X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
וכך בעוד הציבור רוגש והבעיה הקשה של שוברים שתיקה ואולי של ארגונים דומים נוספים, מסרבת לגווע, גם השתיקה של זרועות הביטחון והרפיון הנשקף ממנה, מוסיפים מצידם דלק על המדורה
▪  ▪  ▪
שאלות קשות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מאז פרצה, בסערה, לתודעתנו, פרשת "שוברים שתיקה", כאשר ערוץ 22, העלה כתבה המציגה את דרכי עבודתו, ובמיוחד את האופנים בהם אוסף הארגון חומרים שלדעתו מפלילים את צה"ל בתחום הערכי. מאז עלה מאוד מפלס הביקורת כלפי הארגון בציבור הרחב. בחומרים שהוצגו התגלתה במלואה ערוות הארגון. הסתבר שאין לו ולא כלום עם עניינים של מוסר. התברר כי זולת מידע טקטי חשוב מאוד כשלעצמו לאינטרסים הביטחוניים של ישראל, הארגון איננו אוסף מידע העוסק ב"מנדט" הבסיסי למענו הוא קיים (לטענתו הוא), כזה האמור להצביע על חריגות חמורות למענן יש לשבור שתיקה, ובכלל לא קיימת כל שתיקה האופפת כביכול את צה"ל והטענה הינה בבחינת עלילת דם, שבייסודה רק הרצון לנגח את הצבא הן בארץ אבל בעיקר בחו"ל.
באותו זמן ממש, הממשלה השמיעה קול ענות חלושה בלבד. ציוץ. ראש הממשלה אמר משהו על כך "שהארגון חצה קו אדום". נו, באמת. שוב ביטוי הזכור לנו מאיומים אחרים, אך ללא תוכן מעשי. אמר משהו על העברת החקירה לצה"ל (מה פתאום לצה"ל?), ורק אחרי שהבין כי ההודעה "הרזה" הזו רק מגבירה את תחושת הכעס בציבור על הרפיון בו לקתה הממשלה, הוסיף: "גופי החקירה הרשמיים בודקים את הנושא"... אלא שכמובן לא ציין את גופי החקירה הרשמיים. מי הם אותם גופים נעלמים ומדוע לא צויין שמם?
יש להבין מתוך ההודעה הזו את מה שאין בה. אין בה הודעה על חקירת השב"כ המצוי תחת אחריותו הישירה של רה"מ, ואין בה הודעה על חקירת המוסד, המצוי אף הוא באחריותו הישירה של, כן, ניחשתם נכון, רה"מ.
אמצעים לא כשרים
ובעוד ראש הממשלה מהסס, הגדיר השר יריב לוין את מעשי הארגון "כריגול וכבגידה במימון זר", שרת המשפטים אמרה כי "חמור ביותר שהארגון נוטל לעצמו סמכויות איסוף מודיעין טקטי על פעילות מבצעית של יחידות צה"ל השונות... ברור לכל רואה ושומע כי מי שאוסף מידע מסוג זה מנסה לפגוע במדינתו באמצעים לא כשרים, באופן שיכול אפילו להזכיר פעולות ריגול".
תנועת "אם תרצו", יוזמת עצומה הקוראת ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה פלילית מיידית נגד שוברים שתיקה. להודעת הארגון נתווסף מידע מטריד במיוחד. מתברר כי "אחד מהתורמים של הארגון היא קרן פלשתינית 'המזכירות לזכויות האדם והמשפט הבינלאומי', הפועלת מרמאללה. "הקרן הזו העבירה לשוברים שתיקה עד היום מיליוני שקלים".
הרבה שאלות קשות צפות ועולות ככל שחולפים הימים מאז הכתבה האמורה. הארגון טוען שהוא מתואם עם הצנזורה. זו טענה מגוחכת. מה קורה עם החומרים שהצנזורה אסרה על פרסומם? היכן הם מוחזקים? בידי מי? אולי ברמאללה?
תנועות מבצעיות
הוריו של רב-סרן צפריר בר אור ז"ל, שנפל בצוק איתן, פנו לראש הממשלה אחרי התחקיר החמור בחדשות 2. המשפחה אף פנתה לציבור ולמשפחות נוספות שבניהן נפלו בפעילות מבצעית ומבקשת מהן להצטרף אליה. בפניה לרה"מ צוינה סערת הרגשות שמציפה אותם מאז שידור הכתבה. "בתחקיר, נראה כי ארגון שוברים שתיקה, הכווין צעירים לפני גיוס להתגייס ליחידה ספציפית בצבא, על-מנת שאלו ישמשו כ"אנשי קשר" ויעבירו מידע בחזרה לארגון. בנוסף, נראית גביית עדות מלוחם לשעבר על-ידי עובדי שוברים שתיקה. הלוחם הגיע לדבר על דילמה מוסרית, אך השאלות אותן הוא נשאל כוללות שאלות על סדרי כוחות, תנועות מבצעיות, סוגי נשקים ומידע מבצעי.
התחקיר העלה בנו שאלות קשות מנשוא בדבר כוונותיו הכנות של הארגון, אשר אסף בין היתר מידע סודי ומסווג, כולל מיוצאי יחידות מובחרות ובעלי תפקידים רגישים. ניתן להניח, שאלפי ההקלטות שבידיהם, לא אובטחו ולא הוצפנו כראוי, ואין לנו יכולת לדעת האם המידע הגיע למקורות שעלולים לנצל אותו לרעה. אדוני ראש הממשלה, כאבנו משקף את החשש שחוסר אחריותו של ארגון שוברים שתיקה וגישתו המזלזלת כלפי פעילותם של לוחמי צה"ל עלולים לגרום, ואולי אף גרמו, לסיכון הלוחמים ולפגיעה בחיי אדם. ארגון שהקנה לעצמו דימוי של כזה האוסף עדויות בעלות בעיתיות אתית, התגלה בתחקיר כארגון שאוסף מידע רגיש ומסווג, כזה שעלול לפגוע בחיילי צה"ל ברגעים אלו ממש, ומי יודע, אולי כבר פגע בעבר".
וכך בעוד הציבור רוגש והבעיה הקשה של שוברים שתיקה ואולי של ארגונים דומים נוספים (כולל עובדת העדר השקיפות ממנה הם נהנים), מסרבת לגווע, גם השתיקה של זרועות הביטחון והרפיון הנשקף ממנה, מוסיפים מצידם דלק על המדורה. מדוע הם שותקים? האם גם רה"מ נותן ידו לתהליך של השתקה? העובדה שהחקירה נמסרה לידי שר הביטחון כבר מעוררת דאגה. זה איננו תפקידו ולא תפקידם של הכפופים לו (מצ"ח). אלא תפקידם הברור של השב"כ והמוסד. באופן מיוחד השב"כ חייב להיות מעורב בסיפור הזה משום שחלק מהכסף משולם להם ממשרדם ברמאללה. שימו לב שהפרשה וריח הרקבון הנודף ממנה לא הועברו גם לטיפול המשטרה... מדוע? כי המשטרה חוקרת מטבע תפקידה עם "כלים כבדים", ביד קשה. מעצרים לצורך חקירה, לילות ללא שינה וכו' ובסיום התהליך העברה, כמעט אוטומטית, ליועמ"ש. אני חושש שמזה בדיוק רצה רה"מ להמנע. וכבר מסתמן שרה"מ לא רוצה להכביד עליהם יותר מדי...
הממשלה חייבת להתעשת ומיד. העובדה שהארגון מרושת עם גורמים שונים בחו"ל, איננה אמורה לספק לו הגנה כלשהי. על מערכת עשיית הצדק במדינת ישראל, זו שפעלה באופן נחרץ כלפי גורמי ימין שונים כ"תג מחיר" הקיקיונית, ופחית הצבע שבידם, אמורה לחייב את אותה הממשלה, לנקוט הפעם ביד קשה, כנגד ארגון שמעשיו חמורים בהרבה.

