X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שמבקש סובלנות דתית ליהדות במדינות לאומיות זרות איננו יכול, ואסור לו, להתנגד לדרישות זהות של מיעוטים דתיים במדינת ישראל בנימוק ש"זו מדינה יהודית"
▪  ▪  ▪
רומניה. מכילה [צילום: יצחק הררי/פלאש 90]

שמחתי לקרוא כי שר האקדמיה הרומני אישר ראשון, באירופה, להכליל את החגים היהודיים כחלק ממועדי פטור לבחינות וללימודים עבור סטודנטים יהודים. כמי שהחל את המהלך המבורך הזה לפני כשבע עשרה שנה, ברומניה, הרי שחשתי כי המעגל נסגר לפחות במדינה אירופית אחת. הפנייה הזו - להכיר במועדי ישראל באופן שווה למועדי המדינות שבהן לומדים הסטודנטים היהודים, היא ברוכה ואני גם שמח שארגוני הרבנים באירופה מובילים את המהלך הזה. אבל לשם ההגינות הרי שמבקשי הסובלנות חייבים להפגין בעצמם סובלנות כשהם עצמם הופכים לרוב, מול מיעוטים דתיים אחרים.
לפני כשנתיים אישר נשיא אוניברסיטת חיפה דאז - מר שפירא, להכליל בחוברת המידע האוניברסיטאית של האוניברסיטה, להכליל את המועדים הדתיים של הנוצרים, המוסלמים והדרוזים כחלק ממועדי חגים מוכרים של האקדמיה החיפאית. לא מעט יהודים קמו כנגד ההכללה הזו, ובכללם אנשי אקדמיה ואף אנשי דת יהודיים.
כשהעניין עלה אז לכותרות כתבתי מאמר בזכות ההחלטה החיובית הזו, של הנשיא החיפאי. במאמר גם הצעתי לתנועת חב"ד - כזו שנהנית ולוחמת למען הדת היהודית באקדמיות ובמשרדי החינוך במדינות העולם (ובכללן גם מדינות מוסלמיות כטוניסיה ומרוקו ששם קיימים מוסדות חינוך חב"דיים), להרים את קולה לטובת מה שנעשה בקמפוס החיפאי. והנה, אחד האנשים שפעלו ופועלים ליישום זכויות הדת של הסטודנטים היהודים באירופה הוא מנחם מרגולין איש חב"ד, מ"מרכז רבני אירופה", המסונף לחב"ד. גם מרגולין וגם אחרים כמותו חייבים להבין כי מי שמבקש סובלנות דתית ליהדות במדינות לאומיות זרות איננו יכול, ואסור לו, להתנגד לדרישות זהות של מיעוטים דתיים במדינת ישראל בנימוק ש"זו מדינה יהודית", שהרי הרומנים למשל יכולים היו לענות כי "זו מדינה רומנית ונוצרית" ובכך לא להיענות לתביעה היהודית. יתרה מכך, אותם חוגים יהודיים חייבים גם להיות רגישים ופוזיטיביים כאשר מיעוטים, כמוסלמים באירופה ונוצרים בארצות האיסלאם, מבקשים זכויות דומות. "אור לגויים" פירושו גם להיות מאיר הסובלנות כלפי הדתות האחרות. המאבק האמיתי של יהודי צריך להיות כנגד הכפירה, ועל כך כבר גרסו חכמינו שאתאיזם גרוע מעבודה זרה.
שחיטה כשרה
ונחזור לרומניה. גם נפילת הקומוניזם במדינה זו - בשנת 1989, עדיין לא מחקה את הרושם המוטעה כי מדובר במדינה שהאנטישמיות בה היא מהגבוהות באירופה. ההפך הוא הנכון. אותי לא מפתיעה העובדה שרומניה הייתה לראשונה באירופה להכרה במועדי ישראל כשווים בזכויותיהם האקדמיות למועדים הנוצרים במדינה זו. כבר בימי הקומוניזם האפל של הרודן הרומני - ניקולאי צ'אושסקו, הותרו ברומניה הזכויות לשמירת דת יהודית יותר מאשר בכל מזרח אירופה הקומוניסטית (להוציא הונגריה שבה התקיימה גם בימי הקומוניזם הקהילה החרדית היחידה של מזרח אירופה הקומוניסטית). ברומניה של אז התקיימה שחיטה כשרה, שם התקיימו חתונות, בר מצוות ובריתות ליהודים וגם ענייני הקבורה היהודיים זכו ללגיטימציה. על ההישגים הללו פיקד הרב משה דוד רוזן, שנפטר בשנת 1994, כמעט ארבע שנים לאחר נפילת הקומוניזם שם.
לאחר נפילת הקומוניזם ברומניה קמה התעוררות דתית - נוצרית ולצידה החלה הטלוויזיה הרומנית לפרסם סרטים על יציאת מצרים מהנקודה היהודית, ואף הוצגה בטלוויזיה הרומנית סידרה על התנ"ך ועל ארץ הקודש, בשם "הישראלים". להבדיל ממה שרבים טועים הרי שברומניה שלאחר הקומוניזם לא היו שום אירועים אנטישמיים נגד לבוש יהודי ונגד מקומות דת יהודיים. מנגד, הרי שההכרה במועדים היהודיים כשווים בזכויותיהם באקדמיה הרומנית התעכבה דווקא משום היהודיים המקומיים שם, ובראשם הפדרציה היהודית המתבוללת של מדינה זו.
