X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המצב הקיים - הונאה ממשלתית מכוונת או כשל מובנה? ללא פתרון הוגן בחסות המדינה לקיום בכבוד לגימלאים, המשך המצב אינו יכול להתפרש אלא כהתנערות בלתי מוסרית של המדינה מאחריות לאזרחיה...
▪  ▪  ▪
אבטחת הכנסה [צילום: יצחק הררי/פלאש 90]

אנו מוצפים מזה זמן בדיווחים שונים ובחוות-דעת רבות ומגוונות הנוגעים להסדרי הפנסיה של אזרחי המדינה - שכירים ועצמאיים כאחד. השאלות העקריות בתחום זה נוגעות למהות של אבטחת הכנסה לקיום בכבוד של אזרחי המדינה, לאחר פרישתם לגימלאות. הגדרה זו מציפה מיד שלוש שאלות עקרוניות:
א. מהו קיום בכבוד?
האם קיים מדד אוביקטיבי ומשותף לכולם שיכול וצריך לשמש אמת-מידה לרמת הפנסיה שתעמוד לזכותו של כל גימלאי לאחר שפרש ולמשך שארית חייו? האם קיום בכבוד הוא קריטריון קבוע או משתנה עם הזמן, בהשפעת השינויים הכלכליים והחברתיים שלהשפעתם נתונה כל חברה באשר היא? האם צריך חוק פנסיה חובה לחול על כל אזרח באשר הוא, או שיש לפתור ממנו אזרחים ואם כך את מי?
ב. מי אמור להיות הגורם או הגורמים שיעצבו את המדד ויעדכנו אותו לאורך זמן?
כלומר: יבקרו את המדיניות הלאומית המכוונת להשגתו, יעמדו על שימור זכויות הגימלאים על-רקע הגידול במספרי האוכלוסייה, התארכות תוחלת החיים והשינויים במצבם האוביקטיבי של הגימלאים בהשפעת גיל וגורמים טבעיים אחרים.
ג. מהו חלקו של האזרח ביצירת ושימור המשאבים הדרושים להבטחת מימוש זכויותיו לפנסיה ומהו חלקה של המדינה בכך?
רוב המידע המגיע לציבור בנושא הפנסיה מורכב מרמזים על מצבם האקטוארי הקשה של קרנות הפנסיה בכלל, והקרנות "החדשות" בפרט ועל העובדה שמדובר בצונמי כלכלי שהולך ומתקרב אלינו במהירות. זעקות שבר יש למכביר, תוכניות לפתרון מעשי כמעט ואינן בנמצא. במקום תוכניות אנו פוגשים באיומים אפוקליפטיים שמסבירים לנו "...שלא יהיה מהיכן לשלם לאזרחים, לרבות כאלה שמבוטחים כבר עשרות שנים, את דמי הפנסיה..." כאמור, בגלל כשל אקטוארי. אלא שהכשלים האקטואריים אינם כשלים של המבוטחים והחוסכים, ועצם הצגת הבעיה לפתחם ועוד במרומז ובאופן חלקי מקורם בממשלה ובחברות הממשלתיות והפרטיות המנהלות את קרנות הפנסיה.

הארכת תוחלת החיים
עליה, מכל מקום ובכל היקף, במוקדם או במאוחר מצטרפת גם למעגל הגימלאים
▪  ▪  ▪