תאריך:  22/03/2016   |   עודכן:  22/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מסתמנת חסינות לשוברים שתיקה?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
החובה שבדין
חרד  |  22/03/16 15:51
 
- לא יהודי ימני אין עניין לשב"כ
אריונוס   |  22/03/16 22:32
2
ברור וכצפוי-התשקורת,הגנרלים לש
קורןנאוה טבריה  |  22/03/16 16:10
3
ברור וכצפוי-התשקורת,הגנרלים לש
קורןנאוה טבריה  |  22/03/16 16:10
4
השב"כ מורכב משמאלנים הזויים
מקס הזועם  |  22/03/16 16:49
 
- וזאת, למרות שראש השב"כ חובש
היכן ראש השב"כ?  |  22/03/16 20:59
5
לזכותם יאמר
אהרון שחר  |  22/03/16 22:30
6
אם תמצא
שאנשי  |  23/03/16 09:51
7
הפרקליטות חושבת כמו שוברים
עצוב  |  24/03/16 09:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
שלום אדוני, הנדון: ועדת ביניש לעניין חוקי הבחירות    זה מאוד לא מקובל שנשיא המדינה ייזום הקמתה של ועדה ציבורית
אפרים הלפרין
שלום גברת פולי    קיבלתי ממך מתב והתעמקתי בו, ואני מאוד מבקש להשיב לך    אני מאוד רוצה שתצליחו, אין לי כל רצון שרעיונותיי המתאימים פחות או יותר למדיניות הממשלה ישלטו ללא עוררין
יוני בן-מנחם
חמאס החלה בצעדים פומביים מעשיים כדי לשכנע את מצרים כי איננה תומכת בארגוני הטרור הפועלים נגדה. ניסיון ההתקרבות למצרים עלול להגביר את המחלוקת והמתיחות בתוך התנועה בין הדרג המדיני לזרוע הצבאית
רועי אורן
כאשר המפלגות הופכות קבוצות אחרות לאויבי האומה והתקשורת מסייעת להן בכך, נאלצים האזרחים של אותה מדינה לקבוע מהי האמת העובדתית ומהו השקר שרוצה השלטון להעביר לנתיניו
רפי לאופרט
נדבך נוסף במדיניות אנטי-ישראלית מתמשכת    צרפת שבה ופרסמה את כוונתה להפעיל יוזמה "חדשה" לקידום פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלשתיני    יוזמה צרתית זו, כקודמותיה, היא חלק ממדיניות אנטי-ישראלית מתמשכת ויש לבחון אותה ולהתייחס אליה ככזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il