כבר בשנות ה-90 המוקדמות ביקשו סטודנטים ישראלים לרפואה באוניברסיטת בוקרשט לפטרם מבחינות בשבת ובמועדי ישראל אך האיש החזק באוניברסיטה זו - פר' ניקולאי קאזל, יהודי קומוניסט אנטי דתי, סירב לבקשה הזו בנימוק ש"כאן זו רומניה ולא ישראל". הוא עשה זאת גם לאחר שנבחר ליו"ר הפדרציה היהודית ברומניה ועד מותו, בשנת 2004, הוא מנע זאת. הפדרציה היהודית המתבוללת מנעה שנים רבות - מאז נפילת הקומוניזם, מיהודים דתיים וחרדים ללבוש לבוש דתי מלא בטענה שזה יביא לאנטישמיות", בזמן שכל מטרת ראשייה האנטי דתיים והקומוניסטים לשעבר הייתה למנוע החדרת יהדות של ממש לרומניה. אבל הניצוץ הראשון של סובלנות רומנית אמיתית, היה בעיר האקדמית הצפונית, ביאסי.
הבנה יוצאת דופן
משנת 1998 החלה שם מהפיכה שקטה שלימים הבשילה להיות חוקית בכל רומניה. קבוצת סטודנטים ישראלית לרפואת שיניים בעיקר, יוצאת אוזבקיסטן, החלה לפעול שם בחיי דת יהודים. כשהגעתי לשם בשנת 1998 נפגשתי עם הדיקן של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת יאסי- פר' ואסילי בורלוי (לימים נשיא האוניברסיטה), ונוכחתי כי מדובר באדם פילושמי מדהים ובעל הבנה יוצאת דופן לסובלנות דתית בכלל ולמען היהדות בפרט. האיש העניק לסטודנטים הישראלים שלי חדר לימוד תורה ובית כנסת בתוככי האוניברסיטה הרומנית, מקום שבו חגגנו את כל חגינו ועם שיעורי תורה. ואז הגיע יום הכיפורים של שנת תש"ס. בחינת הבקיאות לרפואת השיניים - לאחר שבע שנות לימודים, נפלה ביום הכיפורים. הטלפון בביתי בבוקרשט הבירה צלצל ועל הקו היה סטודנט צעיר מיאסי שביקש ממני לפנות לפר' בורלוי לדחות את הבחינה לחבריו, שהרי על-פי החוק הייתה אי-הגעתם במועד הנקוב מחייבת לדחותם בשנה לפחות, אם לא לפסילת שבע שנות הלימוד! הסטודנט ידע על קשרי עם פר' בורלוי אך מנגד הרי שכישלונות הבקשות בבוקרשט הציבו אותו בעמדה די פסימיסטית. שוחחתי עם פר' בורלוי והנה הרומני הנכרי מיאסי נענה מיד למה שהיהודי מבוקרשט סירב שנים קודם לכן לאשר! מאז אותה דחייה הפכנו את הדחיות הללו לקבע באוניברסיטת יאסי, ולפני מספר שנים ננזפה שם מרצה, על-ידי הנשיא החדש של האוניברסיטה, שחפצה לא להיענות לבקשת הישראלים. לצערי הרב דווקא יו"ר הקהילה היהודית לשעבר ביאסי (שבנתיים הלך לעולמו...), פינקו קייזרמן שמו, הוא היה האיש שניסה ביאסי לטרפד את פעילות בית הכנסת באוניברסיטה, ובמיוחד את קביעת המזוזה שם, בטוענו לפר' בורלוי כי "זה יביא לאנטישמיות". פר' בורלוי כמובן שלא שמע לו...
ההצלחה והסובלנות ביאסי פתחו צוהר להבנה ולסובלנות רומנית בכל רחבי רומניה. גם מותו של אותו ניקולאי קאז'ל (ב-2004) סילקה מכשול יהודי אנטי דתי, ואילו ד"ר אאורל ווינר, יו"ר הפדרציה היהודית שבא במקום קאז'ל, היה פתוח יותר לדת היהודית בעצם אי-הערמת קשיים בכיבוד ההיענות לסטודנטים הישראלים והיהודיים.

תאריך:  03/05/2016   |   עודכן:  03/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד רוזן / David Rozen
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ג'פרי א. ברקוביץ
כדי להשתמש בפטנט להשגת שליטה או הכנסות, חברה מסחרית יכולה להעניק רישיונות שימוש בפטנט. רישיון שימוש בפטנט מתנה את השימוש של בעל הרישיון בהמצאה המוגנת בפטנט בתשלום של כסף, בביצוע פעולות מסוימות, או בשניהם גם יחד. מכירת רישיונות שימוש בפטנט לצורך יצירת הכנסות שכיחה בקרב יחידים ומוסדות ללא כוונת רווח
יוני בן-מנחם
החזרתם של ארבעת הישראלים המוחזקים בשבי החמאס בעזה עלולה לקחת זמן רב מאוד. ראש הממשלה נתניהו אינו מטפל כראוי בשחרורם, עליו מוטלת האחריות לטפל במשפחותיהם ולדאוג להשבתם הביתה בהקדם
אליקים העצני
ישראל תמרנה את עצמה אל "ספסל הנאשמים", כי לא מיצתה עד הסוף את הלקח המרכזי של השואה: שלילת הגולה, ללא תנאי
יובל לובנשטיין
כדאי שהמנהלים יפנימו את העובדה שיש להם מאות ואלפי זוגות עיניים ומחושים על רצפת המכירה, אשר רובם רוצים, מבקשים ולעיתים אפילו מתחננים להעניק את הידע שלהם לטובת הארגון, אולם קורה ומידע זה נשאר אצלם בבטן ולא יוצא - וחבל
ראובן לייב
מדינת ישראל הולכת ומאבדת יותר ויותר את צביונה היהודי, כשאת מקומו תופס לו הלאום החילוני, המשיל מעצמו את זיקתו למסורת ודת. כך נראה הימין החדש של עכשיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il