לא מכבר צורפו העצמאיים לחוק פנסית חובה. לפני כן לא עמד לרשותם פתרון פנסיוני מסודר וגם לאחר הכנסו תחת כנפי החוק, מעט מאוד אזרחים מודעים לתנאים בהם נעשה הדבר, מה הסיבות ל"דווקא עכשיו?" ומה המשמעויות של "פתיחת השערים לכלל אוכלוסיית הגימלאים בעתיד הקרוב, הבינוני והרחוק. מבלי להתעמק בפרטי הסוגיה ברור לי שהמוטיבציה הממשלתית מורכת משלושה גורמים: א. יצירת מאגר חסכונות פנסיוניים נוסף שיפחית את המחויבות הממשלתית הישירה לאזרחים. ב. מיתון זעזועים בקרנות הפנסיה על-ידי הגדלת בסיס התשלומים וחיזוק הגורמים המנהלים את הקרנות מפני מחסור באמצעי תשלום. ג. שלב בדרך לצעדים נוספים באותו כיוון ולאותה מטרה בדיוק, משום שבפני המדינה עומדות עדיין התחייבויות נכרות של פנסיות תקציביות שלימים יהפכו לפנסיות צוברות ויגדילו את עוצמת הצונמי, אם לא תעשה בנושא רפורמה לאומית כוללת בקרוב.
קבוצת הגימלאים הולכת וגדלה. כבר אמרנו שמקור גידול אחד הוא הארכת תוחלת החיים. מקור נוסף הוא העלייה. עליה, מכל מקום ובכל היקף, במוקדם או במאוחר מצטרפת גם למעגל הגימלאים. מה שמאפיין את העלייה מבחינת השיקול האקטוארי הוא שפרק הזמן שבו חוסכים העולים לפנסיה בארץ, קצר יותר מזה של ילידי הארץ. בחלק מהמדינות יש להם זכויות חלקיות שניתנות להסבה ושיקלול בהסדרי הפנסיה המקומיים שלהם, אבל לא בכולן. עליית רווחה, משתלבת די מהר בשכבות הגבוהות מבחינת רמת החיים ועליות חלשות יותר משתכרות פחות ותורמות פחות גם לקרנות הפנסיה. גורמים דומים פועלים גם ביחס למצבם ההשכלתי והבריאותי של העולים.
אולם הבעיה אינה רק תולדה של מספר המבוטחים ושכרם; זו תולדה חשובה לא פחות של צרכיהם וציפיותיהם של הגימלאים, שתנאי הצטרפותם כיום ובעבר מצד אחד ורמת החיים לה התרגלו בדרך כלל בעשור האחרון לתקופת עבודתם - לרוב שיא הקריירה המקצועית שלהם - ירודים וחסרים מנגנון פיצוי ריאלי לשחיקת תקבולי הפנסיה שלהם. קרנות הפנסיה - ישנות וחדשות כאחת - אינן עונות על חסרון זה ואין כרגע, לפי מיטב ידיעתי, שום מהלך רציני מצד הממשלה או הכנסת המכוון לתיקון ליקוי יסודי זה. שחיקת ערך הכספים החסוכים (שערי החליפין) שאינה מתפצה כראוי על-ידי מנגנוני הבטחת ערך הנכסים של קרנות הפניה - בעיקר השקעות בורסאיות ואחרות - לא רק שאינו מבטיח שמירת ערך הוא אפילו מוסיף גורם סיכון חמור למנגנון שאמור להבטיח את ערך השקעות הגימלאים שמהן משולמת הפנסיה.
שינויים אחרים במשק כגון, התייקרויות, שאין להם כל ביטוי במנגנוני פיצוי ריאליים, שוחקים את הפנסיה שחיקה נוספת. התארכות תוחלת החיים מצד אחד והפרטת השירותים הרפואיים והפרה-רפואיים שאינם מכוסים בביטוח הבריאות הממלכתי, מעלה את הוצאות הגימלאים על בריאות וסיעוד ככל שתוחלת החיים מתארכת. מכאן יובן שקיים צורך חיוני בפיצוי ממשי על שחיקת ערך הפנסיה הצוברת. כך, למשל, גימלאי שנזקק לעזרה פרה-רפואית או סיעודית, מקבל החזר חלקי ומצומצם מאוד על הוצאותיו מהביטוח הלאומי. במקביל, "ההומניזם המפלה" של מדינת היהודים אינו מכיר בתוספת הוצאות זו ואינו פוטר אותו מהן באופן פרוגרסיבי הוגן, אלא מטיל זאת להוותו על משפחתו. המדינה מכירה בצורך לשלם "שכר הוגן" לעובדים סיעודיים ופרה-רפואיים, בהצמדה מלאה לשכר הממוצע במשק ולתנאים הסוציאליים הנלווים אליו, אבל "שוכחת" שתשלומים אלה ברובם המכריע באים מכיסו של הגימלאי, שהפנסיה שלו לרוב נמצאת בתהליך מואץ של שחיקה.

קיום בכבוד
במדינה דמוקרטית וליברלית, אין צורך שהמדינה תנהל לאזרחים את חייהם עד לפרט האחרון. התערבות המדינה צריכה להיות בתחום יצירת נורמות ציבוריות משותפות לכל ושוות לכל נפש, גם כשהן באות מכוח חוק
▪  ▪  ▪

