X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העקרון של "הספק הסביר" - לא נמצא בסל התרופות המשפטיות והעקרון של האינטליגנציה שהוא אומנם לא עקרון משפטי - אבל שכלתני והגיוני לא פעל את פעולתו לאורך כל המשפט הזה
▪  ▪  ▪
זדורוב. חרצו את גורלו [צילום: גילי יוחנן/פלאש 90]
הרכב מורחב
הרשעה בעליון בערעור בהרכב של שלושה שופטים, כאשר אב בית הדין נשאר במיעוט וקבע שיש לזכות את זדורוב מחמת הספק, נותנת פתח לסנגוריה, לנסות ולבקש דיון נוסף בהרכב מורחב על בסיס הממצאים החדשים שהונחו בפני השופטים.

סכין הרצח
כאשר חוות הדעת של הפתולוג מטעם התביעה, התבררה כלא אמינה, מסקנותיה שונו ועומדים בסתירה לדעת חוות דעת מנוגדת, הקובעת מפורשות שסכין הרצח, בנוסף לראויות פורנזיות נוספות, ואינן תואמות, מחייבות זיכוי מחמת הספק.

"לא תעשה עוול במשפט לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול בצדק תשפוט עמיתך" (ויקרא יט 15).
עדות רופא ששינה חוות דעתו: בתוכנית "עובדה", הרופא הפתולוג עליו הסתמכה המדינה לעניין סכין הרצח, שינה את חוות דעתו הראשונית והגיש חוות דעת הפוכה ובכך חרץ את גורל התיק.
רומן זדורוב טען בחקירתו, כי השתמש בסכין יפנית בזמן שחוות הדעת הפתולוגית קבעה שמדובר בסכין משוננת (כמו סכין קומנדו). הרופא ד"ר קונסטנטין זייצב, נשמע בהקלטה ב"עובדה", מסביר שמדובר בסכין משוננת, אבל בחוות הדעת שהגיע לפרקליטות וממנה לבית המשפט ושימשה בסיס להרשעה, מדובר פתאום בסכין חדה (יפנית).
אם פרט מהותי זה היה ידוע לשופטי העליון, והם לא השתמשו בו לזיכוי, זה מחדל משפטי, אם ידעו על כך ולא התייחסו אליו, זה מחדל וטעות משפטית היכולה להיות בסיס לדיון נוסף בתיק אומלל זה.
יו"ר ההרכב השופט דנציגר, עשה מעשה נועז שאין לו כמעט דוגמה בעליון, בחוות דעתו המשפטית לעניין התיק, אמר שחברו להרכב השופט עמית מסתמך על "ספקולציות שאין להן אחיזה בראיות על ניחוש והשערה", מילים כדורבנות שגם הן מתווספות ליתר הספקות והתמיהות בתיק לקראת זיכוי מחמת הספק.
מתוך הדברים שכתב השופט דנציגר, יש מספיק חומר ובסיס, להערכתי, לדיון חוזר וזיכוי.
גילוי משפטי נאות:
הופעתי כתובע בעשרות משפטי רצח, מסובכים לא פחות ואולי יותר ממשפט זדורוב. ראיתי וקראתי עשרות פסקי דין על רצח, ובמהלך הקריירה המשפטית הארוכה שלי, בכל כך הרבה טעויות, כל כך הרבה תהיות, כל כך הרבה שגיאות בחקירה, כל כך הרבה אי-התאמות וסתירות, בין העדויות של הנאשם עצמו לבין העובדות והראיות בשטח - לא נתקלתי.
מיד עם ההרשעה במחוזי, על סמך העובדות והראיות שהביאה הסנגוריה בשלב הראשון, כתבתי כאן באתר, שיש לזכות את זדורוב מחמת הספק ולא חשוב עובדתית עם היה בזירת הרצח, אם השתתף או ידע, מבחינה משפטית היה ספק לטובתו.
