולף
מי אלה שמאשימים אותנו בפשעי מלחמה  /  עידן יוסף
המזה"ת החדש לפי ג'ון קארי  /  יורם אטינגר
ידידתנו הצבועה ביותר  /  ישראל רוזן
אינ-אינ-אינתיפאדה   /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il