לקונה חמורה נוספת שיש לתקן במסגרת "איפוס מחדש" של מערכת הפנסיה הלאומית, הוא "הבריחה השקטה" של המדינה משותפות באחריות למדיניותה והחלטותיה הנוגעות לפנסיה לרווחה ולבריאות הגימלאים: ביטוח ממלכתי של מערכת הפנסיה הלאומית! אסור להניח לממשלה להתחמק מסוגיה זו. לא ייתכן שהבורסה תהיה רשת הביטחון היחידה של הגימלאים שתבטיח את חסכונותיהם והכנסותיהם לאחר שפרשו מעבודה פעילה וקודם לכן שירתו את המשק הלאומי עשרות שנים. על הממשלה להקים מנגנון ביטוח משותף לכל חברות הביטוח ולגורמי ביטוח חיצוניים, ליצירת רשת ביטחון דוגמת הביטוחים לשעת חרום (מבנים, רכב וכו') שתמנע קטסטרופה פנסיונית. חברות הביטוח חייבות להיות חלק אינטגרלי בהסדר זה, כגורם הנהנה ביותר כלכלית מהיקף הכספים שהן מגלגלות בזכותו. ליצירת וביסוס תיקון זה, יש להקצות חלק מהכנסות המדינה מאוצרות הטבע והרווח שלה - גז, נפט, כימיקלים, הי-טק ועוד.
לשאלה הראשונה לעיל - "מהו קיום בכבוד?" - אין לדעתי תשובה אוניברסלית וכל תשובה שתתיימר להיות כזו, תחטיא את המטרה ותהיה עילה לוויכוחים ממושכים ולמעשה מיותרים. במדינה דמוקרטית וליברלית, אין צורך שהמדינה תנהל לאזרחים את חייהם עד לפרט האחרון. התערבות המדינה צריכה להיות בתחום יצירת נורמות ציבוריות משותפות לכל ושוות לכל נפש, גם כשהן באות מכוח חוק. לאחר שהובן שיש להבטיח קיום מינימלי בכבוד, יש לעגן בחוק את העקרון ואת המינימום ולהשאיר לבחירה חופשית כל מה שירצו אזרחים להוסיף על כך. כלומר: אזרח שיבקש להגדיל את הפרשותיו לקרן פנסיה בתקופת עבודתו מעל לערך המינימלי הנדרש בחוק, יוכל לעשות כן. זאת ועוד: המדינה תעודד פרוגרסיבית הגדלת שעורי החיסכון ואף תזכה ממס חלק מהם, וכך תגדיל את חוסנן של הקרנות. היה והחוסך יבקש למשוך כספי חיסכון שלא כתשלום המענק הפנסיוני החודשי הרגיל, ישלם מס חלקי על החסכון העודף עליו קיבל פטור בעבר.
לדעתי הגיע הזמן לעסוק ברצינות ובאופן הוליסטי בסוגיה של מדיניות הפנסיה במדינה ואני מפנה מכאן קריאה לשרים הנוגעים בדבר ולשדולות הרלוונטיות בכנסת, לא להתמהמה ולא לחכות לניסים. מוקד הדיון הוא אומנם בגימלאים, שב-2014 מנו בממוצע כ-767,000 נפש, אבל מספרם עתיד לגדול במהירות. הצפי לשנת 2025 הוא כ-1,304,000 נפש מתוך כ-9,845,000 נפש, גידול של כ-70%(!) תוך כ-10 שנים. זהו אתגר כלכלי וחברתי עצום, שאסור להזניחו. גידול במספר הגימלאים ישפיע על יותר ויותר משפחות בישראל, משום שללא בסיס קיום עצמאי בכבוד, יפלו הגימלאים לנטל כלכלי על משפחותיהם מקירבה ראשונה, ויעיקו בצורה קיצונית על רמת החיים ואיכות החיים שלהן ועל מה שתוכלנה הן להעניק לילדיהן. הגלגל הדורסני הזה ישפיע לא רק על הכלכלה הישראלית אלא גם על הפוליטיקה. 1,304,000 בעלי זכות בחירה הם כוח אלקטוראלי חזק ביותר. שיקולי צדק חברתי, הוגנות לאזרחים הוותיקים ומשפחותיהם לצד שיקולים כלכליים ופוליטיים, מחייבים שהממשלה תתגייס לאתגר ויפה שעה אחת קודם.

תאריך:  07/12/2015   |   עודכן:  07/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על הסדרי הפנסיה בראי שינויי הדמוגרפיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
פסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז מציף בעיות הקשורות בשחזור זכויות ומעלה את הצורך בקביעת מדיניות אחידה במסגרת החוק
יוסי אטיאס
מעל שלושים שנה עברו מאז נרצח פעיל 'שלום עכשיו', אמיל גרינצוויג, על-ידי תושב ירושלים יונה אברושמי ונראה שמדינתנו כמעט ולא השתנתה מאז. נראה שדפוס הפעולה של המדינה חוזר על עצמו. שוב רצח, ושוב הימין הופך לשק החבטות של השמאל. למה?
אלברט שבות
שאלת השליטה היא לא עד כמה אני צריך לשלוט בחיים, אלא מתי אני מאבד את השליטה הזאת, עכשיו מיד? אולי באמצע החיים? או עד שמגיע לסוף החיים, מוסר את המפתחות ומוותר בלית ברירה על שרביט השליטה.
נסים עוג'ר
התשובה הרי הייתה תמיד ידועה לכולנו והיא הופיעה תמיד בדוחות מבקר המדינה שנה בשנה    הכסף מחולק בהליך לא תקין ולמרות זאת, אין מי שלא שאל היכן הכסף אחרי קיץ 2011 [המחאה החברתית]
אפרים הלפרין
בבחירות של 2013 לכנסת התשע עשרה שלפה מפלגת "יש עתיד" שפן מן הכובע, היא גייסה ערבויות פרטיות בגובה למעלה מתשעה מיליון שקלים. מפלגת "כולנו" למדה את השיטה וחזרה עליה בבחירות של 2015 לכנסת העשרים עם ערבויות פרטיות בגובה של למעלה משבעה מיליון שקלים – ערבויות ללא גבולות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il