X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחקר אמפירי ראשון מסוגו מגלה: מוסד השמאי המכריע לא תרם לצמצום הפערים בין השומות וממילא לא הביא ליצירת ודאות - שהייתה מטרתו של תיקון 84
▪  ▪  ▪
פערים של 30%
למה בלי הסכמות?
עיקר הביקורת מופנית נגד ביטול האפשרות להגיע לפתרון מחלוקת בדרך של הסכמות. ביטול אפשרות זו, מבלי לבחון מראש את ההצדקה להליך זה, יוצר מצב בו לעיתים מתקיים הליך ארוך ויקר, לרוב מיותר לחלוטין וללא כל הצדקה עניינית. עקב כך, נאלצים בעלי המקרקעין להשלים עם סכומים שגויים, רק על-מנת להימנע מעלות ההליך ומשכו

מסקנה אפשרית
להערכתנו, מסקנות סקירה זו שלעיל אינן ביטול מוסד השמאי המכריע. מסקנה אפשרית לדוגמה, יכולה להיות הותרת האפשרות לוועדה ולנישום להגיע להסכמות, תוך הקמת גוף מבקר וחיוב בדיווח על כל הסכמה. כך יצומצמו המקרים שיועברו לשמאי המכריע

בחודש מאי 2009 נכנס לתוקף חוק התכנון והבנייה (תיקון 84 והוראת שעה), התשס"ח-2008. תיקון זה יצר שינוי משמעותי בהליכי הדיון בחיובי היטל השבחה, לפי התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, בתביעות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, וכן במעמדו של השמאי המכריע.
לפני תיקון 84, חייב בהיטל השבחה רשאי היה להגיש לוועדה המקומית השגה, אשר הוכנה על-ידי שמאי מקרקעין מטעמו. הוועדה המקומית הייתה מעבירה את ההשגה לבחינת שמאי מטעמה. ככל שהצדדים הגיעו להסכמה על גובה ההשבחה, שונה החיוב בהתאם. מקום בו לא הגיעו הצדדים להסכמה, היו הוועדה המקומית והחייב בוחרים שמאי מוסכם, שיכריע במחלוקת והכרעתו הייתה סופית. על הכרעת השמאי ניתן היה לערער לבית המשפט בשאלה משפטית בלבד.
תיקון 84 שינה מצב דברים זה. למעט תיקונים טכניים עובדתיים, הרי שמקום בו התעוררה בין החייב לוועדה המקומית מחלוקת בדבר שיעור היטל ההשבחה, יכול החייב לפנות ליו"ר מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים, על-מנת שימנה שמאי מכריע לבירור המחלוקת. על החלטת השמאי המכריע רשאים הצדדים לערור לוועדת הערר. במקרה כזה, לא תוכל ועדת הערר למנות שמאי מייעץ נוסף, אלא רק לבחון את החלטת השמאי המכריע.
ביקורת מתחילת הדרך
מוסד השמאי המכריע הוא גוף "מעין-שיפוטי", שאין לו אח ורע בחקיקה הקיימת. עסקינן בגוף פרטי, אשר איננו ממומן על-ידי המדינה. השמאים המכריעים המופיעים ברשימה שקיבלה את אישור משרד המשפטים, מבצעים עבודתם במשרדם הפרטי ומקבלים שכרם ישירות מהצדדים, כאשר גובה שכרם נגזר מגובה דרישת החיוב.
ביקורת רבה נמתחה ונכתבה על תיקון 84 והשלכותיו כבר מראשיתו. עיקר הביקורת מופנית נגד ביטול האפשרות להגיע לפתרון מחלוקת בדרך של הסכמות. ביטול אפשרות זו, מבלי לבחון מראש את ההצדקה להליך זה, יוצר מצב בו לעיתים מתקיים הליך ארוך ויקר, לרוב מיותר לחלוטין וללא כל הצדקה עניינית. עקב כך, נאלצים בעלי המקרקעין להשלים עם סכומים שגויים, רק על-מנת להימנע מעלות ההליך ומשכו.