נשיא בית המשפט בחיפה מיכה לינדנשטראוס, לעתיד מבקר המדינה, עשה מחקר השוואתי בין המשפט הפלילי בישראל ובארה"ב, מחקר שפורסם בספר: "על הספק הסביר - סוגיות נבחרות" (בהוצאת לשכת עו"ד) בשנת 2004, ובו קבע בין היתר כי סוגיית "הספק הסביר" לא חלחלה מספיק למערכת המשפט שלנו.
מסתבר ש-10 שנים אחרי - עדיין הנושא לא מחלחל - מצער ותמוהה כאחד.
יתרה מכך, העליון, למעשה אימץ את חוות דעתה של פורמן רזניק, כך שהביקורת שהוטחה בה במחוזי, הייתה מיותרת ולא במקומה, וזה משליך גם על יחסי המבקר של הפרקליטות, השופטת הילה גרסטל ופרקליט המדינה שי ניצן באותה סוגיה.
הערות לסיום:
1. מיד עם תום המשפט, יצאו מספר חברי כנסת ומשפטנים בהצעה לתקן את החוק, כך שבעבירות רצח תהיה חובת הרשעה פה אחד של הרכב השופטים.
2. ההצעה אינה במקומה ואינה עומדת במבחן ההיגיון. אם מתקנים את החוק לכיוון זה, יש לעשותו לעומק לאורך כל המשפט הפלילי, דבר שהמערכת המשפטית לא יכולה לעמוד בכך.
3. הפתרון הרצוי וההגיוני - במקרה של דעת מיעוט בעליון עבירת רצח, תועבר ההכרעה לדיון נוסף בהרכב מורחב של מינימום 5 שופטים, והחלטה תהיה סופית.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  28/12/2015   |   עודכן:  28/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרשעת זדורוב - כשלון התבונה המשפטית
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע תאיר פחדה מהמוות?
דורון טל  |  28/12/15 10:10
2
רומן זאדורוב - הרשעה חסרת שחר1
צפריר  |  28/12/15 18:23
3
רומן זדורוב - הרשעה חסרת שחר2
צפריר  |  28/12/15 18:33
4
תיקון אי דיוקים
צפריר  |  28/12/15 18:53
5
מאמר מאלף ל"ת
מייק  |  28/12/15 20:23
6
לתפור חף מפשע
אהרון שחר  |  28/12/15 21:21
7
השופטים הפכו לחותמת גומי !!! ל"ת
אבנר אברהם   |  28/12/15 23:28
8
למיטב הבנתי המאמר הזה שגוי!!!
אהוד פרלסמן  |  30/12/15 17:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
משבר קשה פוקד את המפלגה הימנית-קיצונית, שקמה על חורבות המפד"ל המתונה, כשרבים מתומכיה מאיימים בגלוי שלא להצביע בעתיד עבורה, שמבחינתם היא אינה מתלהמת דייה
עדי רחימי
הרשתות החברתיות הפכו לשטח פרטי של בני הנוער, ללא כל בקרה הורית    תופעת השיימינג פורחת וממותירה את בני הנוער חסרי הגנה עם שיוער התאבדויות הולך וגדל
עליס בליטנטל
כשם שהערבים לא מחזירים לנו גופות של אזרחים או חיילים שנהרגו ועושים מזה מסחארה, כך עלינו למנף את נושא גופות הרוצחים-המחבלים שלהם בנו ולא להחזירן, ולדעת להשתמש בנקודת התורפה שלהם כדי להגיע למטרה: הפסקת הפיגועים
נאוה קורן
כדי להבין מה קורה בהווה חייבים לחזור אל העבר - והעבר כאן, אנו חווים אותו מחדש!    "מי שאינו זוכר את העבר נידון לחיותו מחדש"! (סנטיאנה)
דוד בוקעי
טורקיה היא הגורם המדיני המרכזי שמונע מפוטין לייצב את שלטון אסד. פוטין מבין זאת היטב, ומשדר לכל מדינות המזרח התיכון, ובעיקר לארצות-הברית, כי רוסיה היא מעצמה בעלת מטרות ויעדים ברורים שיש להתחשב באינטרסים שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il