התומכים בביטול האפשרות להגיע לשומה מוסכמת, מצדיקים טענתם בשני טעמים מרכזיים. טענה אחת היא שהסכמות יהוו פתח לשחיתות ולעסקות מפוקפקות. לטעמנו, אין ממש בנימוק זה. תחילה נאמר, כי יש לטפל בשחיתות בדרכים הקבועות בחוק. בנוסף, ניתן למנוע תופעת "עסקות שאינן כשרות", על-ידי הקמת גוף אשר יבקר את הסכמי הפשרה וההסכמות שנעשו בין הנישום לרשות המקומית.
טענה נוספת והיא כבדת המשקל, הייתה שבין השמאויות המקוריות לשומות המוסכמות נוצרו פערים ונוצר מעין "משחק ידוע מראש". השמאויות המכריעות, כך נטען, ייצרו אחידות שמשך השנים תצמצם את הצורך בשומות מכריעות. בטענה זו נדון כאן.
נבדקו 500 שומות
על אף הנימוק המקורי, ולפיו הליך השומה המכרעת יצמצם את הפערים ויצמצם את הצורך במינוי שמאים מכריעים, היום, בחלוף למעלה מחמש שנים מאז כניסתו לתוקף של תיקון 84, מתרבות הביקורות סביב תיקון זה.
לטענת אחת הביקורות, שמאים מכריעים אינם יוצרים התכנסות לערכים מוסכמים, ולפיכך לא רק ששומות מכריעות אינן גורמות לוודאות בהליך ובכך גם לצמצום הצורך בו, אלא שהתוצאה תלויה לא מעט בזהות השמאי שייבחר. על-מנת לבחון טענה זו באופן מתודי, נאספו קרוב ל-500 שומות מכריעות לפי הקריטריונים הבאים:
א. מהשומה האחרונה שפורסמה לעת עריכת הסקר אחורה, כדי שנוכל לבחון את השומות המכריעות האחרונות, מתוך ההנחה, כי חלוף הזמן העניק הזדמנות ליצור קנה מידה אחיד (נקודת מוצא שהפערים בשומות אלו יהיו מצומצמים יותר משומות קודמות בשל פרסום ידע מצטבר).
ב. שומות למגורים בלבד, לנוכח השונות הנמוכה יחסית במקדמים שמאיים לעומת מקדמים לנכסים ספקולטיביים או מסחריים. (מתוך הנחה שהפערים יהיו מצומצמים יותר בשומות למגורים.)
ג. נבחנו אך ורק מקדמים "פשוטים" - מקדמים שחוזרים על עצמם במרבית הנכסים כמו מקדם מחסן, מרתף, חניה, חצר, מרפסת וכדומה, ולא מורכבים (כמו למשל מקדם שימוש למגורים בקומת מרתף, הגבהת חניה וכדומה).
תוצאות הסקר
  • מקדם שווי קרקע למרפסת: ממוצע 0.37, סטיית תקן 0.24, נמדד לפי 96 ערכים.
  • מקדם שווי קרקע לחצר משווי מר"ב: ממוצע 0.28, סטיית תקן 0.10, נמדד לפי 124 ערכים.
  • מקדם שוליות בדירת מגורים משווי מ"ר בדירת מגורים: ממוצע 0.77, סטיית תקן 0.21, נמדד לפי 69 ערכים.
  • מקדם שווי קרקע למחסן משווי מר"ב: ממוצע 0.45, סטיית תקן 0.18, נמדד לפי 41 ערכים.
  • מקדם שווי קרקע למרתף משווי מר"ב: ממוצע 0.43, סטיית תקן 0.10, נמדד לפי 138 ערכים.
  • מקדם שווי קרקע לחניה משווי מר"ב: ממוצע 0.35, סטיית תקן 0.33, נמדד לפי 44 ערכים.
  • ממוצע ההפחתות של השמאי המכריע לעומת שמאי הוועדה - 30%.
מסקנות הסקר
א. סטיית התקן גבוהה מאוד, ומשמעותה שערכי הממוצע חסרי משמעות סטטיסטית.
ב. לא נוצר קונצנזוס בין השמאים המכריעים לגבי המקדמים השונים ולפיכך מוסד השמאות המכרעת לא תרם לאחידות הממצאים.
ג. בכל הקטגוריות שנבחנו נמצא פער של מאות אחוזים בין השמאים השונים.
ד. ממוצע ההפחתות לעומת שומת שמאי הוועדה הוא 30%. לפני תיקון 84 עמד ממוצע ההפחתות על 25%. מכאן שהליך השומה המכרעת לא צמצם את הפערים בין הצדדים, ולא תרם להפחתה בשומות הוועדה לכיוון הקונצנזוס.
אחת הטענות השגורות אצל המצדיקים את הפערים היא: "כל מקרה נבחן לגופו". נימוק זה אין לו מקום. תחילה, משום שנימוק זה מאיין כל אפשרות מעשית לבקר באופן מתודי את החלטות השמאים המכריעים. מעבר לכך, הנימוק מאיין כל מחקר המושתת על גילום מרכיבי סביבה בערך דירות מגורים (בעיקר מחקרים אקדמיים מתחום הכלכלה העירונית וגאוגרפיה אורבאנית). נוסף על כך, העקרונות לבחירת השומות המכריעות שעמדו בבסיס הסקר כפי שפורט לעיל, נועדו לצמצם שונות זו. אולם גם אם היה בטיעון זה טעם כלשהו, הרי שבעצמו היה מאיין את כל הרציונל בתיקון 84, אשר בין מטרותיו המרכזיות הייתה התכנסות לקונצנזוס, אשר ייצור אמות מידה דומות ויאפשר צמצום הצורך העתידי במוסד השמאות המכרעת.
האמור בסקירה זו אינו מתמקד במסקנות. להערכתנו, מסקנות סקירה זו שלעיל אינן ביטול מוסד השמאי המכריע. מסקנה אפשרית לדוגמה, יכולה להיות הותרת האפשרות לוועדה ולנישום להגיע להסכמות, תוך הקמת גוף מבקר וחיוב בדיווח על כל הסכמה. כך יצומצמו המקרים שיועברו לשמאי המכריע. אולם עניין זה הוא לדיון אחר.

המאמר מבוסס על מחקר שנערך במסגרת קורס (תואר שני) "הערכות כלכליות" במכללה האקדמית נתניה בהנחייתו של ד"ר בועז ברזילי, שמאי מקרקעין. המאמר מובא באדיבות משרד עו"ד צבי שוב.
נחמה מוניץ היא שופטת בדימוס של בית המשפט המחוזי מרכז.
תאריך:  03/12/2015   |   עודכן:  03/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכריע בלי ודאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מחקר חשוב ביותר.יש לקרוא .....
המכריעים לסדר  |  3/12/15 22:55
2
סטטיסטיקה לא נכונה
שמאי  |  6/12/15 19:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
כאשר ראש הממשלה מאשר לראשונה שישראל פועלת בסוריה, יש לזה אפקט הרתעתי חיובי - אבל גם אפשרות סבירה שמעכשיו יהיה יותר קשה לאתר את הפעילות שצה"ל רוצה לסכל
איתמר לוין
אם אתה רוצה לחולל במשטרה את הטלטלה והמהפך שהיא כה זקוקה להם, תתחיל מהיסודות: אמירת אמת. כיום שוטרים בכל הדרגים משקרים לכל העולם, ואת זה צריך לעקור מן השורש
אפרים הלפרין
פרקטיקה קלוקלת השתרשה אצלנו לדעתי, המלפפון קם על הגנן, הפרקליט הפך מיועץ משפטי לקובע ‏המדיניות
איתמר לוין
שבע הערות על הדוח: אולי כעת ניפטר מאורן חזן, חיים כץ הוא שור מועד, נפתלי בנט ביצע תרגיל בעייתי, איך יש לנתניהו 300,000 שקל, האם לאסור קבלת תרומות מחו"ל, כיצד לטפל בח"כים גרעוניים ואיזו רפורמה בסיסית נחוצה
יוני בן-מנחם
גם אם יצליחו גורמי הביטחון ללכוד את רוצחי משפחת דוואבשה הרי שמדובר במחדל מודיעיני ומבצעי גדול. מדובר ברצח שהיה ניתן למנוע מראש, יש לקוות שאכן חל מפנה רציני בקרב הדרג המדיני וגורמי הביטחון בטיפול בתופעת הטרור היהודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il